Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Wybór nart uniersalnych


Bończa

Rekomendowane odpowiedzi

Do założenia tego wątku zainspirowały mnie wypowiedzi "jak jest coś do wszystkiego, to jest do niczego" wygłaszane z uporem godnym lepszej sprawy, zazwyczaj przez ludzi, którzy nie jeździli na nartach uniwersalnych. Problem stanowi fakt, że trudno te narty przetestować, ponieważ ze względu na dość wysoką cenę nie ma ich w wypożyczalniach.

Ja jestem zwolennikiem takich rozwiązań, które pozwalają w jednej parze nart zawrzeć potrzeby zaawansowanego narciarza amatora. Po prostu jest to praktyczne.

Sprawa nie dotyczy narciarzy z aspiracjami do startów w zawodach, ponieważ wiadomo, że posiadają oni narty serwisowe do każdej konkurencji.

Do rzeczy - u progu tego sezonu pojawiają się opinie/testy na temat nart uniwersalnych, które być może pozwolą potencjalnym nabywcom zastanowić się nad takim wyborem.

Przytoczę kilka linków:

wrażenia Tomka Kurdziela o nartach Volkl Tigershark 11 Feet Power Switch 175cm

strona 120 magazynu NTN

Wrażenia testerów o nartach Rossignol Radical World Cup GS Master:

" Konstrukcja wyczynowa WORLD CUP. Model adresowany do narciarzy wyczynowych, instruktorów i amatorów expertów startujących w amatorskich gigantach. Idealna jako narta demonstracyjna, łączy cechy narty slalomowej (łatwość, skrętność) z cechami narty gigantowej (prędkość, stabilność, przyspieszenie, precyzja). Najczęstsza opinia po testach: „Miłość od pierwszego zjeżdżenia”."

Tutaj nasz wątek o tych nartach.

Wreszcie mój opis nartRossignol Radical R11 Mutix 175 cm, które już nie produkowane, wciąż można kupić w dobrej cenie.

Specjalnie podaję długości nart, ponieważ moim zdaniem jest to kluczowa sprawa, aby takie narty sprawdziły się. Długość 175 jest optymalna dla zaawansowanych narciarzy. Jeśli ktoś ulegnie "tryndowi" i kupi 165cm, to cała idea uniwersalności idzie do kosza. Potwierdza to przypadek opisany w zeszłorocznym NTN, kiedy do testów podstawiono Rossi Mutix w długości 165cm i testerzy stwierdzili, że to nie jedzie szczególnie jeśli chodzi o dłuższy skręt.

Proponuje zamieszczać tutaj własne doświadczenia z jazdy na nartach, które w przeznaczeniu mają zastąpić posiadanie dwóch par nart.

Edytowane przez Bończa
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy temat! Odpowiadają powiem tak - oczywiscie ideałem byłoby miec kilka par nart i w zależności od warunków, czy nastroju brać odpowiednie, ale zdaję sobie sprawę, że to utopia.

Na podstawie moich doświadczeń mogę polecić wspomnianego nie dawno Fischer Progressor 9+. Inną nartą, na której mi się bardzo dobrze jeździło, to Atomic z serii Nomad. Kolejna to narta, którą miałem okazję testować na początku października, czyli Blizzard g-Power FS.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już od dłuższego czasu można zauważyć , że większość firm próbuje co chwila wprowadzać na rynek takie "uniwersalne" konstrukcje . Są one mniej lub bardziej udane ale z pewnością pchają rozwój technologiczny nart do przodu.

Ja zauważam pewien podział tych nart. Otóż jedna grupa to narty , w których producent stara się pogodzić jazdę krótkim i długim skrętem ( czyli takie GS i SL w jednym ) , a druga grupa to narty , które równie dobrze zachowują się na przygotowanych trasach , jak i poza nimi. W każdej z tych grup znajdziemy narty , które są "warte grzechu" . Natomiast skonstruowanie dobrej narty , która w sposób harmonijny połączyłaby wszystkie w/w cechy czyli krótki ,długi skręt , jazda trasowa i off piste wydaje mi się bardzo trudne , czy wręcz nierealne .

