Narty - skionline.pl
Jump to content
kmj291

Mosorny Groń vs Kasprowy Wierch trudności oznaczenie tras

Recommended Posts

Witam 

Jak oceniacie trudności na  Mosornym Groniu (czerwona FIS)  w porównaniu np. z czarnymi trasami na Kasprowym. Jeżdżę właśnie na Mosornyn Groniu i wydaje mi sie ze te na Kasprowym są łatwiejsze. O czerwonych np. w Białce nie wspomnę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli trasa na Mosornym może być trudniejsza to tylko ze względu na szybką degradację stoku z powodu południowej wystawy stoku. Jak dla mnie nie ma porównania. Na korzyść Kasprowego oczywiście.

Co nie zmienia faktu, że Mosorny to bardzo przyjemna trasa, o zróżnicowanym nachyleniu, z super ścianką na końcu i odcinkiem do szusowania na płaskim w środku😉

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, kmj291 napisał:

te na Kasprowym są łatwiejsze.

oczywiście - te na Kasprowym bez porównania

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Kasprowym są wspaniałe trasy zjazdowe. Nie ma trudnych tras, są tylko źle zjechane, ewentualnie...

Edited by marionen
  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, marionen napisał:

Na Kasprowym są wspaniałe trasy zjazdowe. Nie ma trudnych tras, są tylko źle zjechane, ewentualnie...

Jasne, kolejny filozof :) Na mapach masz takie kolorki i chyba coś one oznaczają.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, szplukasz napisał:

Jasne, kolejny filozof :) Na mapach masz takie kolorki i chyba coś one oznaczają.

Z filozofią niewiele to ma wspólnego. Kolorki na mapach oznaczają tylko nachylenie tras. To nie to samo co trudność. Trudność to wiele różnych czynników, nachylenie jest tylko jednym z nich i nie najważniejszym. Jak trochę pojeździsz, nabierzesz praktyki, doświadczenia to zrozumiesz...

Pozdrawiam serdecznie.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, marionen napisał:

Z filozofią niewiele to ma wspólnego. Kolorki na mapach oznaczają tylko nachylenie tras. To nie to samo co trudność. Trudność to wiele różnych czynników, nachylenie jest tylko jednym z nich i nie najważniejszym. Jak trochę pojeździsz, nabierzesz praktyki, doświadczenia to zrozumiesz...

Pozdrawiam serdecznie.

Kolory tras wbrew Twojej opinii mówią bardzo dużo. Nie trzeba mieć wiele praktyki i doświadczenia żeby stwierdzić, że im stromiej tym trudniej. Inne składowe jak szerokość trasy, przygotowanie, ilość ludzi na stoku to zmienne które mogą tylko zwiększyć trudność wynikającą z pochylenia.

Stwierdzenie że nie ma trudnych tras tylko źle zjechane to filozofowanie i nic więcej. Jeśli ktoś Ci się pyta czy warunki na drodze były trudne to jak odpowiesz? Może tak: "Na drodze nie możne być trudnych warunków tylko źle dobrany środek transportu" Takie odpowiedzi nic nie wnoszą do dyskusji. Pozdrawiam

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolory czasem mówią, a czasem nie mówią. Jeżeli spojrzysz np. na mapki Złotego Gronia oraz Nowej Osady, wtedy dostrzeżesz czerwone kolory tras. Jeżdżąc w tych ośrodkach tego nie odczujesz - będzie raczej płasko.

Kolory więc może i coś mówią - ale pod warunkiem, że są dobrze dobrane, a nie marketingowo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) .. kolor mówi to, co ma powiedzieć plus dodatek marketingowy. A mówi o :

- nachyleniu średnim,

- nachyleniu maksymalnym,

- ukształtowania terenu/zalesieniu/zabudowaniach etc.

Zabawa nachyleniem średnim i maksymalnym pozwala na marketingowe zabiegi - nikt nie otworzy stacji, w której jedyny stok określono jako "czarny", podobnie jak czasem na niebieskich na siłę dodaje się elementy czerwonego i część tras jest "dwukolorowa" aby podkreślić powagę sytuacji ;).

