skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nartą po mapie: W poszukiwaniu śniegu - odcinek 2

2011.12.03
Kliknij, aby powiększyć.
W poszukiwaniu śniegu pokonaliśmy spore odległości i niemałe wysokości. Najpierw prawie 1000 km w płaszczyźnie poziomej z Bielska-Białej do tyrolskiej doliny Oetztal, następnie ponad 1000 m w pionie, z hotelu na sam szczyt. Jakie są efekty naszych wielowymiarowych poszukiwań?
Na dzisiejsze poszukiwania śniegu wyruszyliśmy samochodem pod dolną stację gondoli Hochgurglbahn, która następnie przetransportowała nas z Hochgurgl do Obergurgl. Pomimo dobrych warunków do naśnieżania, w Hochgurgl, spośród gór i skał wciąż wyłaniają się szersze lub węższe pasy sztucznie naśnieżonych tras.

Drugi etap podróży gondolą Hochgurglbahn dobiegł końca w pobliżu dolnej stacji 4-osobowej kolei krzesełkowej Wurmkogl II prowadzącej już wprost na szczyt, niemalże pod drzwi restauracji Top Mountain Star. Tutaj widoki naprawdę cieszą oko i serce. Dla nas, spragnionych śniegu i zimowej atmosfery, położone wyżej stacje okazały się strzałem w dziesiątkę. I choć wszystkie trasy, łącznie z zaśnieżonymi pasmami w dolinach są bardzo dobrze przygotowane, to prawdziwą zimę odczuwamy dopiero na wysokości 3 tys. metrów. Wymodlone, piękne słońce , błękitne niebo i białe stoki - w Hochgurgl znaleźliśmy śnieg i zimę.

Kliknij, aby powiększyć.
Zlokalizowana na wysokości ponad 3 tys. m n.p.m. restauracja Top Mountain Star, która przez wzgląd na wyjątkową konstrukcję umożliwia oglądanie 360-stopniowej panoramy Alp, służy przede wszystkim jako punkt widokowy. W jej wnętrzu zmarzluchy raczą się ciepłymi napojami, a na tarasie uśmiechnięci narciarze grzeją twarze w słońcu. Oczywiście, że panoramiczna restauracja na szczycie góry robi wrażenie, ale pomysłem naprawdę ciekawym było wyrysowanie na całej długości otaczającego restaurację blatu mapy okalających szczytów i pasm górskich. Dzięki panoramicznej mapie możemy z łatwością i przyjemnością poznać "okolicę".

Robimy parę fotek i zostawiamy "podniebną" restaurację na górskiej grani, tam gdzie jej miejsce, a sami szusujemy w dół, na tak zwane rozpoznanie. Z wysokiego na 3082 m n.p.m. Wurmkogel prowadzi godna polecenia amatorom ostrzejszej jazdy czarna trasa nr 27, która sąsiaduje z przyjemną alternatywną trasą niebieską, odpowiednią dla mniej zaprawionych w bojach narciarzy. Na obszarze narciarskim należącym do Hochgurgl znajduje się i jest obecnie otwartych jeszcze kilka łagodnych, ale ciekawych stoków rodzinnych. Godnym polecenia miejscem odpoczynku dla rodziców z dziećmi jest położona na płaskim terenie (w przeciwieństwie do Top Mountain Star), po prawej stronie od wspomnianego niebieskiego stoku chata górska Wurmkoglhutte, która zwłaszcza w godzinach popołudniowych gwarantuje relaks w pełnym słońcu. Podobnie zresztą jak dysponująca pięknym tarasem restauracja leżąca na zboczach góry Hohe Mut, od której przejęła nazwę.
Aby odwiedzić Hohe Mut należy wybrać się w podróż łączącą dwa miasteczka Hochgurgl i Obergurgl, koleją gondolową Top-Express, a dalej długą (prowadzącą, jak się później okazało pod próg mieszczącego się w Obergurgl hotelu Edelweiss & Gurgl, w którym zostaliśmy zakwaterowani), niebieską trasą nr 6 aż do dolnej stacji gondoli Hohe Mut Bahn, która wysadzi nas przy rozległym tarasie. Tutaj z pewnością będziecie wodzeni na pokuszenie, gdyż z restauracji już w momencie "wysiadki" zaczyna wydobywać się zapach pieczonych, aromatycznych potraw. Będąc najedzonym, można udać się w dalszą drogę czerwoną trasą nr 3, która łącząc się w dolnym odcinku ze wspomnianą "szóstką", także umożliwia wygodne parkowanie nart pod hotelem. Równolegle do czerwonej trasy znajdują się tereny freeridowe, które ku rozpaczy większości nie były nam dane tym razem.

Kliknij, aby powiększyć.
Reasumując, na terenie regionu narciarskiego Hochgurgl - Obergurgl funkcjonuje obecnie około 60 proc. z dostępnych 110 km tras, co biorąc pod uwagę zupełny brak naturalnych opadów jest wynikiem godnym pochwały. Trasy są bardzo dobrze przygotowane, i pomimo, że są w całości pokryte sztucznym śniegiem, warunki są naprawdę dobre. Śnieg jest miękki, a zlodowaciałe połacie pokazały się dopiero w ostatnich godzinach szusowania.

W obejmującym dwa miasteczka regionie Gurgl, odnaleźliśmy śnieg - co prawda sztuczny - ale bardzo dobrej jakości i w dużych ilościach. Jak do tej pory, nieco lepsze warunki panują w Hochgurgl, ale w najbliższych dniach zwiastujących opady śniegu, wszystko może się zmienić. Jeśli region oferuje takie warunki na sztucznym śniegu, to można mieć obawy, że gdy spadnie wreszcie ten prawdziwy, to stoki na zboczach Wurmkogl, Festkogl i Hohe Mut mogą niebezpiecznie zbliżyć się do perfekcji. Na to czekamy i tego wam, potencjalnym gościom Hochgurgl - Obergurgl życzymy. Jutro czeka nas jeszcze kilka godzin jazdy po tutejszych trasach, a po południu przeprowadzka do Soelden!

am / skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #obergurgl #hochgurgl #oetztal #tyrol #austria #narty

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.