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od definicji i granic uniwersalności, których szukamy. Akurat przykład z Volklami Tigershark 11 PS niespecjalnie jest trafiony, ja w nich dostrzegami jedynie uniweralizm marketingowy o czym moze nawet swiadczyć sam artykuł TK. Bardzo intersowałem sie tymi nartami i nie znalazłem ani jednej opini, która by mówiła, ze są to narty uniwersalne, no może to pokrętło nadaje taki rys ale i tak wśród użytkowników opinie na jego temat są mniej wiecej takie, ze działa ale jeździ sie dobrze tylko na "Maxie", narty na twadre warunki, w pozostałych dużo słabsze, głównie długi skręt, troche jeszcze sredni, krotki dla tytanów mocy i geniuszy techniki.

Duzo bardziej przemawia do mnie przykład nart uniwersalnych danych przez JC. To jest bardzo fajny i udany kierunek, o czym świadczy popularnosc i generalnie dobre opinie o takich nartach zarówno wsrod testerów jak i zwykłych uzytkowników. Ja bym tu dodał znane mi Dynastary Groove i Salomony 24 Hours ale można też dopisać Elany Speedwave i Nordici Spitfire Pro - wszystkie dobre także w gorszych warunkach co jest wielkim plusem również. Dodatkowym plusem jest dostępnosc takich nart, bo cena róznych "wynalazków" wprowadzanych przez firmy jest bardzo wysoka, przykłady inne niż Volkl to np Head ze swoim Chipem tez niespecjalnie spontanicznie odebranym przez rynek, Rossi z Mutixami też był drogi, spóścił z ceny i już koniec. To nieco daje do myślenia. Zobaczymy jak sie przyjmie C-line Fischera.

No i narty dobre na trasie jak i w gorszych warunkach, tu firmy idą ostro bo jest duże pole do popisu i to chyba teraz główny front ofensywy konstruktorów. Mamy wysyp nart opisywanych jako swietne na twardej trasie jak i niezłe poza.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że nie ma co rozwodzić nad terminem "uniwersalność', bo zaraz zlecą się teoretycy i będzie wątek o wyższości świąt...:)

Ja już się cieszę, bo powstaje zbiór modeli nart, z których w przyszłości coś sobie wybiorę. Można by było linkować modele nart, aby łatwiej można się było rozeznać.

W przyszłości zrobimy też cennik, aby dopełnić konkretu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czuję się "wywołany do tablicy" ponieważ, w jednym z nielicznych moich postów użyłem określenia "jak coś jest do wszystkiego..." Był to post na temat, wtedy moich nowych nart head Monster iM78 z sezonu 07/08. Ktoś prosił o opinię dotyczącą tych nart, ponieważ też chciał kupić tzw. narty uniwersalne.

Przed kupnem tych head'ów miałem okazję przetestować elan Magfire 78 i jakieś Metrony (nie pamiętam modelu).

Zdecydowałem się na Monstery. W tym momencie poddałem się "tryndowi" o którym Bończa pisze, kupiłem długość 171cm i wg mnie okazały się za krótkie. Zdecydowanie lepsza byłaby długość 177. Testowane wcześniej elany miały 178cm i było to to, o co mi chodziło, a dlaczego kupiłem head'y 171cm do dzisiaj nie wiem.

Jakie były moje założenia, które w głowie definiowały mój nowy zakup? Narty uniwersalne na trasy i poza nimi, do długiego i krótkiego skrętu... I tu pojawia się problem definicji granic uniwersalności, o których pisze Mihumor, ja zdefiniowałem je zdecydowanie za szeroko... Powoduje to do tej pory moje małe rozczarowanie tymi nartami; jeżeli jednak będziemy mieli trochę mniejsze wymagania niż moje (niestety niedorzeczne), narty są naprawdę ok i tutaj zgadzam się z Bończą.

