skionline.plsprzęt wiadomości wyślij link znajomemu wydrukuj dodaj komentarz

Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEADa

2017.01.12
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
Kliknij, aby powiększyć.
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
HEAD należy do ścisłej czołówki producentów sprzętu narciarskiego. Także pod względem ilości sprzedawanych nart i butów należy do potęg. Od samego początku istnienia firmy, od przełomowych nart z rdzeniem ze sklejki, ciągłymi stalowymi krawędziami oraz ślizgiem z tworzywa sztucznego, które wyznaczyły kierunek rozwoju w budowie nart na kolejne 20 lat, nowe technologie i innowacyjność była zawsze mocnym atutem HEADa. Tak tez jest w przypadku najnowszej kolekcji.
Wśród nowych technologii, które HEAD wykorzystał przy skonstruowaniu kolekcji nart na ten sezon, wyróżnia się oczywiście unikatowe zastosowanie grafenu - rewolucyjnego materiału, o którym mówi się że to najmocniejszy, najlżejszy i najcieńszy materiał, jaki wynaleziono do tej pory. Jest lżejszy od drewna, twardszy niż diament i trzysta razy wytrzymalszy niż stal. Jego zastosowanie w nartach musi zwiastować jedno - narty będą coraz lżejsze, a przy tym mocne i wytrzymałe. Oprócz tego trzeba wspomnieć o technologii KERS, pozwalającej naprawdę mocno przyspieszyć, a także o rozwiązaniu ERA 3.0, dzięki któremu panowanie nad nartą i płynne przechodzenie z zakrętu w zakręt jest coraz łatwiejsze. Ale po kolei.

Zastosowanie nowych technologii HEADa i ich wpływ na właściwości jezdne narty najłatwiej prześledzić, kiedy lepiej przyjrzeć się nartom z linii Performance - flagowemu produktowi HEADa od lat. Mowa tu oczywiście o modelach z serii Supershape, które przeszły w tym roku kolejną "modernizację". Seria składa się z czerech modeli - i.Speed, i.Magnum, i.Rally i i.Titan, pod względem technologicznym identycznych, natomiast różniących się między sobą geometria, a co za tym idzie - preferowanym "zastosowaniem".

Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a

Najnowsze Suershape’y są zbudowane w konstrukcji Worldcup Sandwich Cap, z użyciem wspomnianej technologii Graphene. Drewniany rdzeń wzmocniony jest od spodu warstwą titanalu, a z wierzchu właśnie grafenem. Jego wytrzymałość, a przy tym niewielka waga pozwala na nieco inne niż w klasycznej narcie rozłożenie masy na długości narty, bez uszczerbku dla jej sprężystości i wytrzymałości. Wzmocnienie grafenem pozwala na "wypchnięcie" masy narty na zewnątrz - czyli bardziej w kierunku dziobów i tylnej części nart. Dzięki takiemu rozwiązaniu, łatwiej doścignąć nartę w środku, a tym samym uaktywnić całą krawędź, co od razu skutkuje przyspieszeniem.

Innym ciekawym rozwiązaniem w geometrii narty, możliwym do zrealizowania dzięki zastosowaniu grafenu, jest efekt "narty grubej do samego końca" - ściany boczne są wyższe i sięgają znacznie dalej w kierunku dziobów i tyłów nart, a przy tym narta nadal jest dobrze zbalansowana. Dzięki temu możliwe było zaprojektowanie specyficznych konstrukcji dziobów - innych dla każdego modelu serii Supershape, pozwalających, w zależności od panujących warunków, na dużo większą kontrolę i stabilność jazdy, a także efektywniejsze wykorzystanie krawędzi.

Dzioby nart w poszczególnych modelach Supershape różnią się promieniem podgięcia - najmniejszy promień zastosowano w modelu i.Speed - największy (prawie 10-krotnie większy) - w modelu i.Titan. Zmniejszenie promienia ugięcia dziobu powoduje przesunięcie strefy kontaktu narty ze śniegiem do przodu, a tym samym szybszą inicjację skrętu. Wydłuża też efektywną krawędź i jeszcze wzmacnia stabilność jazdy. Oczywiście nie trudno zgadnąć, że dzięki temu model i.Speed jest szybszy od i.Magnum, a ten od kolejnych dwóch modeli. Z drugiej strony modele o większym promieniu ugięcia dziobów są bardziej uniwersalne przy zmieniających się warunkach, zwłaszcza w świeżym śniegu.

Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a

Jeśli już jesteśmy przy geometrii, nadszedł czas aby wspomnieć o rozwiązaniu ERA 3.0, które jest kombinacją odpowiedniego doboru rockera, progresywnego promienia i zastosowania włókien piezoelektrycznych polepszające stabilność. Wszystko po to, by móc uzyskiwać większe prędkości i bezpieczeństwo przy mniejszym wysiłku.

HEAD w swoich nartach stosuje zasadniczo pięć typów rockera, różniących się proporcjami. Allride Rocker czuje się dobrze zarówno na twardych stokach, jak i w puchu, PNP Rocker to typowe rozwiązanie freeride’owe, natomiast jego jeszcze bardziej pozastokowa wersja nosi oznaczenie TNT Rocker (20% rocker zarówno z przodu jaki i z tył narty). Junior Rocker - tu chyba nie trzeba tłumaczyć, natomiast w nartach Supershape zastosowano Speed Rocker, przeznaczony na twarde stoki. W zależności od modelu jest to połączenie od 5 do 15% rockera z tradycyjnym camberem, dające bardzo efektywne wykorzystanie krawędzi.