O trudności kolory nic nie mówią z przyczyny prostej - nachylenie oraz inne ujęte w Rozporządzeniu elementy stanowią jedynie część układanki. Dobrze wylodzona niebieska (np. dawne okolice mostku na Gubałówce, które nachyleniem jakoś nie porażały) sprawia więcej problemu niż sztruksik na lekko naciąganej czarnej. Wracając do pytania - indywidualnie odczuwana trudność Mosornego może być większa bądź też mniejsza od tras na KW. Zależy od umiejętności, warunków, pogody, widoczności, nastawienia, humoru i fazy księżyca.

Pozdrawiam,

M.

p.s.

Cytat

Jeśli ktoś Ci się pyta czy warunki na drodze były trudne to jak odpowiesz? Może tak: "Na drodze nie możne być trudnych warunków tylko źle dobrany środek transportu" Takie odpowiedzi nic nie wnoszą do dyskusji.

.. i właśnie o warunki chodzi. Bo jeżeli ktoś zapyta "jak droga" to odpowiem asfalt jak asfalt, widoki ładne, może trochę dziur i źle wyprofilowanych zakrętów. A dalej to już kwestia warunków, umiejętności kierowcy i dobrze dobranego środka transportu.

Edited by Marxx74
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, ale jeśli w danym ośrodku mam trasy niebieskie, czerwone i czarne, to trasy czarne będą trudniejsze od tych niebieskich. Dla użytkownika stoku który przejmuje się nachyleniem to wystarczająca informacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. to trasy niebieskie będą mniej nachylone - i tyle. O ile przy porównaniu niebieska-czarna można założyć, że obiektywna trudność będzie po stronie czarnej to już czerwona-czarna bywa różnie i mocno subiektywnie (warunki śniegowe, ekspozycja, ilość osób na stoku itd.). Prowadząc dzieciaki w dużych ośrodkach - fakt, jeżdżące - zdarza mi się wybierać odcinki czarne właśnie dlatego, że odczuwam je jako łatwiejsze a brak tłoku czyni je obiektywnie bezpieczniejszymi. 

M.

P.s. Tak, dla użytkownika stoku, który przejmuje się nachyleniem to informacja. Tyle, że informacja na temat nachylenia a nie trudności. W czasach mocno minionych wylodzony trawers nad Cichą zbierał żniwo choć wg. nachylenia bardziej pasuje do zielonego.

  • Like 1
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim Zlotym Groniu masz smialo wyrysowane trasy czerwone i niebieskie. Tak samo w NO.  Natomiast ja zadnych roznic nie zaobserwowalem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 11.02.2019 o 11:05, artix napisał:

Mosorny vs  KW to raczej niepoważne porównanie. 

Na czym polega" niepoważność porównania ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 11.02.2019 o 12:53, szplukasz napisał:

Kolory tras wbrew Twojej opinii mówią bardzo dużo. Nie trzeba mieć wiele praktyki i doświadczenia żeby stwierdzić, że im stromiej tym trudniej. Inne składowe jak szerokość trasy, przygotowanie, ilość ludzi na stoku to zmienne które mogą tylko zwiększyć trudność wynikającą z pochylenia.

Stwierdzenie że nie ma trudnych tras tylko źle zjechane to filozofowanie i nic więcej. Jeśli ktoś Ci się pyta czy warunki na drodze były trudne to jak odpowiesz? Może tak: "Na drodze nie możne być trudnych warunków tylko źle dobrany środek transportu" Takie odpowiedzi nic nie wnoszą do dyskusji. Pozdrawiam

@marionen jako doświadczony narciarz ma absolutną rację, jako potwierdzenie podam slogan z mojej dyscypliny: "Nie ma niepokonanych, są tylko źle trafieni" , mam nadzieję, że jest to zrozumiałe, poziom zaawansowania w danej dyscyplinei rzuca nowe światło na pewne sprawy i kolory ;).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

Oczywista oczywistość!.

