Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Narciarstwo od kuchni - wyciągi, naśnieżanie, infrastruktura


Slash0r

Rekomendowane odpowiedzi

Nie znalazłem na forum podobnego tematu, a fajnie by było pogadać nie tylko o samej jeździe na nartach, ale także o tym co nam ją umożliwia. Czyli o wyciągach, systemach naśnieżania i wszystkim co z tym związane:) Zapraszam do dyskusji;)

Może zacznę.

Ciekawe, czy ktokolwiek wie, że dwie znane firmy produkujące wyciągi narciarskie mają polskie korzenie? Pierwsza z nich to Poma, założona w 1939 roku przez polskiego inżyniera, który wyemigrował do Francji Jana Pomagalskiego, który zainspirowany wyciągiem orczykowym wynalazł wyciąg talerzykowy, oraz bardzo popularny u nas, na Słowacji i w Czechach tzw. poma lift. Obecnie Poma jest jedną z wiodących firm w branży kolejek linowych, wyciąg tego producenta można znaleźć np. w Zawoi na Mosornym Groniu. A wyciągi ich spółki córki - Tatrapomy, są widoczne na każdym narciarskim kroku.

Kolejna firma to nieistniejąca już niestety Yan Lift znana też jaki Lift Engineering, założona przez innego polskiego inżyniera Jana Kuńczyńskiego. Ten z kolei wyemigrował dla odmiany do Ameryki:) Jedyny wyciąg tego producenta w Polsce, znajduje się na Polanie Szymoszkowej w Zakopanem.

Świetny przykład jak polska myśl techniczna się marnuje;)

Edytowane przez Slash0r
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie od zawsze ciekawiło na jakiej zasadzie działają wyciągi wyprzęgane :) może ma ktoś jakieś materiały?

Przy każdym krześle, które jest wyprzęgane masz takie kółko.

detachable.jpg

Przy wjeździe na stację kółko najeżdża na szynę, która unosi je i razem z nim unosi część haku. Krzesło "puszcza" linę i porusza się na tzw. guide rail, która przetacza ją przez stację:

brakerail.jpg

Kółka poruszają się z różną prędkością, co umożliwia łagodne wyhamowanie krzesła. Po zebraniu lub wysadzeniu pasażerów kanapa zostaje ponownie rozpędzona przez kółka do prędkości liny (najczęściej 5m/s) i jest wprzęgana na linę napędową poprzez powrotne opuszczenie haku na linę. I jedziemy do góry.

Polecam oglądnąć wszystkie filmiki na stronie Doppelmayra:)

Tutaj o wyprzęganych kanapkach:

http://www.doppelmayr.com/index.php?id=92

reszta tu:

http://www.doppelmayr.com/en/doppelmayr-international/products.html?country=all

przy każdym produkcie jest broszura i bardzo fajny filmik o systemie.

Tutaj trochę terminologii wyciągowej:

http://www.skilifts.org/old/glossary.htm

Jeszcze bardzo fajna kolejka 3S Peak2Peak:)

http://www.peak2peakgondola.com/

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam świetny portal o wszystkim co wywozi a tam galerie. Niestety po Włosku...ale warto pogrzebać!!

http://www.funivie.org/funigallery/index.php?cat=62

Można trafić na takie smaczki jak np. budowa kolejki na Passo Pordoi http://www.funivie.org/funigallery/displayimage.php?album=178&pid=16075#top_display_media

czy Porta Vescovo w Arabie w lecie http://www.funivie.org/funigallery/displayimage.php?album=187&pid=14200#top_display_media

miejsca które znamy i nie z całego globu. Warto poszperać.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze:

http://ropeways.net/rnn/

http://lift-world.info/en/start.htm

Polecam Galileo odcinek 183, lecą na TV4. Jest to odcinek o konserwacji kolejki linowej na Zugspitze. Bardzo fajny. Oglądałem gdzieś na necie, ale ta strona już nie działa:rolleyes:

Ja to pryszcz zobacz na wypowiedź Slash0ra , pełen profesjonalizm .:)

Slash0r jak montowałeś moją kanapę na Zieleńcu to jestem pewien że mnie przeżyje :D :D

Szacun.

Nie nie nie:D

Ja tylko pasjonat:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J

Polecam Galileo odcinek 183, lecą na TV4. Jest to odcinek o konserwacji kolejki linowej na Zugspitze. Bardzo fajny. Oglądałem gdzieś na necie, ale ta strona już nie działa:rolleyes:

Oglądałem to niesamowite co oni wyczyniali na tych linach.

A tutaj zrobiłem zdjęcie najnowocześniejszej kolejki dla naszych najmłodszych narciarzy /ek .:)

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem najwyższy komfort i wysoką jakość reprezentuje firma Leitner. Byłem pod wielkim wrażeniem szczególnie krzesełek. http://www.leitner-lifts.com/

Szczerze mówiąc to różnice między Doppelmayrem a Leitnerem są znikome, co prawda nie jechałem Leitnerem, ale nigdzie różnić na zdjęciach nie mogę dopatrzyć. No może minimalnie inny kształt terminala:p

Nad Doppelmayra i Leitnera wybija się (ale nie popularnością, przynajmniej w EU) Poma, bo tylko oni robią wyciągi krzesełkowe, które poruszają się stale z prędkości 6m/s. Ale i tak liderem pozostaje Doppelmayr, który mimo wszystko popularność zawdzięcza austriackim korzeniom marki i bliskości fabryki w Wolfurcie do ośrodków alpejskich;) 99% wyciągów w tamtejszych kurortach to konstrukcje Doppelmayra, we Włoszech jest już więcej Leitnera, ale Doppelmayr i tak tam też widzie prym.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądam sobie dzisiaj lift-world, dział projekty i natrafiam na... po kolei ośrodek - nazwa - typ - producent - rok budowy - status informacji. Pogrubienie oznacza, że dana kolejka prawdopodobnie jest już w budowie w fabrykach producenta.

undercover.gifBiałka Tatrzańska

Lift 14 6-CLD/B Leitner 2011 unconfirmed

Wspominany już w temacie o nowych inwestycjach. Oficjalnie Leitner (mimo że cała Białka to Doppel:rolleyes:) 6-CLD czyli 6os wyprzęgane krzesło (od ChairLift Detachable).

Brenna

???? 4-CLF Doppelmayr 2011 unconfirmed

Nie znam sprawy.

Chorzów

Elka 4/8-CGD ???? 2011 unconfirmed

Pewnie niektórzy pamiętają elkę z Chorzowa. Nieznany wytwórca, kolejka CGD, czyli telemix 4os. krzesła + 8os gondolki (od Chair-Gondola Detachable)

undercover.gifKarpacz

Biały Jar 6-CLD/B Doppelmayr 2011 officially confirmed

Kolejka była mało prawdopodobna a tutaj jeszcze oficjalnie potwierdzone:eek: szersze info w temacie o inwestycjach. CLD już wytłumaczone.

Kluszkowce

Czorsztyn 2 4-CLF ???? 2011 officially confirmed

Nie znam sprawy, ale jakaś nowa kolejka w czorsztyn-ski.

Międzybrodzie Żywieckie

Kozubnik-Żar 4-CLF ???? 2011 unconfirmed

Przyznam, że ten wpis bardzo mi się podoba:D ale podobno kolejka jest już pod Żarem, a tu nawet wytwórcy nie ma:rolleyes: CLF czyli wolna wersja krzesła (nie wyprzęgana) (CLF od Chair Lift Fixed)

Zwardoń

Mały Rachowiec 4-CLF Doppelmayr 2011 unconfirmed

Info w temacie o inwestycjach.

Szczyrk

Hotel Włókniarz-Na Górce

8-MGD ???? 2011 unconfirmed

Gondolka, która wwiezie tyłki pod sanktuarium na górce, według mnie śmieszna inwestycja, mogliby ją zbudować np. na Skrzyczne... A pielgrzymi dla Pana Boga powinni tam wychodzić. MGD czyli jednolinowa gondolka (od Monocable Gondola Detachable).

Piwniczna Zdrój

Eliaszówka 6-CLD Doppelmayr ???? unconfirmed

Nie znam sprawy.

Piwniczna Zdrój

Kicarz 1 8-MGD ???? ???? unconfirmed

Gondola na Kicarz. Info w temacie o inwestycjach z sygnaturki.

Piwniczna Zdrój

Kicarz 2 4-CLF ???? ???? unconfirmed

Kolejne krzesło na w/w górze.

Zakopane

Butorowy Wierch 6/8-CGD ???? ???? unconfirmed

Ciekawa informacja. Telemix 6os krzesło+ 8os gondolka na Butorowy Wierch? Może wyjdzie jakieś szersze info.

