Narty - skionline.pl
Jump to content

Jak optymalnie zjeżdżać po trasach?


Recommended Posts

Ostatnio na forum pojawiały się dyskusje na temat różnych technik jazdy a także TAKTYKI. W związku z tym chciałbym pokazać fajny filmik, na który trafiłem jakiś czas temu, gość pokazuje jak optymalnie zjeżdżać, jak dobierać skręty, bierze pod uwagę ilość ludzi, nachylenie, rodzaj śniegu itd. Jest cała seria tego - bodajże 4 filmy, sam kanał na YT też dosyć ciekawy. Obejrzyjcie zresztą.
P.S. Filmik po francusku ale są napisy PL. Wystarczy kliknąć przycisk.
 

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
9 minut temu, christof napisał:

a  obejrzałeś? 

Zadawanie pytania bez obejrzenia filmu byłoby głupie. Facet kilkukrotnie radzi by się "zginać pod koniec skrętu", "nie prostować pomiędzy skrętami" i w trakcie jazdy "zostawać najniżej jak się da", oraz "ważna jest możliwość ugięcia trzech stawów, czyli ugięcia stawu skokowego, kolan i bioder" i facet siada mówiąc te słowa.

Edited by Ziemowit
Link to post
Share on other sites
58 minut temu, gruchauho napisał:

Ostatnio na forum pojawiały się dyskusje na temat różnych technik jazdy

Dzięki za film. Zachodziłem przez kilka ostatnich nartowań na BSA w głowę co mnie tak tu przyciąga. Krótki czarny stok, długo się wciągasz a już jesteś na dole i tak kilka godzin. Zrozumiałem kiedy co kilka zjazdów miałem cały stok dla siebie, czasem 1 lub 2 osoby do ominięcia prawą lub lewą stroną stoku. Ale nie tak jak na filmie. W zasadzie Jego styl jazdy ograniczał się do zachowania ogromnej liczby innych użytkowników stoku i był od tego mocno uwarunkowany. :)

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Ten pierwszy filmik to taka moja jazda - oczywiście technicznie jestem w lesie w stosunku do tego gościa ale staram się właśnie tak jeździć i te same techniki wykorzystywać. Czyli jak płasko to carving a jak stromo to krótkim skrętem. Wtedy czuję że mam kontrolę nad nartami.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 1.02.2020 o 17:32, gruchauho napisał:

W związku z tym chciałbym pokazać fajny filmik, na który trafiłem jakiś czas temu, gość pokazuje jak optymalnie zjeżdżać, jak dobierać skręty, bierze pod uwagę ilość ludzi, nachylenie, rodzaj śniegu itd. Jest cała seria tego - bodajże 4 filmy, sam kanał na YT też dosyć ciekawy. Obejrzyjcie zresztą.

Oglądałem w weekend niezależnie :) Chyba algorytm YouTube podobne sugestie wrzuca oglądającym filmy narciarskie ;) 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Optymalna jazda na nartach w skrócie polega na tym, aby;

- na zatłoczonym stoku nie zrobić krzywdy innym(szczególnie dzieciom), ale także sobie,

- na pustym stoku i poza stokiem, w dowolnych miejscu, i  w dowolnych górach,  sobie nie zrobić przykrości.

Rzecz nie sprawdza się tylko do idealnych skrętów(szczególnie na sztruksiku). Nie ma też żadnej szczególnej recepty, jak skręcać, na jakich nartach itp.  Receptą  jest odpowiednia ocena swoich możliwości.  Kultura i szcunek dla innych użytkowników stoku, szczególnie tych słabszych ode mnie.

Podnoszenie poziomu własnej jazdy, co głównie propaguje "jak jeździć",  bardzo ułatwia optymalne poruszanie się na stoku.  Optymalna jazda to jednak coś więcej.

