Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

szew137

Rekomendowane odpowiedzi

10 godzin temu, Michal96 napisał:

Już przepraszam i nie zamierzam więcej wkładać kija w mrowisko. Dużo osób mieszka pewnie w okolicy Szczyrku i czuje się dotknięta.

Spoko, nie czuję się urażony. ;) Zwykła dyskusja.

Uważam po prostu, że Szczyrk sam w sobie zrobił się za ciasny. Jak tu wcześniej mogliśmy wyczytać, już obecnie brakuję tam noclegów. Na trasach tłok, drogi totalnie zakorkowane, parkingów brak - to też zniechęca wielu potencjalnych klientów, zarówno tych tygodniowych, jak i miejscowych. Tu jeszcze sporo można zarobić, pod warunkiem, że się zainwestuję. Jest takie powiedzenie: "kto się nie rozwija, ten się cofa". Wzorem krajów alpejskich, rozwój jest nieunikniony. Łączenie ośrodków staje się faktem, tak jak wspólne karnety. Już od jakiegoś czasu są rozmowy na temat wspólnego rozwoju całego regionu, bo wszystkie zainteresowane miejscowości widzą w tym same korzyści. Swego czasu było tu na temat beskidzkiej piątki... Nie da się wyeliminować miejscowych narciarzy w weekendy, to nie czasy komuny. Oni też zostawiają w Szczyrku spore pieniądze i ośrodkom na nich na pewno zależy. Sama całosezonówka z jazdą wieczorną kosztowała mnie jakieś 900 zł. Tak samo jak przyjezdni, jem w tamtejszych barach, czy restauracjach. Tak samo korzystamy z instruktorów, serwisów, czy wypożyczalni sprzętu. Jak będę tam 30 razy w roku, a może nawet 50 i więcej, to sam sobie policz ile to jest pieniędzy.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Michal96 napisał:

Budują ponieważ potrzebują większej ilości narciarzy - więcej narciarzy więcej pieniędzy proste. Ale jak ma się to do Szczyrku? 

No ma się w zasadzie tak samo jak w Alpach, więc też trochę nie rozumiem tego co napisałeś wcześniej:

12 godzin temu, Michal96 napisał:

Proszę państwa proszę zrozumieć że ośrodki narciarskie istnieją tylko i wyłącznie dla tego że generują zyski, budowa kolejek poza szczyrk i tego o czym piszecie jest droga i nieopłacalna. Te wszystkie rzeczy  służyły by głównie narciarzom przyjezdnym z okolicznych miejscowości i aglomeracji. Zarówno dla miasta jak i ośrodków narciarskich taka sytuacja jest niekorzystna, dla nich narciarze weekendowi podczas świąt i ferii są problemem. Są oni potrzebni ośrodkowi tylko poza sezonem. 

Rozbudowa SON w kierunku Brennej albo innych miejscowości i miejscówek, które umożliwiałyby rozładowanie wielkiego tłoku w samym Szczyrku, mogłaby być opłacalna dla TMR - jeszcze więcej narciarzy, jeszcze większe potencjalne wpływy. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, ale pisanie z góry, że rozbudowa byłaby "droga i nieopłacalna", to coś z czy trudno się zgodzić - tzn. inaczej jestem w stanie się zgodzić z faktem, że byłaby droga - tylko w tym roku TMR wydał na Szczyrk 17 mln EUR. Przeciągnięcie ośrodka do Brennej, to zapewne koszt jeszcze wyższy. Natomiast to nie musi oznaczać, że taki ruch byłby nieopłacalny, bo po coś jednak się ośrodki rozbudowują - robią to nie dla przyjemności, ale dla chęci osiągnięcia większego zysku.

Dzisiaj - a wiem to bezpośrednio od właścicieli dużego ośrodka narciarskiego w Tyrolu - Klient przede wszystkim patrzy na ilość kilometrów tras w ośrodku. W Polsce póki co może być inaczej, bo nie mamy zbyt wielu ośrodków, które mogłyby się pochwalić choćby 10 km tras, co nie zmienia faktu, że łatwiej przyciągnąć Klienta awizując 30 km zamiast 20 km tras. Jest jeszcze jeden potencjalny aspekt rozbudowy TMR - dzisiaj karnet obejmuje trzy ośrodki COS, BSA i SON. Gdyby TMR postawił na rozbudowę ośrodka jeszcze bardziej, to miałby albo możliwość jeszcze większego zdominowania oferty w okolicy i być może lepszego dla siebie dzielenia wpływu z karnetów pomiędzy trzema ośrodkami; mógłby też rozważać oddzielenie swojej oferty od reszty i być może czekania aż tamci się zaczną wykrwawiać finansowo celem ich przejęcia - przy czym COS z uwagi na uwarunkowania, że jest to państwowy ON, jest tutaj być może mniej wrażliwy na takie akcje. 

