skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nowości na polskich stokach w sezonie 2016-17 - raport skionline.pl

2016.11.23
Nowości na polskich stokach w sezonie 2016-17 - raport skionline.pl
Kliknij, aby powiększyć.
Nowości na polskich stokach w sezonie 2016-17 - raport skionline.pl
Powoli kończy się listopad, a niektóre krajowe stacje narciarskie rozpoczęły już sezon zimowy. Nadeszła więc pora, by przedstawić naszym czytelnikom nasz raport, dotyczący nowości na polskich stokach, z jakimi już wkrótce spotkają się narciarze. W porównaniu do ubiegłego roku - jest nieco mniej, ale jakościowo wygląda to nieźle - w tym roku powstanie w polskich górach sześć nowych kolei krzesełkowych, z tego cztery - to nowoczesne 6-osobowe kanapy. Nie mając na celu żadnej prowokacji - nadchodzący sezon możemy skwitować najkrócej hasłem: "dobra zmiana na polskich stokach"!
Raport, który przedstawiamy naszym czytelnikom - wzorem poprzednich lat - gromadzi w jednym miejscu informacje o wszystkich nowych inwestycjach, o których udało nam się coś dowiedzieć, a także - co chyba najistotniejsze - na własne oczy zobaczyć jak wygląda ich realizacja. Zanim przejdziemy do szczegółów, warto tylko zwrócić uwagę, że także w tym roku Polska, na tle pozostałych krajów z naszej części Europy, pozostaje liderem inwestycji w górach - dla porównania: na Słowacji w tym roku powstaną dwie nowe k oleje - gondola po południowej stronie Chopoka i krzesło w Orawskiej Leśnej; w Czechach natomiast w tym roku nie przybędzie żadnego nowego wyciągu!

SnowBox firmy Supersnow
SnowBox firmy Supersnow

Przejdźmy zatem do krótkiego przedstawienia najciekawszych nowości z polskich stoków. Zaczniemy od inwestycji, o której przez ostatni rok pisaliśmy chyba najwięcej - czyli do budowy stacji narciarskiej Beskid Sport Arena w Szczyrku. Budowa ośrodka powoli dobiega końca - ma ruszyć już niebawem. Warto więc przypomnieć w kilku słowach najważniejsze parametry nowej stacji. "Kręgosłupem" całego ośrodka będzie 6-osobowa, wyprzęgana kolej linowa, z podgrzewanymi kanapami i osłonami przeciwwietrznymi. Długość wyciągu to 800 metrów, różnica poziomów - 240 metrów, a przepustowość - 2400 osób na godzinę. Czas przejazdu narciarzy na górę wyniesie około 3 minut. Ponadto znajdą się tu jeszcze 3 wyciągi talerzykowe (w tym jeden wyprzęgany) i wyciąg taśmowy dla najmłodszych o długości 50 m, z osłona przeciwwiatrowa na całej długości.


Inwestor planuje otwarcie ośrodka w dwóch etapach. Najpierw w grudniu 2016 oddane zostaną do użytku cztery trasy (2 niebieskie i 2 czerwone), wraz z kompletnym systemem naśnieżania i oświetlenia. Do tego dochodzi dolna i górna stacja kolei, wraz z niezbędną infrastrukturą oraz dodatkowe dwa wyciągi. W kolejnym sezonie (2017-18) planowane jest dokończenie całej inwestycji i uzupełnienie jej o dwie czarne trasy zjazdowe. Docelowo ośrodek będzie dysponował łącznie 4 km tras narciarskich o powierzchni 12 ha i całkowitą przepustowością wyciągów na poziomie 5 tys. osób na godzinę.

Naśnieżanie
Naśnieżanie

Warto przede wszystkim pochwalić innowacyjność rozwiązań stosowanych przez inwestora przy budowie Beskid Sport Areny. Nie wspominając już o rzadko spotykanej komplementarności wykonania - praktycznie wszystkie elementy stacji będą oddane do użytku w tym samym czasie do dyspozycji narciarzy, bez zbędnej "prowizorki", trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na nowe, na naszym rynku w pewnym sensie "eksperymentalne" rozwiązania - magazynowanie śniegu na stoku przez lato, czy zainstalowanie "fabryki śniegu" SnowBox.

