skionline.plsprzęt wiadomości wyślij link znajomemu wydrukuj dodaj komentarz

Tuning sprzętu zawodowców - tym razem buty

2012.12.04
Tuning butów Rossignol
Kliknij, aby powiększyć.
Tuning butów Rossignol
Testowanie nart - łatwo sobie wyobrazić - ale praca nad dopasowaniem butów?! To bardzo złożony i żmudny proces. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, że nie da się równocześnie próbować nowych ustawień w nartach i butach - brzmi skomplikowanie, lecz wydłuża proces testowania.
Buty zawodników to prymitywnie (z pozoru, oczywiście) wyglądające plastikowe skorupy. Ile jednak jest w nich "know-how" przekonuje się człowiek po głębszym zapoznaniu. Chyba nie muszę mówić, że inną parę zawodnik używa w konkurencjach szybkich, a inną w slalomie. Miększe oczywiście w konkurencjach szybkościowych. Tak więc, każdy ma co najmniej dwie pary. Pytanie: - Po czym poznacie zawodnika na lotnisku? Zabiera buty jako bagaż podręczny. Jak zgubi się torba to kombinezon się pożyczy. Narty również są do załatwienia. Ale bez własnych butów... klops (sic!).

W butach zawodowców nie ma "czegoś takiego" jak but wewnętrzny - to bardzo cienka wkładka, z materiału skóropodobnego, oddzielająca tylko nogę od plastiku. Dopasowuje się skorupę do stopy, a nie jak w modelach amatorskich - buta wewnętrznego. Czy wiecie, że rozmiarówka w butach Race kończy się na 28,5? Tak, to fakt! Zawodnicy biorą buty o rozmiar lub więcej za małe i naciągają przednią część skorupy, robiąc miejsce na palce. Czyli w moim przypadku (mam 27,5) było by to 26,0 - ciarki przechodzą jak o tym pomyślę.

W garażu Alexa Martina
W garażu Alexa Martina

Testując, trzeba zgrać dół z górną częścią buta. Wszystko da się demontować i rozebrać na części. Najczęściej występują dwie twardości buta (dolnej części) i kilka różnych cholewek odpowiedzialnych za ugięcie. Co zaskakujące, te buty wcale nie są sztywne w płaszczyźnie strzałkowej. Odpowiednia elastyczność w ugięciu jest pożądana. Cała tajemnica tkwi w odpowiedniej proporcji ugięcia, zgranej z dynamiką powrotu do pozycji wyjściowej. Za to odpowiedzialna jest tylna część skorupy. Ważne jest przenoszenie impulsów do wewnątrz (w skos) i jak najbardziej sztywna podeszwa. Czy wiecie, że podeszwa buta w dynamicznej jeździe skręca się w "ósemkę"? To oczywiście niepożądane, stąd stosowane karbonowe lub metalowe wstawki. Podglądając przy pracy serwisanta Teda Ligety zauważyłem inne rozwiązanie: poprzecznie zamontowane pręty pod przodstopiem i pietą. Tego szerzej tłumaczyć nie chciał. Co więcej - zabronił fotografować. Dynamikę przenoszenia energii można jeszcze podnieść montując nakładki metalowe na ząbku, w miejscu gdzie but wpina się w wiązanie.


Tuning butów Rossignol fot. Marcin Szafrański
Tuning butów Rossignol fot. Marcin Szafrański

Tuning butów Rossignol  fot. Marcin Szafrański
Tuning butów Rossignol fot. Marcin Szafrański

Poziom ugięcia przód/skos da się kontrolować nacinając na różne sposoby cholewkę. Można jak w przypadku Teda nacinać krawędź buta, wyciąć kształt "V" od górnej stronie; widziałem różnego rodzaju zmiękczenia. Flex, jak np. na zdjęciu (foto), lub wycinając część dolną cholewki od wewnętrznej strony. Cała tajemnica w proporcjach!



Podsumowując zatem… Znowu przekonałem się że nie ma cudownego rozwiązania. Testowanie i jeszcze raz testowanie. Zgranie butów, nart, ślizgów i tuningu sprzętu - to zadanie domowe, które trzeba odrobić. Potem talent, geniusz, czyli sam zawodnik. Wygrywa niewielu, ale wszyscy muszą wykonać podobnie wielką pracę.

Tuning butów Head Teda Ligety
Tuning butów Head Teda Ligety

Na koniec odpowiedź na pytanie: a co z ambitnymi amatorami? Sugeruję następujące działania:
1/ Bierzemy "na styk" dobrany rozmiar buta.
2/ Naciągamy skorupę dopasowując do stopy zawodnika.
3/ Koniecznie robimy indywidualne wkładki pod stopę
4/ Jeśli potrzeba to montujemy Booster. Zwiększa on progresywnie siłę ugięcia - czyli docisk nart w skręcie.
5/ W razie potrzeby regulujemy Canting - pochylenie boczne.
6/ Montujemy liftery, co przenosi środek ciężkości o około 4 mm
7/ Na buty zakładamy nakładki gumowe do chodzenia po asfalcie, tzw Cat Traki. Należy dbać o spody buta. Starta podeszwa może źle współpracować z wiązaniami

Zdaję sobie sprawę, że temat potraktowałem dość pobieżnie. Dało by się napisać małą książkę.
Chętnie odpowiem na bardziej szczegółowe pytania na forum

Marcin Szafrański
www.grupaszafranski.pl

Tagi: #sprzęt #buty narciarskie #szafrański #tuning #lange #rossignol #head

powrót

Zobacz
Sprzęt Teda Ligety
Sprzęt Teda Ligety
Sprzęt Teda Ligety
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


sprzęt narciarski 20/21
Porady
WorldSkitest 19/20
partnerzy ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN
www.trentino.plskionline.tv
YouTube | Facebook | Instagram | newsletter | mobile | RSS | reklama | kontakt | polityka prywatności | polityka cookies
Copyright © 1997-2021