Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Nowe narty GS - co to znaczy dla narciarstwa?


JC

Rekomendowane odpowiedzi

Nowe narty budzą równie wielkie emocje jak sama rywalizacja sportowa. Właściwie przed pierwszym startem w Soelden zdominowały zainteresowanie mediów. Wyniki, bohaterów i przebieg zawodów wszyscy znają. Tym razem jednak, mogliśmy zobaczyć zawodników na nowych nartach. Naprawdę nowych. Dla formalności: panie - 188 cm, promień skrętu 30 metrów, panowie - 195 cm, promień 35 metrów.

[...]

Na koniec, widzę jeszcze jedną zaletę. Może wreszcie narciarze w sklepach przestaną bezmyślnie wybierać narty czytając promień skrętu. O tym jak skręcają decyduje nie tylko promień, ale równie ważna jest giętkość podłużna oraz sztywność poprzeczna. Gdyby patrzeć na sam promień? W Soelden bramki ustawione były równo, co 25 m, a większość zawodników (przynajmniej w pierwszym przejeździe) jechała całą trasę wycinając łuki. Warto się nad tym zastanowić. Dłuższe narty, znaczy bezpieczniejsze. Bez przesady oczywiście. Chętnie o tym porozmawiam na forum. Zapraszam do dyskusji.

Marcin Szafrański

Czytaj cały tekst

zapraszam do dyskusji w imieniu Marcina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe narty budzą równie wielkie emocje jak sama rywalizacja sportowa. Właściwie przed pierwszym startem w Soelden zdominowały zainteresowanie mediów. Wyniki, bohaterów i przebieg zawodów wszyscy znają. Tym razem jednak, mogliśmy zobaczyć zawodników na nowych nartach. Naprawdę nowych. Dla formalności: panie - 188 cm, promień skrętu 30 metrów, panowie - 195 cm, promień 35 metrów.

[...]

Na koniec, widzę jeszcze jedną zaletę. Może wreszcie narciarze w sklepach przestaną bezmyślnie wybierać narty czytając promień skrętu. O tym jak skręcają decyduje nie tylko promień, ale równie ważna jest giętkość podłużna oraz sztywność poprzeczna. Gdyby patrzeć na sam promień? W Soelden bramki ustawione były równo, co 25 m, a większość zawodników (przynajmniej w pierwszym przejeździe) jechała całą trasę wycinając łuki. Warto się nad tym zastanowić. Dłuższe narty, znaczy bezpieczniejsze. Bez przesady oczywiście. Chętnie o tym porozmawiam na forum. Zapraszam do dyskusji.

Marcin Szafrański

Czytaj cały tekst

zapraszam do dyskusji w imieniu Marcina

... ja juz pisalem wczesniej, wygral ten co biadolil najwiecej :biggrin: Te narty odziela chlopcow od mezczyzn :wink:

Warto rowniez poczytac jakie byly opinie w przeszlosci gdy zwiekszono promien, ale byla jatka :wink:

http://www.skionline.pl/forum/showthread.php/7908-Ograniczenia-FIS-w-gigantkach

... kilka cytatow z tamtej dyskusji:

Jarek Jarek Jarek!!!!!!!!

1. Jak nie masz o tym pojęcia to lepiej nie pisz

2. Wszystkie twoje przemyślenia świetnie obala artykuł w najnowszym NTN polecam!

3. Co do nart serwisowych:

- na amatorskich zawodach jeździmy na nich bo są o niebo lepsze od każdej sklepowej jaką jesteś w stanie kupić ( choć na niektórych gigantach jazda nie jest przyjemna a to ze względu na ludzi którzy je ustawiają i nie wiedzą co to gigant i jakie umiejętności zawodnika ma pokazać)

- zawodnicy z pucharu świata męczą się na tych nartach i najlepiej widać to na bramkach w których wchodzą ześlizgiem (czasem jest tego po prostu za dużo)

- duży promień miał zmniejszyć ilość kontuzji a niestety tylko ją zwiększył

- przez duży promień zawodnicy którzy mają małą masę w ogóle przestali istnieć w narciarskim świecie i gdzie tu sprawiedliwość i finezja narciarstwa ( po prostu nie są w stanie tych nart wygiąć )

4. FIS staje się organizacją starych dziadków którzy zapatrzeni w swoją technikę jazdy nie chcą nic nowego.

5. Zgadzam się co do jednego nie należy ludzi uczyć za szybko jeździć na krawędziach bo stwarza to ogromne zagrożenie na stoku, najpierw skręt NW i kontrola prędkości a potem CARVING ( i to chyba chcieli uzyskać panowie z FIS ale niestety nie tędy droga :( )

POZDRAWIAM

PS. JAREK PRZEMYŚL TO JESZCZE RAZ

Jarku ale jak polaczyc bezpieczenstwo zawodnikow ze zwiekszaniem promienia skretu???

