Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Dobór nart - pomoc


JC

Rekomendowane odpowiedzi

@Dario0815 - Co do sprzętu na którym jeździłem to szczerze mówiąc nie pamiętam dokładnie. Z tego co kojarze to były fischery race i elanki bodajże st ( czerwone takie ) . Buty Fisher 100 ale tez modelu nie pamietam. Sprzęt dawno temu sprzedany.

Tak preferowany styl nie zmienił się.

@Lexi - Ok super dzieki, to wybiorę się na rundkę po sklepach i trochę poprzymierzam i popytam specjalistów.
 

Także jak myślicie z długością? 170cm ? ( Wzrost 185cm ) 

I może jednak jakieś naprowadzenie co do modelu bo nie musi być koniecznie rossignol hero.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mike90 do preferowanego stylu pasuje slalomka, ale jak Tobie nie przeszkadza trochę większy promień skrętu tyko w sklepowych gigantkach znajdziesz takie z promieniem około 15 - 17 m. Jeżeli chodzi o długość nart, (ja preferuję możliwie najdłuższe ale jeżdżę głównie długim skrętem) to musisz przy każdej narcie sprawdzić jaki ma profil i jeżeli ma tip rocker to trzeba brać dłuższą bo tip rocker skraca czynną długość krawędzi. Ja mam bardzo dobre doświadczenia z Fischer RC4 SC i Head Rebels i.SL.

Z butami jest tak jak napisał @Lexi a ja mogę podpowiedzieć z własnego doświadczenia, że doskonale jeździło mi się w Technica Mach1 MV flex 110 i flex 130 i w Head Vector flex 110 (mam szeroką stopę i potrzebuję szerszego buta). Co ciekawe miałem wrażenie, że Vector 110 był twardy jak Mach1 130. 

Miłego szusowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Co do butów - flex wyższy jeśli ma to być "sportowa" jazda. Ja mam osobiście 140 i leży jak ulał. 10 h na nartach i nawet w knajpie nie odpinam - bo nie ma potrzeby. Flex to taka umowny stopień twardości - natomiast ten sklepowy - dla normalnych narciarzy 110-120 jest bardzo podobny - zazwyczaj to rzep 0,5 cm grubszy i tyle. Przede wszystkim musi być wygodny i dopasowany. Musisz włożyć buta - lekko zapiąć i czuć że dobrze trzyma stopę, nie uwiera etc. W tym roku zmieniałem buty na nowe i miałem okazję poprzymierzać wersje zarówno sklepowe jak i zawodnicze. B4 head (czyli 110 flex jest o niebo twardsza od moich 140-tek. Zamieniłem stare na identyczny model. Dla mnie są perfect. Co do nart to może jakieś hybrydy ? takie coś pomiędzy GS a SL. Np Atomic X9, Salomon GS pro, Head e-race Pro i jest jeszcze pare podobnych. Taki kompromis. Troszkę szersze pod butem ale nie szerokie, race-owa konstrukcja i promień 14-16 m przy długości 175 cm. Sam mam head-y e-race pro i często na nich jeżdżę, są zaraz po slalomkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2020 o 07:21, Dario0815 napisał:

Zigzag

Trochę to wszystko jest niespójne. Jazda rekreacyjna, ale lubisz się rozpędzić i jak przyznajesz masz problem z techniką.  Chciałbyś nart odpornych na uszkodzenia, trzymających na lodzie... ale jeździć chcesz na dobrze przygotowanych trasach.  

Jeżeli masz problemy z doborem butów z uwagi na anatomię łydki to skup się na doborze odpowiednich butów (i ewentualnie ich "customizacji"). To poprawi komfort jazdy i pozwoli skupić się na technice.

Narty... jak do tej pory jeździłeś na nartach z wypożyczalni, to pewnie nie zwracałeś uwagi na ich parametry więc nie powiesz na jakich czułeś się lepiej, pewnie i bezpiecznie. Weź na 2 - 3 dni z wypożyczalni narty "długie" (wzrost + 5 - 10 cm) taliowanie np 120-68-100 promień skrętu 15 - 17 m, a na kolejne 2 - 3 dni weź narty "krótkie" (164 - 165 cm)  taliowanie np. 122-66-107 promień skrętu 11 - 11,5 m. Staraj się na obu nartach objechać te same trasy w tych samych / podobnych warunkach, no i jadąc "podobny program". W ten sposób (mając dobrze dobrane buty) przekonasz się, czy lepiej Tobie się jeździ na nartach dłuższych czy krótszych. 

