skionline.pl stacje Polska Sudety wyślij link znajomemu dodaj opinię

Kopa
Karpacz

Opis stacji
Kliknij, aby powiększyć.
Kompleks narciarski pod Śnieżką, znany powszechnie pod nazwą Kopy, jest jednym z najstarszych terenów zjazdowych w polskich Sudetach. Jednoosobowa kolej krzesełkowa powstała tu w 1959 roku i choć była potem kilkukrotnie modernizowana, istnieje i funkcjonuje do dziś w podobnej postaci jak przed kilkudziesięcioma latami, gdy ją budowano. Jest to pod pewnymi względami spore osiągnięcie, chociaż chluby stacji w środowisku narciarzy raczej nie przynosi.

W latach 70. kolej krzesełkową zaczęły uzupełniać stawiane kolejno w górnej części ośrodka wyciągi orczykowe, a w 2000 roku postawiono dwuosobowe krzesło w dolnej części ośrodka. Łącznie jest tu dzisiaj osiem wyciągów (w tym wspomniane dwa krzesła), a łączna długość tras zjazdowych wynosi prawie 5 km. Są tu trasy wszystkich rodzajów, w tym słynna czarna trasa Liczyrzepa (wzdłuż starego krzesełka) o długości 1030 m i średnim nachyleniu 30%. Jednak ze względu na przepisy ochrony przyrody (stacja leży na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego).

Od 2007 roku trwają starania o modernizację kompleksu narciarskiego na Kopie. W końcu w 2014 roku Prezydium Rady Naukowej Karkonoskiego Parku Narodowego wydało pozytywną opinię dla dokumentacji technicznej przebudowy kolei linowej na Kopę w Karpaczu. Modernizacja całego kompleksu być może rozpocznie się już w najbliższym czasie. Przebudowane, i to bardzo znacząco, zostaną dolna i górna stacja. Zwłaszcza górna stacja ma być znacznie powiększona – będzie to budynek czterokondygnacyjny (z tego dwa poziomy zagłębione pod ziemią), z panoramiczną restauracją nawiązującą swoim kształtem do „talerzy” obserwatorium na Śnieżce.

Oprócz stacji znacznej przebudowie ulegną same trasy zjazdowe. Poszerzona zostanie trasa Euro, a także dolna część nartostrady Jan(do ok. 20 metrów). Między tymi trasami zostaną poszerzone istniejące łączniki, a także przybędzie nowe, szerokie połączenie. Zmieni się także nieco układ tras przy Grosiku – zaplanowano tu szeroki łuk omijający od lewej strony najstromszy odcinek trasy, tak by mogli z niej korzystać także słabiej jeżdżący narciarze. Ogólny zarys koncepcji modernizacji tras zjazdowych przedstawiamy na poniższym szkicu, będącym częścią oryginalnej dokumentacji projektu.

Otwartą kwestią pozostaje jeszcze kwestia zaśnieżania na całym obszarze ośrodka narciarskiego. W końcu sama kolej jednoosobowa zostanie zastąpiona telemixem 4-osobowych krzeseł i kilku gondoli. Z pewnością modernizacja przywróci właściwą rangę tej zasłużonej stacji narciarskiej w polskich Karkonoszach.
Booking.com