Przeciez to dwie sprzeczne rzeczy w przypadku giganta.

Nie wiem jak dla Ciebie ale dla mnie niektore przejazdy giganta, zwlaszcza te bardziej technicznie nie wygladaja estetycznie. Pojawia sie zeslizg, brak plynnosci. To przeciez rezultat zwiekszenia promienia skretu.

Nie da rady twoich przemyślen zacytować tak to załatwiłeś :) ale chciałbym Ci wyjasnic dlaczego duży promien wpłynął na wiekszą ilość kontuzji ;)

1. Zbyt małe taliowanie giantowych desek powoduje że narciarze w celu uzyskania skrętu cietego muszą je głębiej wyginać w skrecie. Potrzebna jest do tego wieksza siła masa kat zakrawędziowania oraz ciężar skoncentrowany jedynie na zewnętrznej narcie. Niezbędny, większy kąt zakrawędziowania nie jest możliwy do osiągnięcia jedynie przez pochylenie ciała i włożenie bioder do śr skrętu, trzeba pomagać sobie skierowanym do wewnątrz kolanem - co się cdzieje z nienaturalnie wygiętym do wewnątrz kolanem przy 100% obciążeniu w skręcie, nie trzeba tłumaczyć.

2. Nie wszystkie wiraże udaje się przejechać sladem ciętym. Nikt nie mowi że nagłe postawienie nart w poprzek toru jazdy przy predkości 80 km/h na betonie oszczędza stawy. Wibracje są zabójcze.

... ciekawe czy polemika z tekstem Marcina bedzie rownie goraca.

Edytowane przez jarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 mt

Sorry za (być może) banały, ...ale ja wciąż widzę wielu, dla których promień skrętu to cyfra podawana przez producenta w opisie. Równie ważne sa "flex" i "torsion". Ten tekst powstał już wczesniej, ale Soelden znakomicie pasowało do poruszenia tematu. Zawodnicy -zawodnikami, a my mamy dobrac odpowiednie narty na każdym poziomie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry za (być może) banały, ...ale ja wciąż widzę wielu, dla których promień skrętu to cyfra podawana przez producenta w opisie. Równie ważne sa "flex" i "torsion". Ten tekst powstał już wczesniej, ale Soelden znakomicie pasowało do poruszenia tematu. Zawodnicy -zawodnikami, a my mamy dobrac odpowiednie narty na każdym poziomie.

... ja tylko chcialem zwrocic uwage, ze jak pisalem podobne "banaly" kilka lat temu przy poprzedniej zmianie promienia to malo mnie nie zjedli :biggrin:, co zreszta widac po zalaczonych wyzej postach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, wraz z wejściem rockera promień skrętu nie odgrywa już tak wielkiej roli, ale co jakby go nie było (rockera)?

A i jak sie ma rocker do nart slalomowych...? Pytam bo nie jezdziłem na deskach z rockerem kompletnie. W zeszłorocznym magazynie NTN slalomki komórkowe Rossi/Dynastar wyszły w teście ok a w tym roku (z rockerem) niezbyt....Oprócz podkreślanej łatwej inicjacji skrętu to nic wiecej....

Edytowane przez kajeran
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie :

stosowanie rockera , jego wielkość , itp , w nartach race regulują jakieś przepisy FIS-u , czy też jest tu pełna dowolność i pole do popisu dla serwisantów ?

Z tego co ja wiem na dzień dzisiejszy FIS nie reguluje przepisami rockera i już pisałem to w innym wątku że długość zawodnicy zniwelowali sobie rockerem, więc można przypuszczać że na następny sezon pewnie FIS coś na tą okoliczność wymyśli:cool::

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie :

stosowanie rockera , jego wielkość , itp , w nartach race regulują jakieś przepisy FIS-u , czy też jest tu pełna dowolność i pole do popisu dla serwisantów ?

