skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Ranking skionline.pl - najlepsze ośrodki narciarskie w Polsce

2015.02.09
Zgodnie z zapowiedzią sprzed kilku tygodni, ogłaszamy wyniki "Rankingu Polskich Ośrodków Narciarskich". Rankingu, który powstał na podstawie naszych licznych wizyt w zdecydowanej większości polskich stacji, a także na podstawie ankiety, w której ośrodki zostały ocenione przez czytelników skionline.pl. Z prawdziwą przyjemnością prezentujemy więc oficjalną listę najlepszych ośrodków narciarskich w Polsce.
Zanim przedstawimy wyniki, poświęćmy kilka słów omówieniu zasad, na podstawie których ustaliliśmy pozycje poszczególnych ośrodków. W naszym rankingu uwzględniliśmy 98 stacji w Karpatach i Sudetach. Jako że jest to pierwsza edycja naszego rankingu, a zima w tym roku zaczęła się dość późno, nie podjęliśmy się oceny stacji położonych na wyżynach i nizinach naszego kraju. Widząc jednak taką konieczność obiecujemy zmienić to w kolejnych latach.

Obserwując od wielu lat krajowe stacje narciarskie i zainteresowanie jakie budzą wśród narciarzy, a jednocześnie mnogość uwag, zarówno tych pochlebnych jak i krytycznych, wysuwanych w ich kierunku przez samych narciarzy, postanowiliśmy, że na ostateczny kształt rankingu musi mieć wpływ ocena nie tylko nas, jako redakcji skionline.pl, ale także jak najszerszego grona narciarzy. Dlatego pozycja każdej stacji zależy zarówno od naszej oceny, jak i wyniku głosowania naszych czytelników.

Białka Tatrzańska

Jak oceniali stacje redaktorzy skionline.pl?

Praktycznie wszystkie ośrodki zostały przez nas odwiedzone w tym sezonie, choć niektóre z nich nie pracowały lub otwarte były tylko częściowo. Znaczną cześć zebranych przez nas w czasie tych wizyt materiałów już prezentowaliśmy na łamach portalu. Po każdej wizycie wypełnialiśmy także szczegółowy kwestionariusz stacji składający się z kilkudziesięciu pytań. Pod uwagę braliśmy całość zagadnień związanych z funkcjonowaniem stacji narciarskich, oczywiście z punktu widzenia narciarza. Główny nacisk (a także największą wagę w punktacji) położyliśmy na zagadnienia bezpośrednio związane z jazdą - a więc z ilością, zróżnicowaniem, szerokością i jakością tras, wydajnością naśnieżania, przygotowaniem oraz oświetleniem tras narciarskich, a także wydajnością, nowoczesnością, ilością, wygodą i komfortem użytkowania wyciągów.

Ale to oczywiście nie wszystko. Pod lupę wzięliśmy tak różnorodne, ale bardzo ważne dla narciarzy zagadnienia jak dojazd, parkowanie, jakość obsługi, ceny karnetów, ich wybór i możliwość zakupów online, liczbę, ilość i jakość wypożyczalni i serwisów, czy w końcu zróżnicowanie gastronomi i noclegów, zarówno w okolicy, jak i przy samych wyciągach. Kolejne punkty uzyskiwały poszczególne stacje za dodatkowe atrakcje, przyjazność rodzinom z dziećmi, czy takie szczegóły (prozaiczne, ale jakże istotne) jak ilość, jakość i czystość toalet. Dodajmy, że rzetelne wypełnienie kwestionariusza zajmowało, co najmniej pół godziny - wystarczy przemnożyć przez liczbę stacji, by zobaczyć ogrom pracy włożonej w ocenę poszczególnych ośrodków.

Koniecznie trzeba zaznaczyć, że zastosowaliśmy otwarty system punktacji - tak więc zmiany, jakie będą zachodzić w kolejnych latach w naszych ośrodkach narciarskich, będą powodowały stały wzrost liczby punktów w rankingu - każdy kolejny wyciąg, trasa, bar, restauracja czy poprawa jakości naśnieżania spowoduje automatycznie wyższą notę. Co więcej, jesteśmy przekonani, że wiele naszych stacji narciarskich znalazło się w przełomowym momencie swojego rozwoju - w kolejnych latach więc na pewno pojawią się większe i mniejsze roszady w rankingu.

Zieleniec

Ocena narciarzy

Ocena naszych czytelników była skonstruowana inaczej. Wszystkim, którzy nie wzięli w niej udziału przypomnimy tylko - przygotowaliśmy ankietę, w której w każdej stacji ocenie podlegała infrastruktura - wyciągi i trasy, gastronomia, dojazd i parkowanie, bezpieczeństwo, przyjazność rodzinom z dziećmi, poziom obsługi i w końcu stosunek ceny do oferowanej jakości. W sumie - osiem krótkich zagadnień, w których można przyznać od 1 do 5 punktów. Następnie wyliczaliśmy średnie oceny stacji, których średnia ważona dała nam końcową ocenę czytelników skionline.pl. Jeżeli końcowa liczba punktów jest identyczna w przypadku kilku stacji, o pozycji decyduje większa ilość punktów przyznana przez redakcje skionline.pl - miejsc ex aequo nie ma.

