Narty - skionline.pl
Jump to content
Sign in to follow this  
JC

Jak ustalić DIN, czyli właściwie ustawić wiązania?

Recommended Posts

Jak ustalić DIN, czyli właściwie ustawić wiązania?

Temat regulacji wiązań narciarskich powraca na forach internetowych niczym grypa osłabiając nas niekiedy poradami, z których wynika, iż użycie siły jest najlepszą metodą zwiększającą efektywność ich działania.

Wykorzystując do diagnostyki wiązań maszyny Jetbond, czyli ultra precyzyjnej zrywarki symulującej i oceniającej ich pracę, zażegnaliśmy problem brutalnego traktowania sprzętu.

Zachęcam do zapoznania się z tekstem: http://www.skionline.pl/sprzet/?co=newsy&id_txt=3490 oraz do dyskusji na forum.

Jeżeli będziecie mieć pytania do autora tekstu Tomka Osuchowskiego, a zarazem osoby najbardziej zorientowanej w sprawach technicznych proszę o wypisywanie ich poniżej.

Tomek obiecał udzielić wyczerpujących odpowiedz.

Edited by JC
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

tam pisze że nie jest przesadnie drogie to badanie ale nie pisze jak drogie:D, przy mojej jeździe :D moge mieć ustwione ok 8 ale podczs jazdy po tyczkach wolę mieć do końca skali , z tego co zauważyłem na szkoleniu nie tylko moje wiązania były ustawione ponad 10din :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
tam pisze że nie jest przesadnie drogie to badanie ale nie pisze jak drogie:D, przy mojej jeździe :D moge mieć ustwione ok 8 ale podczs jazdy po tyczkach wolę mieć do końca skali , z tego co zauważyłem na szkoleniu nie tylko moje wiązania były ustawione ponad 10din :D

Odpowiedź Tomka

- test kosztuje w zależności od punktu 25-35 PLN - wydaje się ze skoro badanie jest ważne rok to warto wiedzieć czy nasze 7.0 wg tabeli jest realne , czy tez musimy kręcić wiązanie na całkiem inne wartości , żeby uzyskać realne 7. Przy bardzo dużych prędkościach , gdzie siła upadku rozkłada się inercyjnie a uderzenie początkowe jest b. duże - wiązania i tak z reguły wypinają. Gorzej jest jeśli wywrotka następuje przy małej prędkości, w mokrym śniegu etc.Wtedy następuje gwałtowne zatrzymanie bez rozkładu sił i najczęściej dochodzi do : kontuzji stawu kolanowego, złamań , zwichnięć ...

- co do ustawienia wiązań do końca skali to raczej należy tego unikać. Wiązania powinny być tak dobrane , żeby przy nawet wysokim ustawieniu ( lub bardzo niskim ) , znajdować się z nastawem w rejonie 70 % od środka wiązania. Wiązania maja wtedy szanse pracować elastycznie ( sprężyny nie sa ani nadmiernie ściśnięte , ani też nadmiernie luźne). Jeśli wiec chcemy hipotetycznie ustawić wiązania na 11.0 a skala kończy sie na 12 to powinniśmy mieć wiązania ze skalą do 14 .0 .Podobnie w druga stronę - jeśli mamy ustawić na 4.0 a skala kończy się na tej wartości to lepiej mieć wiązania które zaczynają się od 2,5 DIN.

Dlaczego tak skoro jest jeszcze skala ? Dlatego ze jeśli np. wg. tabeli wychodzi ze mamy mieć na 4.0 DIN ale sprężyna jest za sztywna i Jetbond pokazuje że to w realu powinno być 2,5 , czyli o 1,5 słabiej to... brakuje nam skali do regulacji

- nawet zawodnicy przychodzą do nas sprawdzić wiązania . Badamy je przy skali 7.0 i okazuje się ze np. przody trzeba zmienić do realu o : L1,0 i P -0,5 a tyły L-1, P 0 .Znaczą wartości na narcie i wiedza na ile w realu ustawić swoje np.11 DIN. Wtedy jest większa pewność , że nastaw odpowiada realnej wartości.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomek zaproponował, aby kilkoro za nas podało swoje parametry do wyliczenia ustawienia wiązań.

Więc ja podam jako pierwszy swoje:

Waga: 89

Wzrost: 185

Wiek: 43

Długość podeszwy w mm: 328

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: +3

Zobaczymy, co wyliczy Tomek. Ja ustawiam wiązania zawsze na ... napiszę po wyliczeniach!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo fajny temat.