Wypożyczanie każdego dnia nart o innej charakterystyce nie ma sensu.

Zakup nart używanych. Można szukać w OLX ale można np. na giełdach sprzętu. W Poznaniu (www.nartypoznan.pl) możesz kupić używane narty z 2 letnią gwarancją, w tej formie sprzedają modele mac 3 letnie, starsze modele tylko w komisie. 

Witam. Chciałbym zapytać czy do rekreacyjnej jazdy średnim i długim skretem narty Atomic Nomad Blackaye ti 174cm nadaja się?  Mam 42 lata, 182cm, 90 kg, poziom zaawansowania 3. Tylko polskie styki - Krynica, Tylicz.  Wiem że to stary model ale w dobrym stanie. 

Za wszelkie porady z góry dziękuję 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Andrzej4 napisał:

Witam. Chciałbym zapytać czy do rekreacyjnej jazdy średnim i długim skretem narty Atomic Nomad Blackaye ti 174cm nadaja się?  Mam 42 lata, 182cm, 90 kg, poziom zaawansowania 3. Tylko polskie styki - Krynica, Tylicz.  Wiem że to stary model ale w dobrym stanie. 

Za wszelkie porady z góry dziękuję 

Ja bym brał lekko dłuższe.

Edytowane przez sstar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Andrzej4 Atomic Nomad Blackaye TI to narty z lat 2014 - 2016 i wydaje mi się, że były to narty dla zaawansowanych narciarzy z R okolo 15m z tip rockerem ale dość szerokie pod butem i co ma powodować, że powinny "dawać radę poza trasą". Dla Ciebie mogą być z uwagi na umiejętności trochę zbyt wymagajace a z uwagi na promień to narty do "średniego skrętu" jednak z uwagi na Twój wzrost i tip rocker trochę krótkie zwlaszcza do długiego skrętu gdzie pojawia się wyższa prędkość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.11.2021 o 23:24, Mike90 napisał:

Witam wszystkich serdecznie!
Od razu z góry dzięki wielkie za wszystkie odpowiedzi i chęć pomocy.

A więc tak, przygodę z nartami zacząłem jakieś 20 lat temu i jeździłem regularnie przez około 15 lat. 

Niestety miałem kontuzję i dopiero teraz po 5 latach przerwy wracam do gry.

Chciałbym się doradzić co do sprzętu bo sam nie wiem czy iść od razu w mocno zaawansowany czy nie?

1. Płeć - M

2. Wiek - 26

3. Waga - 75

4. Wzrost - 185 

5. Na nartach jeżdżę od 15 sezonów, ( 20 dni w sezonie)

6. Moje umiejętności określam na ( Wczesniej to mysle ze jakies 8,5/10 teraz ciezko powiedziec jak bedzie po przerwie ) 

(wg skali forumowej http://www.skionline.pl/forum/showthread.php?t=11328)

7. Moje buty to - Tutaj właśnie też prosiłbym o poradę. Zastanawiam się nad Rossignol HERO 100 albo 110. Czy będą ok czy powinienem wziąć mniejszą twardość?

8. Teraz jeżdżę na nartach/model - Przerwa 5 lat

9. Preferuję styl jazdy (długim/krótkim skrętem, rekreacyjną, sportową, po przygotowanych stokach, poza trasami, jestem początkujący) - Raczej agresywny krótki skręt, sportowo, body carving. No i lubie też wyjechać poza traske. 

10. Upatrzyłem sobie narty - Rozglądam się za Rossignol HERO no i właśnie sam nie wiem czy SL czy GS...  Czy może nie powinienem od razu wchodzić w HERO i np kupić REACT ? Bardzo proszę o pomoc

11. Mój budżet na narty to około - 2000zl

Jeszcze raz z góry dzięki wielkie za pomoc!