 Zagronie

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Pierwszy film. Może to jest "ścianka"  do tego silnie zmrożona i twarda ja tego nie widzę,Pewnie jest twardo ale widać że śniegu jest sporo i wyrażnie pozwala to na wyhamowanie i kontrole i do tego nie ma żadnych muld . Chiciąłbym zobaczyć film z zjazdu taką typowa Polska lub Czeska ścianka pod koniec dnia.. W drugim filmie juz jest troche wieksze wymagania. Wiekszość filmów szkoleniowych itp jest jednak nagrywanych na dobrych płaskich stokach. Weryfikacja następuje  na stokach bardziej stromych i zjężdzonych z muldami i tu warto by pokazać jak to optymalnie pojechać. Podoba mi sie wypowiedż kolegi Zagronie i przychylam sie do tego.

Co ostatnio rzuciło mi sie w oczy przy kolejce( górka małe nachylenie) do wyciagu +-40% nie posiada kijków. myślę ze raczej nie zmieniaja stoków. w rozmowie z jedna osoba na krześle dlaczego nie ma kijów -"nstruktor tak mi mówił".ja myslę że jednak była na 1-2 lekcje  początkowych i źle go zrozumiała i tak zostało

.

 

Link to post
Share on other sites

Parę lat temu coś mnie podkusiło by zjechać  ze Skrzycznego na Jaworzynę dawna "damską" trasą zjazdową. Fajnie szło z początku. Płasko, ładny widok na Szczyrk i okolice. Dotarłem do słynnej ścianki. A tu  w połowie ścianki lodowisko. Właściwie lód wodny, z jakiegoś ocieplenia, od skraja do skraja. Ambicja nie pozwala podejść i przedrzeć się na "męską".  Chojrak by powiedział- co za sprawa - w dół, niedaleko jest wypłaszczenie. Ale ja jestem cykor. Ostrożnie w skos stoku, by nie zerwać resztek przyczepności. Pod koniec na  śladach śniegu przeskokiem o prawie 180 stopni i znowu delikatnie na krawędziach... 

Na Kasprusiu jakiś Zakopiańczyk postanowił  wyjść na szczyt góry pod dzwon. I zjechać  w stronę górnej stacji  na Goryczkowej. Na trawersie nad Cichą było wtedy więcej kamieni niż śniegu.  Wysiadłem z  krzesełka na Goryczkowej i patrzyłem na faceta. Tam był beton,  wyślizgany wiatrem. Jechał bardzo ostrożnie w skos stoku. Zerwanie przyczepności to wspaniała jazda na ubraniu, i upadek na  trawers od kolejki, i dalej z rozpędu  po stoku, na którym  były głównie kamienie.

Ktoś powie to przecież ekstrema, nie dla  "normalnych" narciarzy.  Z tą ekstremą to gruba przesada.  Zjechać nieraz  się musi. Optymalnie.  Jaki to będzie styl, to nie jest ważne, byle był optymalny.  

Zagronie

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By fanatyk
      Mam wolne miejsce w aucie na wyjazd w ten weekend do Scoul. Wspólny apartament około 35 CHF/noc, dojazd 500 zł, możemy zrobić 6-7 dni na nartach - 2-3 Scoul, 3-4 Samnaum. Ceny karnetów na stronach ośrodków. Jadę z córką 7 lat. Wyjazd z Wawy mogę zabrać kogoś po trasie przez dolny lub Górny Śląsk. Powrót 24.01 do domu. Tel 793 333 311
    • By melo7anthony
      Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem od 25 stycznia powinienem być w Szwajcarii na nartach. 5 dni na jeżdżenia i w planach mamy zaliczyć samnaun, scuol i może savognin, ale najważniejszym celem jest St Moritz i Corvatsch. Chciałbym żeby ktoś z forumowiczów przybliżył mi jak teraz wyglada tam sytuacja. Chodzi o zakup karnetów i parkiwania. Czy parkingi są bezpłatne pod kolejkami czy jednak trzeba coś zapłacić. Jeśli tak to ile? Jak z cenami karnetów zakupionych bezpośrednio w kasie? I czy idzie kupić wspólny skipass 2-dniowy na st moritz i corvatsch. Z góry dzięki za info. 
    • By Plywak
      na Podhalu mówią, że otworzą, nawet bez zniesienia zakazu, prawnicy już przygotowani
    • By marionen
      Dzisiaj ruszyła najdłuższa kolej gondolowa na świecie o długości 9 km. Kraj - Serbia, stacja początkowa w miejscowości Zlatibor, stacja pośrednia przy jeziorze Ribnica, stacja końcowa Ski Centar Tornik. Budowa trwała 5 lat, a czas wjazdu to około 25 minut.  Sam ON funkcjonuje na wysokości 1000 do 1500 m. Zlata Gondola jest produkcji francuskiej firmy Poma...
      Opis Serbów cyt...
        