Sam nieraz zastanawiam jak mają się te wszystkie badania do "szybkich" ustawień wiązań w wypożyczalniach.:eek:

Pada krótkie pytanie - ile pan (pani) waży?

i ewentualnie drugie - a jak pan (pani) jeździ

po uzyskaniu zdawkowych odpowiedzi chłopek bierze śrubokręt i kręci ...

...kręci tak na mniej-więcej ,kręci na "judo" a nus sie udo :P

Potem też widać,że te narty się wypinają w najmniej oczekiwanym momencie.

Niestety ustawienie wiązań na minimum to nie jest najlepsze rozwiązanie,może ono zrobić więcej złego niż dobrego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waga: 75

Wzrost: 182

Wiek: 37

Długość podeszwy w mm: 333

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: 3

Ja mam ustawione przez Marcina Szafrańskiego, zobaczymy czy będzie to zbieżne:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mysiek Ty jesteś jak Turbodymomen! Nigdy nie przestaniesz mnie zadziwiać!

Przecież masz jak wół napisane!!! Trzeba tylko sobie zadać trochę trudu i kliknąć w link: http://www.skionline.pl/sprzet/?co=newsy&id_txt=3490

JC nie irytuj się :P;):)

Popatrz ,że mysiek tamtego posta pisał o 11:05

Toż dla Niego to jest blady świt-po prostu jeszcze się nie obudził :D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
JC nie irytuj się :P;):)

Popatrz ,że mysiek tamtego posta pisał o 11:05

Toż dla Niego to jest blady świt-po prostu jeszcze się nie obudził :D:D:D

W pracy jestem od ..........................................................wczoraj..........biję moj rekord wytrzymałości .............................................................................................................................................................

Share this post


Link to post
Share on other sites

z wielką chęcią również się "skalibruję";)

a oto ja w liczbach:

Waga: 84 kg

Wzrost: 178 cm

Wiek: 31 lat

Długość podeszwy: 326 mm

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poruszałam już tutaj temat źle ustawionych wiązań, więc chętnie się dowiem jak to powinno wyglądać:

waga 65

wzrost 168

wiek 18

dł. skorupy 295

level +3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo fajny temat.

Sam nieraz zastanawiam jak mają się te wszystkie badania do "szybkich" ustawień wiązań w wypożyczalniach.:eek:

Pada krótkie pytanie - ile pan (pani) waży?

i ewentualnie drugie - a jak pan (pani) jeździ

po uzyskaniu zdawkowych odpowiedzi chłopek bierze śrubokręt i kręci ...

...kręci tak na mniej-więcej ,kręci na "judo" a nus sie udo :P

Potem też widać,że te narty się wypinają w najmniej oczekiwanym momencie.

Niestety ustawienie wiązań na minimum to nie jest najlepsze rozwiązanie,może ono zrobić więcej złego niż dobrego.

1.Serwisant powinien co najmniej posługiwać się tabelą i brać pod uwagę jej parametry

2.Wypożyczalnie narciarskie powinny przed sezonem i w trakcie sprawdzać narty na Jetbondzie . Dane sa wprowadzane do kompa. Potem wydajać narty - identyfikowane kodem kreskowym , Po wbiciu danych tabelarycznych komp. od razu przelicza odchylenia wiązań do realu i jest ok ?!

W prostszej formie : narty po przebadaniu na zrywarce można oznaczyć ręcznie przy każdej części wiązania i potem wziąć te dane pod uwagę regulując wiązania .

W krajach alpejskich każda wypożyczalnia działa na takim systemie .

Tomek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomek zaproponował, aby kilkoro za nas podało swoje parametry do wyliczenia ustawienia wiązań.

Więc ja podam jako pierwszy swoje:

Waga: 89

Wzrost: 185

Wiek: 43

Długość podeszwy w mm: 328

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: +3

Zobaczymy, co wyliczy Tomek. Ja ustawiam wiązania zawsze na ... napiszę po wyliczeniach!

Waga: 75

Wzrost: 182

Wiek: 37

Długość podeszwy w mm: 333

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: 3

Ja mam ustawione przez Marcina Szafrańskiego, zobaczymy czy będzie to zbieżne:)

Waga: 77 kg

Wzrost: 176 cm

Wiek: 24 lata

Długość podeszwy: 317 mm

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: 2

Tabelarycznie :

Jacek - 9,4 DIN

SB - 7,0 DIN

PAWKO - 6,3

komentarz:

Jacek ma wysoki nastaw który wynika z dużej wagi , wzrostu i poziomu jazdy. Jednak ma stosunkowo małe buty co powoduje mniejsza dźwignie .