Kiedyś miałem takie sezony. Po dwadzieścia i więcej dni. I jeździłem po wymagających trasach w Polsce. Kasprowy, czasem Nosal, Skrzyczne.  I  miałem ambicje sportowej rekreacji. 

Umiejętności swoje wtedy oceniałem, jako dobrego instruktora, ale bez przeszłości w klubie zawodniczym. Tego się nie nadrobi. Może nie techniki samej jazdy, co do pewnego "przyzwyczajenia" do szybkości przejazdu, rywalizacji.

No więc, co nabyć( a wymóg jest ogromny) by jednak iść do przodu. By narty sprawiały radość jeszcze bardzo długo w życiu. Koledzy dali rady. Każda jest w jakimś zakresie dobra.

Ja bym zwrócił uwagę na buty. Dobrze dopasowane buty. Nie przesdzajmy z twardością. Ten poziom jazdy, jaki masz to tylko przyzwoity amator. Nic więcej. Nie będzie z Ciebie zawodnik. Co najwyżej w jakichś lokalnych wyścigach amatorskich.

Narty? To zależy na jakich stokach chcesz jeździć i co na nich robić. Raz to będzie narta, typu amatorskiej slalomki(jak najlepsza). Innym razem dłuższa do większych szybkości i dłuższych łuków.  Jeśli nie masz kasy to zostaje jakaś "uniwersalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Andrzej4 napisał:

Witam. Chciałbym zapytać czy do rekreacyjnej jazdy średnim i długim skretem narty Atomic Nomad Blackaye ti 174cm nadaja się?  Mam 42 lata, 182cm, 90 kg, poziom zaawansowania 3. Tylko polskie styki - Krynica, Tylicz.  Wiem że to stary model ale w dobrym stanie. 

Za wszelkie porady z góry dziękuję 

Tak będą ok, tylko moim zdaniem trochę krótkie dla takiego chłopa. One mają rocker, więc z założenia powinny być dłuższe. 

A to że stary model to nic nie znaczy. Mają drewno w środku i porządną sidewall'ową konstrukcję. Nowe modele nie mają nic więcej; jeśli narty są w dobrym stanie to bym brał. Chyba że masz możliwość sięgnięcia po 181cm? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Andrzej4 napisał:

Dzięki za opinie. Boję się że z dlugoscia 181cm nie bardzo dam radę. Spróbuje te 174 cm

@Andrzej4 generalnie jest tak jak pisałem wcześniej i pisał FerraEnzo - te narty mają "tip rocker" co powoduje, że efektywnie narta łatwiej wchodzi w skręt ale też na krawędzi zachowuje się jakby była krótsza (to efekt tip rockera) więc nie ma co specjalnie bać się 181 cm jeżeli chcesz nart do długiego i średniego skrętu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Dario0815 napisał:

@Andrzej4 generalnie jest tak jak pisałem wcześniej i pisał FerraEnzo - te narty mają "tip rocker" co powoduje, że efektywnie narta łatwiej wchodzi w skręt ale też na krawędzi zachowuje się jakby była krótsza (to efekt tip rockera) więc nie ma co specjalnie bać się 181 cm jeżeli chcesz nart do długiego i średniego skrętu.  

No tak, ale biorąc pod uwagę, że póki co jeżdżę tylko na małych krótkich stokach (Tylicz, Krynica) to chyba krótsze będą wygodniejsze. Aż tak dużych prędkości nie będę rozwijał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Andrzej4 napisał:

No tak, ale biorąc pod uwagę, że póki co jeżdżę tylko na małych krótkich stokach (Tylicz, Krynica) to chyba krótsze będą wygodniejsze. Aż tak dużych prędkości nie będę rozwijał

Jeżeli narty są w dobrym stanie to je weź. To dość krótkie stoki po których jeździsz. Będziesz zadowolony. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.11.2021 o 16:46, moruniek napisał:

Jeżeli narty są w dobrym stanie to je weź. To dość krótkie stoki po których jeździsz. Będziesz zadowolony. 