Dodam, że rozbudowa SON o miejscowości i doliny ościenne jest być może najszybszym i w sumie najlepszym sposobem na choć częściowe rozładowanie korków w samej miejscowości Szczyrk - rozkłada bowiem punkty wsiadkowe na kilka miejscowości/dolin. W dużych ON w Alpach tak właśnie to działa - do takiego SkiWelt w Brixental da się podjechać z multum stron i do multum miejscowości - rozładowuje to ruch i do tego jest bardzo wiele parkingów. W takim Saalbach-Hinterglemm oprócz samej doliny, w której leżą obie te miejscowości (nota bene do objechania tunelami), da się jeszcze podjechać od innych stron - Fieberbrunn i Leogang. Moim zdaniem ten pomysł jest bardziej realny (tańszy i szybszy w realizacji) niż budowa tuneli, czy dociąganie kolei do miejscowości. 

Edytowane przez Cosworth240
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Cosworth240 napisał:

No ma się w zasadzie tak samo jak w Alpach, więc też trochę nie rozumiem tego co napisałeś wcześniej:

Rozbudowa SON w kierunku Brennej albo innych miejscowości i miejscówek, które umożliwiałyby rozładowanie wielkiego tłoku w samym Szczyrku, mogłaby być opłacalna dla TMR - jeszcze więcej narciarzy, jeszcze większe potencjalne wpływy. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, ale pisanie z góry, że rozbudowa byłaby "droga i nieopłacalna", to coś z czy trudno się zgodzić - tzn. inaczej jestem w stanie się zgodzić z faktem, że byłaby droga - tylko w tym roku TMR wydał na Szczyrk 17 mln EUR. Przeciągnięcie ośrodka do Brennej, to zapewne koszt jeszcze wyższy. Natomiast to nie musi oznaczać, że taki ruch byłby nieopłacalny, bo po coś jednak się ośrodki rozbudowują - robią to nie dla przyjemności, ale dla chęci osiągnięcia większego zysku.

 Dzisiaj - a wiem to bezpośrednio od właścicieli dużego ośrodka narciarskiego w Tyrolu - Klient przede wszystkim patrzy na ilość kilometrów tras w ośrodku. W Polsce póki co może być inaczej, bo nie mamy zbyt wielu ośrodków, które mogłyby się pochwalić choćby 10 km tras, co nie zmienia faktu, że łatwiej przyciągnąć Klienta awizując 30 km zamiast 20 km tras. Jest jeszcze jeden potencjalny aspekt rozbudowy TMR - dzisiaj karnet obejmuje trzy ośrodki COS, BSA i SON. Gdyby TMR postawił na rozbudowę ośrodka jeszcze bardziej, to miałby albo możliwość jeszcze większego zdominowania oferty w okolicy i być może lepszego dla siebie dzielenia wpływu z karnetów pomiędzy trzema ośrodkami; mógłby też rozważać oddzielenie swojej oferty od reszty i być może czekania aż tamci się zaczną wykrwawiać finansowo celem ich przejęcia - przy czym COS z uwagi na uwarunkowania, że jest to państwowy ON, jest tutaj być może mniej wrażliwy na takie akcje. 

Miałem na myśli przedstawione tu propozycje gondoli do Lipowej czy połączania Szczyrku z Bielsko-Białą a nie samej rozbudowy ośrodka. Patrząc na temperatury w szczyrku uważam również że budowa stoków które schodzą poniżej 700 m.n.p.m nie powinna być priorytetem gdyż takie stoki trudno utrzymać i naśnieżyć.  Ośrodki powinny się rozwijać w górnych i średnich partiach gdzie sezon będzie trwał dużej. Z perspektywy SON wybrał bym rozbudowę w kierunku miejscowości trudniej dostępnych (np:Brenna) ale na pewno nie Lipowa czy Bielsko-Biała.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Zaba_osw napisał:

Nie na moment, tylko praktycznie od ok 9 godziny cały czas działały oba orczyki w Czyrnej...