      Wielki dzień dla Zlatiboru i Cajetiny - rusza „Złota gondola”
      08/01/2021 - Po pięciu latach od rozpoczęcia prac, jednej z najważniejszych inwestycji kapitałowych gminy Cajetina, „Złota Gondola” Zlatiboru przyjmuje pierwszych pasażerów, co jest wspaniałym dniem nie tylko dla Zlatiboru i Cajetiny, ale dla całej Serbii. Gondola Zlatibor zostanie oddana do użytku w poniedziałek 11 stycznia, a uroczyste otwarcie w czwartek 14 stycznia 2021 roku o godzinie 11:00. Serdecznie zapraszamy do udziału w uroczystości otwarcia - poinformowała Gmina Cajetina.
      Oświadczenie prezydenta gminy Milana Stamatovića.
      - Ten rok był dla nas zachętą do dokończenia wszystkich inwestycji kapitałowych, które trwały przez pięć lat, niektóre rozpoczęły się trzy lata temu, inne rok temu, a nawet sześć miesięcy temu, jak odbudowa Placu Królewskiego i jeziora w centrum Zlatiboru - powiedział Stamatovic i podziękował wszystkim ludziom dobrej woli, ich współpracownikom, radnym, producentom sprzętu, ale także wszystkim inwestorom, którzy zainwestowali pieniądze w Zlatiborze i których gmina przekierowała przez zarząd domu na budowę gondoli i wszystkich innych projektów kapitałowych.
      Stamatović stwierdził, że dzięki gondoli wzrośnie liczba turystów na Zlatiborze, a to celem jest zarejestrowanie miliona odwiedzających w okresie pięciu lat, co automatycznie oznacza dziesięć milionów noclegów, a to dodatkowy zysk dla mieszkańców Zlatiboru, inwestorów i oczywiście  dla budżetu Republiki Serbii i budżetu gminy Cajetina.
      W ostatnich dniach został przyjęty cennik usług „Złota gondola”, w którym szczególnie zadbano o to, aby choć gondola działała na zasadach komercyjnych, ceny biletów nadal były dla każdego do zaakceptowania. Zatem dorośli będą musieli zapłacić 1000 dinarów za przejazd do Tornika i z powrotem, a bilet dla dzieci będzie kosztował 550 dinarów. Dzieci do lat sześciu (6) będą miały prawo do darmowego przejazdu w towarzystwie co najmniej jednej osoby dorosłej. Szczególną uwagę zwrócono na wszystkich mieszkańców gminy Cajetina, dla których przewidziano specjalne zniżki, więc dorośli zapłacą za bilet w cenie 500 dinarów, a dzieci 350 dinarów. Przez pierwsze dwa dni funkcjonowania gondoli mieszkańcy Cajetiny, posiadający dowód osobisty będą mieli prawo do bezpłatnego przejazdu.





    • By mario33
      Odstąpię spodnie narciarskie jak w tytule. Seria Swiss, ale nie ta obecna, tylko poprzednia.
      Rozmiar XL/54, z krótkimi nogawkami !
      Kupilem rok temu jako nowe, wciąż są metki, nigdy nie używane. Kupiłem taniej bo w jednym miejscu była rozpruta i zszyta (ręcznie) podszewka. Nie ma to kompletnie wpływu na funkcjonalność i jakość spodni.
      W związku z tym naprawdę dobra cena jak na ceny rynkowe - chciałbym 699 zł.
      zdjęcie średnio wyszło, ale jak ktoś chce zrobię więcej.
       


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...