skionline.plsprzęt wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

ROCKER - o co w tym chodzi?

2013.01.17
ROCKER - o co w tym chodzi?
Kliknij, aby powiększyć.
ROCKER - o co w tym chodzi?
Sezon narciarski 2012/13 przynosi w pełnym wymiarze nową technologię w konstrukcji nart, która została zasygnalizowana już wcześniej. To ROCKER. Niektórym ta nazwa może kojarzyć się z burzliwym Rock&Roll’em, innym z komfortem bujanego fotela. Prawda leży pośrodku. Technologia ROCKER to kolejna rewolucja w narciarstwie alpejskim od czasu wprowadzenia nart carvingowych.
Odwiecznym problemem narciarzy jest pogodzenie posiadania krótkich nart do jazdy dynamicznym śmigiem i dłuższych do jazdy z większą prędkością i długim skrętem. Narciarz początkujący, na pierwszym etapie swojej przygody z nartami chętniej zapina krótsze narty, a kiedy tylko osiągnie wyższy stopień zaawansowania zaczyna dostrzegać zalety nieco dłuższych nart.

Technologia ROCKER rozwiązuje ten problem obdarowując obydwoma cechami jedne narty. Narty z ROCKER’em posiadają odpowiednio wyprofilowane i nieco uniesione do góry dzioby, a niektóre modele również i tyły. Dzięki temu narciarz, który jedzie z mniejszą prędkością lub krótkim skrętem ma wrażenie komfortowej jazdy, tak jakby jechał na krótkich nartach, gdyż w tym przypadku uniesione dzioby powodują, że kontakt narty ze śniegiem odbywa się na mniejszej powierzchni.


Skręty są płynne. Narty łatwo reagują na impuls skrętny i łatwo się nimi manewruje. Jest to duża pomoc dla mniej zaawansowanych narciarzy. Kiedy prędkość jazdy wzrasta, a narciarz zaczyna wykonywać dynamiczne skręty stawiając narty na ich krawędziach, dociskając je mocno do podłoża, podniesione wcześniej ku górze dzioby nart nawiązują kontakt ze śniegiem. Narty zaczynają pracować na całej swojej długości, w pełni wykorzystując długość krawędzi, co zapewnia skuteczne i doskonałe zespolenie narciarza z nartami. Dzięki temu, że kontakt krawędzi nart z podłożem jest zapewniony na dłuższym odcinku, nawet przy jeździe z dużą prędkością, narty stają się bardziej stabilne i idealnie trzymają się podłoża - są pod kontrolą, a szybka jazda zaawansowanego narciarza jest pewna i bezpieczna. ROCKER spowodował, że narty stały się bardziej uniwersalne.

Pomysł na ROCKER miłośnicy narciarstwa pozatrasowego podpatrzyli u… surferów. Euforia surfowania po falach morskich jest bowiem bliźniaczo podobna do tej, którą odczuwa narciarz unoszący się na warstwie dwumetrowego puchu. W ten sposób po raz pierwszy w budowie nart amatorskich zastosowano technologię wywodzącą się z kompletnie niezwiązanej ze śniegiem dyscypliny sportu. Lawina ruszyła…

ROCKER na dworze króla Salomona
W popularnej grupie nart ALL MOUNTAIN znajdziemy najbardziej wszechstronne narty. Doskonale sprawdzają się one na przygotowanych trasach w dynamicznych skrętach, dzięki stosunkowo krótkiemu promieniowi skrętu. Jednak ze względu na dużą powierzchnię ślizgów, doskonale radzą sobie również poza trasą. Dla tej grupy SALOMON przygotował odmianę ROCKER’a - ALL TERRAIN ROCKER (ROCKER na każdy teren).

W tym przypadku system ROCKER jest umiejscowiony w obszarze dziobów nart. Strefa docisku do podłoża wynosi 80% w sytuacji obciążenia płaskich nart (obciążając głównie ślizg narty, a nie jej krawędź) i aż 95% podczas skrętu na krawędziach. Dla nart ALL MOUNTAIN - ROCKER jest idealnym rozwiązaniem. Spowodował, że są one jeszcze bardziej uniwersalne.
Błyskawicznie reagują na inicjowanie krótkiego skrętu za pomocą rotacji, znakomicie wycinają dłuższe łuki na krawędziach i swobodnie reagują na impuls skrętny w świeżym śniegu. Są przez to jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne.

ALL TERRAIN ROCKER
ALL TERRAIN ROCKER

Niektóre narty z tej grupy wraz z wiązaniami mieszczą się w najniższym przedziale cenowym do 1000 zł. Przykładem są narty SALOMON dostępne wyłącznie w sieci INTERSPORT - model ENDURO RXi 800 dedykowany dla mężczyzn.

ROCKER przyjął się również w grupie nart do jazdy po przygotowanych trasach, w tym również w niektórych modelach nart sportowych. Dla zwolenników jazdy po idealnie przygotowanych, wyratrakowanych trasach SALOMON przygotował wersję CARVE ROCKER (ROCKER dla nart carvingowych).

