Narty - skionline.pl
Jump to content
wolcjusz

Prośba o ocenę jazdy - czy powinienem zmienić narty na łatwiejsze?

Recommended Posts

17 godzin temu, Mitek napisał:

Jeżeli ktoś nie ma opanowanego w stopniu co najmniej dobrym:

- skrętu ślizgowego łączonego z pełną kontrolą prędkości na stokach łagodnych i średniostromych z porządną fazą sterowania

- ześlizgu bocznego

- skrętu stop

- podstawowych elementów śmigu

Nie ma co w ogóle zaczynać jakichkolwiek prób jazdy ciętej

Kolega @Zagronie wyżej pisał, że od 50 lat jeździ na nartach więc pozwoliłem sobie założyć, że już nad prędkością jest w stanie zapanować ;) 

A co do reszty - znam Twe podejście do narciarstwa i się z nim zgadzam (sam muszę np. śmig podciągnąć) ale z drugiej strony życie jest za krótkie, by odmawiać sobie jazdy na krawędziach, dopóki się perfekcyjnie nie opanuje technik ześlizgowych. Tylko trzeba to robić z głową i bezpiecznie - najlepiej na w miarę pustych stokach :)

Zresztą, widzę jak moje dzieciaki dopiero stawiają pierwsze kroki na nartach - teraz nartki 100cm to 7m promień skrętu i jak jedzie pługiem skręcając, to zewnętrzna narta zostawia idealny ślad krawędzi. Kwestia balansu na zewnętrznej narcie i łuki będzie robił naturalnie (oczywiście na łagodnym stoku!, bo na stromszy teren koniecznie będzie ćwiczenie tego, o czym pisałeś).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, nikdob napisał:

Kolega @Zagronie wyżej pisał, że od 50 lat jeździ na nartach więc pozwoliłem sobie założyć, że już nad prędkością jest w stanie zapanować ;) 

A co do reszty - znam Twe podejście do narciarstwa i się z nim zgadzam (sam muszę np. śmig podciągnąć) ale z drugiej strony życie jest za krótkie, by odmawiać sobie jazdy na krawędziach, dopóki się perfekcyjnie nie opanuje technik ześlizgowych. Tylko trzeba to robić z głową i bezpiecznie - najlepiej na w miarę pustych stokach :)

Zresztą, widzę jak moje dzieciaki dopiero stawiają pierwsze kroki na nartach - teraz nartki 100cm to 7m promień skrętu i jak jedzie pługiem skręcając, to zewnętrzna narta zostawia idealny ślad krawędzi. Kwestia balansu na zewnętrznej narcie i łuki będzie robił naturalnie (oczywiście na łagodnym stoku!, bo na stromszy teren koniecznie będzie ćwiczenie tego, o czym pisałeś).

Cześć

Wiesz z dziećmi to jest trochę inaczej. Im... że tak powiem... wolno więcej. Środek ciężkości blisko ziemi, są lekkie więc się tak nie rozpędzają. Jak nie ogarniają to otwierają automatycznie pług ślizgowy na stromym aż do orania tyłkiem po stoku i się tym ekstra bawią itd. Byle dużo jeździć w różnych warunkach, na różnych nartach itd. i będą i odpuścić łuczki a skoncentrować się na wyborze toru, dostosowaniu prędkości do terenu i sytuacji, taktyce jazdy itd. Reszta przyjdzie niejako sama.

Acha... bardzo ważny jest dobry przykład!

Jeżeli jest ten ślad to już bardzo fanie się zapowiada.

Pozdrowienia

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Mitek napisał:

Byle dużo jeździć w różnych warunkach, na różnych nartach itd. i będą i odpuścić łuczki a skoncentrować się na wyborze toru, dostosowaniu prędkości do terenu i sytuacji, taktyce jazdy itd. Reszta przyjdzie niejako sama.

Teraz zadanie to sprawić, by syn nabrał pewności siebie. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, nikdob napisał:

Teraz zadanie to sprawić, by syn nabrał pewności siebie. :)

Cześc

Jak Ty emanujesz pewnością to mu ją pokaż i przejmie. Jak nie - weź instruktora tylko dobrego.

Pozdrowienia

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Mitek napisał:

Jak Ty emanujesz pewnością to mu ją pokaż i przejmie. Jak nie - weź instruktora tylko dobrego.

Ostatnie kilkanaście godzin jeździł z instruktorami w szkółce i przekazali mi, że to jest właśnie kolejny krok wymagany w jego rozwoju. Teraz będę musiał na niego poemanować swą pewnością siebie ale nie wiem czy się w tym roku wyrobię. Może po zielonym na Szczęśliwicach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 9.03.2020 o 16:55, Mitek napisał:

Cześć

Jeżeli ktoś nie ma opanowanego w stopniu co najmniej dobrym:

- skrętu ślizgowego łączonego z pełną kontrolą prędkości na stokach łagodnych i średniostromych z porządną fazą sterowania

- ześlizgu bocznego

- skrętu stop

- podstawowych elementów śmigu

Nie ma co w ogóle zaczynać jakichkolwiek prób jazdy ciętej

Pozdrowienia

Hej,

ja dostałam niedawno bana od instruktora za zakusy na jazdę ciętym. Powiedział mi, że dopóki nie będę "na luzie" pokonywać tras czerwonych w rożnych warunkach mam zapomnieć o krawędziowaniu. Przykazał mi ćwiczyć ile się da. Teraz każdy zjazd traktuje jak ćwiczenie właśnie tego o czym napisałeś. Zobaczymy, kiedy i czy w ogóle wejdę na odpowiedni poziom i będę mogła zacząć uczyć się porządnie używać krawędzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, barattolina napisał:

Hej,

ja dostałam niedawno bana od instruktora za zakusy na jazdę ciętym. Powiedział mi, że dopóki nie będę "na luzie" pokonywać tras czerwonych w rożnych warunkach mam zapomnieć o krawędziowaniu. Przykazał mi ćwiczyć ile się da. Teraz każdy zjazd traktuje jak ćwiczenie właśnie tego o czym napisałeś. Zobaczymy, kiedy i czy w ogóle wejdę na odpowiedni poziom i będę mogła zacząć uczyć się porządnie używać krawędzi.