Następnie nasze wyniki mnożyliśmy przez współczynnik wyliczony na podstawie oceny - wynikiem jest końcowa ocena stacji, decydująca o pozycji w rankingu. Być może wielu czytelnikom taka procedura wydaje się dość skomplikowana, ale dzięki niej uzyskaliśmy (w naszym mniemaniu) duży stopień obiektywności i miarodajności naszego rankingu. Dość powiedzieć w tym miejscu, że dzięki wprowadzeniu oceny czytelników, w naszym zestawieniu zrobiło się naprawdę ciekawie…

Czarna Góra

Zanim przedstawimy wyniki - ostatnia uwaga. Zdecydowaliśmy się, by ranking podzielić na dwie kategorie. W pierwszej znalazły się duże stacje, w drugiej - średnie i małe ośrodki. Za graniczną wielkość przyjęliśmy łączną długość tras zjazdowych równą 6 km. Powyżej tej liczby ośrodek został zaliczony jako duży. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że wartość ta jest dość arbitralna, sami też długo zastanawialiśmy się (często w dość burzliwych dyskusjach), gdzie postawić granicę - 6 km wydaje nam się wartością najlepiej pasująca do krajowych warunków.

Przejdźmy więc do prezentacji wyników w pierwszej kategorii:

Ranking dużych ośrodków narciarskich

9. Szrenica 309 3,77 116
10. Krynica-Zdrój Azoty 297 3,91 116
11. Kasprowy Wierch 240 3,02 72

Komentując krótko - na tej liście jakichś wielkich sensacji brak - wszak dużych stacji narciarskich w naszym kraju zachwycającej ilości nie ma. Wygrywa Białka Tatrzańska, tuż za nią Zieleniec, potem Czarna Góra. Dwie Doliny wyprzedzają Jaworzynę Krynicką dzięki dużo lepszej ocenie czytelników (a raczej zdecydowanie za niskiej jak na swoje aspiracje ocenie Jaworzyny). W drugiej części stawki - stacje starsze, niby bardziej renomowane, ale które na początku obecnego stulecia wyraźnie przespały swoje szanse na rozwój, dopiero od kilku lat (a w przypadku SON-u w Szczyrku - od kilku miesięcy) próbujące dogonić uciekająca czołówkę. Martwi bardzo ostatnie miejsce Kasprowego - 72 punkty w ocenie końcowej to "o dużo za mało". O tak niskiej ocenie zdecydowała bardzo słaba ocena narciarzy - jak widać w obecnych czasach sama góra i widoki - już nie wystarczą.

Kluszkowce Czorsztyn-Ski

Czas na prezentację wyników w kategorii średnich i małych stacji. Prezentujemy listę 30 najlepszych ośrodków. Pozostałe stacje, których nie znajdziecie na poniższej liście zostały przez nas ocenione i uwzględnione w rankingu, jednak liczba głosów (obowiązkowa składowa końcowej oceny) była zbyt niska, by być miarodajna. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by w przyszłym sezonie zostały ujęte w zestawieniu i "namieszały" w rankingu. A oto zestawienie:

Ranking średnich i małych ośrodków narciarskich

Stacja narciarska	Ocena redakcji 	Ocena czytelników	Ocena końcowa
28. Wisła Klepki 232 4,28 99
29. Litwinka Grapa 230 4,22 97
30. Wisła Stożek 241 3,86 93

Tutaj jak widać, większa różnorodność i mniejsze różnice punktowe. Wygrywają Kluszkowce, za nimi plasuje się Wisła Cieńków i Tylicz Ski. W czołówce także Laskowa, Suche-Ski i KiczeraSki, które zajmują wysokie miejsca dzięki znakomitym ocenom czytelników. Przypomnieć w tym miejscu jeszcze trzeba, że każdy czytelnik mógł ocenić każdą stację, ale tylko jeden raz.

Stacja narciarska Cieńków

Nasz ranking to tylko wierzchołek góry lodowej zgromadzonych przez nas materiałów. W najbliższej przyszłości możecie spodziewać się jeszcze kilku zestawień, które przedstawimy na łamach skionline.pl. Szczególnie ciekawe są zwłaszcza wyniki głosowania czytelników w poszczególnych zagadnieniach (infrastruktura - wyciągi i trasy, gastronomia, dojazd i parkowanie, bezpieczeństwo, przyjazność rodzinom z dziećmi, poziom obsługi i w końcu stosunek ceny do oferowanej jakości). Ale nie uprzedzajmy faktów - za nami dopiero polowa zimy, zdążymy więc jeszcze przekazać Wam wiele ciekawych informacji, które zdobyliśmy w czasie tworzenia rankingu.

Stacja narciarska Tylicz Ski

Jesteśmy przekonani, że dzięki formule naszego rankingu, udało się nam wspólnie z czytelnikami skionline.pl stworzyć wiarygodny i jedyny w swoim rodzaju ranking. Nie tylko porządkuje obraz rynku naszych stacji, pozycjonuje rangę i popularność poszczególnych ośrodków na naszej scenie narciarskiej, ale także w wielu przypadkach być może będzie pomocny przy wyborze dobrego miejsca na wyjazd, dla wszystkich, których nie bawi ciągłe jeżdżenie w jednym miejscu, a którzy często stają przed trudnym wyborem - "gdzie pojechać?". Jeżeli tak będzie - nasze skromne zadanie uznamy za wykonane do końca!

Wyniki rankingu najlepszych stacji narciarskich w sezonie 14/15 na stronie - Ranking stacji narciarskich - skionline.pl

pk/skionline.pl

Stacja Tylicz-Ski 2015-01-16
Białka Tatrzańska - nowa kolej Jankulakowski
Wisła Cieńków warunki narciarskie 2.01.2015
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.