skionline.plsprzęt wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nordica: zintegrowany system mocowania wiązań X-Balance Integrated

2007.01.04
Lepsza równowaga, kontrola nart w skręcie, mniejszy wysiłek, większa tolerancja narty na błędy techniczne - tyle atutów przynosi jeden prosty pomysł inżynierów firmy Nordica i Marker. System X-Balance Integrated, zastosowany w modelach nart z tegorocznej kolekcji: Speedmachine Mach 3 Power i Speedmachine Mach 3, powstał na bazie wcześniejszego rozwiązania X-Balanced System.
System X-Balance Integrated (XBi) to tak naprawdę twórcze rozwinięcie i udoskonalenie obecnego już we wszystkich modelach nart Nordica z ubiegłego sezonu rozwiązania XBS - X-Balanced System. Różnica polega na tym, że w systemie XBi konstrukcja wewnętrzna narty (w modelach z tego sezonu: Full Twin V Active) jest w pełni zintegrowana z płytą, wiązaniem i butem, dzięki czemu możliwy jest bezpośredni przekaz sił z nóg na krawędzie nart. Takie rozwiązanie poprawia dynamikę jazdy, rozkłada we właściwy sposób obciążenia na narcie i siły działające bezpośrednio na jej krawędzie, co z kolei pozwala na bardziej płynne i precyzyjne wykonywanie skrętów przy zdecydowanie mniejszym wysiłku.

System XBS (będący wcześniejszą wersją XBi) sprowadza się, najogólniej rzecz ujmując, do takiej konstrukcji płyty, która pozwala na bardziej swobodne wyginanie się narty. Płyta składa się - co samo w sobie nie stanowi nowości - z dwóch oddzielnych części, z których każda montowana jest osobno do narty. Innowacja polega na tym, że elementy płyty zachodzą na siebie, tworząc kształt litery X (stąd nazwa systemu). Przednia i tylna część poruszają się niezależnie od siebie. Podczas skrętu pozwala to nartom wyginać się swobodnie, podczas gdy siła nacisku buta na wiązanie - mimo ugięcia narty - jest stała. Skrzyżowanie elementów nośnych płyty i możliwość ich "swobodnego" poruszania się względem siebie pomaga także narciarzowi w każdej fazie skrętu utrzymywać środek ciężkości we właściwym miejscu (nad środkiem narty) i przenosić ciężar prostopadle w dół. W każdym momencie jazdy energia rozprowadzana jest na całej długości nart (a nie jak w zwykłych płytach - na przód lub tył), natomiast pod wiązaniem narta nie ulega usztywnieniu.
System XBS może się okazać szczególnie przydatny dla osób nie mogących się pochwalić idealną techniką jazdy - wybacza bowiem i pozwala zniwelować wiele błędów, związanych z niewłaściwym ułożeniem środka ciężkości podczas jazdy.
Dzięki temu, że dzioby nart są lepiej związane z częścią wiązania pod piętą, a tyły - z przednią częścią wiązania, to w momencie zachwiania równowagi siły oddziałujące na nartę rozkładają się nadal we właściwy sposób.

Korzyści, jakie oferuje system XBS trudno przecenić: łatwość utrzymania pozycji, ułatwione wchodzenie w zakręty, szybsze z nich wychodzenie (płyta XBS należy do płyt tzw. aktywnych, które w końcowej fazie skrętu pozwalają "uwolnić" dodatkową energię, co daje większe przyspieszenie), lepsza kontrola nad nartami.

Joanna Wrona
skionline.pl

skionline.pl

powrót

Zobacz
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Sprzęt narciarski 23/24
Porady
WorldSkitest 23/24
  • Test nart 22/23
  • Snowstyle 22/23
  • WorldSkitest: