skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Historyczna inwestycja w Białce Tatrzańskiej

2017.11.27
Kliknij, aby powiększyć.
Gospodarze terenów zjazdowych w Białce przyzwyczaili nas już do tego, że praktycznie co roku powstaje tu jakaś nowa inwestycja. Nie inaczej będzie i w nadchodzącym sezonie - co prawda nie będzie to nowa kolej, a jedynie orczyk i nowa trasa, ale za to o wielkim historycznym znaczeniu. Oto bowiem po wielu latach udało się zrealizować cel, którzy przyświecał tworzeniu nowoczesnej stacji narciarskiej w Białce - by pomiędzy poszczególnymi terenami można było się swobodnie poruszać na nartach. Od tego sezonu tak właśnie będzie!
Najpierw kilka słów o samej inwestycji. Nowo powstała trasa, utworzona między ośrodkami Kotelnica Białczańska oraz Kaniówka, ma swój początek przy górnej stacji kolei numer IX "Remiaszów", a koniec przy dolnej stacji kolei nr VII "Kaniówka". Łączna jej długość wynosi około 1000 metrów. Przy górnej części trasy postawiony został 400-metrowy wyciąg orczykowy, dzięki któremu po wyjechaniu koleją lub wyciągiem ze stacji Kaniówka będzie można pojechać jeszcze wyżej, na Wysoki Wierch, w pobliże górnej stacji kolei "Remiaszów" - wyciąg kończy się nieco poniżej szczytu i stojącej niedaleko restauracji - ale można stąd będzie zjechać bezpośrednio dół, krótkim łącznikiem prosto na trasę nr 10.


Oczywiście trasa jest naśnieżana i oświetlona, jest też wystarczająco szeroka, by obsłużyć spodziewany ruch. Jedynie jej początek - kilkadziesiąt metrów przez las, tuż za karczmą na Remiaszowie, to wąski przejazd (około 10 metrów szerokości). Potem trasa wyprowadza już na rozległe polany, znając gospodarzy Białki - będzie tu pięknie przygotowana "patelnia" dla słabiej jeżdżących na nartach.

Dzięki połączeniu białczańskich stacji narciarze i snowboardziści będą mogli korzystać z przeszło 15 kilometrów świetnie przygotowanych, oświetlonych i sztucznie naśnieżanych tras narciarskich bez potrzeby używania samochodu czy korzystania ze skibusów. Wszystkie stacje są oczywiście objęte jednym karnetem - TatrySki, działającym również w sześciu innych stacjach narciarskich w Polsce i na Słowacji.

Białka Tatrzańska - nowa trasa i nowy wyciąg
Białka Tatrzańska - nowa trasa i nowy wyciąg

Odwiedzając Białkę, by zobaczyć nową trasę i historyczny wyciąg, dowiedzieliśmy się, że to nie jedyna inwestycja nad którą się w tym sezonie pracuje na Kotelnicy. Otóż w budowie jest całkowicie nowa trasa, która prowadzić będzie szerokim łukiem ze szczytu Kotelnicy, do dolnej stacji orczyków 1 i 2 (trasy FIS) i kolei II. W tej chwili wykonywane są prace przy instalacji naśnieżającej, a także przy oświetleniu trasy. Będzie ona gotowa na przyszły sezon. Trasa, której długość przekracza 1 km, przyda się w tym miejscu - odciąży bowiem główny stok na Kotelnicy, często w sezonie zatłoczony - zjazd będzie malowniczy i łagodny, co zapewne spowoduje większe zainteresowanie narciarzy orczykami i koleją nr II.

W tym miejscu trudno powstrzymać się przed przypomnieniem w telegraficznym skrócie najważniejszych momentów z historii stacji narciarskiej w Białce. Pierwsze dwa wyciągi w Białce powstały jeszcze w latach 80., ale miejscowość cały czas pozostawała pod względem narciarskim w cieniu sąsiedniej Bukowiny Tatrzańskiej. Przełomowy był rok 2000, kiedy to miejscowi górale postanowili, że na stokach Kotelnicy i Wysokiego Wierchu zbudują stacje narciarską z prawdziwego zdarzenia. Pierwsza kolej krzesełkowa (3-osobowa nr I) ruszyła 8 grudnia 2001 roku. Dwa lata później powstała kolej II - 4-osobowe krzesło Kotelnica II (przy trasach FIS-owskich). Rok 2005 zaznaczył się oddaniem do użytku dwóch kolei - 6-osobowej kanapy (nr IV) i krótkiego krzesła Bania (V). dwa lata później ruszyło kolejne 4-osobowe krzesło - nr III które rozpoczęło "ekspansję" Kotelnicy w kierunku południowym.

Białka Tatrzańska - nowa trasa i nowy wyciąg
Białka Tatrzańska - nowa trasa i nowy wyciąg

Technologicznie przełomowy był rok 2011, kiedy to wybudowano bardzo nowoczesną kanapę Doppelmayra, 6-osobową z osłonami (niebieskimi) - Pasieka Express. W kolejnych latach (2014 i 2015) powstały dwie kolejne 6-osobowe kanapy z osłonami - na Jankulakowskim Wierchu i na Remiaszów. W międzyczasie, w 2012 roku uruchomiono 4-osobowe krzesło na Kaniówce. Oczywiści trzeba też wspomnieć o zmieniającej się infrastrukturze - w czerwcu 2011 roku oddano do użytku baseny termalne Terma Bania, a także luksusowy hotel tuz przy wyciągach (obecnie rozbudowywany).

W ten sposób właśnie, nikomu nie znana praktycznie miejscowość na Podhalu stała się najnowocześniejszą stacją narciarską w Polsce, a pod względem wielkości - jedną z przodujących. Gratulując historycznego połączenia terenów narciarskich w Białce gospodarzom terenu, trudno nam w tym miejscu nie powiedzieć - liczymy na więcej!

pk/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #białka tatrzańska #kaniówka #kotelnica #zima1718

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com