Ok, dziękuję za radę. A jak byś miał porównać narty volkl rtm 74 163cm na ktrótych do tej pory jeździłem to czego mogę się spodziewać po tych Atomicach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Andrzej4 napisał:

Ok, dziękuję za radę. A jak byś miał porównać narty volkl rtm 74 163cm na ktrótych do tej pory jeździłem to czego mogę się spodziewać po tych Atomicach?

Mają Titanal, co sprawia, że będą zdecydowanie sztywniejsze, lepiej tłumią (o ile kupisz je nowe lub używane w dobrym stanie). A to mocno pożądana cecha. Ogólnie praktycznie każda narta z rdzeniem drewnianym i Titanalem, będzie dobrą nartą. A reszta to już kwestia umiejętności, przygotowania narty, własnych preferencji itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Cześć forumowicze - myślę nad zakupem nart z chyba najgorętszej (ciekawe czy słusznie) teraz grupy - czyli hybryd/crossturnów.

W tym roku Atomic wypuścił narty z Revoshockiem co sprawiło, że wszystkie modele z servoteciem staniały i są naprawdę fajne ceny na nowe X9 z zeszłego sezonu. I uwaga tutaj pytanie:

- za około 2,5k można kupić X9s z wiązaniami i mieć wszystko z głowy

- znalazłem za 2,3k X9RS (płyta race) bez wiązań. Czy ktoś z forumowiczów ma porównanie między tymi dwiema wersjami i może podpowiedzieć, czy płyta race jest warta dokładki do wiązań?

PS. swoją drogą nie do końca wiem jakie wiązania się zakłada do płyty raceowej atomic to tutaj jak możecie służyć pomocą też byłbym wdzięczny.

Pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tatita napisał:

Cześć forumowicze - myślę nad zakupem nart z chyba najgorętszej (ciekawe czy słusznie) teraz grupy - czyli hybryd/crossturnów.

W tym roku Atomic wypuścił narty z Revoshockiem co sprawiło, że wszystkie modele z servoteciem staniały i są naprawdę fajne ceny na nowe X9 z zeszłego sezonu. I uwaga tutaj pytanie:

- za około 2,5k można kupić X9s z wiązaniami i mieć wszystko z głowy

- znalazłem za 2,3k X9RS (płyta race) bez wiązań. Czy ktoś z forumowiczów ma porównanie między tymi dwiema wersjami i może podpowiedzieć, czy płyta race jest warta dokładki do wiązań?

PS. swoją drogą nie do końca wiem jakie wiązania się zakłada do płyty raceowej atomic to tutaj jak możecie służyć pomocą też byłbym wdzięczny.

Pozdro!

Tak! Warto dopłacić do płyty. 

X12 VAR będą ok do zestawu. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

W zeszłym sezonie miałem okazję jeździć na obu modelach w jednym czasie i tych samych warunkach śniegowych, szczerze mówiąc (ale było miękko) nie zauważyłem różnicy oraz dobrodziejstw tej płyty przy takiej normalnej jeździe. Pewnie na twardym, mocno zmrożonym stoku odczucia byłyby inne, ale tego nie miałem okazji sprawdzić. Jeśli jest to kwestia paru stówek - to pewnie warto się pobawić w zakup na "raty". Trzeba tylko sprawdzić które wiązania pasuje do płyty, pewnie X12 VAR tak ale poszukałbym czegoś mocniejszego (chyba 16-ka jest następna)

pozdrawiam.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja się podczepię pod temat i podpytam o te wiązania, bo mnie to interesuje. Z kalkulatorów różnych wychodzi mi zazwyczaj, że powinienem mieć ustawioną siłę wypięcia 6,5DIN. Biorąc pod uwagę że należy unikać ustawień skrajnych dla danych wiązań, to te 6,5 przy wiązaniach 12 DIN które posiadam wydaje się być optymalne. Co przemawia za kupnem mocniejszych wiązań (np 16 albo nawet 20 DIN)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Życie :)

Te narty to seria sportowa, a więc de facto powinny być używane do bardziej ambitnej, szybszej jazdy, raczej przez ogarniętych użytkowników. Jeśli ktoś jeździ bardziej agresywnie, szybciej, ustawia wiązania mocniej, nie wg jakiejś tam skali i przeliczników, raczej wg swojego uznania. Wg. mnie dużo bardziej niebezpieczne jest przypadkowe wypięcie się narty na stoku. Odczułem to na własnej skórze, jak na Mosornym Groniu założyłem narty Żony, bo brak umiejętności spychała na niewłaściwie naostrzone narty. Więc nic nie myśląc (a że mamy takie same skorupy), założyła jej narty i puściłem się z góry. Niestety w 5-tym ostrym skręcie (a było twardo) obie narty się wypięły, bark to mnie ze 2 lata bolał.