Cześć

Mądry gość.

Pozdrowienia

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

Po niekończącej się lekturze forów, testów, opinii i porównań jestem prawie zdecydowany na Heady i.Rally. Argumenty, które mnie przekonują to optymalny promień, długość (170cm), 76mm pod butem które daje nadzieję na rozsądną wszechstronność (w sensie jazda od rana do wieczora w warunkach postępującej degradacji stoku), no i to że podobno są dynamiczne i "fun". Przeciw znalazłem słaba trwałość (trochę niepokojące) i to, że są do wszystkiego i do niczego. Czy ktoś jeszcze mógłby dorzucić jakieś za/przeciw albo zaproponować lepszą alternatywę?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, wolcjusz said:

Po niekończącej się lekturze forów, testów, opinii i porównań jestem prawie zdecydowany na Heady i.Rally. Argumenty, które mnie przekonują to optymalny promień, długość (170cm), 76mm pod butem które daje nadzieję na rozsądną wszechstronność (w sensie jazda od rana do wieczora w warunkach postępującej degradacji stoku), no i to że podobno są dynamiczne i "fun". Przeciw znalazłem słaba trwałość (trochę niepokojące) i to, że są do wszystkiego i do niczego. Czy ktoś jeszcze mógłby dorzucić jakieś za/przeciw albo zaproponować lepszą alternatywę?

Jak dla mnie wszystko co napisałeś się zgadza.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, wolcjusz napisał:

Cześć,

Po niekończącej się lekturze forów, testów, opinii i porównań jestem prawie zdecydowany na Heady i.Rally. Argumenty, które mnie przekonują to optymalny promień, długość (170cm), 76mm pod butem które daje nadzieję na rozsądną wszechstronność (w sensie jazda od rana do wieczora w warunkach postępującej degradacji stoku), no i to że podobno są dynamiczne i "fun". Przeciw znalazłem słaba trwałość (trochę niepokojące) i to, że są do wszystkiego i do niczego. Czy ktoś jeszcze mógłby dorzucić jakieś za/przeciw albo zaproponować lepszą alternatywę?

Moze zamiast lektury po prostu przetestuj takie narty. Na stronie HEAD masz listę centrów testowych z wyszczegolnieniem kto ma jakie narty. Od przyszłego sezonu narty z serii Supershape sie trochę pozmieniały, choć zasadniczy podział i modele pozostały te same - doszedł nowy model. Jeździłem na przyszłorocznej magnumce i uważam, ze to świetna uniwersalna narta dla osoby jeżdżącej na średnim poziomie plus. Tylko moje odczucia nie musza pokrywać sie z Twoimi i moim zdaniem zanim wydasz $$$ lepiej sobie potestuj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

I co takie testy dadzą?

W ciemno: stwierdzi, że tego szukał i sobie kupi bo się w sumie nakręcił. Taka jest idea testów zresztą - potwierdzić. Druga i naczelna to zaskoczyć na plus. Dlatego na testach masz narty zawsze praktycznie nowe w stanie idealnym i jak na taką wsiądziesz zawsze będzie chodziła lepiej niż to na czym jeździsz i jesteś zauroczony. Ci którzy się znają na nartach nie "testują" żeby coś kupić ale żeby zobaczyć jak się jeździ na innej narcie, jak szybko przebiega adaptacja itd.

Testowanie nart w celu zakupu przez osoby słabo czy średnio jeżdżące - 95% narciarzy - to już absolutna głupota.

Pozdrowienia

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z testami jest ten problem, że już nie ma ich gdzie zrobić, sezon się skończył. Teraz mam do wyboru poczekać do następnego i potem kupić narty w dużo wyższej cenie, albo kupić teraz za rozsądne pieniądze ale bez możliwości sprawdzenia na stoku. w ostatni weekend jak już pisałem sprawdziłem dwa modele Rossi, ale w warunkach skrajnych, wiosennej ciapy, gdzie mogłem bez problemu stwierdzić, że szersze narty (zaledwie o 4mm) radzą sobie dużo lepiej, ale już nie mam możliwości sprawdzić tego samego modelu na lodzie. i.Rally wydaje się rozsądnym kompromisem, który powinien pokryć powiedzmy 85% warunków z którymi mam do czynienia na stoku (jeśli to co o nich wypisują w internecie to prawda).

