skionline.pl sprzęt wiadomości wyślij link znajomemu wydrukuj dodaj komentarz RSS

Jak ustalić DIN, czyli właściwie ustawić wiązania?

2010.01.22
Temat regulacji wiązań narciarskich powraca na forach internetowych niczym grypa osłabiając nas niekiedy poradami, z których wynika, iż użycie siły jest najlepszą metodą zwiększającą efektywność ich działania.
Wykorzystując do diagnostyki wiązań maszyny Jetbond, czyli ultra precyzyjnej zrywarki symulującej i oceniającej ich pracę, zażegnaliśmy problem brutalnego traktowania sprzętu.

Jetbond posiada wbudowane w pamięć WINDOWS XP parametry, które umożliwiają ustawienie prawidłowej siły wypięcia zgodnie z normami ISO 11 088 oraz ISO 8061. Metoda ustalania siły wypięcia bazuje na tabeli określającej wagę narciarza lub tzw. "tibia" (szerokości główki kości piszczelowej).

Chcąc poznać prawidłową wartość w DIN potrzebną do właściwego ustawienia wiązań trzeba podać:



1. Wagę - narciarz z dużą nadwagą nie oszuka maszyny mówiąc że znakomicie jeździ. Wytrzymałość kości i wiązadeł jest zbliżona dla ludzi o podobnej budowie ciała , ale dodatkowe kilogramy zdecydowanie je osłabiają.
2. Wzrost
3. Wiek - kości z wiekiem niestety osłabiają się (osteoporoza, odwapnienie, mniejsza odporność na złamania etc.)
4. Długość podeszwy buta w milimetrach - im dłuższa stopa, tym większa dźwignia podczas upadku, mająca wpływ na możliwość uszkodzenia kości, stawów, czy wiązadeł.
- Ocenę stylu jazdy w skali 1-3 z możliwością poszerzenia o -1 i +3



Po podaniu danych uzyskujemy wartość w DIN do ustawienia na skali wiązań.

I tutaj pojawiają się nieścisłości. Sprężyny w wiązaniach to tylko kawałki specjalnie hartowanego drutu, cięte na odpowiednią długość, odpowiadające za pracę szczęk wiązań w… internetowym skrócie.

Nierównomiernie zahartowane, czy wypracowane sprężyny nie zawsze trzymają wartość nastawu, ustaloną w skali DIN.

Możemy mieć problem, gdy nastaw ustalony na 7.5 w rzeczywistości wynosi np. dla przodów 8.0 i 7.0 a dla tyłów 5.5 i 6.0.

Te właśnie różnice w charakterystyce pracy poszczególnych elementów wiązań można ustalić tylko i wyłącznie za pomocą precyzyjnego urządzenia Jetbond.

W tym celu do maszyny wpina się nartę razem z butem. Za pomocą specjalnej, wysuwanej stopy, symulator dokładnie naśladuje pracę wiązań ustalając realną wartość nastawu dla szczęk przednich i tylnych obu nart.

Dane zapisywane są w komputerze urządzenia, a potencjalny pacjent oddziału ortopedycznego, otrzymuję wydruk, z zapisem faktycznych ustawień swoich wiązań wraz ze stosownym certyfikatem oraz naklejkę - badanie ważne na rok, podobnie jak po wizycie samochodu w stacji diagnostycznej.



Celem zapewnienia 100-procentowej dokładności pomiarów, każda maszyna musi być co roku kalibrowana specjalnymi urządzeniami diagnostycznymi i otrzymać stosowny certyfikat.


poprzednia stronastrony: 1  2  następna strona

Powrót

Hotel Ariston Hotel Ariston

Monclassico
Trentino, Włochy

Hotel Bellavista Hotel Bellavista

Cavalese
Trentino, Włochy

Czarny Groń Czarny Groń

Rzyki
Beskidy, Polska

comments powered by Disqus
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Sprzęt narciarski 14/15
Testy
Porady
Giełda narciarska
WorldSkitest 14/15
Katalog
Ski encyklopedia
Księgarnia dla narciarzy
partnerzy ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
www.trentino.plskionline.tv
newsletter | mobile | RSS | reklama | kontakt | nota prawna | polityka cookies
Copyright © 1997-2014 Atmedia S.C.