Wujot Posted March 15 Report Share Posted March 15 (edited) Aby już dalej nie psuć wątku o Szrenicy reszta offtopa będzie tutaj. Już kiedyś (wieki temu) napisałem o przydatności tego programu do wyszukiwania zjazdów. Podkreślę to mocno - wyszukiwania. Przyda się to też do relacji i wątków sentymentalnych. O tyle temat się zmienił, że bardzo poszła do przodu jakość obrazowania terenu przez aplikację z tytułu Zaczniemy od martyrologii. Na początek kilka naszych linii wrzuconych do GEP. Pierwszy jest teren między Strahlhorn a Saas Almagel i ten teren co mówiłem, że jest nieprawdopodobny do jazdy. Bo wielkie rynny i małe, strome ścianki, stopnie. Słowem bez przerwy coś się dzieje. Niebieskie linie to oczywiście ślady naszych eksploracji. Tu jest Punta Cadini, zjazd w cieniu ma powyżej 50 stopni. Zrobiliśmy dolną część gdzie jest tylko 100%. Wchodziliśmy to po kolana w śniegu (na nartach) po bardzo stromym. A teraz dwa przepiękne dość wymagające (szczególnie na podejściu) szczyty z lewej Punta San Matteo i Pizzo Tresero z prawej Teraz jest jeszcze ciekawiej. Tak wygląda wizualizacja wejść na oba te szczyty z schroniska Branca a tak fota, gdzieś z pobliża Takie porównania są możliwe bo można osadzić kamerę na powierzchni terenu. I jakkolwiek przepatrzenie trasy z dołu coś tam mówi to jednak wzniesienie się wyżej w programie pozwala nam odkryć gdzie w krajobrazie majaczy nasz cel. I gdzie możemy obejrzeć poszczególne odcinki trasy. Na przykład Powiedzmy, że zaciekawi nas - jakiż to będzie krajobraz gdy wyjdziemy z długiego wąwozu (tego bez śniegu). Jeden klik takie dogłębne studiowanie trasy przeważnie nie jest potrzebne. Bo po pierwsze są całkiem fajne materiały pomocnicze A po drugie można wgrać gpx (z licznych bibliotek) i jego się trzymać. Nie mniej jednak nie wszędzie znajdziemy takie wspomaganie. Możemy też chcieć sprawdzić samodzielnie czy i jak zjechać z Grand Montens do Mer de Glac. Co było bezpośrednim przyczynkiem do moich enuncjacji. Jeśli chodzi o planowanie to GEP jest kulawym narzędziem, nie ma przyciągania, edycji słowem nic tam nie ma. Ale gdy w terenie już wiemy jaka linia powinna być dobra, to przerysowanie tego porządnie w jakimś bogatszym programie to jest chwila. Edited March 15 by Wujot 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wujot Posted March 16 Author Report Share Posted March 16 Przeniosę jeszcze z wątku o Szrenicy moje rozważania o tym czy da się zjechać z Grand Montens do Mer de Glace. W dniu 15.03.2023 o 08:33, Jeeb napisał: zapewne jeszcze 100 lat temu był tam fajny zjazd ale na Meer de Glace stopiło się ok 300 m lodu (w pionie) i musiał byś schodzić te 300 m, potem trawersować po morenach i podchodzić do Montenvers Kto to powiedział - "kontrola najwyższą formą zaufania"??? Postanowiłem sprawdzić czy tego zjazdu rzeczywiście nie ma. Poprowadziłem wstępną linię. Wychodzi, że miałby około 4km, 1500 m vertical i spad maksymalny 69%. Czyli wyjściowo wszystko jak trzeba. Przyjrzałem się sekcji górnej (od wyciągu do żlebu). Wygląda spoko, druga wizualizacja pokazuje, że nawet powietrzności nie powinno być zbyt dużo. ale jak ktoś zjedzie w lewo to widoki powinny być przednie. Teraz żleb (zwany bardziej poetycko. i z francuzka, kuluarem). Wygląda to więcej jak dobrze. Na niebiesko szykuje się fajna linia. W parametrach ten odcinek miałby 700 m, 340 m vertical i 73% maksymalny spad. Z doświadczenia wiem, że w terenie będzie trudniej i gorzej niżby to wyglądało. Należy liczyć się z blisko 100 % na niektórych kawałkach. Nie mniej psychologicznie to łatwy zjazd (bo obsuwa nie grozi przepaścią lub miazgą na kamieniach). Czyli ewentualnie czekan w łapę i voila! Za to z góry wygląda to bajecznie. Już bym chciał to zrobić. Ważne kwestie: - zdjęcia są robione późną wiosną więc białe to jest długo utrzymujący się śnieg. To bardzo dobrze rokuje dla "naszej" linii. - można przyjąć, że do nachylenia 100% skały w formacjach wklęsłych będą przykryte. To też dobry prognostyk. - jadąc w taki teren trzeba mieć umiejętność oceny ryzyka lawinowego, sprzęt abc i ekipę co wie co z tym zrobić - w kuluarze zachować duże odstępy (pokonywać go pojedynczo) - mieć linę 30 m (na wszelki wypadek) Nie mniej jednak towarzyszu Jeeb wszystkie znaki wskazują, że epicki zjazd jest. Za brak czujności i wprowadzenie towarzyszy w błąd, dostajecie naganę, konfiskatę przydziału spirytusu, nakaz samokrytyki oraz zsyłkę do Chamonix. Tam udokumentujecie tę linię i przedstawicie po powrocie wyniki pracy partyjnemu kolektywowi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wujot Posted March 16 Author Report Share Posted March 16 (edited) A dzięki Kamilowi wiemy teraz cos więcej o tym co się jeździ. W dniu 15.03.2023 o 19:40, Jeeb napisał: oczywiście że jest tylko że nigdy nie ma tam śniegu zbocze po prawej stronie zdjęcia Expand No to jeszcze męcząc konia. Otóż są takie przewodnikowe propozycje: A tutaj realne ślady z 2018 i 2019. Góra pokrywa się tutaj 100% z moją "hipotezą", wyjazd na Mer de Glace jest kawałek dalej. Ale w jednym z wariantów na pierwszej focie wyjazd jest tam gdzie go zaplanowałem. Czyli widać, ze GEP jest całkiem fajnym narzędziem. Ale należy jeszcze uczciwie dodać, że Czyli trzeba się spieszyć póki się da to zrobić! Edited March 16 by Wujot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarioJ Posted May 17 Report Share Posted May 17 Super linia freeride w rejonie Argentiere z małym podejściem 700m 🙂 Wjazd kolejką na Grands Montets, zjazd do dołu lodowca, podejście na przełęcz Col Du Passon 3020m, i kluczowy zjazd do wioski Le Tour na 1500m, autobusem powrót do dolnej stacji. Podobno popularna trasa, jak u nas Łabski ze Szrenicy 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeeb Posted May 17 Report Share Posted May 17 2 godziny temu, MarioJ napisał: Wjazd kolejką na Grands Montets, to trzeba jeszcze poczekać na zakończenie budowy nowej kolejki (stara się spaliła) Ale okolica zacna - mam nadzieję że przed śmiercią uda mi się tam jeszcze raz pojechać Zjazd na Lodowiec Argentiere Twój zjazd do Le Tour widziany z przeciwległego zbocza z Le Tour można się jeszcze wciągnąć kabinkami na Balme i zjechać do Trient w Szwajcarii 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarioJ Posted May 17 Report Share Posted May 17 Godzinę temu, Jeeb napisał: i zjechać do Trient w Szwajcarii I jak z powrotem ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.