sstar Napisano 13 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 13 Czerwiec 2021 W dniu 12.06.2021 o 16:50, artix napisał: Zawsze taniej niż w Szwecji 😀 To co, że ze Szwecji;-) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 14 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 14 Czerwiec 2021 17 godzin temu, sstar napisał: To co, że ze Szwecji;-) I cóż że ze Szwecji 😆 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 (edytowane) Kolejny apdejt z wrażeń. Sram zaczyna się srać i muszę go ciągle regulować. Nie wiem czy linka się rozciąga, pancerz układa? Jak działa to miód, jak przestaje krew mnie zalewa 😆 Jeżdżę po olkuskich lasach i okolicach. Ojcowa. Napęd 1x12 jak dla mnie jest super. Dla mocnej nogi mogło by braknąć i 10 zębów z tyłu pewnie jest do przekręcenia. Wtedy 34 z przodu i po problemie. Kolejna paczka dotarła, więc problemy wkrótce znikną 😉 Hamulec utwardzający wózek w XT jest petarda 👍 Edytowane 18 Czerwiec 2021 przez artix Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Cześć Coś mi się wydaje, że 10 zębów z tyłu to rzadkość ze względów konstrukcyjnych. Bardzo rzadko spotyka się takie tarczki i to chyba tylko do szos. Badałeś temat bo sam jestem ciekawy? Pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zimnik Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Godzinę temu, Mitek napisał: Coś mi się wydaje, że 10 zębów z tyłu to rzadkość ze względów konstrukcyjnych W napędach jednorzędowych to już prawie standard że tyłu kaseta ma zakres 10-50 10-46 , choć dal mnie nie ma znaczenia czy to będzie 10 ,11 czy 12, w niektórych jest nawet 9- 46 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Uważam że w 1x12 fajna opcja jest posiadanie kilku tarcz przednich i dopasowywanie ich pod siebie czy konkretną jazdę. Wymiana to chwila. Np. 32/34/36. To powinno zadowolić każdego choć tak jak pisałem 32 dla mnie jest mega. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 1 godzinę temu, Zimnik napisał: W napędach jednorzędowych to już prawie standard że tyłu kaseta ma zakres 10-50 10-46 , choć dal mnie nie ma znaczenia czy to będzie 10 ,11 czy 12, w niektórych jest nawet 9- 46 Cześć No to jestem w szoku, że da się na koronce zmieścić 9 zębów. Nigdy bym nie pomyślał. Czy to pasuje do standardowych piast? Pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dan-D Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Koronkę 10 zębów z tyłu w napędach do MTB miał SRAM, a od nowej generacji dołączyło też SHIMANO. Potrzebny do tego jest inny bębenek. Szeroko rozpowszechniny "stary" bębenek SHIMANO obsługuje tylko do 11 zębów z tyłu na najmniejszej koronce. Musiały w związku z tym "wyjść" nowe piasty . Z tego co wiem to do SHIMANO bębenki od 10zębów dostępne są z piastami SHIMANO i DT SWISS. Pozdrawiam 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Potrzebny jest też specjalny łańcuch, ze względu na przekos. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MarioJ Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 5 godzin temu, artix napisał: Uważam że w 1x12 fajna opcja jest posiadanie kilku tarcz przednich i dopasowywanie ich pod siebie czy konkretną jazdę. Wymiana to chwila. Np. 32/34/36. To powinno zadowolić każdego choć tak jak pisałem 32 dla mnie jest mega. Pokaż jak wygląda ta wymiana chwilę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 18 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 Mnie w całym tym temacie zastanawia, czemu wszyscy rowerzyści koniecznie muszą jeździć ze stałą kadencją? Wielu w napędach 1x brakuje nie tylko zakresu ale i przełożeń pośrednich. Dlaczego nie możecie trochę szybciej/wolniej kręcić nogami? Mówię o amatorskiej jeździe, nie ściganiu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 3 godziny temu, MarioJ napisał: Pokaż jak wygląda ta wymiana chwilę. Gdy tylko będzie