Więcej szczegółów o stacji, a także liczne zdjęcia możecie zobaczyć na naszych stronach:
Beskid Sport Arena nowa jakość w Szczyrku
Fabryka śniegu po polsku w Beskid Sport Arenie


Z Beskidu Śląskiego przenieśmy się do Czarnej Góry pod Śnieżnikiem, gdzie dobiega końca bodaj najbardziej wyczekiwana w Sudetach inwestycja - budowa nowej kolei. Postawiona została dokładnie po śladzie starej kolei, której tradycyjna nazwa "Babcia" dużo mówiła już o jej stanie i możliwościach… Nowa kolej, o której już pisaliśmy trochę to nowoczesna, 6-osobowa kanapa produkcji znanej wszystkim narciarzom firmy Leitner. Kanapy będą mieć podgrzewane siedziska, a także osłony przeciwwietrzne (ich kolor określilibyśmy jako pomarańczowo-żółte).


Kanapy będą poruszały się z prędkością 6 m/s, co daje czasu wjazdu na górę około 4 minut - w porównaniu z poprzednimi kilkunastoma minutami na twardych krzesełkach nie cofniemy się przed określeniem e to nie modernizacja, ale prawdziwa rewolucja! Dodatkowo kolej będzie przyjazna najmłodszym narciarzom, dzięki zastosowaniu systemu KidStop, który wyklucza praktycznie możliwość wysunięcia się małego narciarza spod pałąka.

Nowa kolej w ON Czarna Góra
Nowa kolej w ON Czarna Góra

To nie koniec dobrych wiadomości z Czarnej Góry. Na ukończeniu jest budowa systemu naśnieżania, na trasie A, dzięki czemu będzie mogła ona funkcjonować w ciągu sezonu znacznie dłużej (w ciągu ostatnich czterech sezonów udało nam się na Czarnej Górze tylko raz z niej skorzystać - teraz to się zmieni). Trasa została też w górnej części lekko przeprofilowana - cały czas trwają tu jeszcze prace ziemne przy budowie instalacji - w górnej części trasy za odpowiednie naśnieżanie będzie odpowiedzialnych 7 nowych, bardzo wydajnych armat Supersnow, ustawionych na wysięgnikach. W sumie w całym ośrodku w tym sezonie pojawi się 27 nowych armat, a łączna ich ilość będzie teraz wynosić 62, plus 35 lanc naśnieżających. Natomiast trasa B w górnej części zostanie oświetlona, co pozwoli dłużej cieszyć z jazdy.

Więcej szczegółów można przeczytać w osobnych artykułach, zapraszamy także do obejrzenia galerii zdjęć z budowy.
Najnowsze inwestycje w Czarna Gora Resort
Nowa kolej - wielkie zmiany w Czarnej Górze

Równie nowoczesna kanapa powstanie także w dwóch ośrodkach narciarskich, należących do jednego właściciela - stacji KasinaSki (czyli popularnej Śnietnicy) oraz w Słotwiny Arena w Krynicy (znanej dawniej jako Azoty). Zacznijmy od Śnieżnicy, na której prace są już dużo bardziej zaawansowane. Nowy właściciel, który przejął Śnieżnicę w ubiegłym sezonie szybko postanowił zaprowadzić zmiany w ośrodku. Już zeszłej zimy pojawiła się przerwa na ratrakowanie między 16-tą a 18-tą, co bardzo ucieszyło tych, którzy na narty lubili wyskoczyć po pracy. W tym roku przyszła kolej na zamianę starej, 10-letniej "czwórki" na nowoczesną 6-osobową kanapę Doppelmayra, wyprzęganą i z osłonami przeciwwietrznymi w charakterystycznym pomarańczowym kolorze (znamy taką kanapę z innego ośrodka tego samego właściciela - Czarnego Gronia pod Andrychowem).

