Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Czy to jest carving?


chatdelune

Rekomendowane odpowiedzi

Mimo że jeżdzę już ponad 10 lat, to dopiero ostatnio poznałam i zrozumiałam faktyczne techniki skrętu na nartach, w tym tzw. carving. Czy na załączonym filmiku jest jazda carvingowa? Jesli nie to jaki mam styl jazdy? Z tego co mi się wydaję carvingowcy mają nogi szerzej i tutaj właśnie pojawia się problem, bo nie umiem tego zrobić - zawsze byłam uczona, że nogi muszą być blisko siebie. Czy może tak jak jest teraz, jest w porządku? Czy macie jakieś ćwiczenia, albo triki, żeby te nogi jednak rozszerzyć? Ogólnie to co jeszcze mogę zrobić, żeby wejść na tą carvingową ścieżkę albo chociaż jakoś swój styl poprawić? Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To taki miks oldschoolu z carvingiem. Ja uczyłem się jeździć na nartach ponad 30 lat  temu mając lat 7. Pierwsze carvingowe narty Stöckli Laser SC założyłem jakoś chyba w 1999/2000 roku i musiałem długo pracować nad tym, żeby pozbyć się przyzwyczajeń w postaci nóg blisko siebie i takiego zarzucania tyłem. Trenuj, pracuj i będzie Ok. Tak naprawdę to jest dobry styl do szerokich, miękkich nart i jazdy na mokrym śniegu. Niejedna osoba chciałaby jeździć tak jak Ty.
 

PS

zapnij kurtkę ;)

Edytowane przez ElectroOnePoland
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Najważniejsze co kolega napisał na początek dla Ciebie to "zapnij kurtkę" albo z niej zrezygnuj Przez to majtanie nic nie widać i Twoja jazda choć wydaje się całkiem zgrabna nabiera charakteru bezładnej miotaniny. Jest rytm jest kontrola, jest ŁUK!!, ... nie jest źle. Nie mam czasu ale jak znajdę chwilę coś postaram się napisać bardziej konstruktywnego.

Serdecznie pozdrawiam

PS

No i najważniejsze... jest uśmiech!

Edytowane przez Mitek
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurtka odpięta bo ostatnio pogoda pięknie dopisywała to i trzeba było rozpiąć bo by się człowiek ugotował 🙂 Dziękuję serdecznie za wszystkie odpowiedzi, ale czy macie jakieś rady albo ćwiczenia, które pozwoliłyby mi zmienić styl na klasyczny carving? 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, chatdelune napisał:

Kurtka odpięta bo ostatnio pogoda pięknie dopisywała to i trzeba było rozpiąć bo by się człowiek ugotował 🙂 Dziękuję serdecznie za wszystkie odpowiedzi, ale czy macie jakieś rady albo ćwiczenia, które pozwoliłyby mi zmienić styl na klasyczny carving? 

 

Musisz skręty inicjować z dołu, a nie góry. Czyli inaczej pisząc, zaczynasz od palców i stóp, następnie kolana. Nie inicjuj skrętu od góry, biodra. Jeździsz fajnie, jesteś objeżdżona, szybko załapiesz... Powodzenia, uśmiech na stoku najważniejszy, wtedy wszystko łatwiej przychodzi...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chatdelune na Twoim filmie bliżej Ci do jazdy carvingowej niż do śmigu. Choć nie jest to ani jedno, ani drugie. Kilkadziesiąt lat jeździłem "wąsko" i nie było łatwo przestawić się na jazdę "szeroką". Kiedy wydawało mi się, że jadę już prawie szpagatem - to naprawdę stopy dzieliło maksymalnie kilkanaście centymetrów. Jeśli masz problem z szerszym prowadzeniem nart, to na początek próbuj szeroko jechać na wyciągach (talerzykowych, orczykowych), oraz  na wszelkich płaskich dojazdówkach i przy podchodzeniu, czasem to pomaga. Można też między uda, kolana wkładać piłkę lub poduszkę co wymusi szerszą postawę. Jednak nie każdy się odważy, niektórym trochę wstyd, ale na uboczu i jakimś mało uczęszczanym stoku polecam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marionen napisał:

Poważnie nie widzisz do którego filmu się odnoszę...?

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, kokoSKI napisał:

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Cześć

Nie do końca niestety. Oceniłeś ślad cięty po ostatnich klatkach a cały środek - stromsza część - jest wypuszczona, na granicy utrzymania w rytmie. Bez pośpiechu. Ślad o niczym nie świadczy.

Pozdrowienia

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Nie do końca niestety. Oceniłeś ślad cięty po ostatnich klatkach a cały środek - stromsza część - jest wypuszczona, na granicy utrzymania w rytmie. Bez pośpiechu. Ślad o niczym nie świadczy.

Pozdrowienia

Słuszna uwaga. Faktycznie skupiłem się na płaskiej końcówce, którą najlepiej widać. Zdecydowanie problem pojawia się na stromszym, mniej więcej od 3-4 skrętu widzę to o czym piszesz. Pozdrawiam!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, kokoSKI napisał:

Słuszna uwaga. Faktycznie skupiłem się na płaskiej końcówce, którą najlepiej widać. Zdecydowanie problem pojawia się na stromszym, mniej więcej od 3-4 skrętu widzę to o czym piszesz. Pozdrawiam!

Cześć

Ale zgodzisz się, że koleżanka jest niezła bo była na granicy utraty kontroli ale dała radę. Jeeb to  śmigu ciętego nie widział nawet w TV. ;)

Pozdrowienia

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kokoSKI napisał:

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Edytowane przez marionen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, marionen napisał:

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Cześć

He he no to chyba raczej w drugą stronę Mariusz (nic nie ujmując koledze koko oczywiście) bo mało znam takich narciarzy jak Ty. Zwłaszcza wszechstronnością zabijasz.

Co do filmu no to oczywistym jest do czego się odnosisz bo jest jak byk pod filmikiem w tym samym poście. Koko zerknij spokojnie. Mariusz napisał odpowiedź na post Jeeba.

Co do jazdy koleżanki to ... niestety muszę do pracy.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy definicje zawarte w Wiki są już nieaktualne ?

Śmig – styl jazdy w narciarstwie alpejskim polegający na wykonywaniu serii szybkich, krótkich, równoległych skrętów na przemian w lewo i w prawo ze stałą prędkością w czasie zjazdu w dół stoku.

Carving – technika jazdy na taliowanych (wciętych w „talii”) nartach polegająca na jeździe na krawędziach nart, dzięki czemu skręt (po fragmencie okręgu) nie powoduje utraty szybkości

źródło:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Śmig

https://pl.wikipedia.org/wiki/Carving_(narciarstwo)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Jeeb napisał:

Czy definicje zawarte w Wiki są już nieaktualne ?

Śmig – styl jazdy w narciarstwie alpejskim polegający na wykonywaniu serii szybkich, krótkich, równoległych skrętów na przemian w lewo i w prawo ze stałą prędkością w czasie zjazdu w dół stoku.

Carving – technika jazdy na taliowanych (wciętych w „talii”) nartach polegająca na jeździe na krawędziach nart, dzięki czemu skręt (po fragmencie okręgu) nie powoduje utraty szybkości

źródło:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Śmig

https://pl.wikipedia.org/wiki/Carving_(narciarstwo)

 

Cześć

Wybacz Jeeb ale już po pierwszym słowie w definicji śmigu widać, że to bzdury a nie definicje.

Pozdrowienia

  • Like 1
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, marionen napisał:

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Na początku grzecznie spytałem, bo temat był o jeździe koleżanki @chatdelune, potem już ogarnąłem że odnosisz się do filmu z tego samego postu. Wybacz to nieporozumienie. A dalszej części mojej wypowiedzi nie bierz nazbyt do siebie, raczej była skierowana do ogółu, bo jak widać kwestia różnic między śmigiem, a skrętem krótkim ciętym nie jest dla wszystkich oczywista. 

53 minuty temu, Mitek napisał:

Cześć

He he no to chyba raczej w drugą stronę Mariusz (nic nie ujmując koledze koko oczywiście) bo mało znam takich narciarzy jak Ty. Zwłaszcza wszechstronnością zabijasz.

Spoko - nie znam kolegi @marionen, jeśli kiedykolwiek będzie okazja spotkać się na stoku to chętnie wspólnie pojeżdżę i to zweryfikuję :) pozdrawiam ! 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kokoSKI napisał:

Na początku grzecznie spytałem, bo temat był o jeździe koleżanki @chatdelune, potem już ogarnąłem że odnosisz się do filmu z tego samego postu. Wybacz to nieporozumienie. A dalszej części mojej wypowiedzi nie bierz nazbyt do siebie, raczej była skierowana do ogółu, bo jak widać kwestia różnic między śmigiem, a skrętem krótkim ciętym nie jest dla wszystkich oczywista. 

Spoko - nie znam kolegi @marionen, jeśli kiedykolwiek będzie okazja spotkać się na stoku to chętnie wspólnie pojeżdżę i to zweryfikuję :) pozdrawiam ! 

Cześć

Pamiętam jak chyba w 2005 roku była tworzona nowa wersja Programu. Byłem akurat wtedy na kursokonferencji, chyba w Tonale i obserwowałem jak koledzy się z tym meczą. Wtedy chyba narodził się ten krótki skręt cięty. Dobrze się stało, że w miarę szybko zmieniono to poprzednie carvingowe cudo (bo to był najgorszy program ze wszystkich jakie miałem okazje poznać od 1985 roku chyba) ale jednolitej myśli wśród twórców to tam nie było. :)

A Marionen... oj człowiek wspaniały i narciarz znakomity, chyba jeden z najbardziej uniwersalnych jeźdźców jakich miałem okazję w życiu poznać.

Pozdrowienia serdeczne dla kolegi

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Jezeli chcesz nauczyc sie carvingu to;

promien skretu powinie być mniej więcej taki jak promień twojej narty 

nogi oczywiscie szerzej,odległośc miedzy kolanami powinna byc taka sama przez cały skręt.

narty cały czas równolegle ,dzioby przez cały skret w jednej lini.

zaczynasz skret z pozycji wysokiej,wychylasz się do przodu,stawiasz narty na krawędzie,zeby utrzymać równowagę zginasz się w pasie,

( WAŻNE)cisniesz TYLKO ! na krawędz narty zewnetrznej przez co noga zewnetrzna się postuje a noga wewnetrzna zgina w kolanie kolano wewnetrzne odginasz do srodka skretu ,czujesz że narty zaczynają skrecać, obnizasz  i cofasz sylwetkę czujesz ,że narty wyciagają cie z wirazu,stopniowo przesuwasz sylwetkę do przodu i zaczynasz sie prostowac ,rozpoczynasz nastepny skret, reka zewnetrzna tak jakby nas prowadzi w skrecie ,jedziemy za nią ,z zewnatrz wyglada to tak jakby jakas niewidzialna siła ciagneła nas za reke zewnetrzna.to wszystko stanowi oczywiscie jeden płynny ruch,bez zadnych szarpniec czy walczenia ze stokiem ,ma byc flow.

poogladaj sobie filmiki z jazdy profesjonalnych narciarzy,najlepiej GS i sprobuj tam znalezć te wszystkie elementy o których napisalem,to da ci wiecej niż wszystkie rady forumowych pseudo- ekspertów ,zwłaszcza tych którzy maja po 5 tysiecy postów a czesto nawet nie wiedza o czym pisza.

pozdrawiam gorillaracer.

  • Haha 2
  • Confused 1
  • Downvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, gorillaracer napisał:

Jezeli chcesz nauczyc sie carvingu to;

promien skretu powinie być mniej więcej taki jak promień twojej narty 

nogi oczywiscie szerzej,odległośc miedzy kolanami powinna byc taka sama przez cały skręt.

narty cały czas równolegle ,dzioby przez cały skret w jednej lini.

zaczynasz skret z pozycji wysokiej,wychylasz się do przodu,stawiasz narty na krawędzie,zeby utrzymać równowagę zginasz się w pasie,

( WAŻNE)cisniesz TYLKO ! na krawędz narty zewnetrznej przez co noga zewnetrzna się postuje a noga wewnetrzna zgina w kolanie kolano wewnetrzne odginasz do srodka skretu ,czujesz że narty zaczynają skrecać, obnizasz  i cofasz sylwetkę czujesz ,że narty wyciagają cie z wirazu,stopniowo przesuwasz sylwetkę do przodu i zaczynasz sie prostowac ,rozpoczynasz nastepny skret, reka zewnetrzna tak jakby nas prowadzi w skrecie ,jedziemy za nią ,z zewnatrz wyglada to tak jakby jakas niewidzialna siła ciagneła nas za reke zewnetrzna.to wszystko stanowi oczywiscie jeden płynny ruch,bez zadnych szarpniec czy walczenia ze stokiem ,ma byc flow.

poogladaj sobie filmiki z jazdy profesjonalnych narciarzy,najlepiej GS i sprobuj tam znalezć te wszystkie elementy o których napisalem,to da ci wiecej niż wszystkie rady forumowych pseudo- ekspertów ,zwłaszcza tych którzy maja po 5 tysiecy postów a czesto nawet nie wiedza o czym pisza.

pozdrawiam gorillaracer.

Twój opis ewolucji jaką jest skręt cięty zawiera  tyle niedomówień, tyle błędów technicznych że ręce opadają. Oczywiście pewne elementy (niewiele) jest zgodnych z sztuką narciarską ale większość to jedynie domniemania.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...