skionline.pl sprzęt narciarski testy wyślij link znajomemu wydrukuj dodaj komentarz

TEST - Kask Carrera Karma - lekko i wygodnie

2017.01.26
Kask narciarski Carrera Karma
Kliknij, aby powiększyć.
Kask narciarski Carrera Karma
Kaski ze zintegrowaną szybą są w Polsce nadal niezbyt popularne. Trudno dokładnie stwierdzić dlaczego tak jest - wszak w Alpach widok narciarzy w tego typu sprzęcie na stoku jest dość częsty, a samo rozwiązanie jest bardzo praktyczne, zwłaszcza dla osób, które jeżdżą w okularach. Przekonałem się o tym testując podczas ostatniego wypadu do Trentino kask Carrera Karma, Kilka dni spędzonych na stoku pozwoliło dokładniej przyjrzeć się temu ciekawemu modelowi ze średniej półki cenowej.
Zanim dokładniej skupimy się na kasku Karma, na początek kilka uwag odnośnie wad i zalet kasków ze zintegrowaną szybą. Za największą niedogodność w tej kategorii sprzętu chroniącego głowę uznaje się dwie kwestie - mały wybór najnowszych technologii optycznych, które są stosowane w klasycznych goglach, a w kaskach z szybą ich nie znajdziemy. Co za tym idzie - w kaskach ze zintegrowaną szybą nie mamy po pierwsze dużego wyboru, po drugie - na pierwszy rzut oka nie mamy możliwości szybkiej zmiany szyby wraz ze zmianą warunków (mówimy tu oczywiście o kaskach ze średniej półki cenowej). Drugi zarzut - to wysoka cena. Tu można śmiało powiedzieć, że to mit - zakup osobno kasku i gogli o porównywalnych parametrach jest mniej więcej tak samo kosztowny jak kupno kasku z szybą.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Jeśli natomiast chodzi o zalety - nie są one wcale takie małe. Po pierwsze - spora wygoda, z możliwością bardzo szybkiego zamykania i otwierania szyby jedną ręką. Po drugie - generalnie większe pole widzenia szerokiej szyby zintegrowanej z kaskiem. Trzecia w końcu kwestia - duża przestrzeń pomiędzy twarzą a szybą pozwala jeździć w okularach (oczywiście o cienkich ramkach i nie za szerokich). Wpływa także dobrze na wentylację - dużo trudniej "zaparować" szybę w kasku niż w goglach. W tym kontekście przyjrzyjmy się modelowi Carrery.

Bezpieczeństwo


Ochrona głowy przed ewentualnym uderzeniem, a także ochrona oczu przed szkodliwym promieniowaniem UV - to dwa główne zadania kasku ze zintegrowaną szybą. Wytrzymałość skorupy na uderzenia, zarówno przy upadku, jak i przy ewentualnym uderzeniu kamieniem regulują dość rygorystyczne normy, których spełnienie jest warunkiem dopuszczenia produktu do sprzedaży. Nie robiliśmy prób uderzeniowych z Karmą, nie ma podstaw jednak by nie ufać producentowi, którego sprzęt spełnia normę CE EN 1077, a szyba dodatkowo zapewnia pełną ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Sama skorupa Karmy wykonana jest w technologii in-mould, w której zewnętrzna powłoka ochronna już na etapie formowania łączona jest ze spienionym materiałem EPS. W przypadku Karmy jest ona bardzo gruba - w najbardziej narażonych na uderzenie strefach - ponad 2 cm. Cały kask zachowuje przy tym bardzo małą masę - około 500 g, co jest niewątpliwie jego wielką zaletą. Natomiast szeroka, sferyczna szyba zapewnia pełną ochronę przed promieniowaniem UV.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Szyba


Jeśli już jesteśmy przy szybie, warto poświęcić jej trochę więcej miejsca - wiadomo, jest zintegrowana z kaskiem, jej właściwości powinny więc mieć duże znaczenie przy wyborze kasku. W modelu Karma są stosowane trzy rodzaje szyb: Clear S1, Orange S2, Silver mirror S3. Różnią się one nie tylko kolorem (co łatwo zauważyć po nazwach), ale także ilością przepuszczanego światła - odpowiednio S1 - VLT 43-80% - przeznaczone są na pochmurne dni, S2 - VLT 18-43% - to najpopularniejsza szyba, na zróżnicowane warunki S3 - VLT 8-18% - na słoneczne dni. Szyby są "defaultowo" przyporządkowane do poszczególnych modeli kolorystycznych - białe i czarne Karmy mają szybę pomarańczową S2, niebieskie - S3. Istnieje przy tym możliwość wymiany szyby - jest to operacja bardzo prosta, zajmująca kilka minut, oczywiście trzeba mieć wymienną szybę.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Niezależnie od koloru i pochłaniania światła, wszystkie szyby w Karmach są sferyczne, zapewniając bardzo dobre, szerokie pole widzenia, bez większych zniekształceń, dzięki zastosowaniu technologii Ultra Sight. W procesie formowania każdy rodzaj szyby wyposażony zostaje w powłokę zabezpieczającą przed zarysowaniami nakładaną od zewnątrz i podwójną powłokę hydrofobową od wewnątrz. Z kilkudniowej praktyki na włoskich (czytaj - ciepłych) stokach, mogę twierdzić, że faktycznie nie jest łatwo "zaparować" szybę od środka. W egzemplarzu, który testowaliśmy, zamocowana był szyba pomarańczowa S2, która w pełnym słońcu spisywała się bardzo dobrze, natomiast przy przejeździe ze słońca do cienia, oko potrzebowało kilku sekund na adaptację.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Komfort


