skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nowości sezonu 2018-19 w Szczyrk Mountain Resort

2018.10.27
Nowości sezonu 2018-19 w Szczyrk Mountain Resort
Kliknij, aby powiększyć.
Nowości sezonu 2018-19 w Szczyrk Mountain Resort
Modernizacja i rozbudowa dawnego Szczyrkowskiego Osrodka Narciarskiego, to nadal największa inwestycja narciarska w polskich górach. Mimo, że w tym roku prace nie miały aż takiego rozmachu jak w ubiegłym, kiedy wybudowano trzy nowoczesne wyciągi (dwie kanapy i gondolę), a także poszerzono kilka i wybudowano jedną nową trasę, oraz częściowo wyposażono je w nowoczesną instalacje naśnieżającą, to w nadchodzącym sezonie narciarze będą mogli cieszyć kolejnymi inwestycjami na stokach Małego Skrzycznego. Oto przegląd nowości w ośrodku Szczyrk Muntain Resort w sezonie 2018-19.
Listę nowości otwiera oczywiście nowa kolej krzesełkowa biegnąca z Hali Skrzyczeńskiej na tzw. Zbójnicką Kopę, czyli główny grzbiet łączący Małe Skrzyczne ze Skrzycznem. Nowa kolej to nowoczesny produkt firmy Leitner (podobnie jak i poprzednie, postawione w SzMR) - wyprzęgana, 6-osobowa kanapa z osłonami przeciwwietrznymi, o przepustowości 2000 osób na godzinę. Przebiega całkowicie nową trasą, częściowo osłonięta grzbietem Małego Skrzycznego przed południowymi wiatrami. Długość samej kolei wynosi 1690 metrów, różnica poziomów - 205 metrów.

Trasa nowej kolei na Zbójnicką Kopę
Trasa nowej kolei na Zbójnicką Kopę

Górna stacja kolei postawiona jest na wysokości 1205 m n.p.m., co czyni ją najwyżej położoną koleją krzesełkową w ośrodku zarządzanym przez słowacką firmę TMR. Miejsce zostało specjalnie tak dobrane, by zapewnić spokojny zjazd zarówno w kierunku Hali Skrzyczeńskiej (całkowicie zmodernizowaną trasą 3b), a także zjazd w kierunku trasy Ondraszek w COS-ie, co umożliwi całkiem nowa trasa 3c (o samych trasach trochę więcej w dalszej części artykułu).

Trasy z Hali Skrzyczeńskiej w kierunku Czyrnej
Trasy z Hali Skrzyczeńskiej w kierunku Czyrnej

Narciarze przyzwyczajeni do wjazdu na Małe Skrzyczne nie będą musieli od górnej stacji kanapy podchodzić na szczyt - w miejscu dawnego orczyka stanie bowiem bardziej niezawodny, sprowadzony ze Słowacji wyciąg, poprowadzony skrajem całkowicie przeprofilowanej i poszerzonej trasy 2 (Świerkowej). Wyciąg będzie liczył 1200 m długości, przepustowość 720 osób na godzinę, a różnica wysokości wyniesie 211 metrów. Producentem orczyka jest słowacka firma Tatralift.

Drugi nowy orczyk - także od Tatraliftu - stanie w dolnej części ośrodka i prowadził będzie wzdłuż krótkiego odcinka gondoli, aż do miejsca gdzie przechodzi ona ponad trasą nr 3 (Zwalisko). Jego funkcja to przede wszystkim zabezpieczenie możliwości wjazdu na Halę Skrzyczeńską w sytuacji silnego wiatru uniemożliwiającego pracę gondoli. Będzie można wtedy wjechać nim do dolnej części trasy nr 3 (Szczyrkowskiej II), po czym zjechać do Czyrnej i stamtąd starym orczykiem na Halę.