okazja, nakręcę specjalnie dla Ciebie film 😉 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artix Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Zgłoszenie Share Napisano 18 Czerwiec 2021 33 minuty temu, Spiochu napisał: Mnie w całym tym temacie zastanawia, czemu wszyscy rowerzyści koniecznie muszą jeździć ze stałą kadencją? Wielu w napędach 1x brakuje nie tylko zakresu ale i przełożeń pośrednich. Dlaczego nie możecie trochę szybciej/wolniej kręcić nogami? Mówię o amatorskiej jeździe, nie ściganiu. Ja zaczynam rozumieć że nie brakowało mi przełożeń a siły w nogach. A może raczej brakowało mi tego że nigdy nie jeździłem na 1x12 i uparłem się na stare? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 19 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 19 Czerwiec 2021 12 godzin temu, artix napisał: Ja zaczynam rozumieć że nie brakowało mi przełożeń a siły w nogach. A może raczej brakowało mi tego że nigdy nie jeździłem na 1x12 i uparłem się na stare? Cześć Nie masz racji tak do końca. Napęd 1x zawsze będzie w pewnym sensie niedomagał. W wersji MTB będzie Ci brakować dołu - już myślisz o 10 prawda? W wersji gravel będzie Ci z kolei brakować góry. Oczywiście można ciągnąć z nogi ale sztuka jazdy na rowerze nie na tym polega. Oczywiście siła ma wartość ale odpowiednie dobranie przełożenia i kadencji powoduje, że jazda jest zdecydowanie bardziej ekonomiczna. Każdy ma oczywiście swoje przyzwyczajenia ale jako osoba, która jeździła twardo i z nogi i uczyła się i uczy jazdy odpowiednią kadencją mogę tylko powiedzieć, że warto. Pozdrowienia 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cyniczny Napisano 19 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 19 Czerwiec 2021 Oprócz ekonomii odpowiednia technika, a kadencja to jeden z jej elementów, to też zmniejszenie ryzyka urazów. I tak jak raczej nie widzę ludzi jeżdżących z bardzo wysoką kadencją, tak jazda ze zbyt niską jest nagminna. Od patrzenie aż kolana bolą 😄 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 20 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 20 Czerwiec 2021 Piszecie o sile w nogach, ale to tłumaczy jedynie zakres przełożeń. Można zrobić napęd nawet 1x10 o dużym zakresie. Po co wam jednak, duża liczba przerzutek pośrednich? Dlaczego musicie mieć cały czas stałą kadencje Np. 90? Czy jak będziecie kręcić 80 albo 100 to coś się stanie? Dla zdrowa takie niewielkie zmiany kadencji i obciążeń będą nawet korzystniejsze. 2 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 21 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 21 Czerwiec 2021 19 godzin temu, Spiochu napisał: Piszecie o sile w nogach, ale to tłumaczy jedynie zakres przełożeń. Można zrobić napęd nawet 1x10 o dużym zakresie. Po co wam jednak, duża liczba przerzutek pośrednich? Dlaczego musicie mieć cały czas stałą kadencje Np. 90? Czy jak będziecie kręcić 80 albo 100 to coś się stanie? Dla zdrowa takie niewielkie zmiany kadencji i obciążeń będą nawet korzystniejsze. Cześć Nie chodzi o jakąś "zasadę stałej kadencji" choć wystarczy zobaczyć jak jeżdżą zawodowcy aby wiedzieć w którym iść kierunku. Ja kieruję się praktycznie wyłącznie obserwacją oraz zdaniem profesjonalistów a nie chrzanieniem jakichś domorosłych "ekspertów" na forach Piotrek. Co do kadencji to każdy ma swoją optymalną, która mu najlepiej pasuje. Chodzi o kwestię takiego doboru przełożeń abyś czuł "odpowiedni" opór ale nie przepychał a w drugą stronę, żeby nie jechać na "luźno". Kluczowe jest tu słowo "odpowiedni" bo dla każdego będzie to troszkę inne odczucie ale wszystko odbywa się raczej na wyższej kadencji - czyli prawidłowej - a to czy to będzie 90 czy 95 czy 105 nie ma znaczenia. Dla mnie to ważne zwłaszcza przy dłuższych przelotach aby para nie szła w gwizdek bo szkoda serca albo nogi w zależności od sytuacji. Dlatego