skionline.pl sprzęt narciarski porady wyślij link znajomemu wydrukuj dodaj komentarz

Kupujemy gogle narciarskie

2010.01.01
Gogle Carrera Kimerik fot. skionline.pl
Do zakupu gogli narciarskich lub okularów warto się nieco przygotować, by spośród bardzo bogatej oferty wybrać coś odpowiedniego dla siebie. Przede wszystkim należy kupować gogle i okulary firmowe - możemy być wtedy pewni, że zabezpieczą one nasze oczy przed promieniowaniem UV. Trzeba pamiętać o tym, że śnieg odbija promieniowanie i dlatego nawet w pochmurne dni jest ono stosunkowo silne! Przy doborze gogli (okularów) bardzo ważny jest kolor samych szyb (szkieł).
W zależności od panujących warunków atmosferycznych, powinno zmieniać się kolor szyb, aby zoptymalizować widoczność. Przy słonecznej pogodzie najlepiej sprawdzają się szyby ciemne (szare, niebieskie, brązowe), które przepuszczają do 18 proc. światła. Gdy słońce zajdzie, może się jednak okazać, że przepuszczają one zbyt mało światła. Wówczas kontrast i widoczność poprawiają gogle o szybach jasnych (żółtych, złotych, pomarańczowych). Osoby, które na śniegu spędzają zbyt mało czasu, aby inwestować w dwie pary gogli narciarskich lub okularów, mogą zaopatrzyć się w gogle z szybami uniwersalnymi (szarymi, żółtymi, bursztynowymi), odpowiednimi do jazdy w każdych warunkach. Nie jest to jednak najlepsze z możliwych rozwiązań.

Dlatego niektóre firmy (np. Carrera) proponują gogle z wymiennymi szybami w różnych kolorach. Rozwiązanie praktyczne, ale z pewnością nie najtańsze. Inna opcja to szyby fotochromowe o zmiennej przepustowości światła, zależnej od warunków (np. Uvex). A jeśli w sklepie będziemy mieli problem z określeniem do jakich warunków nadaje się dany kolor szyb, można sprawdzić na opakowaniu symbol stopnia zabezpieczenia. Szyby oznaczone symbolem S6 są odpowiednie do jazdy w bardzo słoneczny dzień lub na lodowcu (najczęściej są to gogle z szybami lustrzanymi). Symbolem S4 oznaczane są szyby na słoneczną pogodę. Na dzień o lekkim zachmurzeniu najlepsze będą natomiast szyby z symbolem S2. Szyby z oznaczeniem S1 najlepiej wybrać na dni pochmurne i jazdę o zmierzchu. Symbol S0 znajdziemy na szybach do jazdy w nocy.

Ze względu na odbicia światła, szczególnie w dni słoneczne, dobrze aby szyby miały filtr polaryzacyjny. Wygaszenie odblasków może jednak utrudnić odróżnienie śniegu od lodu. Materiał z którego wykonane są szyby powinien być odporny na uszkodzenia. Najlepiej, gdy będzie to poliwęglan, który ulega zamgleniu w mniejszym stopniu niż inne szyby.

Gdy gogle zaparują, to kolor szyb nam nie pomoże. Dlatego ważne jest, by gogle wyposażone były w system "anti-fog". Na zaparowanie najbardziej narażone są gogle z jedną szybą i dlatego sprzedawcy zazwyczaj proponują te z podwójnymi szybami. Nie znaczy to jednak, że nie warto kupować gogli z pojedynczą szybą. Markowe gogle, niezależnie od ilości szyb parować nie powinny. Musimy jedynie pamiętać, by zdejmując gogle np. w czasie przerwy, nie zakładać ich na czapkę. Przy takiej ilości wilgoci zaparują każde - nawet te z potrójną szybą.