Przemyślałem, sobie ile razy w ciągu tego sezonu miałem okazję jeździć w warunkach idealnych, a ile razy stok prędzej, czy później ulegał degradacji (albo od początku taki był - np w Kasinie często trafiam na spore ilości luźnego śniegu) i wyszło mi, że jeśli pójdę w wąską sportową slalomkę, to będę potrzebował do kompletu czegoś w rodzaju XDR80 Ti albo K2 Rictor, a na to sobie niestety nie mogę na razie pozwolić. I to nie jest coś co wymyśliłem pod wpływem marketingu, tylko sprawdziłem doświadczalnie (walcząc ze slalomką 67mm na luźnym, rozkopanym stoku). Stąd wybór rozsądnie (w warunkach stokowych) szerokiej narty (tym bardziej, że narty 71mm pod butem już mam, w idealnych warunkach mogę z godzinę na nich pojeździć dopóki nogi wytrzymają).

Mitku nie jestem zafiksowany na Rally, rozważam różne za i przeciw (i dlatego tyle marudzę i pytam). Jak widzisz zdążyłem przed końcem sezonu sprawdzić cztery modele (w tym wszędzie zachwalany i polecany Rossi R8 Ti) i żaden mnie nie zachwycił na tyle, żeby stwierdzić "ten i żaden inny", każdy miał swoje zalety, ale i widoczne ograniczenia. Oczywiście te "testy" były mocno ułomne, bo optymalnie byłoby, gdybym miał możliwość ten sam model sprawdzić w warunkach skrajnych - i na ciapie i na lodzie, ale na to obiektywne okoliczności nie pozwalają aż do przyszłego sezonu. Co mnie zastanawia, to że zarówno Rossi Elite MT Ti, jak i Elite Plus Ti to są narty teoretycznie z kategorii race, a Rally to allround - zastanawiam się, czy to nie krok wstecz, ale z drugiej strony nie chcę drugi raz przestrzelić swoich umiejętności, jak to zrobiłem z Salomonami.

Edited by wolcjusz

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, wolcjusz napisał:

Z testami jest ten problem, że już nie ma ich gdzie zrobić, sezon się skończył. Teraz mam do wyboru poczekać do następnego i potem kupić narty w dużo wyższej cenie, albo kupić teraz za rozsądne pieniądze ale bez możliwości sprawdzenia na stoku. w ostatni weekend jak już pisałem sprawdziłem dwa modele Rossi, ale w warunkach skrajnych, wiosennej ciapy, gdzie mogłem bez problemu stwierdzić, że szersze narty (zaledwie o 4mm) radzą sobie dużo lepiej, ale już nie mam możliwości sprawdzić tego samego modelu na lodzie. i.Rally wydaje się rozsądnym kompromisem, który powinien pokryć powiedzmy 85% warunków z którymi mam do czynienia na stoku (jeśli to co o nich wypisują w internecie to prawda).

Przemyślałem, sobie ile razy w ciągu tego sezonu miałem okazję jeździć w warunkach idealnych, a ile razy stok prędzej, czy później ulegał degradacji (albo od początku taki był - np w Kasinie często trafiam na spore ilości luźnego śniegu) i wyszło mi, że jeśli pójdę w wąską sportową slalomkę, to będę potrzebował do kompletu czegoś w rodzaju XDR80 Ti albo K2 Rictor, a na to sobie niestety nie mogę na razie pozwolić. I to nie jest coś co wymyśliłem pod wpływem marketingu, tylko sprawdziłem doświadczalnie (walcząc ze slalomką 67mm na luźnym, rozkopanym stoku). Stąd wybór rozsądnie (w warunkach stokowych) szerokiej narty (tym bardziej, że narty 71mm pod butem już mam, w idealnych warunkach mogę z godzinę na nich pojeździć dopóki nogi wytrzymają).

Mitku nie jestem zafiksowany na Rally, rozważam różne za i przeciw (i dlatego tyle marudzę i pytam). Jak widzisz zdążyłem przed końcem sezonu sprawdzić cztery modele (w tym wszędzie zachwalany i polecany Rossi R8 Ti) i żaden mnie nie zachwycił na tyle, żeby stwierdzić "ten i żaden inny", każdy miał swoje zalety, ale i widoczne ograniczenia. Oczywiście te "testy" były mocno ułomne, bo optymalnie byłoby, gdybym miał możliwość ten sam model sprawdzić w warunkach skrajnych - i na ciapie i na lodzie, ale na to obiektywne okoliczności nie pozwalają aż do przyszłego sezonu. Co mnie zastanawia, to że zarówno Rossi Elite MT Ti, jak i Elite Plus Ti to są narty teoretycznie z kategorii race, a Rally to allround - zastanawiam się, czy to nie krok wstecz, ale z drugiej strony nie chcę drugi raz przestrzelić swoich umiejętności, jak to zrobiłem z Salomonami.

Nawet nie komentuję bo widzę, że w ogóle nie zastanowiłeś się nad tym co napisałem.

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastanowiłem, tylko nie do końca się z tym zgadzam. Widzę, że masz dużą wiedzę i doświadczenie i uważnie czytam Twoje posty dotyczące techniki i staram się czerpać z nich wnioski i stosować na stoku. Jednak zauważyłem, że w kwestii sprzętu masz swoje, dość specyficzne zdanie (na wszystkim da się jeździć, to kwestia adaptacji). W innym wątku przeczytałem Twojego posta, gdzie napisałeś coś podobnego o samochodach (że wszystkie mają cztery koła i kierownicę, a reszta to kwestia adaptacji). Moje zdanie jest inne, oczywiście można kupić sobie Audi A8 na dojazdy 5km do pracy, a w trasy po 300km i więcej autostradą latać Fiatem Pandą - da się niewątpliwie i jedno i drugie, tylko po co? To samo z motocyklami, na tor są ścigacze, w teren enduro, w trasy turystyki a do miasta naked. Myślę, że z nartami jest bardzo podobnie i sam już widzę po kilku sprawdzonych modelach jak różnie zachowują się narty na stoku.

