Narty - skionline.pl
Jump to content
Roobs

Zawieszenie rowerowe...

Recommended Posts

Witam po dłuższej przerwie :-)

Możliwe że nadchodzi łaskawszy czas w gotówce, którą będę chciał przeznaczyć na zakup nowego roweru. Bezdyskusyjnie będzie to Full :) Rozglądałem się i mam mały problem. Mianowicie sporo jest teraz rozwiązań w amortyzacji, od pełnej blokady amora i dampera z kiery jednym klikiem lub dwoma niezależnie tył i przód, automatyczno-hydraulicznej, elektronicznej co to samo sobie reguluje itd.Np. Specialized ma automat hydrauliczny Micro Brain, Trek Fuel 9.8 SL ma Rock Shox blokada całości z jednej manetki, KTM ma osobne blokady na kiery ale cena zabójcza bo ze 36 tyś w detalu na metce wisi. Osobiście preferuje osobne i niezależne sterowanie z kierownicy, wydaje mi się że nic nie zastąpi wzroku i własnej oceny niż nawet szybko działający system. Ale mogę się mylić, gdyby jeszcze można było potestować te rowerki ale jest duży problem z dostępnością. Dlatego jeśli ktoś miał okazję popróbować to będę wdzięczny za info. 

PS.

Obecnie mam regulację która wymaga puszczenia kiery i schylenia do amora ( to pół biedy) natomiast regulacja dampera wymaga smyrania  po jajkach co może skończyć się  glebą.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytanie do czego chcesz roweru używać, czy ma to być full do xc, czy rower enduro/am? O ile w przypadku roweru do ściganie szybka blokada zawiasu ma znaczenie, to w enduro już nie koniecznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, wid napisał:

Pytanie do czego chcesz roweru używać, czy ma to być full do xc, czy rower enduro/am?

Ja bym pytanie rozwinął bardziej: XC, Trial, Enduro czy Downhill?

Jaki budżet? Chyba, że to drugorzędna sprawa... ;)

Czy ma służyć tylko do codziennej zabawy, czy też do zawodów?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie odpowiedź na Wasze pytania są w moim poście, fakt że nie zamieściłem dokładnego przeznaczenia jednak z  myślą iż podanie modeli wymienionych marek da odpowiedź. Przeznaczenie XC, ale to i tak nie ma znaczenia ponieważ sprawa dotyczy rozwiązań które mogą mieć zastosowanie w XC jak i Enduro a nie doboru osprzętu jako takiego np. skoku zawieszenia. Aby nie kierować na strony rowerowe, budżet załóżmy "z metki" 25-30 zł brutto. Trzymam się niektórych marek z uwzględnieniem rabatu nawet 30%. Dodam że tylko niektóre marki mają stosowną marżę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Sepcem" nie jeździłem, ale jeździła znajoma mi osoba i bardzo chwali ich rozwiązanie. Ponoć podczas podjazdów efekt pompowania praktycznie w ogóle nie występuję i blokada jest nie potrzebna. Gość jest serwisantem od wielu lat i dobrym fachowcem. Mimo wszystko chciałbym choć raz spróbować, bo jest co wydać... Ponoć Specialized organizuję co jakiś czas testy, więc warto by dopytać w najbliższym punkcie.

Jeśli teraz miałbym wybór (pomijając rozwiązanie Speca), to chciałbym mieć możliwość osobnej blokady przód i tył, oczywiście z kierownika. W swoim Scott'ie mam 3 pozycje, ale działające na przód i tył jednocześnie. Podobnie jak w Treku (którego z resztą testowałem). Mi to wystarcza, ale bywają szczególne sytuację, kiedy rozdzielenie by się przydało.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz na myśli to rozwiązanie  Micro Brain? Jeśli tak to zapytaj dokładniej o plusy i minusy :-) Na bardzo poważnie biorę pod uwagę Speca Epic z tym systemem. Były testy ale w tym czasie zażywałem kąpieli słonecznych :-( Zwłaszcza że modele Treka i Speca są w tej samej cenie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minut temu, Roobs napisał:

Micro Brain?

Dokładnie o to! Popytam. :)

Co do testów - ja chciałem przetestować najbardziej wypasionego Scotta Sparka, ale akurat ten nie dojechał i do teraz go nie mają... Nie wiem jak u Speca, ale może dobrze, że się wygrzałeś...  xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

...trochę doprecyzuje ewentualne zapytane :-) Jak szybko reaguje "automat" w przypadku np.szybkiego zjazdu gdy jest odblokowany  z ostrym nawrotem pod górkę? W takich sytuacjach bardzo sobie cenię narzucane roweru w skręcie tylnym hamulcem. Czasami zdarza się że jest zbyt szybko i dojazd do skrętu ratuję dohamowaniem na obu klamkach co w przypadku przypompowania może skończyć się wyrzutką z siodełka. Ten czujnik jest przy tylnym kole, czy aby nie za daleko?  Ponoć jest 5 poziomów ustawień.

Oby ten mój bełkocik był możliwy do zrozumienia :-)

Edited by Roobs

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niestety - żadnych konkretów nie usłyszałem po za słowami typu "dobrze działa"... ;)

Popytałem też kolegę teamowego, ale nikt z ekipy nie miał okazji tego przetestować. Co najwyżej tyle zasłyszane, że ma dobre opinie, ale to wiele nie pomoże...

Pozostaje ewentualnie poszukać jakiegoś centrum testowego Speca, tak jak w B-B jest np. Giant. Da się też pożyczyć Treka. Może któraś z wypożyczalni będzie mieć taki sprzęt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

od 1,5 roku mam Canyon Lux z 3-stopniową (CTD - climb/trail/descend) regulacją z manetki (na raz przód i tył). Nie wyobrażam już sobie roweru MTB (a zwłaszcza fulla) bez takiej regulacji. Dżwigienka chodzi ciężkawo przy blokowaniu ale steruje na raz dwoma amortyzatorami. Kiedyś też mi zależało na dwóch odrębnych manetkach na przód i tył, jednak zdałem sobie sprawę, że przy szybkiej jeździe, ciągłej zmianie przerzutek dodatkowa manetka to coś co dodatkowo odrywa od przyjemności jazdy.

 

Edited by zaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że panowie trochę przesadzacie z tą zawieszeniową techniką rowerową. Wystartujcie w przynajmniej kilku zawodach, zajmijcie jakieś znaczące miejsca w rankingu. Jesli to osiągniecie, spróbujcie poeksperymentować ze sprzętem. Sprzęt nie jedzie tylko człowiek. Oczywiście mozna udać się na łączkę najdrozszym i najbardziej technicznie zaawansowanym rowerem. I popisywać się i dbać aby go ktoś nie zwinął. A tak naprawdę to od tej techniki zawieszenia, dla amatora, a takimi mniemam jesteście,  o wiele ważniejszym jest np. dobór obręczy i opon. Co ja gadam dobór obręczy i opon, dobór ciśnienia w oponach w zależności od warunków na trasie!

  • Like 2
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bumer. "Wydaje mi się, mniemam" oraz jakieś tam własne przemyślenia są dobre przy kolejnym piwku i śpiewaniu wspólnych piosenek. To o co pytam nie opiera się na gdybaniu i na pewno aby dostrzec różnicę ne trzeba być na kilku promowanych zawodach. Dajże spokój z takimi wywodami, spróbuj, zapoznaj się to może zrozumiesz o czym piszę.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, johnny_narciarz napisał:

No niestety - żadnych konkretów nie usłyszałem po za słowami typu "dobrze działa"... ;)

Popytałem też kolegę teamowego, ale nikt z ekipy nie miał okazji tego przetestować. Co najwyżej tyle zasłyszane, że ma dobre opinie, ale to wiele nie pomoże...

Pozostaje ewentualnie poszukać jakiegoś centrum testowego Speca, tak jak w B-B jest np. Giant. Da się też pożyczyć Treka. Może któraś z wypożyczalni będzie mieć taki sprzęt?

Tu w okolicy nikt tego nie ma. Może coś na wiosnę się zmieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Roobs napisał:

Bumer. "Wydaje mi się, mniemam" oraz jakieś tam własne przemyślenia są dobre przy kolejnym piwku i śpiewaniu wspólnych piosenek. To o co pytam nie opiera się na gdybaniu i na pewno aby dostrzec różnicę ne trzeba być na kilku promowanych zawodach. Dajże spokój z takimi wywodami, spróbuj, zapoznaj się to może zrozumiesz o czym piszę.

A po co się irytować? Na forum rowerowym z pewnością Ci lepiej doradzą. A najlepiej w fabryce czy ośrodku badawczym. Zawsze krytycznie odnosiłem się do przerostu formy nad treścią. Cóż, taki jestem.   Moje doświadczenia z treningów w klubie  kolarskim  i udział w zawodach, nauczyły mnie pokory dla siły człowieka, nie jakości sprzętu.   

Nie mniej jednak rozumiem chęć posiadania czegoś najlepszego, najdroższego, specjalnego...  Cóż, widziałem już ludzi jeżdżących  Lambo po  "śpiących policjantach", jeżdżących na najwyższej klasy rowerze w zwykłych butach do chodzenia, bez zapięć do pedałów. Można, oczywiście, pozdrawiam i polecam rowery co najmniej po 50 tys. Z pewnością są lepsze od tych za 2 tys.   

Edited by Bumer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Bumer napisał:

A po co się irytować? Na forum rowerowym z pewnością Ci lepiej doradzą. A najlepiej w fabryce czy ośrodku badawczym. Zawsze krytycznie odnosiłem się do przerostu formy nad treścią. Cóż, taki jestem.   Moje doświadczenia z treningów w klubie  kolarskim  i udział w zawodach, nauczyły mnie pokory dla siły człowieka, nie jakości sprzętu.   

Nie mniej jednak rozumiem chęć posiadania czegoś najlepszego, najdroższego, specjalnego...  Cóż, widziałem już ludzi jeżdżących  Lambo po  "śpiących policjantach", jeżdżących na najwyższej klasy rowerze w zwykłych butach do chodzenia, bez zapięć do pedałów. Można, oczywiście, pozdrawiam i polecam rowery co najmniej po 50 tys. Z pewnością są lepsze od tych za 2 tys.   

Często zgadzałem się z twoimi postami, bywały takie które nie podzielałem ale tu zalatuje jakimś żalem niemożności, zawiści niż wiedzą. Mam wpisywać swoje czasy, obiekty, zawody abyś zrozumiał że mam pojęcie o oponach, ciśnieniu, ustawieniach...Do czego Ci te własne senne opinie? Faktycznie jakieś elementy zgodne mają, jednak całość to taki żal do garbatego że ma proste dzieci. Niestety niewiele zrozumiałeś, nie wygląda też abyś miał wiedzę w tej kwestii jeśli jest inaczej to nie miej pretensji do mnie bo post swój napisałeś byle jak, tak dla napisania, tak to odbieram ja. Pomijam miernotę postu proponując mi zakup roweru za 50 tyś aby poczuć się "wyższym" . Ze względu  na ilość czasu tu wspólnie spędzonego tym razem nie podsumuję tego, liczę że twoje pozostałe posty na forum będą logiczne, przynajmniej do mnie.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Bumer napisał:

Wydaje mi się, że panowie trochę przesadzacie z tą zawieszeniową techniką rowerową. Wystartujcie w przynajmniej kilku zawodach, zajmijcie jakieś znaczące miejsca w rankingu. Jesli to osiągniecie, spróbujcie poeksperymentować ze sprzętem. Sprzęt nie jedzie tylko człowiek. Oczywiście mozna udać się na łączkę najdrozszym i najbardziej technicznie zaawansowanym rowerem. I popisywać się i dbać aby go ktoś nie zwinął. A tak naprawdę to od tej techniki zawieszenia, dla amatora, a takimi mniemam jesteście,  o wiele ważniejszym jest np. dobór obręczy i opon. Co ja gadam dobór obręczy i opon, dobór ciśnienia w oponach w zależności od warunków na trasie!

Trochę racja - odpowiedni dobór opon oraz ciśnienia do charakteru terenu i jazdy potrafi wiele zmienić. tak samo jak geometria ramy. Obręcze troche też. Zawieszenie bardzo, zwłaszcza jeżeli jeżdzimy po zróżnicowanym terenie (wyboje/zjazdy/podjazdy/zwykłe ścieżki/utwardzone nawierzchnie) - w takim kontekście pytanie o regulowane zawieszenie jest jak najbardziej na miejscu.

Musisz pamiętać, że oponę łatwo (i relatywnie tanio) można kupić nową i zmienić, dopompować, spuścić powietrze itp, wrócić z powrotem do poprzedniej opony itp. Wymiana zawieszenia w fullu to już bardziej skomplikowana operacja, nie każdy damper/amortyzator pasuje do każdej ramy, jest kwestia odpowiedniego doboru wszystkich elementów - więc kupując rower można założyć, że opony wymienimy jeszcze x razy w te i wewte.. Zawieszenie już niekoniecznie. upgade amortyzatora na taki starowany z manetki także niekoniecznie jest łatwy i może się wiązać z wymianą całego amortyzatora.

Z punktu widzenia ekonomiki użytkowania roweru dobrze jest starannie dobrać ramę z zawieszeniem do naszych celów i możliwości i mieć sprzęt na lata, do którego możemy sobie potem dobierać/zmieniać/testować opony, obręcze, przerzutki, hamulc itp .  

A żeby mieć dobry rower muszę mieć przyzwoite miejsce w rankingu? Słabszy kolaż musi mieć rzęch?

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Roobs", a kupuj sobie co zechcesz. A jeździj nawet na rakiecie, nic mnie to nie obchodzi. Zwróć jednak uwagę, że obaj jesteśmy członkami forum narciarskiego,  obaj mamy takie same prawa do wyrażania opinii. Swoją wyraziłem. Na jakiej ona wiedzy i doświadczeniu jest oparta, nic Ci do tego, bo to moja opinia. Wcale nie zależało mi na czyimkolwiek poklasku. Twoje stwierdzenie, że czegoś nie rozumiem, że nie czytam ze zrozumieniem, jest w mojej ocenie błędne.  Nie wydaje Ci się jednak, że lepsze porady mógłbyś uzyskać na forach rowerowych? Gdzie Twoja logika działania? Czy widziałeś kiedyś aby na forach kulinarnych znakomity kucharz pytał  gawiedź o  sposób przyrządzania trufli? Jeśli nie rozumiesz aluzji wyjaśniam, znakomity kolarzu, pytaj o szczegóły techniczne na forach zawodowych kolarzy i ich serwisantów. Tam łatwiej uzyskać poradę niż na forum narciarskim.

I jeszcze kolejna uwaga, niestety to Ty swój post napisałeś byle jak. Daj go do oceny swojej "pani od polskiego" z podstawówki. Jeśli  zdobywasz wiedzę i doświadczenie z taką logiką i  zapałem jak na lekcjach j. polskiego, to wybacz, w ocenie niektórych możesz być niezrozumiany.  Wystarczy złośliwości.

Z przykrością muszę stwierdzić, że i Ciebie "zaj" to także tyczy, "kolażu".   

Edited by Bumer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz Bumer - Roobs pytał raczej o doświadczenia z zawieszeniami do rowerów terenowych a ty masz jakieś w tym zakresie? Trenowałeś kolarstwo górskie w tym klubie? Bo brzmisz trochę na zasadzie "nie znam się to się wypowiem". A skoro przeszkadza ci dyskusja o rowerach na tym forum - czemu się do niej przyłączasz?

  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 10.10.2017 o 18:15, Bumer napisał:

Wydaje mi się, że panowie trochę przesadzacie z tą zawieszeniową techniką rowerową.

Andrzej, ja Ci proponuję wziąć udział w testach takich rowerów. Jest ich mnóstwo i są zazwyczaj całkowicie darmowe. Organizują je Specialized, Trek, Scott, Kross, Merida, Kellys i pewnie jeszcze coś się znajdzie. Weź najlepiej model z możliwie wysokiej półki i daj mój jechać... Sam się przekonasz, dlaczego warto wydać trochę więcej pieniędzy. Jeszcze niedawno też uważałem, że szkoda kasy, a obecnie stoją u mnie w domu 3 nowe rowery, w tym 2 Fulle... :ph34r:xD;) 

A wracając do tematu - myślę, że osobne, bądź częściowo osobne blokowanie amorów dałoby się zrobić na jednej dźwigni. Tak jak jednym ruchem kciuka możemy zrzucić jeden bieg, 2, 3, albo nawet 4 na raz (tak mam w tłuściochu)! Analogicznie - lekkie przyciśnięcie, blokujemy tylko tył, mocniejsze (głębsze) blokada obydwu. Blokowanie samego przodu raczej nie potrzebne. Dwie dźwignie to może być zbyt skomplikowane, kiedy trzeba szybko działać. 9_9 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bumer skoro jest wątek na forum o rowerach to zapytałem, co to za odsyłanie na inne strony i prostackie sugestie o języku Polskim? Nie ma w moim poście nic co wymagałoby odsyłania mnie do szkoły, w przeciwieństwie do mnie załapujesz się pod definicje analfabety. Zanim w pędzie odpowiedzi pękniesz z czerwoności i coś tu napłodzisz sprawdź definicję:-)   Weź pod uwagę że są tu tacy którzy jeżdżą rowerami nie mniej niż na nartach, sprawia Ci to jakiś  ból?Twierdzenia o gotowaniu zostaw sobie w domu. Nie napisałeś niczego co by odnosiło się do tematu, jakieś własne dożynkowe doświadczenia o zakupach za 50 tyś kompletnie pokazują w jakim miejscu jesteś. Może jest inaczej ale jak bierzesz się za dyskusję to przyłóż się do tego lub nie pisz nic jak wspomniał tu inny forumowicz. Ja uważam się za słabego narciarza mimo że jeżdżę od 8 lat, natomiast w rowerze  potrafię ustawić sobie zawieszenie, dobrać opony, ciśnienie w oponach jak i w zawieszeniu, potrafię ocenić dobór przełożeń, ocenić jakość hamowania itd,itd.Dlatego nie do końca jestem przekonany nad wyższością elektroniki czy hydrauliki odpowiadającej za sterowanie automatyczne zawieszenia.  Skąd twoje twierdzenie że trzeba być  jakimś utytułowanym,doświadczonym zawodnikiem aby mieć przydatność  z odpowiedniego systemu zawieszenia? Jeśli ty nie masz nie oceniaj innych bo to słomą zalatuje :-)Szanuj innych na forum, bo o mnie nie masz żadnego pojęcia więc osmark o "kolażu" zatop w czymś chłodnym wyciągając słomkę z obuwia :D:D:D

