skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Z Kaprun prosto na lodowiec Kitzsteinhorn

2019.11.20
Z Kaprun prosto na lodowiec Kitzsteinhorn
Kliknij, aby powiększyć.
Z Kaprun prosto na lodowiec Kitzsteinhorn
Nowy ekspresowy system kolei linowych K-onnection połączy centrum miasteczka, szczyt Maiskogel i lodowiec. "Łączymy to, co powinno być całością" - pod takim hasłem realizowana jest z wielkim rozmachem inwestycja, która już wkrótce połączy znany kurort narciarski Kaprun poprzez szczyt Maiskogel z lodowcem Kitzsteinhorn i położonym na nim ośrodkiem narciarskim.
Rozbudowa zaplanowana jest na dwa etapy. Już w grudniu 2018 r. nowa, 10-osobowa gondola Maiskogelbahn wwiezie pierwszych narciarzy wprost z Kaprun na szczyt Maiskogel, a rok później ruszy trójlinowa kolej kabinowa 3K-Maiskogelbahn-Langwied, dzięki której możliwy będzie dalszy transfer z górnej stacji Maiskogelbahn do stacji pośredniej gondoli Gletscherjet, a stamtąd dalej na lodowiec Kitzsteinhorn. Dzięki tej inwestycji obydwa tereny narciarskie Kaprun - Maiskogel i Kitzsteinhorn - połączą się w jedną całość i powstanie 12-kilometrowa oś wyciągów K-onnection o przewyższeniu 2.261 metrów, która pozwoli miłośnikom narciarstwa dostać się wygodnie na TOP OF SALZBURG na 3.029 m n.p.m. praktycznie spod drzwi hotelu, bez konieczności dojazdu skibusem bądź samochodem. Całość ma kosztować 81,5 milionów euro.

Trochę historii


Kitzsteinhorn to najstarszy narciarski ośrodek lodowcowy w Austrii - pierwszą kolej kabinową Gletscherbahn Kaprun 1 wybudowano tutaj ponad pół wieku temu - w 1965 roku, a jej trzecia sekcja od 1966 roku wwoziła turystów i narciarzy na sam lodowiec Kitzsteinhorn, na wysokość 3.029 metrów nad poziomem morza. Jeszcze dłuższą - bo ponad 60-letnią - historię ma narciarstwo na "domowej górze" Kapruńczyków, czyli Maiskogel.

23 marca 1974 roku, po dwuipółletniej budowie, uruchomiono kolej linowo-szynową Gletscherbahn Kaprun 2. Ponad trzy czwarte z prawie czterokilometrowej długości trasy wydrążono w skalnym tunelu. 11 listopada 2000 roku, w pierwszy dzień sezonu zimowego 2000/2001, właśnie w tym tunelu wybuchł tragiczny w skutkach pożar, w którym życie w płomieniach lub w kłębach trującego dymu straciło 155 osób. Była to największa katastrofa w Austrii od czasów II Wojny Światowej. Po pożarze tunel zamknięto, a całą infrastrukturę kolei szynowej rozebrano. Dziś o tragedii sprzed osiemnastu lat przypomina miejsce pamięci ofiar katastrofy przy dawnej dolnej stacji Gletscherbahn 2.

Właściciele stacji zdecydowali się zastąpić zniszczonego "kreta" koleją gondolową Gletscherjet. Inwestycja, rozpoczęta w roku 2001 budową pierwszej sekcji Gletscherjet 1, zakończyła się jesienią 2015 roku, kiedy to ukończono szczytowe sekcje Gletscherjet 3 i 4. Kitzsteinhorn to najwyżej położony ośrodek narciarski w Ziemi Salzburskiej i właśnie tutaj znajdowała się do niedawna najwyższa podpora kolei linowej na świecie (od 2016 r. palmę pierwszeństwa dzierży jednak wietnamska kolejka Sun-Ha-Long-LLC). W 2016 roku zmodernizowano również wyciągi na samym lodowcu - stare, wysłużone orczyki zastąpiono nowoczesnymi 8-osobowymi krzesełkami Schmiedingerbahn. Ale to nie koniec spektakularnych inwestycji w ośrodku u stóp lodowca Kitzsteinhorn.

