Narty - skionline.pl
Jump to content

leitner

Members
  • Posts

    3,965
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    121

leitner last won the day on October 30

leitner had the most liked content!

About leitner

Personal Information

  • Imię
    Marcin
  • Miejscowość
    Warszawa
  • Strona WWW
    https://www.youtube.com/channel/UC6UpXVwLnqA4j5cyskJz3Hw
  • About me
    Interesuję się pogodą, kolejami linowymi, wyciągami narciarskimi, transportem publicznym i polityką.
    A poza tym jeszcze się uczę :)

Ski equipment

  • Narty marka
    Head Superhape i.Rally 163, Dynastar
  • Buty marka
    Nawet nie wiem
  • Gogle
    Uvex

Skills

  • Styl jazdy
    zależny od humoru ;)
  • Poziom umiejętności
    6
  • Dni na nartach
    1

Recent Profile Visitors

17,632 profile views

leitner's Achievements

Weteran

Weteran (6/6)

7.4k

Reputation

  1. Warto dodać, że już teraz można sprawdzić w ten sposób odjazdy autobusów Komunikacji Beskidzkiej (choć zdarza się jeszcze, że nie wszystkie autobusy się wyświetlają) a od jutra będzie można kupić na nią bilet również przez aplikację moBilet (która jest podłączona do niektórych aplikacji bankowych). Aplikacja Kiedy przyjedzie funkcjonuje również jako strona internetowa - nie ma potrzeby pobierania aplikacji na telefon.
  2. Wczoraj odwiedziłem budowę kolei z Dolin. Na wstępie zaznaczę, że moim skromnym zdaniem w tym sezonie (choćby pod jego koniec) raczej się nią nie przejedziemy. Oczywiście zależy to od wielu czynników (może będzie ciepło i sucho?). W każdym razie trudno mówić o jakimś terminie, skoro nadal wszystkie fundamenty nie są gotowe. Zaczynamy od Dolin i skarpy. Teren pod budowę dolnej stacji nadal nie jest gotowy. Ziemia z osuwiska nie została jeszcze wywieziona. Najgorsze niestety przed nami... Osuwisko nadal żyje! Krótko przed moją wizytą doszło do kolejnego osunięcia się błota. Tym razem całkiem sporo ziemii osunęło się na jedną z maszyn budowlanych przesuwając ją o ok. 2-3 cm! Jak widać po śladach z błota - czerwony element przesunął się w prawo Lawina błotna spowodowała również skrzywienie maszyny. Skoro nadal osuwisko jest czynne, to ile jeszcze pracy trzeba tam wykonać? Zaznaczam, że ziemia osuwa się w pewnej odległości od dolnej stacji. Do lasu leci sobie beton:Widok z góry:Stan budowy pierwszej nośnej wysokiej podpory:Na Skrzycznem praca wre, nawet w niedzielę:A to gotowy fundament pod jeden z ostatnich słupów: Skok na budowę orczyka. Stacje oraz podpory stoją już na miejscu. Przynajmniej tutaj pojeździmy zimą, do końca grudnia ma też zostać przebudowane naśnieżanie Jaworzyny. Dość dziwnie wygląda połączenie Ondraszka z Halą - wygląda jakby zamieniał się w drogę. Został tam zwężony. Liczę jednak na to, że prace ziemne będą tam jeszcze trwały i efekt końcowy będzie inny. Dojazd z Jaworzyny na Doliny wygląda tak sobie. Również mam nadzieję, że to nie koniec prac. Niestety same Doliny po ukończeniu budowy będą jeszcze bardziej wąskim gardłem jeśli nie przesunie się górnej stacji talerzyka. Na parkingu pojawiło sie mnóstwo zabawek. Do wyboru do koloru! Budowa idzie słabo również z winy Leitnera (nie, nie mnie 😉). Nie oni odpowiadają za brak dobrych badań geologicznych na Dolinach, ale na pozostałych fragmentach budowy też przez długi czas wiele się nie działo. Mam nadzieję, że przez tę budowę nie będę musiał zmieniać nicka 😛
  3. Wiesz, jaka jest różnica w cenie zakupu kilku armatek a budową zbiornika? W liczbie koniecznych do uzyskania pozwoleń i dokumentacji projektowych? Porównanie bardzo nietrafne. Bez prawka nie możesz pojechać samochodem, bez paliwa również. Ponadto armatki stojące jeden sezon (max dwa) nieużywane lub prawie nieużywane nie wymagają aż tylu nakładów, co nieużywany przez rok lub dwa samochód. To w końcu "sra" pieniędzmi, czy inwestuje w to "na co akurat wystarczy kasy"? Logiki to się nie trzyma. Jeśli COS dostaje 5 mln, to ma je zakopać pod ziemię, bo za rok zbuduje zbiornik? Odpowiem - nie może tak zrobić, bo dostaje fundusz na inwestycję a nie na trzymanie kasy w skarpecie. Póki co nie było problemu z tym, że COS nie miał pieniędzy na zbiornik. Długo trwały prace nad wyborem lokalizacji, badaniami geologicznymi, decyzjami planistycznymi. Jak rozumiem zgodnie z Twoją logiką przez ten czas nie powinni inwestować ani grosza, bo za kilka lat zrobią zbiornik? Oczywiście, że te wszystkie prace powinny się zacząć lata temu. Dlaczego się nie zaczęły? Może brakowało strategii, może brakowało innego spojrzenia. Nie wiem. Czyli twierdzisz, że jeśli ktoś np. świetnie prowadzi sieć warsztatów samochodowych, założył je od zera, zarabia mnóstwo pieniędzy, wie doskonale jak zarządzać każdym istniejącym przedsiębiorstwem w Polsce? Niezależnie od źródeł i możliwości finansowania oraz pola działalności (w tym też od strony prawnej)? 1. Czyli budujemy zbiornik bez wystarczającej floty armatek do naśnieżania? Czy zostajemy przy niewielkiej liczbie, którą mamy? Czy jednocześnie w jednym sezonie kupujemy zarówno armatki, zbiornik, jak i cały system naśnieżania? (System naśnieżania to nie tylko zbiornik i armatki) 2. Gdzie na terenie COS umieściłbyś dużą farmę fotowoltaiki? Pomysł na pewno ciekawy, ale od powierzchni będącej we władaniu COS, odejmij tereny, które przez północne nachylenie stoku nie spisałyby się tak dobrze oraz miejsca, na których, gdyby ktoś postanowił zbudować farmę fotowoltaiki, zostałby zbluzgany przez wszystkich wokół za niszczenie krajobrazu, dla którego turyści odwiedzają Szczyrk 3. Czyli najpierw budujemy zbiornik, ale go nie wykorzystujemy w pełni, bo dopiero po jakimś czasie rozwijamy system? 4. Czy jak powstanie kilka zbiorników to sezon będzie trwał od stycznia do grudnia? A bardziej poważnie - bardzo często sezon jest zamykany ze względu na mizerną frekwencję a nie brak śniegu. Kluczowe jest przygotowanie się na początek sezonu, kiedy jest spodziewana największa frekwencja. A z tym bywa ciężko we wszystkich ośrodkach w tej części Europy niezależnie od liczby zbiorników (a zależnie od temperatur, położenia, profili tras narciarskich). 6. Poszerzenie tras wymaga przebudowy systemu naśnieżania, lepiej to ze sobą koordynować. Generalnie zgadzam się, że pod kątem narciarskim lepiej by było najpierw zainwestować w system naśnieżania, a potem w koleje. Od strony prawnej nie są to jednak równie trudne tematy. Warto też pamiętać, że TDT bez końca nie będzie rejestrował sypiących się wyciągów orczykowych, dlatego też czasem trzeba zmienić priorytety nawet jeśli wydaje się to głupie. Najlepiej byłoby w jeden rok zrobić taką rewolucją jak zrobił TMR w SON - 3 nowe koleje, poszerzenie wielu tras wraz z budową systemu naśnieżania i zbiornikiem. Trzeba mieć na to kilka razy więcej pieniędzy na jeden rok. W realiach finansowych (i wzajemnej konkurencji o dotacje inwestycyjne) COS-ów jest to praktycznie niemożliwe.
  4. Warto zauważyć, że w minionym sezonie sąsiedzi (TMR) utrzymali tylko jedną trasę do gondoli. Czerwona jedynka nie była otwarta nawet przez pół dnia. Mimo tego, że jest szeroka, ma porządny system naśnieżania i bardzo drogi system oświetlenia, który w minionym sezonie na siebie nie zarabiał. Kwestia priorytetów (oprócz 1 zamknięte były też oficjalnie dwie trasy na Julianach, 6 praktycznie już nie istnieje, 3d została nawet wymazana z oznaczeń). Tak, na Skrzycznem jest problem z wodą, dlatego budowany będzie zbiornik. Na pewno powinien powstać wcześniej, lata temu. Z pewnością wszystkie pozwolenia udałoby się załatwić szybciej, gdyby nie analiza kilku lokalizacji zbiornika. Gdyby nie kupili teraz armatek, nie oznacza to, że zbudowano by zbiornik! Swoją drogą w SON/SMR też jest problem z wodą i przydałby się drugi zbiornik. Na pewno, gdyby TMR kupił COS, nagle znalazłyby się pieniądze na budowę kanap, zbiornika, mnóstwa lanc i armatek. Spodziewałbym się jednak, że po niedługim czasie wielu użytkowników forum zaczęłoby (całkiem słusznie) narzekać na skutki monopolu jednej spółki w Szczyrku. PS Dawna Kaskada i Hondraski zarosły, bo grunty te nie są własnością ani w dzierżawie COS. Dlaczego? Można się zapytać właścicieli działek.
  5. COS jako firma państwowa nie do końca kupuje zawsze to, co w danym momencie jest pilne - i nie jest to nic złego. Skoro w tym roku dostali kasę na kolej linową, poszerzenie tras i armatki, a za rok prawdopodobnie na zbiornik, to co w tym złego? Za rok być może kasy na armatki już by nie było i pojawiłyby się głosy "po co komu dziesiątki tys m3 wody skoro nie ma czym naśnieżać". A dobrze wiemy, że za 2 lata te same armatki będą zapewne droższe. Po co więc zwlekać z zakupem? Przez rok działania na ćwierć gwizdka nic złego im się nie powinno stać.
  6. Mostostal nie robi wyciągów od lat. Swego czasu pomagał instalować to, co przywiózł np. Doppelmayr (np. na Czantorii), ale sami nic już takiego nie robią. Tatralift został prawdopodobnie wykluczony kryterium doświadczenia - firma musiała dostarczyć kolej linową przynajmniej 4-osobową o wartości min. 25 mln zł brutto. W sumie nie wiem, ile dokładnie kosztowała kolej na BSA, ale patrząc na ówczesne ceny, mogła być tańsza. No i fakt faktem oprócz BSA, Buczynki i Kamczatki nie postawili nic wyprzęganego (a przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo). Faktycznie, ceny mocno skoczyły. Dzięki za link z ciekawym przeglądem inwestycji. Tak, to bez problemu. Pewnie w maju ruszą prace.
  7. Zarówno w przetargu na wyciąg orczykowy, tor saneczkowy, zagospodarowanie Jaworzyny, jak i na kanapę z Dolin ofertę złożył tylko Leitner (niestety nie ja 😛). Swoją drogą trochę drogo - orczyk z dodatkami to koszt 11 milionów (kilkadziesiąt tysięcy powyżej kosztorysu) a kanapa ponad 43 (COS przygotował na nią prawie 55 mln zł) . Dla przypomnienia - talerzyk na Dolinach kosztował 1 milion a kanapa na Jaworzynę - ok. 24 milionów.
  8. SON nie potrafi ogarnąć terenu na Hali Skrzyczeńskiej, które mogłoby być wizytówką tego ośrodka, więc nieswoim terenem raczej nie będzie się przejmować. Schody z poręczą to by się przydały od wyjścia z gondoli do Kuflonki, szczególnie że chodzi tamtędy sporo dzieci a latem również starszych osób. Nie mówiąc już o braku przejazdu z 1/Bieńkuli przez ul. Zwalisko. A co do samej inwestycji - kanapy będą garażowane w stacjach, sterówki będą zwykłe kontenerowe a na każdym z siedzeń kanapy będzie umieszczony napis "Skrzyczne". Kolor osłon nie został jeszcze wybrany. Wg zapisów przetargu kolej zostanie oddana do użytku ok. połowy grudnia. Sądząc po zapisach nie wystartuje Tatralift ze względu na kryterium doświadczenia.
  9. Dzięki wszystkim, a tych, którzy jeszcze nie wypełnili, zachęcam do wypełnienia https://forms.gle/j4yqtdr8d9DwUftR7
  10. leitner

    Kasprowy Wierch

    Dzięki! Informują o 1 osobie, natomiast w praktyce wpuszczane są 2 co drugie krzesełko. Chodzi po prostu o mniejsze obciążenie. Jaki jest tego powód? Nie wiem. Obsługa mówiła jedynie "jak naprawimy problem, to będzie jak wcześniej".
  11. leitner

    Kasprowy Wierch

    Na Kasprowym warunki świetne. Do Gąsienicowej brak kolejek, do Goryczkowej 25 minut. Kolej zabiera narciarzy tylko na co drugie krzesełko. Zjazd do Kuźnic czynny. Na pewno od Goryczkowej, bo zjeżdżałem toboganem. Kolano rozwalone, sezon skończony Za to poraz pierwszy na Kasprowym jeździłem w tak pięknym słońcu 😊
  12. Dziś w Myślenicach warunki bardzo dobre. W miarę twardo, tanio i brak ludzi. Bez przetarć. Nic tylko jeździć!
  13. W środę warunki były w miarę dobre. Moim zdaniem na spokojnie sezon będzie trwać do końca miesiąca.
  14. Dziś w ciągu dnia było niby ciepło, ale w cieniu na Ondraszku jeszcze o 13 było twardo jak nim jechałem. Jako, że zjechałem na dziko na sam dół (oprócz ostatniej skarpy), spodziewam się, że w ten weekend będzie normalnie powyżej Jaworzyny. Będę tu do środy, to dam znać, jak się zmienia
www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Create New...