Jeżeli budżet domowy pozwoli to jednak będę się skłaniał do kupna dwóch, może trzech par nart bardziej specjalizowanych.

Czasem się jednak zastanawiam, czy nie poddaję się za bardzo tym wszystkim zabiegom marketingowym, czy, zgodnie z tym co wielokrotnie Mitek powtarzał na tym forum, nie zwalam winy za swoje "narciarskie niepowodzenia" na sprzęt, przecież chodzi o jazdę i zabawę...

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj jeszcze raz.

Oczywiście wiesz, że nie miałem na myśli nikogo konkretnego pisząc o uniwersalności nart :)

Tak naprawdę to ostatnio rozmawiałem z jednym z byłych czołowych polskich zawodników i on mi "zapodał" tekst, że "najlepiej to slalomka 165 cm". Nawiasem mówiąc przesympatyczny koleżka od tenisa, ale jednak zawodnicze podejście u niego eliminuje używanie takich nart, jak ja mam.

Ja sam w momencie kupna moich Mutix zostawiłem sobie serwisową slalomkę, na której bardzo dobrze mi się jeździło do średniego skrętu włącznie. Dopiero, jak sam stwierdziłem, że można na nich wszystko, sprzedałem slalomkę.

Dodam tylko, że zakładając wątek miałem na myśli zbiór nart o charakterystyce ~SL/GS.

Ty widzę po próbach pójdziesz w kierunku nart specjalistycznych, i tak też dobrze. Każdy musi tutaj znaleźć swoją drogę.

A ostatnia Twoja uwaga, chyba najważniejsza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie jest tak, że pod pojęciem "uniwersalne" każdy może zrozumieć coś innego, zależnie od warunków i okoliczności w jakich lubi jeździć i prawdopodobnie ta uniwersalność znaczy po prostu "użyteczność dla mnie". Na zaprzyjaźnionym forum ktoś podrzucił link do ciekawego wywiadu - uważam, że warto przeczytać.

Nie do końca chodzi o uniwersalne narty, raczej o testy różnych nart, ale z drugiej strony nie ma żadnych konkretów ani sugestii sprzętowych, a jest trochę o subiektywnym odbiorze nart, ich użyteczności, testowaniu, wybieraniu itd.

cyt. „Nie ma złych nart – są albo źle dobrane, albo źle serwisowane, albo dany narciarz nie dorósł jeszcze do konkretnego modelu – czyli patrz punkt pierwszy”.

Podobnego tekstu nie znalazłem tu, na portalu - mam nadzieję, że link do konkurencji mimo wszystko się jakoś ostanie, bo wywiad jest wg mnie tego wart :)

***

Kicker: jakie masz parametry (wzrost/masa) - bez tego opinia nie jest pełna.

PS.

Mam świadomość, że ten wywiad można by umieści zarówno w wątku dot. Worldskitestu jak i Mitkowym "Jak doradzać", ale wybrałem ten jako najbardziej ogólny (?)

Edytowane przez gajowy01
P
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bończa, oczywiście nie wziąłem tego do siebie :-) Cieszę się, że ktoś poruszył ten temat, gdzie można, oprócz wskazywania konkretnych modeli nart, opisać swój sposób rozumowania przy podejmowaniu decyzji zakupu. Rozumowania, które tutaj jawi się jako definiowanie samemu sobie terminu "uniwersalność". Ja z tym trochę przesadziłem i mam nadzieję, że moje błędy pomogą innym kupującym w pewnym ograniczaniu znaczenia słowa "uniwersalność". Jeżeli przyjmiemy takie założenie, to pewnie w tej grupie nart każdy znajdzie swoją "uniwersalną".

Ja oczywiście nie neguję tego typu nart, neguję zbyt duże moje oczekiwania.

Takie wnioski wyciągnąłem podczas jazdy na Łomnicy. Warunki były własnie skrajne i to w części ujawniło pewne ograniczenia konstrukcji moich niby uniwersalnych nart; w zasadzie to ujawniło moje braki w umiejętnościach (i tu Gajowy ma rację). Przygotowana część trasy była mocno zlodzona, a obszar do tzw. freeride'u nie wyglądał jak z filmów Warrena Millera; były za to "kalafiory", nawiany śnieg - generalnie warunki dość trudne w całym kotle. Oczywiście jeździć się da, ale po zamianie nart na elan slx po części przygotowanej jazda zdecydowanie bardziej pewna. W "strefie freeridowej", jazda na headach również dość męcząca bo tylko 78mm pod stopą - pewnie byłoby lepiej gdyby miały ok. 90-100mm ale tego w tym dniu nie próbowałem.

Zmieniłem sposób myślenia widząc 3 Słowaków, którzy jeździli po całym obszarze na dynafitach 7summit (też 78mm pod stopą) i wyglądało to baaardzo profesjonalnie. Zatem moje utyskiwania, że źle się jedzie po twardym stoku bo mam za szeroką nartę, a za wąską do jazdy po nieprzygotowanym, i w ogóle sprzęt jest do kitu, powinny być ukierunkowane na moje umiejętności.

Nie zmienia to jednak faktu, że pewnie mając narty typowo freeridowe można byłoby się przy moich, w tym zakresie małych umiejętnościach, sprawniej poruszać w terenie nieprzygotowanym. Stąd moja decyzja o drodze "specjalizowanej". A może lepiej wydać te pieniądze na doszkalanie :-)

W zasadzie piszemy wszyscy o tym samym i się z tym zgadzamy.

Moje parametry: 173cm/80kg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje Kicker przemyślenia i sprzęt, kazały mi zwrócić uwagę na narty freeride. W zeszłym sezonie na Kasprowym obserwowałem doświadczonego, dobrego narciarza na Rossignol S7 BC , który to radził sobie świetnie na nich i na zmuldzonym trawersie i na trasie, no po prostu wszędzie. Także ta grupa niewątpliwie też zasługuje na rozważenie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wywiadu - uważam, że warto przeczytać.

Nie do końca chodzi o uniwersalne narty, raczej o testy różnych nart, ale z drugiej strony nie ma żadnych konkretów ani sugestii sprzętowych, a jest trochę o subiektywnym odbiorze nart, ich użyteczności, testowaniu, wybieraniu itd.

cyt. „Nie ma złych nart – są albo źle dobrane, albo źle serwisowane, albo dany narciarz nie dorósł jeszcze do konkretnego modelu – czyli patrz punkt pierwszy”.

Podobnego tekstu nie znalazłem tu, na portalu - mam nadzieję, że link do konkurencji mimo wszystko się jakoś ostanie, bo wywiad jest wg mnie tego wart :)

***

Nie do końca,sam już wcześniej korzystałem z przemyśleń mądrzejszych;)

Podróby?!:pNie ma złych nart,są żle dobrane,albo nieserwisowane: . .....;)
-pełnego cytatu nie uzywałem.;):D

Narta uniwersalna to narta na całodzienne nartowanie,niezależnie od warunków narciarskich-jak dla mnie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca,sam już wcześniej korzystałem z przemyśleń mądrzejszych;)

Może niezbyt precyzyjnie to napisałem, może przypadkowy kontekst wprowadza w błąd - ale nie chodziło mi tylko o to zdanie :) Pisząc "podobnego tekstu" miałem na myśli cały wywiad, który pokazuje m.in. temat testów trochę od kuchni :)

...a cytat dorzuciłem na zachętę - i wyszło jak wyszło :)

Edytowane przez gajowy01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale my tu nie będziemy uprawiać dyskusji na temat nazewnictwa nart, tylko o ich przydatności do osobistych potrzeb.

To też czynimy:rolleyes:

Ja oczywiście nie neguję tego typu nart, neguję zbyt duże moje oczekiwania.