Temu samemu celowi służy także zastosowanie progresywnego promienia skrętu. Normalny rocker zmusza narciarzy do bardzo mocnego zakrawędziowania, aby uzyskać kontakt krawędzi ze śniegiem na całej długości. Aby uzyskać ten sam efekt mniejszym nakładem sił, zastosowano zmienny promień - krótszy w przedniej części nart, dłuższy - w środkowej i tylnej. Dzięki temu można uzyskać pełny kontakt ze śniegiem już przy 50% mniejszym zakrawędziowaniu. Wpływa to dodatnio zarówno na prędkość, jak i na stabilność jazdy i trzymanie krawędzi. Stabilność poprawia także zastosowanie piezoelektrycznych włókien z przodu narty, co niweluje w znacznym stopniu nieprzyjemne wibracje dzioba przy jeździe z dużą prędkością bo twardym podłożu, które czuć w normalnych konstrukcjach z rockerem.

Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a

Włókna piezoelektryczne znajdują się także w tylnej części nart, w ramach zastosowania technologii KERS. Jak określają to sami inżynierowie z HEADa - technologia KERS działa jak turbosprężarka, dostarczając dodatkowej mocy i usztywniając tylną cześć nart podczas wyjścia ze skrętu. Jest to w pełni automatyczny zintegrowany system oparty na wbudowanym chipie, zdolnym do kumulowania energii i przechowywania jej do odpowiedniego momentu. Włókna piezoelektryczne przekształcają energię kinetyczną w elektryczną, którą magazynuje umieszczony w narcie chip. Z kolei energia jest automatycznie przekazywana do włókien piezoelektrycznych, wskazywanych przez czujniki. W zależności od sztywności poszczególnych modeli Supershape’ów, czujniki są wcześniej programowane - im bardziej agresywna ma być narta, tym sztywniejsza stanie się jej tylna część. Uwolnienie energii następuję dokładnie w momencie, kiedy narta wychodzi z maksymalnego ugięcia, czyli na końcu skrętu - usztywnienie daje dodatkowe odbicie, a co za tym idzie - przyspieszenie.

Wszystkie cztery modele linii Supershape mają taką samą stylizację, z tym że różnią się kolorami. Jaskrawo żółtozielony jest model i.Speed - z najmniejszym rockerem, o średnim promieniu skrętu (14,0 przy długości 170 cm), zdecydowanie dla największych fanów dużej prędkości na przygotowanym stoku. Zielony kolor posiada model i.Magnum, o nieco dłuższym rockerze, krótszym promieniu skrętu (13,1 przy 170 cm) - również bardzo dynamiczna i niesłychanie zwinna na stoku. Czerwony kolor wyróżnia model i.Rally, o nieco dłuższym (13,7 przy 170 cm) promieniu i szersza pod butem (76 mm). Jest to bardzo szybka uniwersalna narta, stworzona na przygotowane stoki, ale dobrze radząca sobie także przy miękkim śniegu. I w końcu niebieska - i.Titan, o dłuższym promieniu (14,1 przy 170 cm), najdłuższym rockerze (15%) i najszersza pod butem (80 cm). Na przygotowanej trasie dość szybka, świetnie radzi sobie także i poza trasą. Z ciekawostek można dodać, że zielony Supershape (i.Magnum) to obecnie najlepiej sprzedająca się narta na świecie! Na naszym portalu możecie przeczytać wrażenia z testowania tej narty.

Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a
Technologia na usługach prędkości - linia nart Performance HEAD’a

Na koniec warto jeszcze dodać, że w skład linii Performance wchodzą także dwa ekskluzywne modele VIP-owskie - Prestige i Premium. Cechuje je piękna, elegancka stylizacja, jak zwykle w takim wypadku logo i nazwa firmy jest umieszczona dyskretnie. Są to narty konstrukcyjnie bardzo zbliżone do Supershape’ow - oparte na tej samej technologii Worldcup Sandwich Cap, z tym że nie zastosowano tutaj grafenu. Natomiast zamiast technologii KERS, użyto tutaj znanej i sprawdzonej technologii Intelligence™ Chip. Pod względem geometrii model Prestige jest identyczny z i.Rally, natomiast Premium kopiuje geometrię modelu i.Speed (z tym, że nie ma długość 184 cm).

Dokładne parametry nart HEAD Performance możecie znaleźć tutaj:
Narty Head Supershape i.Speed
Narty Head Supershape i.Magnum
Narty Head Supershape i.Rally
Narty Head Supershape i.Titan

Sugerowana cena producenta dla wszystkich modeli Head Supershape - 2999 PLN

pk/skionline.pl

Tagi: #sprzęt narciarski #narty #head #performance #supershape

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


sprzęt narciarski 20/21
Porady
WorldSkitest 19/20
partnerzy ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN
www.trentino.plskionline.tv
YouTube | Facebook | Instagram | newsletter | mobile | RSS | reklama | kontakt | polityka prywatności | polityka cookies
Copyright © 1997-2021