Widziałem tylko, że ok. 13 jeździły oba, potem już tylko jeden. A przez cały dzień na mapce widniał przy jednym czerwony "X", ale wcześniej jeździłem w Solisku, więc nie sprawdzałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, johnny_narciarz napisał:

Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to budowa gondoli o dużej przepustowości z Lipowej (najlepiej na Kopę) i choć jednej sensownej trasy narciarskiej w tą stronę, gdzie jednocześnie jest sporo miejsca na parkingi. Można tam też zrobić bardzo wygodny dojazd bezpośrednio z ekspresówki. Do tego można by wyciągami połączyć Szczyrk z Brenną - tam również jest trochę miejsca i całkiem dobry dojazd. Pomysł na takie połączenie powstał jeszcze za czasów komuny. Od strony Brennej jest chyba jeszcze stary orczyk, jego górna stacja jest dosłownie niemal na przeciwko Gondoli SMR! Postawić tam kanapy i przy okazji zagospodarować były ON "Węgierski".

Trasa do Lipowej to pomysł fajny ale nawet sama gondola mogłaby działać jak kolejka "na lodowiec", niemal jak w Kaprun :) Rozwój w stornę Kotliny Żywieckiej wcale nie oznaczałby jedynie ułatwień dla jednodniowców - mógłby też wpłynąć na rozwój bazy noclegowej i usług na dole takiej ewentualnej gondoli. 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, jaca10 napisał:

A nie można by postawić gondoli + wytyczyć tak ze dwóch tras w stronę Lipowej? Ukształtowanie terenu aż się o to prosi. I byłby dodatkowy teren do jazdy.

Możnaby, ale ktoś słusznie zwrócił uwagę, że to wystawa nasłoneczniona i trasa musiałaby schodzić nisko. Z drugiej strony na Chopoku też kilka lat wstecz nie było ani wyciągu ani trasy na Lucky ale gospodarze stwierdzili, że warto ją zrobić 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, jaca10 napisał:

A nie można by postawić gondoli + wytyczyć tak ze dwóch tras w stronę Lipowej? Ukształtowanie terenu aż się o to prosi. I byłby dodatkowy teren do jazdy.

Pewno i się da, ale z kilkoma zastrzeżeniami:
1) Jeśli gondola miałaby służyć rozładowaniu Szczyrku, to powinna być też niezawodna (wiatr) - ergo winna być to kolej typu Funitel.
2) Tak jak nikdob i poprzednicy zauważyli, trzeba by wykonać dokładne symulacje nasłonecznienia stoków wschodniego i południowego, ze szczególnym uwzględnieniem zakresów wysokości na jakich warunki do jazdy utrzymują się dłużej.
3) Może się okazać, że ciągnięcie tras (może poza jedną, wspólną dojazdową) na sam dół nie ma sensu i wtedy trzeba zrobić przesiadkę. Jedyne(?) miejsca na "węzeł przesiadkowy" to "równia" (c.a. 920 m n.p.m.) i taras poniżej (c.a. 840 m n.p.m.). Jest to trochę niżej niż Hala Skrzyczeńska, więc tym bardziej potrzeba symulacji, żeby stwierdzić czy to nie jest zbyt nisko (tak, żeby góra mogła jeździć dostatecznie długo).

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Piotrek napisał:

Gondola może być z "przystankiem" tak, że trasa mogłaby być tylko w górnej części od przystanku. Nasłoneczniona ale "wysoka" trasa, to jest to czego Szczyrkowi potrzeba, obecnie większość tras jest dość "ponura".

Jak najbardziej. Coś a'la przesiadka na Hali Skrzyczeńskiej. Traci się jedynie atrakcyjną opcję zjazdu do auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Rumcayz napisał:

2) Tak jak nikdob i poprzednicy zauważyli, trzeba by wykonać dokładne symulacje nasłonecznienia stoków wschodniego i południowego, ze szczególnym uwzględnieniem zakresów wysokości na jakich warunki do jazdy utrzymują się dłużej.