Nowa kolej w stacji Kasina SKI
Nowa kolej w stacji Kasina SKI

Nowa kanapa biegnie dokładnie tym samym śladem co stara kolej, licząc około 1050 metrów długości. Dokładne parametry pokrywają się z parametrami starej kolej, tutaj więc przypomnijmy tylko najważniejszą cechę nowej inwestycji w Kasinie - wygodne kanapy z osłonami będę w górę jechać z prędkością około 5 m/s, co daje czas wyjazdu nieco krótszy niż 4 minuty. Zdjęcia z budowy, a także krótkie omówienie inwestycji i jej wizualizacje można zobaczyć w materiale.


Identyczna kanapa będzie już w tym sezonie działać także w ośrodku Słotwiny Arena. Nowa kolej w Słotwinach to nowoczesny produkt firmy Doppelmayr, z 6-osobowymi krzesłami, wyposażonymi w osłony przeciwwietrzne (pomarańczowe). Zastąpi ona starą "trójkę" a także równoległy do niej orczyk - parametry nowej kolei będą więc bardzo zbliżone - długość 720 metrów, różnica wysokości 165 metrów. Oczywiście kolej będzie miała znacznie większą przepustowość (ok. 3000 osób na godzinę), a także dużo szybszy czas wjazdu - lina będzie poruszać się do góry z prędkością około 5 m/s.

Nowa kolej w stacji Słotwiny Arena
Nowa kolej w stacji Słotwiny Arena

Oprócz samej kolei, całkowicie przebudowywana jest dolna stacja, która docelowo stanie się nowoczesnym budynkiem wielofunkcyjnym, z garażem na krzesła i napędem liny. Tutaj będą się znajdować kasy, sklep i wypożyczalnia sprzętu.

W chwili obecnej budowa kolei jest mocno zaawansowana, ale to wykonania pozostało jeszcze parę elementów. Gotowa jest praktycznie w całości górna stacja, stoją wszystkie podpory (osiem), natomiast lina nie jest jeszcze założona. Główne prace budowlane trwają teraz przy dolnej stacji która imponuje wielkością i rozmachem inwestycji (oczywiście wraz z budynkiem wielofunkcyjnym). Inwestor zapewnia, że kolej ruszy w tym sezonie zimowym, jednak dokładny termin uruchomienia nie jest jeszcze znany.

Zdjęcia z budowy nowej kolei, a także więcej informacji o samej inwestycji można znaleźć w poniższych naszym artykule.

Jeśli już jesteśmy w Krynicy - nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu o nowej inwestycji w ośrodku Henryk Ski, w centrum uzdrowiska. Istniejącą od wielu lat małą stację, zmodernizowano w sezonie 2014-15, stawiając czteroosobową kanapę Doppelmayra, ale nadal narciarzy było tutaj stosunkowo niewielu. W ubiegłym sezonie kolej przedłużono do około 620 metrów - dotarła ona do charakterystycznego załamania stoku, powyżej którego wznosi się on stromym zalesionym terenem aż pod szczyt Krzyżowej Góry (812 m n.p.m.), który dominuje nad centrum Krynicy.


Budowana obecnie kolej zaczyna się przy górnej stacji starszej czwórki - będzie to również 4-osobowa kanapa Dopplemayra, o długości około 630 metrów i różnicy wysokości ponad 100 metrów. Prowadzi ona całkiem nową, szeroką na kilkadziesiąt metrów przecinką w lesie, sięgając aż na sam grzbiet Krzyżowej Góry, w pobliże charakterystycznego krzyża z punktem widokowym. W górnej części trasa posiada momentami dość spore nastromienie, będzie to więc trasa czerwona, przeznaczona dla bardziej zaawansowanych narciarzy. Łącznie więc cały zjazd będzie liczył około 1300 metrów - będzie to więc trasa dłuższa niż zjazdy w Słotwinach!
O nowej jakości,jaka zapanuje w stacji Henryk-Ski, najlepiej przekonać oglądając naszą galerię zdjęć z nowej inwestycji.


Nowa kolej i trasa zjazdowa w stacji Henryk-Ski
Nowa kolej i trasa zjazdowa w stacji Henryk-Ski

Na koniec naszego przeglądu nowości wróćmy jeszcze raz w Beskid Śląski. Jeszcze jedna nowa kolej powstała w Wiśle przy Hotelu Stok. Tutejszy stary orczyk zastąpiony został nową koleją produkcji Doppelmayra, z czteroosobowymi krzesełkami, niewyprzęganymi, z taśmą dojazdową na dolnej stacji. Długość kolei wynosi 800 metrów, różnica wysokości natomiast - wcale nie małe 200 metrów (jak na warunki wiślańskie - bardzo przyzwoity parametr…). Przepustowość nowej kolei wyniesie około 1700 osób na godzinę, czas wjazdu na górę niecałe 6 minut. W tej chwili kolej jest już praktycznie cała zamontowana, trwają drobne prace wykończeniowe. Przy górnej stacji kolei zostanie urządzony taras widokowy z barem, skąd rozpościera się piękna panorama gór otaczających Wisłę - od tras narciarskich na Soszowie, przez wierzchołek Baraniej Góry, Skrzyczne, na Równicy kończąc.


W ramach modernizacji ośrodka poszerzono także niebieską trasę, zabezpieczając przy okazji jej dolną część siatkami. W dolnej partii stoku, w pobliżu stacji kolei postawiono krótki, 150-metrowy wyciąg talerzykowy dla początkujących. Nowy elementem jest także zimowy plac zabaw dla najmłodszych narciarzy. W skład jego wyposażenia wejdzie karuzela Sun Kid Rotundo, z możliwością podpięcia pontonów, a także specjalnie ukształtowana górka do zjeżdżania na sankach, ze specjalnym przenośnikiem taśmowym dzięki którym bez wspinania się dostaną się na szczyt. Będzie też dmuchana tarcza do rzucania śnieżkami.

Więcej szczegółów o nowej inwestycji, a także galerię zdjęć z budowy kolei można zobaczyć poniżej

Nowa kolej w stacji Stok w Wiśle
Kliknij, aby powiększyć.
Nowa kolej w stacji Stok w Wiśle



Na koniec warto jeszcze wspomnieć o dwóch miejscach, co do których wiemy, że już w następnym sezonie rozpocznie się tu spory ruch inwestycyjny. Pierwszym jest oczywiście przebudowa Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego. Nowe koleje miały tutaj powstać już na nadchodzący sezon, ale opóźnienia wynikłe z zatwierdzenia zmian w planie zagospodarowania uniemożliwiły realizację inwestycji. Chociaż warto wspomnieć, że inwestycja już się rozpoczęła - m.in. rozpoczęto prace przy przebudowie okolic parkingu w Solisku.
Więcej szczegółów można zobaczyć tutaj

Budynki na Hali Skrzyczeńskiej
Budynki na Hali Skrzyczeńskiej

Druga dobra dla narciarzy informacja dotyczy Skrzycznego - otóż właściwie pewne jest, że w przyszłym roku zostanie wybudowana nowa, 4-osobowa kanapa z centrum Szczyrku na Jaworzynę, zastępując starą, wyeksploatowaną "dwójkę". Tym samy wyczekiwany, drugi etap modernizacji wjazdu na Skrzyczne w COS-ie zostanie zrealizowany - rozstrzygnięto już przetarg na inwestycję, podpisana została także umowa z wykonawcą zadania.
Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać tutaj

Jak widać - kolejny rok z rzędu polskie stacje narciarskie nas nie zawiodły. Czekając więc niecierpliwie na "prawdziwy" początek sezonu, zapraszamy do śledzenia naszego portalu. Pogoda, newsy, kamery - wszystko to na skionline.pl w najlepszym wydaniu!

pk/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #polska #czarna góra #szczyrk #beskid sport #arena #kasina #słotwiny

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com