Zmodernizowana trasa z Małego Skrzycznego na Halę
Zmodernizowana trasa z Małego Skrzycznego na Halę

Jeśli chodzi o wspomniane już nowe trasy - największa różnicę widać na trasie nr 2 (Świerkowej), prowadzącej ze Małego Skrzycznego. Została ona znacznie poszerzona (w większości swojego przebiegu liczy około 50 - 70 metrów) tak, że właściwie możemy mówić w tym wypadku o całkiem nowej trasie. Także wąski dawniej łącznik prowadzący z Kopy na Halę Skrzyczeńską - 3b - to w tej chwili praktycznie całkiem nowa trasa, licząca około 40-50 m szerokości, pięknie wyprofilowana i wyposażona w nowoczesną instalację naśnieżającą. Umożliwi przyjemny zjazd od górnej stacji nowej kolei, oraz będzie elementem połączenia ze Skrzycznem w kierunku centrum ośrodka na Hali Skrzyczeńskiej.

Nowa trasa 3c (Zbójecka) łącznik z ośrodkiem na Skrzycznem
Nowa trasa 3c (Zbójecka) łącznik z ośrodkiem na Skrzycznem

Od górnej stacji nowej kolei wytyczono także całkiem nową trasę 3c (Zbójecką), która prowadzi w kierunku trasy Ondraszek w COS-ie. Na nowym odcinku liczy 30-40 metrów szerokości i jest pięknie wyprofilowana i naśnieżana. Niestety już na terenie COS-u, Ondraszek pozostanie nadal wąskim zjazdem w lesie… Być może kiedyś doczekamy się modernizacji i dostosowania dalszej części zjazdu w kierunku Jaworzyny do "słowackich standardów"…

Warto jeszcze w tym miejscu wspomnieć, że zmodyfikowane zostały fragmenty profili tras w górnej części Hali Skrzyczeńskiej na trasach 1 i 3 oraz trasa nr 10 (Salmoposka) z Hali Pośredniej do Soliska.

Pisaliśmy już niedawno o dalszej modernizacji i rozbudowie instalacji naśnieżającej. W tym miejscu przypomnijmy więc - w ośrodku zainstalowano oprócz naśnieżania tras modernizowanych w tym roku, dodatkowe 18 nowych lanc i 12 armat na trasach z ubiegłego roku, w miejscach gdzie konieczne jest mocniejsze uzupełnianie pokrywy śniegowej, Zainstalowano także dodatkowe kompresory, a także wykonano zabezpieczanie kolejnych fragmentów tras przed kamieniami wydostającymi się z podłoża, lub spadającymi ze świeżych skarp - wszystko to powinno poprawić nastroje narciarzy przed kolejnym sezonem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj

Nowe armata Technoalpin
Nowe armata Technoalpin

W ośrodku też przygotowano się w tym roku do lepszego przeciwdziałania silnym wiatrom - w ubiegłym sezonie przez 8 dni ośrodek nie był czynny z tego właśnie powodu. Ciągłość pracy wyciągów w trudniejszych warunkach pogodowych mają zapewnić osłony przeciwwietrzne budowane przy górnych stacjach kolei - na Hali Skrzyczeńskiej i Kopie, a także wprowadzenie systemu CPS. Będzie on montowany na kolei gondolowej, od szóstej podpory w górę, a także na nowej kolei na Zbójnicką Kopę. Dzięki niemu zmniejszy się wrażliwość pracy tych wyciągów na porywy wiatru, co również ma zapewnić słynniejszą pracę kolei i całego ośrodka. Poza tym wagony i krzesła w rejonie Hali Skrzyczeńskieej zostaną wyposażone w charakterystyczne "banany" - system tłumienia bocznego firmy Leitner. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać w osobnym artykule.

Oprócz tego dwa duże parkingi przy gondoli będą miały wymienioną nawierzchnię. W rejonie Czyrnej, powstanie szkoła narciarska Maxiland z dywanikowymi wyciągami dla najmłodszych. W ośrodku stanie też nowa restauracja z tarasem w strefie eventowej na Hali Skrzyczeńskiej, w miejscu dawnego Akwarium. Natomiast w Solisku planowany jest kolejny Apres Ski bar, a ten przy kolei gondolowej zostanie rozbudowany o dwa segmenty oraz taras.

Jak widać, Słowacy nie zwalniają tempa przy rozbudowie Szczyrk Mountain Resort. Teraz pozostaje więc już tylko czekać na opady śniegu i uruchomienie ośrodka…

pk/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #szczyrk #szczyrk mountain resort #zbójnicka kopa #leitner

powrót

Zobacz
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com