skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nowa gondola w Świeradowie

2008.11.27
W czerwcu 2007 rozpoczęła się kolejna inwestycja, mającą na celu poprawę infrastruktury narciarskiej w Polsce - budowa kolei gondolowej oraz stacji narciarskiej w Świeradowie - Zdroju. Za realizację przedsięwzięcia odpowiada firma Kolej Gondolowa Świeradów Zdrój Sp. z o.o., należąca do Sobiesław Zasada Group. Celem wspomnianej inwestycji jest stworzenie w najbliższych latach ośrodka narciarskiego z kilkoma trasami zjazdowymi, rozmieszczonymi na zboczach Stogu Izerskiego (1107 m n.p.m.), wraz z infrastrukturą towarzyszącą - restauracją, wypożyczalnią, szkołą, serwisem narciarskim i parkingami.
Pierwszy etap inwestycji zakończył się budową kolei gondolowej i trasy narciarskiej. Następnym krokiem będzie wytyczenie i przygotowanie kolejnych tras zjazdowych wraz z wyciągiem (stosowne procedury zostały już wszczęte).

Zgodnie z założeniami inwestorów, powstający w Górach Izerskich ośrodek narciarski ma standardem dorównać stacjom alpejskim.

Sobiesław Zasada, właściciel koncernu Sobiesław Zasada Group postawił sobie za cel stworzenie infrastruktury na najwyższym, światowym poziomie. 8-osobowa kolej gondolowa to najnowszy technologiczny produkt austriackiej firmy Doppelmayr, posiadającej największy udział w światowym rynku produkcji wyciągów narciarskich i kolei linowych. Gondola ma przepustowość ok. 2,5 tys. osób / godz.

Kolej funkcjonować będzie przez cały rok, obsługując zarówno narciarzy w sezonie zimowym, jak i turystów pieszych i miłośników górskich tras rowerowych w lecie. Długość trasy kolei wynosi 2171 m. Dolna stacja usytuowana jest na wysokości 620 m n.p.m., a górna na 1060 m n.p.m.; różnica poziomów wynosi 440 m.

Trasa narciarska ma 2500 m i zróżnicowany poziom trudności. W sezonie zimowym naśnieżana będzie przez 21 armatek, oraz oświetlona przy pomocy 68 masztów oświetleniowych z 136 lampami, więc jazda po zmroku będzie tu bardzo bezpieczna. Jak wynika z planów, będzie to jedna z trzech najdłuższych i najlepiej oświetlonych tras w Polsce. Średnie nachylenie trasy wynosi 21 proc.; czas przejazdu koleją to 8 minut.

Przy dolnej i górnej stacji do dyspozycji turystów będzie zaplecze gastronomiczne, natomiast tuż przy dolnej stacji gondoli znajdować się będzie szkoła narciarska, wypożyczalnia sprzętu sportowego wraz z serwisem, sklep oraz bankomat. Inwestor, wraz z gmin, przygotowuje parkingi na ok. 800 samochodów. Ponadto, teren wokół dolnej stacji będzie miejscem częstych imprez, prezentacji i pokazów reklamowych.

Choć cennik korzystania z tras i wyciągów w nowej stacji jest jeszcze w przygotowaniu, gestorzy ośrodka zapewniają, że ceny - biorąc pod uwagę standard oferowanych usług - będą bardzo konkurencyjne w stosunku do pobliskich ośrodków narciarskich, zarówno po polskiej jak i czeskiej stronie Sudetów.

Perony górnej i dolnej stacji - zgodnie z odpowiednimi przepisami budowlanymi dla budynków transportu publicznego - będą również przystosowane do sprawnego przemieszczania się osób niepełnosprawnych.

Trasa narciarska o długości 2500 m i zróżnicowanej skali trudności, spełni oczekiwania narciarzy o różnych umiejętnościach - od początkujących po zaawansowanych. Usatysfakcjonowani będą również miłośnicy snowboardu. Parametry górnego odcinek trasy (900 m) są zgodne z wytycznymi FIS, tak więc po uzyskaniu homologacji Międzynarodowej Federacji Narciarskiej będzie tu można rozgrywać zawody w konkurencjach alpejskich na poziomie mistrzostw Polski. Górny fragment trasy stanowi również znakomity punkt rozbiegowy dla miłośników paralotniarstwa.

Zarówno w okresie zimowym, jak i letnim na terenie ośrodka planowana jest organizacja ogólnodostępnych imprez rekreacyjnych i zawodów sportowych. Latem uruchomiona zostanie wypożyczalnia rowerów górskich oraz udostępniona trasy do zjazdów na górskich hulajnogach i innych, coraz modniejszych tego typu pojazdach.

Wyniesiony nad pozostałymi szczytami Gór Izerskich - Stóg Izerski, na który wspina się trasa kolei, stanowi także wyśmienity punkt startowy do wędrówek pieszych i rowerowych po rozległych terenach Sudetów Zachodnich, które pokrywa gęsta sieć szlaków turystycznych i tras rowerowych.

Najnowocześniejsza w Polsce kolej gondolowa Świeradów Zdrój - parametry techniczne:
- 71 ośmioosobowych gondoli
- Czas przejazdu - 8 minut
- Przepustowość: 2 400 osób / godz.
- Producent: Doppelmayr Austria

- Jedna z trzech najdłuższych (dł. 2 500 m), oświetlonych tras zjazdowych w kraju (pozostałe to Wierchomla i Jaworzyna Krynicka) o przewyższeniu 440 m, naśnieżana 21 armatkami (wydajność maksymalna: 1000 m³ śniegu/h)

- Szkoła narciarska i snowboardowa pod patronatem firmy Rossignol
- Wypożyczalnia i serwis narciarski wyposażony w maszyny do renowacji nart szwajcarskiej firmy Montana

- Restauracja ze słonecznym tarasem z widokiem na trasę zjazdową

- Latem: liczne trasy rowerowe i szlaki turystyczne

Szczegółowe informacje na stronie: www.kolejgondolowa.pl

skionline.pl

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com