CARVE ROCKER
CARVE ROCKER

W tej konstrukcji strefa docisku dla obciążonych płaskich nart (obciążając głównie ślizg narty, a nie jej krawędź) wynosi 90%, co w porównaniu z poprzednim kanonem konstrukcyjnym dla tej grupy (100%), ułatwia wykonywanie skrętów inicjowanych rotacją. W przypadku przypadku stosowania technik jazdy na krawędziach strefa docisku wynosi już 100%, dając możliwość doskonałego sterowania przy większych prędkościach i w długim skręcie. Obciążona narta przenosi siły skrętne w kierunku dziobów nart, będących swoistym centrum sterowania, umożliwiając wykorzystanie krótkiego promienia skrętu na krawędziach. Jednocześnie ROCKER w dziobach nart zapewnia ich szybszy kontakt z powierzchnią śniegu, decydując, że narty błyskawicznie reagują na impuls skrętny. Lekko podgięte do góry dzioby w przypadku zdecydowanego obciążenia krawędzi nawiążą po prostu szybszy kontakt ze śniegiem.

Bardzo atrakcyjnym cenowo przykładem narty z technologią CARVE ROCKER, jest wyprodukowany specjalnie dla sieci INTERSPORT, model nart 24 J-Kart.


Dzisiaj widać, że technologia ROCKER to nowa jakość w narciarstwie. ROCKER w połączeniu z technologią Carving (mocno taliowane narty o krótkim promieniu skrętu) i doświadczeniami nart z grupy Freeride (narty do jazdy poza przygotowanymi trasami), osiągnął spektakularny sukces. Udało się stworzyć technologię łączącą dynamik i skrętność krótkiej narty w ciętym skręcie ze stabilnością w prowadzeniu narty długiej przy większych prędkościach, jednocześnie umożliwiając zjawiskowe pływanie w świeżych śniegach.

Mniejsza powierzchnia kontaktu ze śniegiem daje wrażenie krótszej i łatwiejszej w manewrowaniu narty, co jest zasadniczym atutem dla narciarzy początkujących. Jednocześnie, jeśli podniosą oni szybko swoje umiejętności opanowując technikę jazdy na krawędziach, to strefa w której narta "pracuje" również się wydłuży zapewniając większy komfort, stabilność i bezpieczeństwo jazdy. ROCKER przynosi radość - to nowe rozdanie na scenie narciarskiej.

Przekonaj się o tym sam, wypożycz narty z ROCKER’em w INTERSPORT Rent. Przetestuj kilka modeli, porozmawiaj z ekspertami i… poczuj nową falę w narciarstwie.

24 J-Kart + K Z10
Model J-Kart to uniwersalna narta bazująca na modelu z regularnej kolekcji S-Kart, nawiązująca kolorystyką do nart race’owych o bardzo łatwym do przewidzenia zachowaniu na stoku. Dzięki technologii Powerline i Carve ROCKER łatwo jest zainicjować skręt. Przeznaczona dla narciarzy o średnim stopniu zaawansowania, chcących poprawić swoje umiejętności. Świetnie spisuje się na twardych, oblodzonych trasach, jak i poza trasami.

Salomon 24 J-Kart + K Z10
Salomon 24 J-Kart + K Z10

Dostępne długości: 154/162/170 cm
• Taliowanie przy dł. 162 cm: 124/73/107
• Promień skrętu: 10.64/11.98/13.46
• Konstrukcja: Monocouqe, rdzeń Woodcore
• Technologia: Powerline magnesium
• Rocker: Carve Rocker
• Wzmocnienie: Single Ti Laminate
Szczegóły na www.intersport.pl

ORIGINS SPARKLING + L9
Narty na bazie modelu z regularnej kolekcji Origins Pure White. To łatwa w kontroli i przewidywalna narta skierowana dla Pań. Nowa, lekka płyta i wiązania dopasowujące się bez narzędziowo do każdego rozmiaru buta. Uniwersalne narty zarówno dla Pań początkujących, jak i tych, które w dalszym ciągu doskonalą swoje umiejętności. Elegancki i minimalistyczny design z typową damską konstrukcją.

Salomon ORIGINS SPARKLING + L9
Salomon ORIGINS SPARKLING + L9

Dostępne długości: 143/151/159 cm
• Taliowanie przy dł. 159 cm: 123/74/103
• Promień skrętu: 9.5/10.9/12.4
• Konstrukcja: Double Monocoque, Composite
• Rocker: All Terrain Rocker
Szczegóły na www.intersport.pl

ENDURO LXi 750 + L10
Narty wzorowane na kolekcyjnym modelu Enduro LX 750. Stabilność i pewność podczas jazdy po stoku, jak również poza trasą. Łatwość inicjacji skrętu i dynamika. Zaawansowana technologicznie konstrukcja All Terrain ROCKER ułatwia jazdę w trudnych warunkach.

Salomon ENDURO LXi 750 + L10
Salomon ENDURO LXi 750 + L10

Dostępne długości: 152/160/168/176 cm
• Taliowanie przy dł. 160 cm: 123/74/103
• Promień skrętu: 10.9/12.4/14.1/15.8
• Konstrukcja: Monocoque, Composite, Powerline All Mountain
• Rocker: All Terrain Rocker
• Wzmocnienie: Single Ti Laminate
Szczegóły na www.intersport.pl

skionline.pl
Tagi: #salomon #intersport #rocker

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Sprzęt narciarski 23/24
Porady
WorldSkitest 23/24
  • Test nart 22/23
  • Snowstyle 22/23
  • WorldSkitest: