Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Techniczne aspekty jazdy tyłem


netmare

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Obejrzałem sporo video-tutoriali, ale natrafiłem na problem którego nie potrafię rozwiązać samodzielnie. Kiedy jadę tyłem i wysuwam jedną nartę w kierunku jazdy, wraz ze skrętem bioder i ramion (żeby mieć możliwość rozejrzenia się) natychmiast zaczyna się skręt i było o tym w tutorialach, ale nigdzie nie było jak temu przeciwdziałać :). I to mój główny problem. Przychodzą mi też do głowy dwa powiązane pytania (na które również nie znalazłem odpowiedzi):
- jaki powinien być balans ciała do jazdy na wprost tyłem? (u mnie chyba jest po 50% na każdą nartę i neutralnie na boki)
- czy narta powinna być wypłaszczona do takiej jazdy?

Z góry dzięki za wszelkie sugestie :)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też miałem pewien problem, jadąc do tyłu. Nie oglądam się, tylko  wcześniej sprawdzam, czy trasa jest wolna.  Narty raczej na płasko, równolegle.  Pług w tym kierunku jest dość trudny. Podgięte piętki są zalecane. Narty o raczej dużym promieniu. Te o małym, nie lubią jechać na wprost.  Równowaga w płaszczyźnie- wychylenie, odchylenie jest trudniejsza, niż przy jeździe do przodu. Ale do opanowania. Skręty na krawędziach też można opanować, ale nie są takie łatwe, jak w drugą stronę.  Pojedyńcze łuki do tyłu widziałem na stoku. Nawet sam coś próbowałem. Ale  śmig karwingowy do tyłu jest poważnym wyzwaniem.  Nie miałem szczęścia zobaczyć coś takiego na żywo. W YT też nie. Ale pewnie z tytułu małego interesowania sie tym tematem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minutes ago, Turnplayer said:

Czesc,

Ja rozumiem ze w obecnych czasach wiele rzeczy sie robi zdalnie ale ostatnio coraz wiecej osob chce sie uczyc jezdzic na forum. Moja sugestia to bierz instruktora i idz na stok. 

Ta opcja i była dość mocno wałkowana w tym sezonie. Mój instruktor bezlitośnie wytknął mi braki w jeździe przodem i nad nimi pracowaliśmy. Pracowaliśmy też nad jazdą tyłem, ale z nartami równo. Niestety z racji fizycznych ograniczeń mojego ciała, nie jestem w stanie się wtedy rozglądać do tyłu, a zapamiętywanie sytuacji na stoku średnio mi odpowiada. Jeśli chodzi o jazdę z wysuniętą nartą nie był mi w stanie doradzić.

Nie widzę też nic złego w pozyskiwaniu wiedzy zdalnym. Zakładam, że dzięki temu w 2 godziny z intruktorem robię tyle postępu co przez 5 godzin z instruktorem bez uprzedniego przygotowania.

Żeby uściślić, chodzi mi o jazdę w tej pozycji:
https://youtu.be/jaI32qj0QwE?t=48

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Turnplayer napisał:

Czesc,

Ja rozumiem ze w obecnych czasach wiele rzeczy sie robi zdalnie ale ostatnio coraz wiecej osob chce sie uczyc jezdzic na forum. Moja sugestia to bierz instruktora i idz na stok. 

W tej dziedzinie instruktorów w Polsce chyba za bardzo nie ma. Ja słyszałem tylko o jednym, który się ogłaszał - Szczepan Karpiel-Bułecka.

@netmare - poszukaj może coś w tutorialach STOMPIT na YT.

Edytowane przez AndRand
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki,

Oczywiście STOMP IT znam, a Jens zainspirował mnie do kupienia na szybko używanych twin tipów, przed pierwszym wyjazdem na narty :D. Do niego oczywiście należy najlepszy tutorial o jeździe tyłem jaki znalazłem w necie: https://www.youtube.com/watch?v=lc8Q2ok_i0s&t=88s. Natomiast brakuje mi w nim opisu zagadnień fizycznych i boję się przez to, że zacznę od wypracowania złych nawyków. Dlatego też zdecydowałem się zwrócić z tym pytaniem na forum. Rozumiem też, że temat może być niezbyt popularny na naszych forach.

Jako, że często widuję na tym forum bardzo rzeczowe analizy stylu jazdy, może ktoś z Was z większą wiedzą, mógłby rzucić okiem na powyższy filmik oraz

20 hours ago, netmare said:

Żeby uściślić, chodzi mi o jazdę w tej pozycji:
https://youtu.be/jaI32qj0QwE?t=48

i spróbować powiedzieć czy w trakcie jazdy na wprost lub tego kontr skrętu (nie wiem jak nazwać skręt przeciwny do oczywistego względem rotacji) ciężar ciała jest pomiędzy nartami czy bardziej na nodze cofniętej względem kierunku jazdy, ile jest w tym zasługi krawędzi oraz jaką pracę wykonują w tym czasie kolana, a chyba zwłaszcza kolano nogi wiodącej w kierunku jazdy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...