Próbuję po prostu wcelować w narty które mnie nie zabiją i nie zamordują moich mięśni po godzinie jazdy, ale też ogarną nieidealne warunki, a z drugiej strony nie będą nudne i nierozwojowe. Lubię mocniej przycisnąć w granicach swoich możliwości i liczę na to, że przy mojej zajawce na narty będę te umiejętności stopniowo podnosił, ale - używając znów metafory motocyklowej, nie sądzę żeby rozsądne było wsiadanie od razu na Hayabusę albo R1 i próba "zaadaptowania" się na wąskim polskim stoku pełnym ludzi. Kupiłem już raz narty, które mnie przerosły i nie chcę tego powtarzać. To nie jest łatwe zadanie a kasę każdy, w tym i ja chce wydać jak najlepiej.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minut temu, wolcjusz napisał:

Kupiłem już raz narty, które mnie przerosły i nie chcę tego powtarza

a może wystarczy te narty tylko porządnie przygotować ?

nie kupuj nowych

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, Jeeb napisał:

a może wystarczy te narty tylko porządnie przygotować ?

nie kupuj nowych

Cały wątek o tym piszę. Przede wszystkim przeszkadza mi ich ciężar (takie jest moje subiektywne odczucie), a być może zbyt duża sztywność lub za duży promień (chociaż to tylko 15m). Fakt jest taki, że z pięciu modeli nart na których jeździłem w tym sezonie tylko na nich mam uczucie, że nad nimi nie panuję. Główny problem to zacieśnianie skrętów (na wąskim, zaludnionym stoku lub między muldami). Nie czuję się jeszcze komfortowo z prędkością, z jaką te narty dobrze jeżdżą - chcą jechać szeroko i szybko, jak chcę ciaśniej skręcić (żeby kogoś ominąć) to wymagają użycia dużej siły (tak, wiem że trzeba iść maksymalnie do przodu przy inicjacji skrętu i robię to, zmodyfikowałem znacząco technikę od czasu pierwszego filmu w tym wątku, w zasadzie dwa pierwsze wyjazdy od tego czasu to jakbym uczył się jeździć od początku, ale już się przestawiłem i lepiej mi się teraz jeździ). W warunkach rozkopanego stoku, kiedy nie mam na tyle zaufania do swoich możliwości żeby puścić się odpowiednio szybko i "przebijać" odsypy tylko staram się jechać z umiarkowaną prędkością żeby w razie czego móc zahamować lub gwałtownie zmienić tor jazdy to jest prawdziwa męka. Na sprawdzanych w zeszłym tygodniu Rossi Elite Plus Ti było to łatwe i może nie całkiem bezwysiłkowe, ale różnica jest kolosalna.

Co do przygotowania moich Salomonów, to są ręcznie ostrzone na 87 stopni. Ile mają podniesienia krawędzi nie wiem. Ostrzone są całe (tzn dzioby ani piętki nie były tępione).

Edited by wolcjusz

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, wolcjusz napisał:

Cały wątek o tym piszę. Przede wszystkim przeszkadza mi ich ciężar (takie jest moje subiektywne odczucie), a być może zbyt duża sztywność lub za duży promień (chociaż to tylko 15m). Fakt jest taki, że z pięciu modeli nart na których jeździłem w tym sezonie tylko na nich mam uczucie, że nad nimi nie panuję. Główny problem to zacieśnianie skrętów (na wąskim, zaludnionym stoku lub między muldami). Nie czuję się jeszcze komfortowo z prędkością, z jaką te narty dobrze jeżdżą - chcą jechać szeroko i szybko, jak chcę ciaśniej skręcić (żeby kogoś ominąć) to wymagają użycia dużej siły (tak, wiem że trzeba iść maksymalnie do przodu przy inicjacji skrętu i robię to, zmodyfikowałem znacząco technikę od czasu pierwszego filmu w tym wątku, w zasadzie dwa pierwsze wyjazdy od tego czasu to jakbym uczył się jeździć od początku, ale już się przestawiłem i lepiej mi się teraz jeździ). W warunkach rozkopanego stoku, kiedy nie mam na tyle zaufania do swoich możliwości żeby puścić się odpowiednio szybko i "przebijać" odsypy tylko staram się jechać z umiarkowaną prędkością żeby w razie czego móc zahamować lub gwałtownie zmienić tor jazdy to jest prawdziwa męka. Na sprawdzanych w zeszłym tygodniu Rossi Elite Plus Ti było to łatwe i może nie całkiem bezwysiłkowe, ale różnica jest kolosalna.

Co do przygotowania moich Salomonów, to są ręcznie ostrzone na 87 stopni. Ile mają podniesienia krawędzi nie wiem. Ostrzone są całe (tzn dzioby ani piętki nie były tępione).

Cześć

Widzisz cały temat potwierdza, że Twoje spostrzeżenia nie za bardzo mogą służyć jak poprawna diagnoza. Narty nie mogą być "za ciężkie" bo narty leżą na ziemi. Ciężar nart jest zawsze pozytywną ich cechą a nie negatywną. To co odczuwasz jako przesadny ciężar to po prostu nieumiejętność odciążenia nart gdy chcesz je przesunąć po stoku oraz nieumiejętność tzw. gry krawędzi czyli delikatnego obciążenia krawędzi przeciwnej do zamierzonego ruchu przesunięcia. Każda narta jeździ z taka prędkością jaka Ty chcesz. Nawet na narcie zjazdowej można jechać wolno i skręcać bez problemu.

Jeszcze raz namawiam Cię (już chyba w przyszłym sezonie) do pracy nad podstawami techniki. Narta tutaj niewiele zmieni bo dobierzesz sobie nartę, która łatwo przesunąć siłowo po śniegu - czyli krótką i miękką - na której niczego się nie nauczysz.

Nauka jazdy na nartach to proces często długotrwały a gdy chcesz być naprawdę rzucającym się w oczy narciarzem to jest to wiele lat pracy albo bardzo intensywne szkolenie pod okiem dobrego instruktora, jazda w ekipie dobrych narciarzy itd.

Pozdrowienia

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Każda narta jeździ z taka prędkością jaka Ty chcesz. Nawet na narcie zjazdowej można jechać wolno i skręcać bez problemu.

 

Jeśli faktycznie tak jest, to po co produkuje się narty w rozpiętości od r11 do gdzieś w okolicach r50 (do zjazdu)? Gdyby było tak, jak piszesz, to przecież również na tych drugich można by pojechać tak samo ciasno, jak na pierwszych. Pewnie można, tylko czy naprawdę "bez problemu"?, ile w to trzeba wysiłku włożyć i na ile tych sił wystarczy (żeby zmusić ciężkie narty o dużym promieniu, do jazdy ciasno jak na slalomce)?

Piszesz po raz kolejny, że narta niewiele zmieni. Z mojego punktu widzenia (i dotychczasowego doświadczenia) zmienia tyle, że walkę o życie i stwarzanie zagrożenia na stoku (zwłaszcza w trudniejszych warunkach) zamienia w zapewne niedoskonałą, ale kontrolowaną jazdę i stopniowe poprawianie umiejętności przez wykonywanie ćwiczeń. Po raz kolejny odniosę się do porównania motoryzacyjnego (bo łatwo to zrozumieć) - czy słabemu, lub przeciętnemu kierowcy poleciłbyś szlifowanie techniki i adaptację od razu w bolidzie F1 albo DTM (bo to dobre auta i "zweryfikują jego technikę")? Ja jestem gdzieś pomiędzy w tym porównaniu - nie szukam odpowiednika F1, ale i nie chcę Opla Corsy prosto z kursu nauki jazdy, bo to już żaden fun dla mnie. Szukam czegoś pośrodku, powiedzmy takiej fajnej sportowej limuzyny która daje sporo frajdy z jazdy, ale jest do opanowania przez niezawodowca a i dłuższą trasę można nią zrobić bez skrajnego wyczerpania.

Edited by wolcjusz

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Mitek napisał:

 To co odczuwasz jako przesadny ciężar to po prostu nieumiejętność odciążenia nart gdy chcesz je przesunąć po stoku oraz nieumiejętność tzw. gry krawędzi czyli delikatnego obciążenia krawędzi przeciwnej do zamierzonego ruchu przesunięcia.

Ten fragment zwrócił moją uwagę. Mógłbyś to rozwinąć, albo podpowiedzieć gdzie szukać informacji (google na hasło gra krawędzi odsyła tylko do carvingu). Do tej pory wydawało mi się, że przez "grę krawędzi" rozumiesz po prostu odpowiedni poziom nacisku tak, aby narta trochę jechała na krawędzi a trochę się ślizgała , ale fragment "czyli delikatnego obciążenia krawędzi przeciwnej do zamierzonego ruchu przesunięcia" trudno mi sobie zwizualizować, a może to jest jakiś niuans techniczny, który mi umyka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Mitek napisał:

JEST tak jak piszę. Kwestionujesz to?

Nie kwestionuję, tylko pytam - bez złośliwości. Niepotrzebnie się spinasz. Ta wskazówka mnie zainteresowała, tylko po prostu nie umiem tego jednego zdania przełożyć sobie na ruch (jego wizualizację). W szczególności nie rozumiem która krawędź jest "przeciwna do zamierzonego ruchu przesunięcia" - i której narty krawędź. Możesz to jakoś inaczej napisać, albo dokładniej sprecyzować? Najlepiej tak, jak krowie na miedzy - "w tym i tym momencie robisz to i to".

Edited by wolcjusz

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, wolcjusz napisał:

Jeśli faktycznie tak jest, to po co produkuje się narty w rozpiętości od r11 do gdzieś w okolicach r50 (do zjazdu)? Gdyby było tak, jak piszesz, to przecież również na tych drugich można by pojechać tak samo ciasno, jak na pierwszych. Pewnie można, tylko czy naprawdę "bez problemu"?, ile w to trzeba wysiłku włożyć i na ile tych sił wystarczy (żeby zmusić ciężkie narty o dużym promieniu, do jazdy ciasno jak na slalomce)?