Z tego co wiem to nie ma jakiś norm, które określają ten parametr. Obiecuję spytać jak na to patrza serwismeni. Fakt, rocker działa od nart Sl do DH. Testy robi się na wiosnę. Gdyby nie działało - nie miałbym u siebie w serwisie kilku par nart SG z rockerem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie jeszcze zastanawia to ,że FIS ustalił jedną długość nart dla wszystkich (188-K , 195-M) , niezależnie do wzrostu i wagi poszczególnych zawodników/zawodniczek . Ciekawe co zawodnicy myślą o takim novum ? Domyślam się , że w APŚ firmy i serwisanci "ustawiają" narty pod swojego jeźdźca (mam na myśli przede wszystkim ich sztywność ) ale jak te narty i przepisy FIS zawitają na jakieś lokalne zawody , gdzie narciarz o wadze 70 kg będzie się ścigał z kimś kto waży 100 kg na teoretycznie takich samych nartach to może być ciekawie :rolleyes::

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie jeszcze zastanawia to ,że FIS ustalił jedną długość nart dla wszystkich (188-K , 195-M) , niezależnie do wzrostu i wagi poszczególnych zawodników/zawodniczek . Ciekawe co zawodnicy myślą o takim novum ? Domyślam się , że w APŚ firmy i serwisanci "ustawiają" narty pod swojego jeźdźca (mam na myśli przede wszystkim ich sztywność ) ale jak te narty i przepisy FIS zawitają na jakieś lokalne zawody , gdzie narciarz o wadze 70 kg będzie się ścigał z kimś kto waży 100 kg na teoretycznie takich samych nartach to może być ciekawie :rolleyes::

Tak bedzie! Na razie tylko PŚ ale chyba za dwa lata przepisy zejdą do zawodów FIS, czyli np. juniorów tez będą dotyczyć. Smutne :frown::

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie jeszcze zastanawia to ,że FIS ustalił jedną długość nart dla wszystkich (188-K , 195-M) , niezależnie do wzrostu i wagi poszczególnych zawodników/zawodniczek . Ciekawe co zawodnicy myślą o takim novum ? Domyślam się , że w APŚ firmy i serwisanci "ustawiają" narty pod swojego jeźdźca (mam na myśli przede wszystkim ich sztywność ) ale jak te narty i przepisy FIS zawitają na jakieś lokalne zawody , gdzie narciarz o wadze 70 kg będzie się ścigał z kimś kto waży 100 kg na teoretycznie takich samych nartach to może być ciekawie :rolleyes::

Nalezy pamietac ze w zawodach nizszej rangi niz WC/EC wymagane dlugosci sa mniejsze i dodatkowo obowiazuja tolerancje -5cm co daje dla kobiet i mezczyzn odpowiednio 175 i 180cm. Juniorzy U14 i U16 175cm. Przeciez narta 175 dla juniora na poziomie FIS tak na oko :wink: nie jest dluga narta.

Co to sa lokalne zawody? Jezeli to nie sa zawody FIS to zasady FIS nie musza obowiazywac. Mozna jechac na slalomkach jak ktos chce :biggrin:

... trzeba jednak pamietac ze narta dluzsza jest zwykle szybsza i stabilniejsza. Przeciez dotychczas nie bylo tak, ze wszyscy zawodnicy jezdzili na minimalnej dopuszczalnej dlugosci. Przy poprzednim ograniczeniu do 185 dla mezczyzn (z tolerancja -5cm) wieksi faceci jezdzili na 190 i dluzszych. Kobitki rowniez czesto widzialem na nartach dluzszych niz minimum.

Dodatkowo pierwsze zawody WC w Soelden pokazaly, ze nie trzeba byc ciezkim zeby wygrac. Ligety mial ponad 2s przewagi! W kobitkach tez wydaje mi sie ze czolowka nie nalezala do ciezkich zawodniczek.

Ponad to co powyzej napisalem wezmy pod uwage fakt, ze wyczynowe narciarstwo ksztaltuje jednak sylwetke jednak w kierunku wiekszej masy. To jest specyfika tego sportu niezaleznie od sprzetu.

