Narty - skionline.pl
Jump to content

1x11 za i przeciw.


artix
 Share

Recommended Posts

W przyszłym roku zmieniam rower. Będzie to kolejny hardtail gdyż lubię dalsze wyprawy  i DH mnie nie kreci. Byłem dziś w sklepie i wszystko co stało to pojedyncze tarcze z przodu. 

Jakie macie doświadczenia po przesiadce na taki setup i gdzie się sprawdza a gdzie nie?

Link to comment
Share on other sites

Dla mnie  jako laika same plusy:

- mniejsza waga,

- łatwiej zmieniać przerzutki

- mniej plątających się linek

- więcej miejsca na kierownicy Np. na klamkę do sztycy

- mniej elementów może ulec awarii czy wymaga serwisu

Jeśli komuś nie wystarczy zakres 10-50 (12x) czy nawet 10-42 (10x) to chyba tylko e-bike uratuje sprawę.

 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, artix napisał:

Zapominałem zapytać o jeszcze jedna rzecz która jest dla mnie bardzo ważna. Jak to wygląda z utrzymaniem prędkości około 25km/h na twardym lub asfalcie?

O napędzie 1x11 się nie wypowiem bo nigdy nie używałem, natomiast do sprawdzania różnych napędów pod kątem pokrycia newralgicznych prędkości używam https://www.gear-calculator.com/. I nie warto kierować się samym zakresem/rozpiętością napędu, ale również warto spojrzeć na stricto stopniowanie zwłaszcza w okolicy prędkości zwyczajowo używanych. Bo nagle się może okazać, że nasz ulubiony zakres prędkości jest dostępny albo z kadencją poniżej 80 albo powyżej 100.

 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, cyniczny napisał:

O napędzie 1x11 się nie wypowiem bo nigdy nie używałem, natomiast do sprawdzania różnych napędów pod kątem pokrycia newralgicznych prędkości używam https://www.gear-calculator.com/. I nie warto kierować się samym zakresem/rozpiętością napędu, ale również warto spojrzeć na stricto stopniowanie zwłaszcza w okolicy prędkości zwyczajowo używanych. Bo nagle się może okazać, że nasz ulubiony zakres prędkości jest dostępny albo z kadencją poniżej 80 albo powyżej 100.

 

Porównując 2 kę ( montując u siebie kilka lat temu wtedy to najbardziej optymalne wydawało mi się Korba 38/24 kaseta 11 tka 11-42 ) z 1ką  np korba 34 kaseta 10-50  , skrajne przełożenia wychodzi mniej wiecej to samo

38/11  żeby jechać  50km/h  trzeba kręcić  ca.110 obr/min , przy 34/10 jest mniej więcej to samo.

Inna sprawa, że czasem na niezbyt stromym asfaltowym zjeździe, gdzie chce się dokręcić brakuje cięższego przełożenia, 110, 120 to już młynek.

 

Najlżęjsze tryby  24/42 i 34/50 też porównywalne choć na 24/42 trochę lżej ( z dzielenia wychodzi 0,57 w 2  do 0,68  w jedynce.....ale to i tak w większośći przypadków jest wystarczające).

Dla porównania w kolarce mam 34/34  czyli 1  i  na tym spokojnie da radę pod nawet dłuższe stromizny wyjechać .....ale nie aż takie 

Nie wiadomo jak ze stopniowaniem- przyjmując, że w 2*11 ca 5 przełożeń się mniej więcej pokrywa np. 24/24 z 38/37, 24/15 z 38/24 itd , można przypuszczać że te ''dziury'' między przłożeniami będą w 1 rzędowym napędzie jednak większe. 

Jak ktoś jeździ głównie w terenie , jakieś single, techniczne odcinki to chyba nie ma to aż tak wielkiego znaczenia.

Ja odwrotny gatunek- tj mieszanka dłuższe trasy asfaltowo/ szutrowa gdzie Single, techniczne wykopaliska to co najwyżej przerywniki....powinno tego stopniowania trochę brakować ,tak mi się wydaje ale na 1 nie jeździłem , może jest inaczej .

 

 

   

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Cześć!

Od dwóch sezonów jeżdżę na 1/12 (SRAM) , wcześniej na 3/10 ( SHIMANO - DEORE).

Nie miałem jakiś specjalnych preferencji po prostu kupiłem taki wariant w sklepie.

Jak do tej pory nie brakuje mi przełożeń na podjazdach w terenie umiarkowanym (pomorze).

Zdarza mi się brać udział w amatorskich maratonach mtb ( np. seria "garmin" na pomorzu).

Na zjazdach może brakować jeżeli chcesz ( możesz) pędzić powyżej 45km/h.

Moim zdaniem napędy jednoblatowe świetnie spisują się właśnie na różnego rodzaju zawodach , zwłaszcza XC.

Brak przedniej przerzutki :

-zmniejsza masą układu napędowego,

-znika element który może się popsuć lub utrudnić zmianę przełożenia szczególnie w trudnych warunkach zawodów

- możliwość szybkiej zmiany przedniej tarczy na odpowiednią do warunków terenowych ( mała teren z dużą ilością trudnych podjazdów, większa na płaskie maratony)

- łatwiejsze serwisowanie.

Nowe systemy jednoblatowe są wydajne  i precyzyjne , wspomagane sprzęgłem .

Żeby nie było tak całkiem słodko to w przełożeniach skrajnych występuje duże ukosowanie łańcucha co niewątpliwie wpływa na szybsze zużycie kasety jak i łańcucha. Przy wyprawach po płaskich z małą przednią tarczą ( 30, 32, 34 zęby ) dochodzi do szybszego zużycia małych koronek ( 10, 11,12,14 zębów) i cała kaseto do wymiany!

Łańcuch i elementy napędu są upakowane w tej samej szerokości co napędy 10-tkowe, co skutkuje ich mniejszą szerokością a co za tym idzie i mniejszą "wytrzymałością" na zużycie.

Koszty komponentów dla układów napędowych 1/12 szczególne wyższych modeli są dość wysokie.

uff ...

Przy zakupie nowego bika zobacz czy rama ma możliwość mocowania przedniej przerzutki- tak na przyszłość bo jeżeli napęd Ci nie podejdzie to za sezon lub dwa dokupisz sobie przednią przerzutkę i wrócisz do tego co bardziej Ci pasuje.

Pozdrawiam

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Ja się tak tylko zastanawiam ilu użytkowników przerzutek  np. 3 tarcze przód i 10 (9) (8) z tyłu, rozróżnia  ( i odczuwa różnicę) i w czasie jazdy umie wykalkulować bardziej odpowiednie przełożenie, np 1x9 czy moze 2x 2 albo 2x3 itp. Nigdy nie zadałem sobie trudu policzenia zębów i poszczególnych przełożeń na poszczególnych tarczach. Wszystko robi na wyczucie, no ale ja nie startuję w zawodach i nie walczę o ułamki sekund. Według mnie rozwiązanie z jedną tarczą z przodu  jest jak najbardziej OK. Co prawda z uwagi na duży zakres wyginania sie łańcucha będzie on miał mniejszą trwałość, to samo z zębatkami, nie mniej jednak rozwiązanie ma więcej zalet niż wad, mimo zwiększonych oporów napędu. Przynajmniej nie zastanawiasz się i nie kombinujesz przerzutkami przednimi i tylnymi. 

Link to comment
Share on other sites

Tak wygląda to dla kasety Sram 1175. Waga kasety 325g koszt 580zł.

1x11.JPG.c20244d8f96ced775886451dbab453f3.JPG

Można sobie wpisać dowolne konfiguracje napędów:

http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

A jaka jest optymalna przerzutka? Zawodowcy pewnie sprawdzają miernikiem mocy.

Dla amatora, zdrowsze (nie szybsze) jest zmienianie kadencji i siły, a nie ciągła praca z identycznym (optymalnym) obciążeniem.

Edited by Spiochu
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Dan-D napisał:

Cześć!

Od dwóch sezonów jeżdżę na 1/12 (SRAM) , wcześniej na 3/10 ( SHIMANO - DEORE).

Nie miałem jakiś specjalnych preferencji po prostu kupiłem taki wariant w sklepie.

Jak do tej pory nie brakuje mi przełożeń na podjazdach w terenie umiarkowanym (pomorze).

Zdarza mi się brać udział w amatorskich maratonach mtb ( np. seria "garmin" na pomorzu).

Na zjazdach może brakować jeżeli chcesz ( możesz) pędzić powyżej 45km/h.

Moim zdaniem napędy jednoblatowe świetnie spisują się właśnie na różnego rodzaju zawodach , zwłaszcza XC.

Brak przedniej przerzutki :

-zmniejsza masą układu napędowego,

-znika element który może się popsuć lub utrudnić zmianę przełożenia szczególnie w trudnych warunkach zawodów

- możliwość szybkiej zmiany przedniej tarczy na odpowiednią do warunków terenowych ( mała teren z dużą ilością trudnych podjazdów, większa na płaskie maratony)

- łatwiejsze serwisowanie.

Nowe systemy jednoblatowe są wydajne  i precyzyjne , wspomagane sprzęgłem .

Żeby nie było tak całkiem słodko to w przełożeniach skrajnych występuje duże ukosowanie łańcucha co niewątpliwie wpływa na szybsze zużycie kasety jak i łańcucha. Przy wyprawach po płaskich z małą przednią tarczą ( 30, 32, 34 zęby ) dochodzi do szybszego zużycia małych koronek ( 10, 11,12,14 zębów) i cała kaseto do wymiany!

Łańcuch i elementy napędu są upakowane w tej samej szerokości co napędy 10-tkowe, co skutkuje ich mniejszą szerokością a co za tym idzie i mniejszą "wytrzymałością" na zużycie.

Koszty komponentów dla układów napędowych 1/12 szczególne wyższych modeli są dość wysokie.

uff ...

Przy zakupie nowego bika zobacz czy rama ma możliwość mocowania przedniej przerzutki- tak na przyszłość bo jeżeli napęd Ci nie podejdzie to za sezon lub dwa dokupisz sobie przednią przerzutkę i wrócisz do tego co bardziej Ci pasuje.

Pozdrawiam

 

 

 

 

Dokładnie o tym myślałem. Gdybym kupił rower z jednym blatem to chciałbym mieć miejsce na linkę w razie W. Sama przerzutka jest na opasce więc nie problem. 

Muszę przede wszystkim zrobić test. Moje wątpliwości dotyczą tylko jazdy ciut szybszej.  Czasem robię 50 i więcej km dziennie przemieszczając się z miejsca na miejsce szutrem i asfaltem. Nie chciałbym kręcić jak szalony 😀

Link to comment
Share on other sites

W dobrych sklepach rowerowych ( nie marketach) , przynajmniej w Polsce, Możesz spróbować dogadać się ze sprzedawcą , żeby wydali Ci rower z małymi modyfikacjami np. inna zębatka przednia. Ja mam w moim rowerze 34 zęby standardowo, ale na dłuższe wyprawy , maratony mtb polecam 36.

Możesz zamówić również u producentów akcesorów rowerowych np. absoluteblack, bardzo dobre i kozacko wyglądają, duży wybór, tylko dokładnie podaj rodzaj napędu  i korby ( producent i ilości przełożeń, w shimano grupę...).

Prędkości przelotowe rzędu 25km/h na asfaltowej czy szutrowej drodze, w miarę płaskiej, powinno udać Ci się osiągać spokojnie nawet na zębatce 34 z przodu. Wtedy niestety dość szybko zużywają się małe koronki.

Pomyśl o kołach na wyminą z oponami o łagodniejszym ( bardziej szosowym) bieżniku np. od graweli, tylko wtedy kup MTB na kołach 29 cali!