Piszesz po raz kolejny, że narta niewiele zmieni. Z mojego punktu widzenia (i dotychczasowego doświadczenia) zmienia tyle, że walkę o życie i stwarzanie zagrożenia na stoku (zwłaszcza w trudniejszych warunkach) zamienia w zapewne niedoskonałą, ale kontrolowaną jazdę i stopniowe poprawianie umiejętności przez wykonywanie ćwiczeń. Po raz kolejny odniosę się do porównania motoryzacyjnego (bo łatwo to zrozumieć) - czy słabemu, lub przeciętnemu kierowcy poleciłbyś szlifowanie techniki i adaptację od razu w bolidzie F1 albo DTM (bo to dobre auta i "zweryfikują jego technikę")? Ja jestem gdzieś pomiędzy w tym porównaniu - nie szukam odpowiednika F1, ale i nie chcę Opla Corsy prosto z kursu nauki jazdy, bo to już żaden fun dla mnie. Szukam czegoś pośrodku, powiedzmy takiej fajnej sportowej limuzyny która daje sporo frajdy z jazdy, ale jest do opanowania przez niezawodowca a i dłuższą trasę można nią zrobić bez skrajnego wyczerpania.

 

A to nie jest tak, że promień skrętu ma znaczenie tylko przy krawędziowaniu ? Skoro nie jeździsz skrętem ciętym to nawet go nie odczujesz. 
 

Piszesz ze męczysz się przy skrętach bo narta jest ciężka. Czy to nie jest przypadkiem wina techniki jazdy? 
Ja mam ciężkie narty i zauważyłam, ze to jest ich zaleta właśnie z uwagi na stabilność jazdy. 

Zastanów się bo może być tak, ze jak już poprawisz technikę to lekkie narty uniemożliwia ci dalszy progres. 
Sama nie jestem zaawansowanym narciarzem, ale zauważam duża różnice w prowadzeniu nart lekkich i ciężkich na większych stromiznach i muldach, na korzyść tych drugich. Sama nie wiem. Już bardziej przyjrzałabym się chyba butom w Twoim wypadku, a narty zostawiłabym jednak w spokoju. Te co masz mogą okazać się bardziej perspektywiczne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten wątek ma 6 stron i już kilka razy pisałem w nim dokładnie czemu moje narty mnie męczą. Nie chcę tego powtarzać kolejny raz. Co do promienia - nie wiem jak u dobrych narciarzy, ale u mnie skręt nigdy nie jest czysto na krawędzi ani czysto ślizgowy, zawsze to jest mieszanka jednego i drugiego w różnych proporcjach w zależności od sytuacji. Różnicę jednego metra między Rossi MT Ti (14m) a Plus Ti (13m) czuć wyraźnie,  pomimo że Plus to masywniejsza narta, to wyraźnie bardziej skrętna. 

Powtórzę - w tym sezonie jeździłem na pięciu modelach nart - tylko z moimi mam takie problemy i różnice nie są kosmetyczne tylko ogromne. Pozostałe cztery to nie były ani bardzo krótkie ani bardzo miękkie narty typowo dla początkujących. Najkrótsza była slalomka Fischera (165cm r14 67mm), potem teoretycznie race'owe Rossi Hero Elite MT Ti (167cm r14 74mm), Hero Elite Plus Ti (167 r13 78mm) i Rossi React R8 Ti (168cm r14 74mm). Każda jedna z tych nart prowadzi się znacznie łatwiej i jest znacznie mniej męcząca od moich Salomonów. 

 

Edited by wolcjusz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By anik_ski
      Musimy szybko kupić nowe narty dla męża. 43 lata, 193cm wzrostu, 125kg wagi. Buty head lyt edge 130, ruznuar 31.5. Mąż na stokach od wielu lat, umiejętności dobre. Jeździmy głównie po trasach (Czechy, Dolny Śląsk, raz w roku tydzień w Alpach). Lubimy też wyjechać na puch, do lasu, na muldki, czysto rekreacyjnie. Jeździmy po7h dziennie, z 8letnia córką, głównie po czerwonych trasach.  
      Ktoś ma  pomysł jakie narty  będą ok? Budżet mąż 2000
    • By nikdob
      Hej, widziałem że pojawił się wątek filmów szkoleniowych. Wrzucam zestaw linków, który zgromadziłem kilka lat temu a wydawały mi się wartościowe. Może coś komuś się przyda. WIększość z tego co widziałem dalej działa. 
       