Ja nie demonizowalbym FISu. Pamietajmy, ze tam rowniez sa byli zawodnicy i rowniez jest reprezentacja czynnych zawodnikow. Pamietam jakies zawody chyba z poprzedniego sezonu gdzie gigant byl bardzo trudny, Anja Paerson zaliczyla fatalny skok, poszybowala pod niebo i spadla na plecy - startowala na drugi dzien w slalomie. Inna zawodniczka w tych samych zawodach zaliczyla glebe na pierwszej bramce jeszcze bez predkosci i zerwala wiezadlo :redface: Jedyne co mozna winic to wiazania ustawiane na kosmiczne wartosci.

Wiem, ze ktos znowu napisze: Jarek, Jarek jak nie masz pojecia to nie pisz bzdur ... :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku

ja nie demonizuję pomysłów FIS-u:smile: tylko zastanawiam się , jaki sens mają te wszystkie zmiany :rolleyes:: ?

Myślę ,że nawet sam FIS trochę się pogubił w tym wszystkim , bo z tego co wiem , gigant w Soelden był ustawiony po staremu ( odległości pomiędzy bramkami ) a narty na nogach ściganci mieli już nowe .Argument , że jest OK , bo zawodnicy APŚ , zwłaszcza ci najlepsi , radzą sobie z nowymi , długimi deskami nie do końca mnie przekonuje , bo kto jak nie oni ma sobie z nimi radzić:rolleyes:: . Ciekaw jestem , jak by to wszystko wyglądało , gdyby np. była dowolność w doborze parametrów sprzętu przez zawodników ? Czy alpejczycy w gigancie szliby w kierunku nart krótszych , czy też dłuższych ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku

ja nie demonizuję pomysłów FIS-u:smile: tylko zastanawiam się , jaki sens mają te wszystkie zmiany :rolleyes:: ?

Myślę ,że nawet sam FIS trochę się pogubił w tym wszystkim , bo z tego co wiem , gigant w Soelden był ustawiony po staremu ( odległości pomiędzy bramkami ) a narty na nogach ściganci mieli już nowe .

Zmiany maja sluzyc (przynajmniej teoretycznie) zwiekszeniu bezpieczenstwa. W artykule Marcin twierdzi, ze to bzdura. Pewnie ma racje bo na pewno ma doswiadczenie moje doswiadczenie jest zbyt male zeby z tym sie nie zgodzic ale na 100% przekonany nie jestem. Wiem tylko ze od kilku lat wszystkie wypadki i kontuzje sa monitorowane przez FIS za pomoca zewnetrznej agencji. Trenerzy maja obowiazek zglaszac kontuzje na specjalnym formularzu. Mysle, ze te dane beda dostepne i moze pokaza jaki jest trend. Wiem rozniez, ze FIS wspolpracuje z producentami sprzetu - czy to ma sluzyc tylko poprawie bezpieczenstwa czy tez moze chodzi o zwiekszenie dochodow?

Z mojego doswiadczenia wynika, ze najczesciej urazy powstaja przy upadku. Urazy nog szczegolnie wtedy gdy wiazanie nie wypnie. Tu jakby sprzet (narty) nie ma wiekszego znaczenia.

Wiadomo bylo rowniez, ze wysokie plyty nie byly przyjazne dla kolan i tu juz ewidentnie jest kwestia sprzetu (wiem to zupelnie z innej beczki ale chodzilo mi o przyklad negatywnego wplywu sprzetu).

Argument , że jest OK , bo zawodnicy APŚ , zwłaszcza ci najlepsi , radzą sobie z nowymi , długimi deskami nie do końca mnie przekonuje , bo kto jak nie oni ma sobie z nimi radzić:rolleyes:: . Ciekaw jestem , jak by to wszystko wyglądało , gdyby np. była dowolność w doborze parametrów sprzętu przez zawodników ? Czy alpejczycy w gigancie szliby w kierunku nart krótszych , czy też dłuższych ?

... czyli jezeli dobrze zrozumialem chodzi Ci o spekulacje, jak wygladalyby narty do giganta gdyby nie bylo zadnych ograniczen. Moim zdaniem pewne jest, ze nie bylyby to slalomki :biggrin: facet 80kg mialby narty conajmnej 185cm. Mysle, ze rozwoj sprzetu byl by w kierunku wyniku i nie uwzglednial bezpieczenstwa - kontuzji byloby wiecej.

Trzeba jeszcze patrzec na to, ze FIS chce przetrwac (przy zlobie) ale dzieki temu mamy np. Puchar Swiata a czolowi zawodnicy dochody. Musi swoje dzialania ukierunkowac na oplacalnosc biznesowa. Narciarstwo to nie jest taki samograj jak np. pilka nozna.