Z drugiej strony, użytkowałem swego czasu Rosoły SL kupione w PM sporcie po okazyjnej cenie, ale wiązania dostałem do tego 200 MFX (czyli skala 12-20), ustawione na ok. 16, dużo ale na SL też mniejsze prędkości i krótsza narta, więc ryzyko upadku oraz urazu teoretycznie mniejsza, ale miałem na Słowacji dość poważnie wyglądającą "glebę", a wiązania zadziałały prawidłowo bez najmniejszego uszczerbku dla zdrowia, pewnie siła i uderzenie w dobrym miejscu i odpowiednio przyłożona.

Stąd też ustawiam wiązania mocniej dla swojego bezpieczeństwa i propozycja poszukania mocniejszych wiązań do tych nart.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta ma też tę zaletę, że wraz z biegiem czasu na wiązaniu nie robią się luzy. Nie wiem jak u was, ale u mnie na wszystkich wiązaniach montowanych na szynie, po kilku dniach jazdy robią się wyraźne luzy. Czy to przeszkadza w jeździe amatorowi? Chyba nie, ale denerwuje. 

Każdemu kogo stać na płytę i lepsze wiązanie zachęcam do kupna. Płyta race nie ma minusów, tylko plusy. 

@wolcjusz Sposób wykonania. W 12 z reguły masz sam plastik i jakieś udziwnienia typu GW, ruchome piętki itp. 

W 16 zazwyczaj już masz metal i solidne wykonanie. 

PS. Nieprawdą jest, że 16 zaczynają się od 8. Z reguły od 6 lub nawet 5.  

https://www.xspo.com/marker-xcomp-16-black/flo/red

https://www.krakowsport.pl/product-pol-5819-Wiazania-HEAD-FREEFLEX-ST-16-2021-22.html

Edit. Wolcjusz ile Ty ważysz, że ustawiasz wiązanie na 6,5? 60kg? 

Edytowane przez FerraEnzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, FerraEnzo napisał:

Piszemy tu o konkretnym modelu, Atomic X16 a ten zaczyna się wlaśnie od 8. Ty jako przykład, że to nie prawda pokazujesz wiązanie Markera i Tyrolii...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, FerraEnzo napisał:

 

Edit. Wolcjusz ile Ty ważysz, że ustawiasz wiązanie na 6,5? 60kg? 

 

~84kg już z butami w kasku i ciuchach. 

Pierwszy lepszy kalkulator (np https://www.skatepro.com.pl/a114.htm )tyle podpowiada przy wybraniu opcji "średnio zaawansowany/jazda rekreacyjna". Jak dam "ekspert/agresywna jazda w każdych warunkach to wychodzi 9,5. Nie uważam się za eksperta, ale może lepiej zwiększyć do 7-8 DIN? tylko żeby mi kolan nie powykręcało 🙂

(Wstawiłbym screeny z kalkulatora ale forum prawie za każdym razem jak próbuję dodać jakieś zdjęcia to wyrzuca mi kumunikat "ERROR CODE -200" - wiecie może co jest grane? Czasem się udaje wrzucić jakieś fotki, ale rzadko - przeważnie mam ten błąd).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wolcjusz napisał:

To ja się podczepię pod temat i podpytam o te wiązania, bo mnie to interesuje. Z kalkulatorów różnych wychodzi mi zazwyczaj, że powinienem mieć ustawioną siłę wypięcia 6,5DIN. Biorąc pod uwagę że należy unikać ustawień skrajnych dla danych wiązań, to te 6,5 przy wiązaniach 12 DIN które posiadam wydaje się być optymalne. Co przemawia za kupnem mocniejszych wiązań (np 16 albo nawet 20 DIN)?

Nic.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...