      Topic Author Title Video link Moguls BumpsForBoomers How To Ski Moguls - Blue Line Mogul Skiing Technique Video Demo https://www.youtube.com/watch?v=e605WI62iwk Moguls BumpsForBoomers How To Ski Moguls - Blue Line Mogul Skiing Technique Video Intro https://www.youtube.com/watch?v=Xb4G2xNyHlY Moguls BumpsForBoomers Learn To Ski Moguls - Green Line Mogul Skiing Technique Demo https://www.youtube.com/watch?v=eIj3qv4isQU Moguls BumpsForBoomers Learn To Ski Moguls - Green Line Mogul Skiing Technique Video Intro https://www.youtube.com/watch?v=WQU3uTueeF8 Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson - Dynamic Turns https://www.youtube.com/watch?v=JrYbt72o0IM Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson - Getting Lazy https://www.youtube.com/watch?v=mKOi_FYrHqg Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson - Pole Plant https://www.youtube.com/watch?v=BD2DcPYQDLE Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson - Skiing Stacked https://www.youtube.com/watch?v=DxONSTiIB88 Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson #5.1 - Commitment and Softening https://www.youtube.com/watch?v=lUp607aW36A Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson #5.2 - Shorter Turns https://www.youtube.com/watch?v=LRPI-TJjLig Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson #5.3 - Dynamic Turns https://www.youtube.com/watch?v=btsWG9PH4VE Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson #6.1 - How to Pole Plant https://www.youtube.com/watch?v=MC5-gg6FQXU Advanced elatemedia Advanced Ski Lesson #6.2 - Carving - How to Carve on Skis https://www.youtube.com/watch?v=UGn62uxnhjg Off-piste elatemedia Advanced Ski Lesson #6.3 - Pre Off Piste https://www.youtube.com/watch?v=z6AH8AERR0E Off-piste elatemedia Advanced Ski Lesson #6.4 - How To Ski Bumps / Moguls https://www.youtube.com/watch?v=M4yJgn9HdAM Off-piste elatemedia Advanced Ski Lesson #6.5 - How To Ski Crud / Tracked Powder https://www.youtube.com/watch?v=pGcfhXPNuPo Off-piste elatemedia Advanced Ski Lesson #6.6 - How To Ski Powder https://www.youtube.com/watch?v=N-9jGqY1BQw Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson - How to Carry Skis https://www.youtube.com/watch?v=TapM2diK_OY Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson - How To Walk On Snow https://www.youtube.com/watch?v=aGq5l6hrGvo Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson - Ski Boots - How to put them on https://www.youtube.com/watch?v=gGsZH3SqO-I Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #1.1 - Getting Started and Equipment https://www.youtube.com/watch?v=AR7C5qWvuUc Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #1.2 - Sliding on Snow https://www.youtube.com/watch?v=_2zESNSSckA Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #1.3 - The Snow Plough https://www.youtube.com/watch?v=tXUbCPuc4nw Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #1.4 - Snow Plough Turns https://www.youtube.com/watch?v=bEBIAfZ0iW4 Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #2.1 - Committing to the Downhill Ski https://www.youtube.com/watch?v=jkZ-8NKD1V0 Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #2.2 - Commitment Exercise https://www.youtube.com/watch?v=TSodL9uBKqc Beginner elatemedia Beginner Ski Lesson #2.3 - Preparing to ski Parallel https://www.youtube.com/watch?v=ppYRE3-kmp0 Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson - Parallel Turns - Ski School App https://www.youtube.com/watch?v=eRkuiM0HyMw Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson - Turn Shape - Ski School App https://www.youtube.com/watch?v=P7d8n6GXfA8 Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #3.1 - Introduction to Skiing Parallel https://www.youtube.com/watch?v=bAsGPnEYzLE Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #3.2 - Clutch / Accelerator Exercise https://www.youtube.com/watch?v=DTkyqZjUMYQ Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #3.3 - Rounded Turns to Control Speed https://www.youtube.com/watch?v=M4_HZfGTunw Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #4.1 - Turn Shape https://www.youtube.com/watch?v=ya9utfEz6sA Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #4.2 - Edging https://www.youtube.com/watch?v=SIFDZVFYfJo Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lesson #4.3 - Line Choice https://www.youtube.com/watch?v=kjOIUVOFzZE Intermediate elatemedia Intermediate Ski Lessons - Keeping Skis Parallel https://www.youtube.com/watch?v=eG1uDU0rSLw Resorts elatemedia Ski Resorts - Skiing in Serre Chevalier https://www.youtube.com/watch?v=u1rmHm6IPPw Resorts elatemedia Ski Resorts - Skiing In Tignes https://www.youtube.com/watch?v=TApqD7JoYRo Children elatemedia Skiing With Children - Ski Lesson https://www.youtube.com/watch?v=zp3P050Nohs Touring ISKIK2 BackSide Elevated Education Episode 1 - Climbing Skin Care https://www.youtube.com/watch?v=Br7L85LS3Lc Touring ISKIK2 BackSide Elevated Education Episode 2 - Skin Application and Removal https://www.youtube.com/watch?v=jl0hDOgglcc Touring ISKIK2 BackSide Elevated Education Episode 3 - Trimming Climbing Skins to fit ski https://www.youtube.com/watch?v=UkuYnBSkXQ4 Touring ISKIK2 BackSide Elevated Education Introduction https://www.youtube.com/watch?v=n4ZKY3_0lhc Off-piste ISKIK2 Putting skis on in a steep slope.mp4 https://www.youtube.com/watch?v=LoiHW0xvxs0   LasseLyck Video no.02 - Chapter 1 - Philosophy of Skiing - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=aofTCdhlyyY   LasseLyck Video no.03 - Chapter 2-1 - The Dynamic Position - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=ssNHAXGVlKs   LasseLyck Video no.04 - Chapter 2-2 - The Essential Movemets - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=6E_TEg41zL4   LasseLyck Video no.05 - Chapter 3-1-1 - From Wedge to Parallel Skiing - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=1nlhcYhTEgg   LasseLyck Video no.06 - Chapter 3-1-2 - From Blue To Red Terrain - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=qIGew5K2I-U   