Pozdrawiam

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Dan-D napisał:

Łańcuch i elementy napędu są upakowane w tej samej szerokości co napędy 10-tkowe, co skutkuje ich mniejszą szerokością a co za tym idzie i mniejszą "wytrzymałością" na zużycie.

No właśnie o tym mało kto piszę, że w 11/12 rzędowych napędach trwałość łańcucha to około 700-800km. Przy swoim 2x10 i trwałością około 2000km, zużycie łańcucha + coraz wyższe ceny napędów rowerowych (w tym i łańcuchów) skutecznie mnie zniechęca do przesiadki na 1x11/1x12. Nie mam ochoty co dwa tygodnie wymieniać łańcuch ;)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Przede wszystkim 1x11 to już staroć. Większość oferty jest na 1x12. Minusów trochę jest ale co zrobić jak prawie cała oferta jest na napędach 1x. Dość popularna jest Merida 500 dla tych co chcą nadal przednią przerzutkę. No ale to nie jest drogi model. 

Link to comment
Share on other sites

Ceny części ostatnio poszybowały w górę naprawdę mocno ciekawe czy tak już zostanie czy za jakiś czas spadną? 

Mnie to też zniechęca do napędów 1x11 czy 12. 

Mam 3x10 i myślę, że z powodzeniem mógłbym mieć 2x10, bo po górach nie jeżdżę a najmniejszy blat używałem zaledwie kilka razy i to raczej żeby zmniejszyć przekoszenie łańcucha niż z innego powodu.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Ch4rvel napisał:

No właśnie o tym mało kto piszę, że w 11/12 rzędowych napędach trwałość łańcucha to około 700-800km. Przy swoim 2x10 i trwałością około 2000km, zużycie łańcucha + coraz wyższe ceny napędów rowerowych (w tym i łańcuchów) skutecznie mnie zniechęca do przesiadki na 1x11/1x12. Nie mam ochoty co dwa tygodnie wymieniać łańcuch ;)

 

Robisz 400km tygodniowo po poważnych górach? Jeśli tak, to chyba masz już sponsorów?

A jeśli po w miarę płaskim to przecież (prawie) nie musisz używać skrajnych przełożeń. Jak dobrze dobierzesz tarcze z przodu, to napęd 1x będzie się zużywał tak samo jak każdy inny. Przez 95% czasu będziesz jechał na kilku środkowych przerzutkach, więc nic się  nie zmieni względem 3x czy 2x.

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, artix napisał:

Dokładnie o tym myślałem. Gdybym kupił rower z jednym blatem to chciałbym mieć miejsce na linkę w razie W. Sama przerzutka jest na opasce więc nie problem. 

Muszę przede wszystkim zrobić test. Moje wątpliwości dotyczą tylko jazdy ciut szybszej.  Czasem robię 50 i więcej km dziennie przemieszczając się z miejsca na miejsce szutrem i asfaltem. Nie chciałbym kręcić jak szalony 😀

Test to dobry pomysł. Każdy jeździ inaczej, przez swoją "pazerność" - długa to historia - zmieniłem napęd z 2x10 na "2"x12 z małą kasetą shimano z tyłu 10-46 (to akurat przemyślałem) i już wiem, że styka mi jeden blat z przodu. Tyle że u mnie podjazdy są intensywne lecz krótkie, pewnie jakbym miał jechać długo mocne górki to do jednego blatu wziąłbym większą kasetę (i butlę z tlenem). Na moje traski ta kombinacja mi styka, a 10 z tyłu robi dobą robotę na płaskim, ja mogę się mocno zmęczyć. Zawsze możesz to doregulować ilością zębów na przedniej tarczy. Tyczy to oczywiście roweru MTB, nie mówię tu o wariatach jeżdzących tu ponad 50 km/h na szosówkach 😆, robiących dziennie ponad ptryliad kilometrów, chociaż Mitek mi to postrzeganie ostatnio zaburzył.