Każda trasa jest łatwa jak jest szeroka pusta i dobrze przygotowana. Po przygotowanych przez ratrak polach w kotłach na Kasprowym przy piękny kontrastowej pogodzie zjedzie każdy. Gdy na Mosornym czy nawet w takiej Białce będziesz miał pole muld przy mgle - jak nie umiesz nie zjedziesz.

Kolor jest tylko wskazówką czego ewentualnie można się spodziewać w sensie nachylenia i tyle. Szeroka dobrze przygotowana, krótka czarna z wybiegiem jest łatwiusieńka w porównaniu na przykład z długim na dwa kilometry trawersem na jedną nogę o szerokości 3-4 metrów oznaczonym jako niebieski.

Pozdrowienia

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, kmj291 napisał:

Na czym polega" niepoważność porównania ?

Cześć

A czy widzisz różnicę pomiędzy Beskidami a Tatrami w sensie terenowym, pogodowym, zagrożeń lawinowych itd.?

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

A czy widzisz różnicę pomiędzy Beskidami a Tatrami w sensie terenowym, pogodowym, zagrożeń lawinowych itd.?

Pozdrowienia

 

 
2 godziny temu, kmj291 napisał:

Na czym polega" niepoważność porównania ? 

1 godzinę temu, artix napisał:

Nie chce mi sie ...

Temat jaki zaproponowałem brzmiał  "jak oceniacie trudności" ... wiec inne kwestie pominąłem (w domyśle :)!!!). Przypominam bo było to parę dni temu  a ja przez pomyłkę wyłączyłem powiadomienia i nie uczestniczyłem w dyskusji "on -line". Zupełnie nie rozumiem co post Artix 'a miał wnieść do tematu - wiec po co cokolwiek pisać?

Dla mnie jednak Tatry to kwintesencja narciarstwa przynajmniej w PL.

Dzięki Mitek za Twoją odpowiedz (tą wcześniejszą) bo uświadomiła mi kwestie niby oczywiste a jednak nie zwróciłem na nie uwagi pisząc temat  (chodziło mi o kolory pisząc trudności).

pozdrawiam

Edited by kmj291
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By johnny_narciarz
      Dziś wybraliśmy się do Zawoi, ale na skitoury. Ruszyliśmy spod Centrum Górskiego (już byłego) i trasami rowerowymi skierowaliśmy się na Mosornego Gronia. Odwilż na całego, śnieg ginie w oczach. Musiałem się od razu porozbierać. Wrażenia już nie takie jak przy mrozie i świrzym opadzie, ale i tak było fajnie! 
      No to start!

      Jak widać śniegh mokry i brudny, głównie igliwie

      Na azymut, gdzie nas poniesie

      W pewnym momencie niezły Zonk: śnieg się skończył! 

      Na szczęście tylko może 100 metrów trzeba było nosić narty, ale musielismy nieco skorygować plany i poszliośmy jakąś drogą. Okazuję się, że nie jesteśmy tu sami - Yeti!

      Jest też staw...

      Po śladach doszedłem do wniosku, że tu się myje Yeti...

      Ciśniemy dalej drogą

      Ciekawa nazwa... 


      To będzie nasza dalsza trasa, dopóki nas zbytnio nie znudzi... Chwila przerwy.


      Wiosna to czy jesień?



      Gipkość kontra pomysłowość...  

      Blisko celu


      Cel osiągnięty




      Czas na zjazd, niestety trasą. Warunki iście wiosenne, ale śniegu sporo! Ja nawet lubię cos takiego, ale prawie rozpadał sie desazcz i trzeba było uciekać.





      Mosorny w skrócie

      Kolejny super spędzony dzień w doborowym towarzystwie.  
       
    • By Enduroski
      Stok położony około 60 km od Krakowa i Katowic, swietne widoki cały skąpany w słońcu
      https://www.youtube.com/watch?v=g4AevukjVhg
       
    • By Enduroski
      https://www.youtube.com/watch?v=g4AevukjVhg
      Rewelacyjne widoki, stok cały nasłoneczniony, długi, szeroki z pieknymi widokami na Babią Górę i Tatry
www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...