Z Kaprun prosto na lodowiec Kitzsteinhorn
Z Kaprun prosto na lodowiec Kitzsteinhorn

Z hotelu wprost na stok - czyli marzenia się spełniają


Dwie nowoczesne koleje linowe wkrótce umożliwią realizację koncepcji ski in - ski out, czyli bezpośredniego dostępu z miasteczka do najwyżej położonych terenów narciarskich ze stuprocentową gwarancją śniegu od października do maja. Podróż systemem sześciu wyciągów z dolnej stacji nowej kolei Maiskogelbahn (768 m n.p.m.) do najwyższego punktu ośrodka na 3.029 m n.p.m. zajmie mniej niż godzinę.

Maiskogelbahn (MK)
• kolej jednolinowa z 123 10-osobowymi gondolami
• przepustowość: 2.800 os./h przy maks. prędkości 6 m/s
• stacja dolna: 768 m n.p.m.
• stacja pośrednia: 1.337 m n.p.m.
• stacja górna: 1.570 m n.p.m.
• długość: 3.813 m
• czas jazdy: 12 min.
• producent: firma Leitner
• planowane otwarcie: 22 grudnia 2018

Przy dolnej stacji Maiskogelbahn powstanie Kaprun Center - centrum serwisowe z kasami, informacją, przechowalnią sprzętu narciarskiego na 2.000 miejsc oraz dużym sklepem sportowym z wypożyczalnią. Kolej czynna będzie również latem - na górze czeka bowiem na turystów wiele atrakcji: szlaki turystyczne i rowerowe oraz całoroczny tor saneczkowy (alpine coaster), a na dole - rodzinny park rozrywki i plac zabaw dla dzieci. Maiskogelbahn będzie uzupełnieniem istniejącej infrastruktury - istniejące wyciągi Almbahn i Maislift pozostaną na swoim miejscu.

Stacja przesiadkowa kolei MK i 3K
Stacja przesiadkowa kolei MK i 3K

Kaprun-Kitzsteinhorn-K onnection (3K)
• kolej trójlinowa z 32 kabinami dla 32 osób
• przepustowość: 2.700 os./h przy maks. prędkości 8 m/s
• stacja dolna: 1.570 m n.p.m.
• stacja górna: 1.975 m n.p.m.
• długość: 4.311 m
• czas jazdy: 9,1 min.
• producent: firma Doppelmayr
• planowane otwarcie: 21 grudnia 2019.


Nowa mapa tras narciarskich w Kaprun

Dzięki uruchomieniu połączenia K-onnection wygodny dostęp do szczytu lodowca i tamtejszych tras narciarskich w miesiącach zimowych (grudzień-kwiecień) będzie możliwy z dwóch alternatywnych punktów - sześcioma wyciągami z centrum Kaprun oraz - tak jak dotychczas - z parkingu przy dolnej stacji gondoli Gletscherjet, około 6 km od miasteczka. Ta druga możliwość będzie dostępna również wiosną i jesienią. Pozwoli to na znaczne uspokojenie ruchu samochodowego w samym Kaprun i uczynienie miasteczka miejscem bardziej przyjaznym i atrakcyjnym dla pieszych. Utrzymana zostanie sprawdzona sieć skibusów w Kaprun, a także pomiędzy Kaprun i Zell am See.

Projekt K-onnection staje się więc spełnieniem marzeń wielu pokoleń narciarzy i zwieńczeniem wieloletnich starań mieszkańców Kaprun, aby obydwie bliskie ich sercu góry połączyć ze sobą wyciągami. Powstanie stacja o nowej jakości, aspirująca do TOP-ligi alpejskich ośrodków.