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, zaj napisał:

Wiesz Bumer - Roobs pytał raczej o doświadczenia z zawieszeniami do rowerów terenowych a ty masz jakieś w tym zakresie? Trenowałeś kolarstwo górskie w tym klubie? Bo brzmisz trochę na zasadzie "nie znam się to się wypowiem". A skoro przeszkadza ci dyskusja o rowerach na tym forum - czemu się do niej przyłączasz?

Dokładne, a nawet więcej. Pytałem o automatyczne rozwiązania ustawiania  zawieszenia.  Tylko skąd Bumer ma to wiedzieć? Ja tu jestem dość długo, natomiast z czasem czytając na forum dostrzeżesz że "Kolega" lubi sobie napisać bez logiki w każdym temacie. Takie "jezdem  to piszem" ;-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Bumer napisał:

"Roobs", a kupuj sobie co zechcesz. A jeździj nawet na rakiecie, nic mnie to nie obchodzi. Zwróć jednak uwagę, że obaj jesteśmy członkami forum narciarskiego,  obaj mamy takie same prawa do wyrażania opinii. Swoją wyraziłem. Na jakiej ona wiedzy i doświadczeniu jest oparta, nic Ci do tego, bo to moja opinia. Wcale nie zależało mi na czyimkolwiek poklasku. Twoje stwierdzenie, że czegoś nie rozumiem, że nie czytam ze zrozumieniem, jest w mojej ocenie błędne.  Nie wydaje Ci się jednak, że lepsze porady mógłbyś uzyskać na forach rowerowych? Gdzie Twoja logika działania? Czy widziałeś kiedyś aby na forach kulinarnych znakomity kucharz pytał  gawiedź o  sposób przyrządzania trufli? Jeśli nie rozumiesz aluzji wyjaśniam, znakomity kolarzu, pytaj o szczegóły techniczne na forach zawodowych kolarzy i ich serwisantów. Tam łatwiej uzyskać poradę niż na forum narciarskim.

I jeszcze kolejna uwaga, niestety to Ty swój post napisałeś byle jak. Daj go do oceny swojej "pani od polskiego" z podstawówki. Jeśli  zdobywasz wiedzę i doświadczenie z taką logiką i  zapałem jak na lekcjach j. polskiego, to wybacz, w ocenie niektórych możesz być niezrozumiany.  Wystarczy złośliwości.

Z przykrością muszę stwierdzić, że i Ciebie "zaj" to także tyczy, "kolażu".   

Po co Pani z Polskiego? Dawaj, chętne zapoznam się z twoimi uwagami. Pośmieję się trochę ;-) Tylko się postaraj ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 10.10.2017 o 13:11, johnny_narciarz napisał:

No niestety - żadnych konkretów nie usłyszałem po za słowami typu "dobrze działa"... ;)

Popytałem też kolegę teamowego, ale nikt z ekipy nie miał okazji tego przetestować. Co najwyżej tyle zasłyszane, że ma dobre opinie, ale to wiele nie pomoże...

Pozostaje ewentualnie poszukać jakiegoś centrum testowego Speca, tak jak w B-B jest np. Giant. Da się też pożyczyć Treka. Może któraś z wypożyczalni będzie mieć taki sprzęt?

Po rozejrzeniu się po okolicy trafiłem na Speca. Pomijam że to inna wersja Brain to jest jeszcze na  Shimano Deore XT z 11 a chciałem zaspokoić moją ciekawość SRAM Eagle, 12-speed, 10-50t. Mało tego, wpłata - kaucja to coś chyba około 20 tys zł :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...