No coz ja lubie troche prowokowac (kazdy na forum to wie :wink:) ale bez tego dyskusja sie nie chce rozwijac :biggrin:

Edytowane przez jarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wlasnie obejrzalem krotki film na youtube z komentarzem zawodnikow z WC na temat nowych nart, zdania sa bardzo podzielone, generalnie widac, ze zabralo im troche czasu zeby anuczyc sie na nich jezdzic, niektorzy mowia ze sa bardzo ciezkie, Hirscher mowi ze nie wyobraza sobie jazdy 1,5 minutowego gigaqnta na pelnym gwizdku, Olsson wysmiewa nowe przepisy, Ligety twierdzi, ze na twardym sa szybsze, Svindal mowi ze sa "solid". Kwestie potencjalnego zwiekszenia bezpieczenstwa nie byly poruszane.

Moja teza jest taka, ze jezeli to rzeczywiscie nie da efektu w postaci zwiekszenia bezpieczenstwa to chyba to nie mialo sensu.

Tak czy siak, ja mam jeszcze dwie pary gigantek z dawnych czasow :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wlasnie obejrzalem krotki film na youtube z komentarzem zawodnikow z WC na temat nowych nart, zdania sa bardzo podzielone, generalnie widac, ze zabralo im troche czasu zeby anuczyc sie na nich jezdzic, niektorzy mowia ze sa bardzo ciezkie, Hirscher mowi ze nie wyobraza sobie jazdy 1,5 minutowego gigaqnta na pelnym gwizdku, Olsson wysmiewa nowe przepisy, Ligety twierdzi, ze na twardym sa szybsze, Svindal mowi ze sa "solid". Kwestie potencjalnego zwiekszenia bezpieczenstwa nie byly poruszane.

Moja teza jest taka, ze jezeli to rzeczywiscie nie da efektu w postaci zwiekszenia bezpieczenstwa to chyba to nie mialo sensu.

Tak czy siak, ja mam jeszcze dwie pary gigantek z dawnych czasow :wink:

Jarek,

Ciekawy poprzedni post. Nie wiedziałem, że zewnętrzna agencja została zaangarzowana do zbierania takich danych. To nie w stylu FIS i ...to ma sens.

Ale podsumowując - nikt, z pytanych nie wie: DLACZEGO te zmiany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....Ale podsumowując - nikt, z pytanych nie wie: DLACZEGO te zmiany?

gdzieś czytałem , czy też słyszałem ,że FIS "wymyślając" nowe narty bardziej miał na uwadze własny interes , niż troskę o zdrowie zawodników . Chodzi o to ,że nowe narty wymuszają , przynajmniej teoretycznie , inne ustawienie bramek (większe światło , szerszy korytarz ) i niektóre trasy z obecnego PŚ mogą po prostu nie uzyskać homologacji FIS (m.in. Alta Badia ) , a przez to szansę dostaną nowe ośrodki , oczywiście po uiszczeniu "odpowiedniej" wpłaty na konto . Trochę to spiskowa teoria , ale w sumie może być coś na rzeczy.....

Edytowane przez aklim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiedziałem, że zewnętrzna agencja została zaangarzowana do zbierania takich danych. To nie w stylu FIS i ...to ma sens.

http://www.fis-ski.com/uk/news/fisnews/fisnews.html?actu_id_444=2694&actu_page_444=1

Przeszukalem na szybko Google, i jakby brakuje najnowszych badan. Moze projekt zostal porzucony?

Jeszcze tak z innej beczki, jak widze czasem w autobusie te mlode dziewczyny z wiazaniami ustawionymi grubo powyzej 10 DIN to mi troche ciarki po plecah chodza. Jezeli takie wiazanie nie wypnie natychmiast po upadku to pozniej razczej nie ma zadnych szans. Ja mysle ze tu FIS powinien naciskac, zeby jednak technologia wiazan bardziej sie rozwijala. Jak patrze np. na Rossignola to wlasciwie zmiany w wiazaniach sa kosmetyczne na przestrzeni powiedzsm ostatnich 10 lat.

Edytowane przez jarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak patrzysz na FKSy ?