LasseLyck Video no.07 - Chapter 3-2-1 - The Fundamental of Carving - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=DvpPKXEufgQ   LasseLyck Video no.08 - Chapter 3-2-2 - Learn Short Turns - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=itGgTmMs4GA   LasseLyck Video no.09 - Chapter 3-3-1 - Fun Carving - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=-Xy8FJ7nhIU   LasseLyck Video no.10 - Chapter 3-3-2 - Bumps and Powder - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=tG6lK7Su5HE   LasseLyck Video no.11 - Chapter 4 - The Barriers to Good Skiing - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=jWVPlyhldsk   LasseLyck Video no.12 - Chapter 5 - Women Skiing - Learn to ski.dk https://www.youtube.com/watch?v=rFEElBWCesk Touring K2 Skis BackSide Elevated Education https://www.youtube.com/playlist?list=PLGA8RmHpTUF-mn0Kgum77vdofS8_AGD9G   Harald Harb Ski Practice (Feature 1): Road to Carving, Expert Skiing Quick Tips: Harald Harb https://www.youtube.com/watch?v=GPM7gwZwVDU Touring K2 Skis BackSide Elevated Education Episode 8 - Touring: Kick Turns https://www.youtube.com/watch?v=aSDMkEMmw60 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Picking Your Equipment (2/12) https://www.youtube.com/watch?v=YhDLqn75z64&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Ideal Conditions (3/12) https://www.youtube.com/watch?v=4iLMPxJu5Ms&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=3 Children Level Nine Sports Teaching Children Skiing: Introduction (1/12) https://www.youtube.com/watch?v=YhDLqn75z64&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: The Technical Aspects of Skiing (4/12) https://www.youtube.com/watch?v=17K9G7EFJFE&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=4 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Easy Wedges (5/12) https://www.youtube.com/watch?v=7jOGbhRxXNg&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=5 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Ski Harnesses (6/12) https://www.youtube.com/watch?v=qKzv5S8p0Po&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=6 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Wedge Problems (7/12) https://www.youtube.com/watch?v=cJWNaws78xM&index=7&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Getting On and Off the Lifts (8/12) https://www.youtube.com/watch?v=Yugv9XbfO_0&index=8&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Getting Up, Walking Uphill, and Putting Skis On (9/12) https://www.youtube.com/watch?v=CbGPvvHvzWQ&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=9 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Advancing to Intermediate Terrain (10/12) https://www.youtube.com/watch?v=SELLlFJm-N4&index=10&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Should I Hire an Instructor? (11/12) https://www.youtube.com/watch?v=jQwNSML6hsE&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl&index=11 Children Level Nine Sports Teach Children Skiing: Wrapping it Up (12/12) https://www.youtube.com/watch?v=JK1ekjXg9EQ&index=12&list=PLJwn_KJHrEAM39IoASiKFw0nBceR6rndl
    • By Guciek
      1. Płeć - Mężczyzna
      2. Wiek - 18
      3. Waga - 80kg
      4. Wzrost - 173cm
      5. Na nartach jeżdżę od 12 sezonów, ( ~15dni w sezonie)
      6. Moje umiejętności określam na 7
      7. Moje buty to - Jakieś no-name'y
      8. Teraz jeżdżę na nartach/model - jakieś stare carvingi rossignole.
      9. Preferuję styl jazdy (długim/krótkim skrętem, rekreacyjną, sportową, po przygotowanych stokach, poza trasami, jestem początkujący) - można powiedzieć że wszystko po trochu.
      10. Upatrzyłem sobie narty - rossingol sprayer
      11. Mój budżet na narty to około - 500zł. I ok. 500zł buty.(zdaje sobię sprawę że to śmieszna kwota)
      Teraz dodam coś od siebie,aktualnie śmigałem na nartach Rossingol (modelu nie znam,leżą gdzieś w szopie,bynajmniej zwykłe tanie carvingi) i chciałbym kupić swój pierwszy sprzęt, dotychczas używałem sprzętu w wypożyczalni bądź owe rossingole i buty no-name od taty Lubię śmigać na muldach,czasami też wpadnę wypożyczonymi nartkami na snow park,po za trasę nie wyjeźdzam ale mam to w planach,nie potrafię się zdecydować w jaki rodzaj nart celować,czy typowe carvingi czy może freeridowe dechy gdybym kupił narty freeride to moja aktywność na stoku by wyglądała następująco 80% przygotowana trasa 10% snowpark 10% puszek,nigdy nie miałem nart freeridowych na nogach a zbliża się sezon i chciałbym się w nie zaopatrzyć,niestety nie jestem pewien co do słuszności wyboru tego typu nart,chciałbym coś twintip i na szerokiej desce ale nie wiem jak się to będzie zachowywało na przygotowanej trasie,podczas zakrętów.Nie wiem również jaką długość nart w tym przypadku wybrać,czekam na waszę opinie i zalecenia.
      Sprzę może być używany.
      Pozdrawiam!
    • By Dawid S
      Witam,
      mierzę 182cm, ważę 80kg, mam 21 lat, stopień zaawansowania oceniam na 7/10. Szukam nart jak najbardziej uniwersalnych nadających się na każde warunki na stoku, bardzo sporadycznych pojedyńczych wypadów poza trasę do jazdy całodziennej, nie męczącej. Nie przepadam za dużymi prędkościami za to bardzo lubię płynne przechodzenie z krawędzi na krawędź (rzadko używam ześlizgu).
      Wstępnie zdecydowałem się na Salomony XDR 80 Ti. Czy jest to dobry wybór dla mnie?
      Zastanawiam się też jaką długość tych nart wybrać. Biorąc pod uwagę że nie zależy mi na szybkiej jeździe wydawało mi się ze 169cm powinny być ok jednak im dłużej o tym myślę tym bardziej zaczynam się zastanawiać nad 176cm.
      Proszę o pomoc
    • By MarioJ
      Vallée Blanche “The Classic Route”
       
      The famous "Vallée Blanche" in Chamonix is an off-piste ski route in the Mont Blanc range, Discover Sam Favret revisiting this classic one with his own style !
      Skier: Sam Favret
      Filmed by: Alexis Blaise / Maxime Moulin / Thomas Guerrin / Hensli Sage 
      Edited by: Jean-Rémy Ceron 
       
       
www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...