Wysokość n.p.m. oraz wystawa dołu takiej trasy dojazdowej byłaby podobna do wiślańskich "Klepek". Czyli z lakoniczneo punktu widzenia da się utrzymać ale w ciepełku trzeba by mieć duże zapasy śniegu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Mietek napisał:

http://kotarzarena.pl/sport.html

Tu piszę że chcą w Brennej budować kiedyś miało być połączenie z soliskiem 

Konsultacje ekologiczne... i tu moim zdaniem będzie pies pogrzebany. Nawet jak kasa się znajdzie (a mogłaby się znaleźć), to na pewno będzie problem z obrońcami przyrody - dla nich narciarstwo to wróg nr. 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Mietek napisał:

http://kotarzarena.pl/sport.html

Tu piszę że chcą w Brennej budować kiedyś miało być połączenie z soliskiem 

Konsultacje ekologiczne... i tu moim zdaniem będzie pies pogrzebany. Nawet jak kasa się znajdzie (a mogłaby się znaleźć), to na pewno będzie problem z obrońcami przyrody - dla nich narciarstwo to wróg nr. 2.

Edit: nie musiałem wcale zgadywać: http://kotarzarena.pl/images/news/Kotarz-Arena-vs.-Pracownia-na-rzecz-Wszystkich-Istot.pdf  

W sumie to ciekawe, bo przecież to pasmo, to góry dotykające Bielska Białej. Najbardziej cywilizowane góry w naszym kraju. Z drugiej strony widać między wierszami, że jest jakaś spina między TMR a Kotarz Arena. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minutes ago, nikdob said:

Konsultacje ekologiczne... i tu moim zdaniem będzie pies pogrzebany. Nawet jak kasa się znajdzie (a mogłaby się znaleźć), to na pewno będzie problem z obrońcami przyrody - dla nich narciarstwo to wróg nr. 2.

 

Ekolog  czy  Obrońca przyrody  też  człowiek  i  na kopertę chętnie przystanie ;) 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, shuger napisał:

Masz rację, zwłaszcza że ani trasy zjazdowe ani wyciągi nie są w stanie obsłużyć nawet obecnej ilości narciarzy (a co dopiero większej) więc budowanie wyciągów typowo transportowych może odciąży drogi dojazdowe przez Szczyrk ale jednocześnie zablokuje trasy i wyciągi na amen. Wtedy jedynie limitować popyt będzie mogła cena.

Tyle że już w tym sezonie doszło do absurdów gdzie karnet jednodniowy na Chopoku kosztował 60EUR czyli więcej niż cena karnetu w największych ośrodkach w Szwajcari/Austrii.

Jak narciarz nie dojedzie do Szczyrku, pojedzie do Wisły (gdzie też są korki) lub Istebnej.

SMR spowodował, że miasto ma interes w zatrzymaniu klientów. Na razie sobie z tym nie radzi. Pewnie trzeba trochę czasu i wydatków na sprzęt (zwłaszcza).

A jak ludzie będzie tyle, że stację zatka, to po kilku latach ... ruszą inne inwestycje. Już mówi się o poszerzeniu Beskidu o Beskidka. Rykoszetem zyska też COS (gdzie są plany nowych wyciągów). Być może odżyje Brenna.

Ludzie, góry to góry, a górskie drogi jakie są, takie są. Słabe zimy przyzwyczaiły nas do wygodnego dojazdu pod wyciąg autem. Wątpię, czy np. na Soszów w sobotę był taki łatwy dojazd.

Dojazd do Lodowca Moelltal to wąska, pnąca się do góry i kręta droga. Żadna autostrada. Jak sypnie, też jest korek lub... nie da się wcale osobówką dojechać. Taki lajf.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3.01.2019 o 14:17, Piotrek napisał:
19 minut temu, nikdob napisał:

Konsultacje ekologiczne... i tu moim zdaniem będzie pies pogrzebany. Nawet jak kasa się znajdzie (a mogłaby się znaleźć), to na pewno będzie problem z obrońcami przyrody - dla nich narciarstwo to wróg nr. 2.

Edit: nie musiałem wcale zgadywać: http://kotarzarena.pl/images/news/Kotarz-Arena-vs.-Pracownia-na-rzecz-Wszystkich-Istot.pdf  

W sumie to ciekawe, bo przecież to pasmo, to góry dotykające Bielska Białej. Najbardziej cywilizowane góry w naszym kraju. Z drugiej strony widać między wierszami, że jest jakaś spina między TMR a Kotarz Arena. 

Południowe zbocza Skrzycznego to N2000. TMR jakoś spacyfikowal zielonych ( a pamietam awanture gdy COS chcial poszerzyc Ondraszka), ale tu trzeba też wziąć do spółki GDOS lub przynajmniej WDOS....  Jest szansa bo Lasy Panstwowr tną co jeszcze tam żyje, bo za kilka lat i tak będzie sucha pustynia. Poxostaja piekne polany w sam raz na trasy..... 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...