Takie wnioski wyciągnąłem podczas jazdy na Łomnicy. Warunki były własnie skrajne i to w części ujawniło pewne ograniczenia konstrukcji moich niby uniwersalnych nart; w zasadzie to ujawniło moje braki w umiejętnościach (i tu Gajowy ma rację). Przygotowana część trasy była mocno zlodzona, a obszar do tzw. freeride'u nie wyglądał jak z filmów Warrena Millera; były za to "kalafiory", nawiany śnieg - generalnie warunki dość trudne w całym kotle. Oczywiście jeździć się da, ale po zamianie nart na elan slx po części przygotowanej jazda zdecydowanie bardziej pewna. W "strefie freeridowej", jazda na headach również dość męcząca bo tylko 78mm pod stopą - pewnie byłoby lepiej gdyby miały ok. 90-100mm ale tego w tym dniu nie próbowałem.

Zmieniłem sposób myślenia widząc 3 Słowaków, którzy jeździli po całym obszarze na dynafitach 7summit (też 78mm pod stopą) i wyglądało to baaardzo profesjonalnie. Zatem moje utyskiwania, że źle się jedzie po twardym stoku bo mam za szeroką nartę, a za wąską do jazdy po nieprzygotowanym, i w ogóle sprzęt jest do kitu, powinny być ukierunkowane na moje umiejętności.

Nie zmienia to jednak faktu, że pewnie mając narty typowo freeridowe można byłoby się przy moich, w tym zakresie małych umiejętnościach, sprawniej poruszać w terenie nieprzygotowanym. Stąd moja decyzja o drodze "specjalizowanej". A może lepiej wydać te pieniądze na doszkalanie :-)

W zasadzie piszemy wszyscy o tym samym i się z tym zgadzamy.

Moje parametry: 173cm/80kg

Edytowane przez SB
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Narta uniwersalna to narta na całodzienne nartowanie,niezależnie od warunków narciarskich-jak dla mnie;)

Bardzo dobra definicja - jak dla mnie:)

Tylko pewnie dla każdego z nas będzie to inna narta. Mamy różne umiejętności i różne oczekiwania.

To, że ktoś świetnie radzi sobie w każdych warunkach na nartach free, to raczej dowód na to, że jest świetnym narciarzem, a nie na ich uniwersalność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pewnie dla każdego z nas będzie to inna narta. Mamy różne umiejętności i różne oczekiwania.

To, że ktoś świetnie radzi sobie w każdych warunkach na nartach free, to raczej dowód na to, że jest świetnym narciarzem, a nie na ich uniwersalność.

:DTo,że ktoś radzi sobie na free w każdych warunkach -to jest szczyt dojrzałego narciarstwa.A to,że dla każdego narta uniwersalna ma spełniać różnorodne zadania,nie chcę cytować tu modeli nart,które dla mnie mogą być uniwersalne,ale niekonieczne dla innych:pPrzyjąłem ogólną definicję,niezależną od profilu narty,czy promienia skrętu,a każdy może wrzucić tu swoje ulubione:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli budżet domowy pozwoli to jednak będę się skłaniał do kupna dwóch, może trzech par nart bardziej specjalizowanych.

I właśnie takie "uniwersalne" narty są najlepszym rozwiązaniem(moim zdaniem oczywiście).Sam korzystam z tego modelu.Wwożę na górę dwie pary(sl i gs).W zależności od tego na co mam ochotę i jak przedstawia się sytuacja na stoku( z reguły dzień zaczynam na długich,bo jest pusto),korzystam z jednej pary podczas gdy druga czeka sobie gdzieś w restauracji lub na pośredniej stacji(czasem wręcz zostawiam jedna parę na górze na noc-jeszcze nigdy mi nie odmówili tej przysługi).Zaleta jest taka,że zmiana promienia skrętu trwa około 10 sekund.Żadnej zmiany ramion,zabawy z pokrętłami itp.