SB ma nizszy nastaw ponieważ : jest wysoki ale wazy stos. mało ,wiec można domniemywać ze jest szczuplejszej budowy ciała .Za to ma duża stopę , a wiec działa spora dźwignia.

Pawko mieści sie w prawie idealnej średniej jeśli chodzi o budowę ciała i styl jazdy. Zapewniam Was ze to ustawienie będzie dla niego ok.pod warunkiem ,ze ma dobrze ustawiony docisk i ok wiązania.

Dane wprowadzone do komp . biorą pod uwagę wiele czynników będących następstwem podanych danych - jak widać w skrócie.

U W A G A

proszę pamiętać ,że jest to tylko wyliczenie tabelaryczne . Tyle powinno sie ostawiać - oczywiście ustawiwszy najpierw prawidłowo "docisk".

Żeby jednak prawidłowo ustawić wiązania - trzeba je przetestować na diagnostyku do wiązań narciarskich Jetbond. Wtedy okaże się czy sprężyny pasują do skali.

Proszę nie piszcie ze teraz sprawdzicie ten czy inny serwis - nie będę mógł wtedy odpowiadać na Wasze pytania.

Marcin ma kolosalne doświadczenie w zakresie regulacji wiązań , wiec na pewno zrobił to dobrze - szczególnie kiedy się znacie ( styl jazdy, temperament, sposób wytrenowania itd.) co tez odgrywa ważna role .

Co innego siła sprężyny. jeszcze raz podkreślam - skala z tabeli to jedno a diagnoza Waszych wiązań to drugie.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
To ja też poproszę :)

Waga; 79 kg

wzrost; 176 cm

wiek; 51 lat

but; 317 mm

poziom; 2

kmusial 5,1

komentarz - o niskim "wydawałoby sie " ustawieniu decyduje wiek i sredni poziom jazdy

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waga:71kg

Wzrost:173cm

Wiek:46

Długosć podeszwy w mm:327

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu:2

Aldok64 5,6 DIN

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wiek 37

waga 93 (taknka tłuszczowa 17,7% czyli w normie)

wzrost 177

skorupa 325

poziom +3

1973Marcin 8,6 DIN

komentarz : pomimo ze podaje najwyższy poziom jazdy to jednak ma pewną nadwagę w stosunku do wzrostu co oznacza,że stawy i wiązadła są bardziej narażone na kontuzje niż u gościa ważącego np.80 kg.

Maszyna nie da się oszukać i pomimo ze ta nadwaga może być w mięśniach to wiązadła pozostają takie same.

Share this post


Link to post
Share on other sites
z wielką chęcią również się "skalibruję";)

a oto ja w liczbach:

Waga: 84 kg

Wzrost: 178 cm

Wiek: 31 lat

Długość podeszwy: 326 mm

Poziom jazdy wg tabeli z artykułu: 3

ravick97 7,5

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poruszałam już tutaj temat źle ustawionych wiązań, więc chętnie się dowiem jak to powinno wyglądać:

waga 65

wzrost 168

wiek 18

dł. skorupy 295

level +3

efcia xD 7,9

jak na kobietę to duży nastaw - wynika z podania wartości +3 . Tutaj nie mamy wpływu na samoocenę. Z naszych doświadczeń wynika ,że na zawodnika czynnie oprawiającego sport to i tak za mała skala - dla amatora już wysoka .właściwe zobowiązuje do jazdy zawsze z bardzo duża prędkością.osobiście radziłbym przeanalizować dokładnie swój styl jazdy.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
efcia xD 7,9

jak na kobietę to duży nastaw - wynika z podania wartości +3 . Tutaj nie mamy wpływu na samoocenę. Z naszych doświadczeń wynika ,że na zawodnika czynnie oprawiającego sport to i tak za mała skala - dla amatora już wysoka .właściwe zobowiązuje do jazdy zawsze z bardzo duża prędkością.osobiście radziłbym przeanalizować dokładnie swój styl jazdy.

Wielkie dzięki, bardzo mnie to uspokoiło :) Niepokoiłam sie trochę, kiedy w serwisie ustawili mi podobną siłę wypięcia, ale teraz widzę, że wszystko jest ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...