Zakopane

Goryczkowa 4-CLF ???? ???? unconfirmed

Tu wszyscy znają sprawę, ale ja myślałem, że tam coś lepszego stanie... A to tylko pospolite w Polsce wolne krzesło.
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc to różnice między Doppelmayrem a Leitnerem są znikome, co prawda nie jechałem Leitnerem, ale nigdzie różnić na zdjęciach nie mogę dopatrzyć. No może minimalnie inny kształt terminala:p

Nad Doppelmayra i Leitnera wybija się (ale nie popularnością, przynajmniej w EU) Poma, bo tylko oni robią wyciągi krzesełkowe, które poruszają się stale z prędkości 6m/s. Ale i tak liderem pozostaje Doppelmayr, który mimo wszystko popularność zawdzięcza austriackim korzeniom marki i bliskości fabryki w Wolfurcie do ośrodków alpejskich;) 99% wyciągów w tamtejszych kurortach to konstrukcje Doppelmayra, we Włoszech jest już więcej Leitnera, ale Doppelmayr i tak tam też widzie prym.

Akurat dla mnie we Włoszech :) prym wiedzie leitner :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze z bliskich nam inwestycji warto wymienić nową gondolę na Śnieżke z Peca.

Pec pod Sněžkou Pec pod Sněžkou-Růžová hora 4-MGD ???? 2012 officially confirmed undercover.gif

Pec pod Sněžkou Růžová hora-Sněžka 4-MGD ???? 2012 officially confirmed

oraz inwestycje w Łomnicy

Skalnaté Pleso Lomnické sedlo 4-CLD ???? 2012 unconfirmed undercover.gif

Skalnaté Pleso Štart - Skalnaté Pleso 10-MGD ???? 2012 unconfirmed

Skalnaté Pleso Tatranská Lomnica - Štart ??-MGD ???? ???? unconfirmed

Pierwsze to wymiana 2os krzesła przy czarnej trasie, a drugie to wymiana drugiego odcinka gondolki. Jeszcze nieznana dobrze trzecia informacja o dolnym odcinku gondoli.

Jeszcze nowe gondole i krzesła na południowych stokach Chopoku (szykuje się spora rozbudowa o nowe trasy:eek::eek:?):

Chopok juh Kosodrevina-Chopok 8-MGD ???? 2013 unconfirmed undercover.gif

Chopok juh Krupová-Kosodrevina 8-MGD ???? 2013 unconfirmed

Chopok juh Jelenia lúka-Zadné Dereše 6-CLD/B ???? 2014 unconfirmed

Chopok juh Jelenia lúka-Predné Dereše 6-CLD/B ???? 2015 unconfirmed

Chopok juh Krupová-Jelenia lúka 6-CLD/B ???? 2016 unconfirmed

Jak komuś mało, to jeszcze całkowicie nowe wyciągi na północnym Chopoku:eek::eek::eek:

Jasná Lúčky-Priehyba 8-MGD ???? 2016 unconfirmed undercover.gif

Jasná Lúčky-Priečno 8-MGD ???? 2017 unconfirmed

I to się nazywa długoterminowy program rozbudowy ośrodka.....

Uwaga:D

nie zauważyłem wcześniej:

Szczyrk Jaworzyna-Skrzyczne 4-CLD ???? ???? unconfirmed
I to CLD, niesamowite!! ale oczywiście termin nieznany...

Szykuje się jeszcze spora przebudowa w Whistler, dla ciekawych już odsyłam do strony:

http://www.seilbahntechnik.net/en/lifts/projects/page3.htm

Edytowane przez Slash0r
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc to różnice między Doppelmayrem a Leitnerem są znikome, co prawda nie jechałem Leitnerem, ale nigdzie różnić na zdjęciach nie mogę dopatrzyć. No może minimalnie inny kształt terminala:p

Nad Doppelmayra i Leitnera wybija się (ale nie popularnością, przynajmniej w EU) Poma, bo tylko oni robią wyciągi krzesełkowe, które poruszają się stale z prędkości 6m/s. Ale i tak liderem pozostaje Doppelmayr, który mimo wszystko popularność zawdzięcza austriackim korzeniom marki i bliskości fabryki w Wolfurcie do ośrodków alpejskich;) 99% wyciągów w tamtejszych kurortach to konstrukcje Doppelmayra, we Włoszech jest już więcej Leitnera, ale Doppelmayr i tak tam też widzie prym.

Różnice zauważalne to oprócz w/w skóry jest moment przejazdu krzesełka przez rolki na Doppelmayerze zatrzęsie, a na Leitnerze ani drgnie

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...