skionline.plstacje samochodem na narty Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Koła w łańcuchach

2010.01.01
WZORY
Występują trzy zasadnicze wzory łańcuchów : drabinkowe, typu "Y" (igrek) i rombowe. Nazwy odnoszą się do śladów odbijanych przez łańcuchy na śniegu. "Drabinka" jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom, którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych mocach. Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne, w tym samym zapobiega uślizgom bocznym co jest szczególnie istotne na krętych, górskich drogach. Wzór "Y" stanowi kompromis pomiędzy dwoma rodzajami opisanymi powyżej, choć ostatnio wypierany jest przez proste modele rombowe.

MATERIAŁY
Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa. Poprawę właściwości stali uzyskuje się także przez jej ulepszanie cieplne. Ogniwa dobrych łańcuchów posiadają przekrój litery "D" co zapewnia ostre krawędzie zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie.
Modele łańcuchów różnią się też między sobą szczegółami technicznymi. Niektóre nie posiadają na przykład blokady łańcuszka napinającego, a jej brak powoduje poluzowanie łańcucha, co przeważnie prowadzi do jego zerwania.

Niektóre modele samochodów mają niewielki prześwit między elementami zawieszenia, a kołami (instrukcje te są zawarte w instrukcji obsługi). Należy wówczas stosować łańcuchy "odstające" od koła maksymalnie na 9 mm, podczas gdy najpopularniejsza wartość to 12 mm. Łańcuchy 9-cio milimetrowe są zwykle wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów, a ze względu na swą konstrukcję powodują mniejsze wibracje koła podczas jazdy przez co zalecane są do samochodów wyposażonych w układ hamulcowy z ABS’em.

UWAGI PRAKTYCZNE
Kupując łańcuchy należy odczytać z tabeli ich rozmiar wynikający z pełnego wymiaru koła np.: 165/70x13. Łańcuchy montuje się na kołach osi napędzającej, a podczas jazdy nie powinno się przekraczać prędkości 50 km/h.
Należy również unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Przed dłuższymi przerwami w eksploatacji łańcuchów należy je wypłukać w ciepłej wodzie, a następnie wysuszyć, co zapobiega przyspieszonej korozji.

skionline.pl
poprzednia stronastrony: 1  2  następna strona

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com
Opłaty drogowe
Porady
Ceny paliw
PB95 ON LPG
Austria 0.98 1.03 0.77 EUR
Bułgaria 1.79 1.78 BGN
Czechy 28.83 26.58 CZK
Francja 1.34 1.21 0.86 EUR
Hiszpania 1.14 1.07 0.66 EUR
Niemcy 1.34 1.04 0.55 EUR
Słowacja 1.31 1.00 0.55 EUR
Szwajcaria 1.59 1.79 CHF
Włochy 1.44 1.32 0.59 EUR
Kursy walut
BGN 2.37CHF 4.51CZK 0.19EUR 4.64