Skorupa karmy jest od środka wyłożona odpinaną wyściółką, która zapewnia bardzo dobre przyleganie kasku do głowy, a przy tym jest łatwa do czyszczenia. Precyzyjne dopasowanie kasku do głowy zapewnia system regulacji Rotex, którego pokrętło jest umieszczone - jak w większości tego typu konstrukcji - z tyłu na karku. Na pochwałę zasługuje wielkość i ukształtowanie samego pokrętła, które pozwala bardzo wygodnie, także w grubych rękawicach doprecyzować odpowiednie dopasowanie kasku.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

O odpowiednią termoregulację głowy dba system aktywnej wentylacji - w skorupie, w jej górnej części znajduje się sześć otworów wentylacyjnych, do tego jeszcze z przodu, ponad szybą, znajdują się dwa otwory wlotowe z możliwością ich zamknięcia suwakami (dwa niezależne suwaki - po jednym w każdym otworze), które dają możliwość włączenia lub wyłączenia "klimy". Otwory wlotowe są umieszczone dość nisko, co powoduje, że by zadziałał cały system, szyba musi być opuszczona dokładnie do końca (jeżeli ktoś ma "orli nos" może mieć kłopot z całkowitym opuszczeniem szyby, trzeba więc to sprawdzić przed zakupem).

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Dodatkowo kask wyposażony jest w odpinane uszy, które są przymocowane do pasków metalowymi klipsami. Odpięcie ich trwa kilkanaście sekund, założenie - do dwóch minut. Jest to rozwiązanie bardzo proste, ale praktyczne - w porównaniu z kaskami innych producentów z tej samej półki cenowej - całość operacji można przeprowadzić chyba w najkrótszym czasie.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Design i wykonanie


Kask Carrera Karma, już od pierwszego kontaktu, sprawia bardzo dobre i estetyczne wrażenie. Dostępny jest w czterech wersjach kolorystycznych - biały, matowy czarny, matowy niebieski (wpadający w nieco głębszy granat) i fioletowo-różowy. Trzeba pamiętać, że standardowo do każdego modelu dobrana jest jedna szyba! (w białym i czarnym kasku - pomarańczowa S2, w niebieskim i różowym - S3, w Polsce szyba neutralna S1 nie jest dostępna). Kask został tak zaprojektowany, że pasuje zarówno na damskie, jak i na męskie głowy - kobiety najczęściej wybierają model biały lub fioletowo-różowy, panowie w czarnym macie wyglądają równie dobrze.

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Wykonanie kasku nie budzi zastrzeżeń, szyba domyka się prawidłowo, zapewniając komfort termiczny, przez kilka dni użytkowania nie dosłyszeliśmy żadnych skrzypnięć świadczących o mniej dokładnym wykonaniu. Jedyna rzecz, która jest w Karmie przeciętna to klasyczne zapięcie pod brodą na zatrzask - łatwe do zaciśnięcia i stabilne, ale niewykonalne jedną ręką (a przecież gdyby oprócz Rotex-a i szyby także zapięcie można było precyzyjnie obsługiwać jedną ręką - byłby komplet!).

Kask narciarski Carrera Karma
Kask narciarski Carrera Karma

Podsumowanie


Nie mając wcześniej doświadczeń z jazdy w kasku ze zintegrowaną szybą, muszę przyznać, że wrażenia z użytkowania Karmy pozytywnie mnie zaskoczyły. Na pewno jest to bardzo dobra propozycja w przedziale cenowym 500-600 PLN, nie tylko dla "okularników" (do których należę). Bardzo lekko i naprawdę wygodnie, prawie pod każdym względem. Jako redakcja skionline.pl - polecamy!

pk/skionline.pl

Tagi: #kaski narciarskie #carrera #sprzęt narciarski #karma #dobów sprzętu

Powrót

Natur- und Wellnesshotel Höflehner Natur- und Wellnesshotel Höflehner

Haus im Ennstal
Styria, Austria

Villa Hubertus Villa Hubertus

Olang
Południowy Tyrol, Włochy

Hotel Salzburger Hof Hotel Salzburger Hof

Dienten am Hochkönig
Kraj Salzburski, Austria

comments powered by Disqus
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Testy 17/18
Inny sezon:
WorldSkitest 16/17
partnerzy ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
www.trentino.plskionline.tv
Google+ | newsletter | mobile | RSS | reklama | kontakt | nota prawna | polityka cookies
Copyright © 1997-2017 Atmedia S.C.