... rozmawiamy o narciarstwie wyczynowym wiec wlasnie te wiazania mialem na mysli. Przod nie zmieniony od wielu lat, tyl wlasciwie kosmetycznie. Mi jednak chodzilo glownie o to, ze zasada sie nie zmienila od lat (moze nawet trzydziestu). Wiazanie ustawia sie na zadana sile i w przypadku gdy ta sila wystapi to wiazanie wypina (OK sa tam jakies stany posrednie, tzw. elestycznosc). O ile w narciarstwie nazwijmy to rekreacyjnym nie ma wielkiej roznicy miedzy wielkoscia sily dynamicznej i statycznej to w narciarstwie wyczynowym juz jest ogromna roznica. I teraz jezeli zawodnikowi nie wypnie wiazanie w pierwszej fazie upadku to potem tym bardziej nie wypnie. Przyklad - ukrecona stopa. Ja bym zrobil wiazania wyzwalane procesorem ktory sterowalby sila w zaleznosci od predkosci czyli dozowalby wspolczynnik dynamiczny :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Atomic EBM?

Nie wiem nic o tych wiazanich ale znalazlem w necie takie cos:

System Elektronicznego Zarządzania Wiązaniem (EBM): ciekłokrystaliczny wyświetlacz LCD, kontrola nacisku przedniego, kontrola stanu baterii, wysoka częstotliwość transmisji danych, kontrola sprawności wiązania, kontrola zapięte/otwarte, automatyczny zapis danych.

Czyli sa jakies czujniki kontrolne ale zasada dzialania wiazania chyba nie zmieniona. Gadzet?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... rozmawiamy o narciarstwie wyczynowym wiec wlasnie te wiazania mialem na mysli. Przod nie zmieniony od wielu lat, tyl wlasciwie kosmetycznie. Mi jednak chodzilo glownie o to, ze zasada sie nie zmienila od lat (moze nawet trzydziestu). Wiazanie ustawia sie na zadana sile i w przypadku gdy ta sila wystapi to wiazanie wypina (OK sa tam jakies stany posrednie, tzw. elestycznosc). O ile w narciarstwie nazwijmy to rekreacyjnym nie ma wielkiej roznicy miedzy wielkoscia sily dynamicznej i statycznej to w narciarstwie wyczynowym juz jest ogromna roznica. I teraz jezeli zawodnikowi nie wypnie wiazanie w pierwszej fazie upadku to potem tym bardziej nie wypnie. Przyklad - ukrecona stopa. Ja bym zrobil wiazania wyzwalane procesorem ktory sterowalby sila w zaleznosci od predkosci czyli dozowalby wspolczynnik dynamiczny :wink:

Próby Atomica z wiązaniem "elektronicznym" zawidły. Chyba dzisiaj sami o tym wolą nie mówić...

Wiązania amatorskie mają tzw. "high elastic travel" czyli stopa cały czas pływa, chyba że przekroczy okresloną wartość. Inaczej jest w sporcie wyczynowym: wiązania na sztywno i MOCNO. Jeśli nie wypną przy pierwszym uderzeniu, to już zostaną. No mercy :smile:

Amatorom zalecałbym natomiast sprawdzenie rzeczywistej wartości sprężyn na maszynie Montana Jet Bond. To elektroniczna maszyna testująca, która naprawde działa!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Shiffrin: With the women, the new GS skis didn't change too much. It was a 3-meter radius difference, so there's definitely change — and you feel it, but I expected it. I was thinking, "These new skis are coming in; I'm going to need a tactical change." It took a day (or so) of being on the skis in soft snow. It was really difficult. When I started out, I was like, "Oh no, this is not gonna be good." Then the next day, I got on hard snow and I made the tactical adjustment and it clicked right away.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shiffrin: With the women, the new GS skis didn't change too much. It was a 3-meter radius difference, so there's definitely change — and you feel it, but I expected it. I was thinking, "These new skis are coming in; I'm going to need a tactical change." It took a day (or so) of being on the skis in soft snow. It was really difficult. When I started out, I was like, "Oh no, this is not gonna be good." Then the next day, I got on hard snow and I made the tactical adjustment and it clicked right away.

czyli jednak ten diabeł nie taki straszny

może faktycznie te narty nie lubią miękkich warunków , bo w Soelden jazda pań wyglądała trochę gorzej niż w Aspen , gdzie było bardzo twardo .Pewnie też jest to kwestia tuningu , bo serwisanci też chyba jeszcze uczą się nowych nart

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...