Pozdrawiam WB

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Spiochu napisał:

A jeśli po w miarę płaskim to przecież (prawie) nie musisz używać skrajnych przełożeń. Jak dobrze dobierzesz tarcze z przodu, to napęd 1x będzie się zużywał tak samo jak każdy inny. Przez 95% czasu będziesz jechał na kilku środkowych przerzutkach, więc nic się  nie zmieni względem 3x czy 2x.

Obecnie mam rower 3x9 z przodu 40/30/22, z tyłu 12x36 jeżdżę wybitnie rekreacyjnie dla przyjemności aby utrzymać formę. Ostatnio miałem okazję przejechać się rowerem 1x11 10x51, różnica zasadnicza to wg mnie co już było wspomniane duże "dziury" w przełożeniach. W kasecie 12x36 takich dziur nie zauważam. Jeżeli człowiek nie ma "mocnej  nogi" to musi zmienić tempo. Jeżdżę głównie w terenie zabudowanym i po podmokłym lesie wzdłuż rzeki. Posiadanie trzech tarcz ma jak dla mnie następujące plusy. Na początku sezony na płaskim i twardym terenie korzystam z tarczy środkowej a w podmokłym, grząskim terenie lub na niewielkich podjazdach z tarczy najmniejszej. Później jak kondycja i zgranie z rowerem wrócą na wyższy poziom korzystam przeważnie z tarczy największej i środkowej a najmniejsza pozostaje niewykorzystana. Gdym posiadał tylko jedną tarczę z przodu to najprawdopodobniej musiał bym ją co najmniej dwa razy w sezonie zmieniać - na początku i później po nabraniu formy. Tak więc dla mnie 3 tarcze z przodu do wybór optymalny. Niestety obecnie rowerów z napędem 3x10 brak jest w ofercie producentów. Próbowałem coś kupić dla siebie a obecny rower przekazać synowi ale nigdzie nie znalazłem jakiegokolwiek modelu 3x10 nawet z poprzednich roczników.

 

Pozdrawiam

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W tym sezonie nowa jakość w moim trekingu Shimano Alfine

 

Dostał nową  ,,skrzynię biegów" Shimano Alfine wraz z mocną obręczą i solidnymi szprychami i łańcuch do napędów jednorzędowych W Nexus miałem zębatkę 18z teraz zmieniłem na 20z i jest optymalnie.

IMG_20210329_203059.jpg

P1050944.JPG

 

MTB mam 3x9,   1x12 testowałem i po przejechaniu całodziennej tury mogę ten napęd polecić.

IMG_20200501_170821.jpg

Edited by surfing
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja mam napęd 1x12 z przodu 30  a tyłu zakres 10-50 ale jeżdżę tylko po górach praktycznie i głównie z tyłu chodzą te największe 36 42 i 50 a i tak na takie Pilsko od Miziowej wypych nieunikniony , więc jeden blat z przodu mi wystarcza

Link to comment
Share on other sites

Na zjazdach głównie hamuje choćby ostatni zjazd z Czantorii gdzie na 3km tracisz 600m wysokości , w starym rowerze gdzie z przodu miałem na korbie miałem 42/32/22 to zawsze zużyta była tarcza 22 a reszta była ok

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, surfing napisał:

W tym sezonie nowa jakość w moim trekingu Shimano Alfine

 

Dostał nową  ,,skrzynię biegów" Shimano Alfine wraz z mocną obręczą i solidnymi szprychami i łańcuch do napędów jednorzędowych W Nexus miałem zębatkę 18z teraz zmieniłem na 20z i jest optymalnie.

IMG_20210329_203059.jpg

P1050944.JPG

 

MTB mam 3x9,   1x12 testowałem i po przejechaniu całodziennej tury mogę ten napęd polecić.

IMG_20200501_170821.jpg

Majstersztyk. Spakować skrzynie automatyczną w małym bębenku 😀

Do ASO na serwisy wpadasz? 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Create New...