Nowe Kaprun Center
Nowe Kaprun Center

Kalendarium inwestycji


14.08.2017 - połączenie Gletscherbahnen Kaprun AG i Maiskogel Betriebs AG, a następnie jednogłośna decyzja walnych zgromadzeń akcjonariuszy obydwu spółek o budowie połączenia między centrum Kaprun a lodowcem Kitzsteinhorn poprzez szczyt Maiskogel
12.04.2018 - oficjalne rozpoczęcie budowy i wmurowanie kamienia węgielnego
01.08.2018 - prace nad K-onnection nabierają rozmachu. Szczególnie spektakularnym etapem jest precyzyjny co do milimetra montaż podpór przy użyciu helikopterów.
22.12.2018 - uruchomienie kolei Maiskogelbahn i centrum serwisowego Kaprun Center. W lecie 2019 MK Maiskogelbahn będzie obsługiwać wakacyjny ruch turystyczny.
22.12.2019 - pierwsi narciarze wjadą na szczyt Kitzsteinhorn nowym połączeniem Kaprun-Kitzsteinhorn-K-onnection
Więcej na stronie: www.k-onnection.com

Nowe Kaprun Center
Nowe Kaprun Center

Region narciarski Zell am See - Kaprun


W skład kompleksu narciarskiego u stóp Wysokich Taurów obecnie wchodzą trzy stacje narciarskie:

Lodowiec Kitzsteinhorn jest najwyżej położonym ośrodkiem w Ziemi Salzburskiej. Oprócz 41 km zróżnicowanych tras zjazdowych na wysokości od 2.000 do 3.029 m n.p.m. znajdują się tu trzy snowparki, a także kompleks turystyczny Gipfelwelt 3.000 z platformą widokową "Top of Salzburg", oferującą niepowtarzalną panoramę najwyższych szczytów i wspaniałej przyrody Parku Narodowego Wysokich Taurów, najwyżej położonym kinem Austrii "Cinema 3.000" i wystawą przyrodniczą "Nationalpark Gallery". Ochrona przyrody jest od lat priorytetem na Kitzsteinhorn. Od 2007 roku spółka Kitzsteinhorn-Gletscherbahnen Kaprun AG ściśle współpracuje w tym zakresie z renomowanym Institut für Ökologie Salzburg, który również aktywnie uczestniczy w pracach projektowych i nadzorowaniu budowy K-onnection. W tym sezonie na najwyżej położonych stokach Kitzsteinhorn szusować można już od 12 października, aż do początku czerwca. Strona ośrodka: www.kitzsteinhorn.at

Gondol MK Maiskogelbahn firmy Leitner
Gondol MK Maiskogelbahn firmy Leitner

Rodzinny ośrodek narciarski Maiskogel to 20 km znakomicie przygotowanych stoków, głównie łagodnych, przyjemnie otoczonych lasami. Początkujący narciarze i rodziny z dziećmi docenią niezatłoczone niebieskie trasy, doskonałe warunki do nauki pod okiem doświadczonych instruktorów i rekreacyjnej jazdy oraz nowoczesne wyciągi krzesełkowe z osłoną od wiatru. Są tutaj również dwie trasy czerwone i jedna czarna, a także atrakcje nie tylko dla dzieci - czynna przez cały rok kolejka górska Maisflitzer i park śnieżny Maisi Phantasiepark. A wszystko dostępne praktycznie z samego miasteczka Kaprun. Strona ośrodka: www.maiskogel.at

Oddalony o 7 km ośrodek Schmitten - Zell am See oferuje kolejne 77 km tras o różnym stopniu trudności i ponoć najpiękniejsze widoki panoramiczne w całej Austrii. Strona ośrodka: www.schmitten.at

Wszystkie trzy stacje obejmuje wspólny skipass Zell am See - Kaprun. Zapraszamy do zapoznania się z cennikiem na sezon 2018-2019

mlc / skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #alpy #austria #kaprun #lodowiec kitzsteinhorn #zell am see #

powrót

Zobacz
Kaprun - lodowiec Kitzsteinhorn, marzec 2016
Kaprun - lodowiec Kitzsteinhorn, marzec 2016
Kaprun - lodowiec Kitzsteinhorn, marzec 2016
Lodowiec Kitzsteinhorn - nowe inwestycje
Lodowiec Kitzsteinhorn - nowe inwestycje
Lodowiec Kitzsteinhorn - nowe inwestycje
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com