też hebluje przełożeniami często. Pozdrowienia 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 21 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 21 Czerwiec 2021 Mitek, Zawodowcy mają pomiar mocy, tętna, progu mleczanowego i kto wie czego jeszcze. Na tej podstawie zapewne wyznaczają najbardziej efektywną w danych warunkach kadencję. Tylko dla niech 0,5% większa efektywność to różnica między medalem a daleką lokatą. Czy dla amatora to istotne? Po pierwsze, czy w ogóle potrafimy ustalić, jak jest najbardziej efektywnie. To, że nam się tak wydaje, wcale nie musi być zgodne z prawdą. Po drugie, jeśli na przerzutce n jedziemy nawet maksymalnie efektywnie to o ile spadnie ta efektywność na n+1 albo n-1. Sądzę, że są to marginalne różnice. Po trzecie, może się nie znam na rowerach ale podejrzewam, że ta chęć posiadania masy przerzutek, wcale nie wynika, z dążenia do doskonałości. Prędzej obstawiał bym modę, chęć posiadania i po prostu zwykłe przyzwyczajenie. Człowiek z natury nie lubi zmian, dlatego chciałby cały utrzymywać stałe obciążenie/kadencję. Po czwarte, Na długich trasach wcale niekoniecznie będzie to korzystne. Drobna zmiana sposobu pracy mięśni, może przyczynić się do ich lepszej regeneracji, tym samym zwiększyć nasz zasięg. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cyniczny Napisano 21 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 21 Czerwiec 2021 Tak samo, a może nawet bardziej może Ci się wydawać, co jest efektywne siedząc przed kompem i snując różne teorie. Wsiądź na rower, jeden, drugi, trzeci, pojeździj rok, dwa po kilka tysięcy km, opisz swoje wrażenia, będzie to napewno cenniejsze niż toczenie jalowych rozważań po co tyle przerzutek. Ja mam swoje doświadczenia z różnych napędów, różnych rowerów i z wielu tysięcy przejechanych kilometrow i wiem że na płaskich twardych drogach potrzebuje mieć ciasno stopniowany napęd, bo czasem zwłaszcza przy prędkościach powyżej 30km/h różnica pomiędzy 2, a 3 ząbkami powoduje czy jestem w stanie skorzystać z cięższego biegu czy nie. Natomiast jadąc w góry chce mieć dostęp do możliwie najlżejszych przełożeń, a że mam tylko jeden rower stąd potrzebuję wielu trybów. Możliwe że Twój styl jazdy tego nie będzie wymagał i dasz radę na napędzie 1x10 czego Ci z całego serca życzę. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 21 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 21 Czerwiec 2021 Watpliwosci wziely sie wlasnie z jazdy. Kiedy mialem okazje korzystac z roweru, nie bardzo wiedzialem co zrobic z tymi wszystkimi przerzutkami. Naped 1x okazal sie wygodniejszy. 3x tez byl ok bo korzystalem prawie wylacznie ze srodkowego blatu. W terenie plaskim w zasadzie przerzutki sa mi zbedne. Za dzieciaka tez ich nie bylo i problemu nie widzialem. Na podjezdzie korzystam z miekiego przelozenia ale nie z tej najwiekszej koronki (46). Na niej jezdzie sie tak wolno ze mam klopoty z rownowaga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chertan Napisano 22 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 22 Czerwiec 2021 W sumie też nie rozumiem konieczności precyzyjnego trzymania się kadencji. Jak Mitek pisał, każdy ma jakiś tam swój zakres. Ostatnio kumpel w szosie zmienił np. 34 na 32, twierdząc, że przeskoki między zębatkami są za duże i potrzebuje większej płynności przy zmianie przerzutki. Do mnie to nie przemawia, a jego skrajnie wkurzało. Każdy ma coś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cyniczny Napisano 22 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 22 Czerwiec 2021 Tylko w sumie nie licząc @Spiochu nikt tu nie pisał o precyzyjnym trzymaniu się STAŁEJ kadencji. Zresztą w normalnej jeździe jest to po prostu praktycznie niemożliwe, za dużo czynników typu wiatr, dyspozycja dnia, jakieś niewielkie wzniesienia typu 1-2%, chęć mocnej/szybkiej jazdy itp itd.. Raczej (przynajmniej mi) chodziło o trzymanie się w miarę wysokiej kadencji (85-95) i nie ukrywam, że te 85 to jest takie graniczne, poniżej której staram się nie schodzić, bo po prostu jedzie mi się niekomfortowo. Oczywiście jak jadę z prędkościami w okolicach 20km/h (po bułki lub z kumplami, rodzina która rzadko jeździ na rowerze) to kadencja jest mi zupełnie obojętna. Inny przypadek to strome podjazdy, gdzie nie mam szans na taką kadencję przy obecnym najlżejszym przełożeniu. Ale generalnie 90-95% czasu spędzam właśnie mniej więcej w tym przedziale. 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 22 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 22 Czerwiec 2021 (edytowane) 2 godziny temu, cyniczny napisał: Tylko w sumie nie licząc @Spiochu nikt tu nie pisał o precyzyjnym trzymaniu się STAŁEJ kadencji. Zresztą w normalnej jeździe jest to po prostu praktycznie niemożliwe, za dużo czynników typu wiatr, dyspozycja dnia, jakieś niewielkie wzniesienia typu 1-2%, chęć mocnej/szybkiej jazdy itp itd.. Raczej (przynajmniej mi) chodziło o trzymanie się w miarę wysokiej kadencji (85-95) i nie ukrywam, że te 85 to jest takie graniczne, poniżej której staram się nie schodzić, bo po prostu jedzie mi się niekomfortowo. Oczywiście jak jadę z prędkościami w okolicach 20km/h (po bułki lub z kumplami, rodzina która rzadko jeździ na rowerze) to kadencja jest mi zupełnie obojętna. Inny przypadek to strome podjazdy, gdzie nie mam szans na taką kadencję przy obecnym najlżejszym przełożeniu. Ale generalnie 90-95% czasu spędzam właśnie mniej więcej w tym przedziale. Każdy kto potrzebuje napędu 2x czy 3x o tym pisał, nawet jeśli tego nie wie. Kadencja +/- 5 to już jest prawie stała a ich zakres tolerancji jest znacznie mniejszy. Popularny napęd 1x10 w konfiguracji 30x11-42 pozwala Ci jechać z prędkością 8-34km/h mniej więcej w zakresie 85-95. http://www.bikecalc.com/cadence_at_speed Edytowane 22 Czerwiec 2021 przez Spiochu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cyniczny Napisano 22 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 22 Czerwiec 2021 Nie, fakty są takie, że to Ty ciągle o tym piszesz, nikt inny, więc bądź łaskaw nie wkładać innym tych slów w usta. Twierdzisz że napędy 2x i 3x są zbędne np to zapytam ile km zrobiłeś na napędzie 1x10? Jakie średnie? Jaki najdłuższy dzienny odcinek? W jakich okolicznościach, płasko, góry? W jakich rowerach ten naped jest taki popularny? Jaką kadencję trzeba mieć żeby trochę szybciej pojechać tak 35-38? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MarioJ Napisano 22 Czerwiec 2021 Zgłoszenie Share Napisano 22 Czerwiec 2021 22 godziny temu, Spiochu napisał: Watpliwosci wziely sie wlasnie z jazdy. Kiedy mialem okazje korzystac z roweru, nie bardzo wiedzialem co zrobic z tymi wszystkimi przerzutkami. Naped 1x okazal sie wygodniejszy. 3x tez byl ok bo korzystalem prawie wylacznie ze srodkowego blatu. W terenie plaskim w zasadzie przerzutki sa mi zbedne. Za dzieciaka tez ich nie bylo i problemu nie widzialem. Na podjezdzie korzystam z miekiego przelozenia ale nie z tej najwiekszej koronki (46). Na niej jezdzie sie tak wolno ze mam klopoty z rownowaga. Moja córka też nie umiała na początku wykorzystywać przerzutek. Używała 2-3 maks. Dzisiaj ma napęd 1x10 i już jest lepiej. Świadomie już wykorzystuje z 6-7 trybów. Przy skrajnych czasami jej podpowiadam żeby coś przerzuciła, jak za nią jadę. Tak że chyba jesteś na poziomie bardzo początkującego rowerzysty i dopiero uczysz się wykorzystywać różne tryby. Po córce widzę że to trwa parę lat. Po tym co piszesz, to wynika że warto dużo jeździć po terenach płaskich i pagórkowatych (polecam wzgórza trzebnickie). Warto opanować efektywną jazdę na dobrych nawierzchniach z prędkościami w zakresie 5-30 km/h. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.