Gogle i kask Uvex fot. skionline.pl
Gogle i kask Uvex fot. skionline.pl
Kolejną ważną rzeczą przy zakupie gogli jest ich kształt. Przede wszystkim powinien być dopasowany do kształtu i wielkości twarzy. Zakładając gogle, nie powinniśmy czuć ucisku na nosie, a pole widzenia powinno być możliwie największe. Większość firm ma w swojej ofercie gogle dziecięce i damskie, które są odpowiednio mniejsze. Warto na nie zwrócić uwagę nie tylko ze względu na ich wygląd - prawdopodobnie będą również lepiej leżały. Jeśli decydujemy się na zakup okularów zamiast gogli, należy sprawdzić czy przylegają one do twarzy na tyle dobrze by chronić oczy przed wiatrem i śniegiem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku osób noszących soczewki kontaktowe. Oprawa takich okularów powinna być wykonana z tworzywa sztucznego. Metal w niskich temperaturach staje się bowiem kruchy i nieprzyjemny w użytkowaniu.

Przy zakupie gogli, szczególną uwagę na ich kształt powinny zwrócić osoby jeżdżące w kasku. Najlepiej po prostu zabrać kask ze sobą i sprawdzić, który model najlepiej do niego pasuje (szczególnie gdy kask i gogle pochodzą od różnych producentów). Gogle powinny mieć taki kształt, aby "wpadały" do kasku i możliwie dokładnie wypełniły wycięcie na twarz. Pomiędzy goglami a brzegiem kasku czoło nie powinno być widoczne. Również mocowanie gumy do gogli powinno być odpowiednie, tak aby gogle przylegały do twarzy, a nie opierały się o kask.
Producenci zadbali również o potrzeby osób noszących okulary. Osoby takie mają dwie możliwości - zakup gogli, które można założyć na okulary optyczne (np. Uvex), lub gogli z systemem mocującym soczewki optyczne. Na rynku dostępne są również okulary z takim systemem (np. Uvex, X-Treme, Champion).

Rozmowa z Bogną Kapustką - okulistką

- Czy z punktu widzenia okulisty używanie gogli i okularów w czasie uprawiania sportów zimowych jest konieczne?
- Tak. Oczywiście.

- A dlaczego?
- Gogle chronią nasze oczy przed działaniem promieni ultrafioletowych, stanowią ochronę przed wiatrem, mrozem i wysychaniem oczu.

- Do czego może doprowadzić nieużywanie gogli?
- U osób, które nie noszą ani gogli ani okularów może dojść między innymi do szybszego powstania zaćmy. Brak odpowiedniej ochrony oczu prowadzi również do zmian zwyrodnieniowych plamki żółtej, co bywa przyczyną pogorszenia widzenia, a nawet utraty wzroku włącznie. W niektórych przypadkach może również dojść do solarnego zapalenia plamki żółtej, czyli do tak zwanego olśnienia. Widzimy wówczas wszystko na przykład na różowo, a objawy olśnienia ustępują bardzo powoli.

- Czy wszystkie gogle i okulary mają filtry UV?
- Filtry UV powinny być w każdych dobrych okularach. Te kupione ze stojaka przed dworcem mogą go nie mieć.

- Jak sprawdzić czy okulary mają taki filtr?
- Najlepiej sprawdzić to w zakładzie optycznym, gdzie powinna być specjalna maszyna do sprawdzania filtrów UV.

Magda Bakes

Powrót

Falkensteiner Club Funimation Katschberg Falkensteiner Club Funimation Katschberg

Rennweg am Katschberg
Karyntia, Austria

Hotel Taufers Hotel Taufers

Mühlen in Taufers
Południowy Tyrol, Włochy

Alagna Experience Resort Alagna Experience Resort

Alagna Valsesia
Piemont, Włochy

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Technologie




Narciarstwo alpejskie
Narciarstwo klasyczne
Gogle narciarskie
Odzież
Dobierz sprzęt
partnerzy ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
www.trentino.plskionline.tv
Google+ | newsletter | mobile | RSS | reklama | kontakt | polityka prywatności | polityka cookies
Copyright © 1997-2018