Owszem jest też i minus tego typu nart uniwersalnych.Nie wszędzie można z nich korzystać.Trzeba szukać ośrodków mniej popularnych.W tych zatłoczonych stojące samotnie narty mogą odjechać beze mnie:mad:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale nie mów Hucu, że nie spróbujesz tych Rossignol World Cup Master 175 :)

Tam już nie ma wąsów ani pokręteł, tylko trzeba czekać, jak im "rura zmięknie".

Spróbować to bardzo chętnie,ale to raczej gs. Osobiście z Rossiego to jedyne narty,które bardzo chciałem mieć,ale nigdy nie znalazłem w dobrej cenie to

x-fight 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Wwożę na górę dwie pary(sl i gs).W zależności od tego na co mam ochotę i jak przedstawia się sytuacja na stoku( z reguły dzień zaczynam na długich,bo jest pusto),korzystam z jednej pary podczas gdy druga czeka sobie gdzieś w restauracji lub na pośredniej stacji(czasem wręcz zostawiam jedna parę na górze na noc-jeszcze nigdy mi nie odmówili tej przysługi).Zaleta jest taka,że zmiana promienia skrętu trwa około 10 sekund.

No i mamy uniwersalną receptę na uniwersalne narty:D

Sam zamierzam skorzystać:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując moje przemyślenia, twierdzę (wyłącznie moja opinia), że dobrze dobrane narty, tzw. "uniwersalne" mogą pokryć ok. 80% potrzeb w miarę dobrego narciarza i sprawić, że jazda będzie satysfakcjonująca. Po 10% z każdej strony rozkładu (Gaussa? :-) ) warunków narciarskich zostawiam nartom specjalizowanym. Nie znaczy to oczywiście, że na slalomkach nie da się zjechać w puchu:-)

Co do konkretnych modeli, które wg mnie mogą śmiało pełnić rolę nart uniwersalnych (powiedzmy drugiej pary wraz z nartami sportowymi, jeżeli ktoś takie potrzebuje) to:

- dynastar Legend np. 4800 lub trochę szersze - zachwalał je sam JC, ale nie pamiętam akurat czy również pod względem uniwersalności,

- fischer Watea modele 78, 84

i inne tego typu rozwiązania.

Ja osobiście preferuję proste konstrukcje, nie przepadam za tymi wszystkimi lepiej lub mniej, działającymi "bajerami". Dlatego też wybieram takie narty jako oczywiście "uniwersalne". Jedyny mankament to brak płyty pod wiązaniem w zestawie fabrycznym. Może to powodować "wybutowania". Narty takie naprawdę nie są trudnymi nartami, a dają frajdę. Pamiętać tylko należy przy tym, żeby nie poddać się "tryndowi" i zbytnio nie sugerować się marketingowym pozycjonowaniem produktów ponieważ w ciągu dwóch sezonów model Monster z grupy free znajdzie się, po drobnej kosmetyce, w grupie Allmountain pod nazwą i.Peak :-)

Pozdrawiam Wszystkich i dziękuję za czytanie moich przemyśleń :-)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mamy uniwersalną receptę na uniwersalne narty:D

Sam zamierzam skorzystać:)

To nie jest uniwersalna narta,ale uniwersalne podejście do narciarstwa:rolleyes:.Dlatego posiadamy kilka modeli nart o różnym przeznaczeniu:)Problem zaczyna się wtedy,kiedy musisz wybrać tylko jedną parę nart w czasie wyjazdu/ograniczenia bagażu w samolocie,samochodzie/-jaka będzie pogoda w Alpach w tym czasie,czy trasy wyratrakowane,a może leży puch:confused:I tutaj szukamy narty,która może być jedyną parą podczas wyjazdu,która poradzi sobie z ratrakowaną trasą,albo niespodziwaną "MASAKRĄ": Narta uniwersalna radzi sobie zimą,wiosną i latem-tutaj worek wyboru bardziej się zawęża,niż promień skrętu;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • JC unpinned this temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...