Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Google Earth Pro jako wspaniałe narzędzie do planowania zjazdów


Wujot

Rekomendowane odpowiedzi

Aby już dalej nie psuć wątku o Szrenicy reszta offtopa będzie tutaj. Już kiedyś (wieki temu) napisałem o przydatności tego programu do wyszukiwania zjazdów. Podkreślę to mocno - wyszukiwania.  Przyda się to też do relacji i wątków sentymentalnych. O tyle temat się zmienił, że bardzo poszła do przodu jakość obrazowania terenu przez aplikację z tytułu  

Zaczniemy od martyrologii.

Na początek kilka naszych linii wrzuconych do GEP. Pierwszy jest teren między Strahlhorn a Saas Almagel i ten teren co mówiłem, że jest nieprawdopodobny do jazdy. Bo wielkie rynny i małe, strome ścianki, stopnie. Słowem bez przerwy coś się dzieje. Niebieskie linie to oczywiście ślady naszych eksploracji.

52946656_saasfee-SaasAlmagel.thumb.JPG.b98c33db73b449371849bebcef81571e.JPG

Tu jest Punta Cadini, zjazd w cieniu ma powyżej 50 stopni. Zrobiliśmy dolną część gdzie jest tylko 100%. Wchodziliśmy to po kolana w śniegu (na nartach) po bardzo stromym. 

202443225_PuntaCadinigpx.thumb.JPG.31d555bd154f51f3d46f53dae0c825b5.JPG

A teraz dwa przepiękne dość wymagające (szczególnie na podejściu) szczyty z lewej Punta San Matteo i Pizzo Tresero z prawej

285471870_ZbrankiPizzoTreseroiPuntaSanMatteo.thumb.JPG.2a6debe6754d100e8c25f00e51846d8d.JPG

Teraz jest jeszcze ciekawiej. Tak wygląda wizualizacja wejść na oba te szczyty z schroniska Branca 

1878716425_ZbrankiPizzoTresero2.thumb.JPG.630037f7bf1f32237e48ef54ebd05c2d.JPG

a tak fota, gdzieś z pobliża 

1518253283_IMG_20190430_151821pop.thumb.jpg.c1f430f9bed4b8ea1ff59ef17c6e3665.jpg

Takie porównania są możliwe bo można osadzić kamerę na powierzchni terenu. I jakkolwiek przepatrzenie trasy z dołu coś tam mówi to jednak wzniesienie się wyżej w programie pozwala nam odkryć gdzie w krajobrazie majaczy nasz cel. I gdzie możemy obejrzeć poszczególne odcinki trasy. Na przykład

279129104_ZbrankiPizzoTresero3.thumb.JPG.008295e51f14fbbf7b0d9870330c3daf.JPG

Powiedzmy, że zaciekawi nas - jakiż to będzie krajobraz gdy wyjdziemy z długiego wąwozu (tego bez śniegu). Jeden klik 

1077835408_ZbrankiPizzoTresero4.thumb.JPG.c7ad6ba794b2ab06ac5c3eb7753e66a7.JPG

takie dogłębne studiowanie trasy przeważnie nie jest potrzebne. Bo po pierwsze są całkiem fajne materiały pomocnicze

424948014_12-Pizzo_Tresero-2v2.thumb.jpg.d44a6b3dd66c93767dd3ec985ea4cbde.jpg

A po drugie można wgrać gpx  (z licznych bibliotek) i jego się trzymać. Nie mniej jednak nie wszędzie znajdziemy takie wspomaganie. Możemy też chcieć sprawdzić samodzielnie czy i jak zjechać z Grand Montens do Mer de Glac. Co było bezpośrednim przyczynkiem do moich enuncjacji.

Jeśli chodzi o planowanie to GEP jest kulawym narzędziem, nie ma przyciągania, edycji słowem nic tam nie ma. Ale gdy w terenie już wiemy jaka linia powinna być dobra, to przerysowanie tego porządnie w jakimś bogatszym programie to jest chwila.

 

 

Edytowane przez Wujot
  • Like 4
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeniosę jeszcze z wątku o Szrenicy moje rozważania o tym czy da się zjechać z Grand Montens do Mer de Glace.

  W dniu 15.03.2023 o 08:33, Jeeb napisał:

zapewne jeszcze 100  lat temu był tam fajny zjazd ale na Meer de Glace stopiło się ok 300 m lodu (w pionie)

i musiał byś schodzić te 300 m, potem trawersować po morenach i podchodzić do Montenvers

Kto to powiedział - "kontrola najwyższą formą zaufania"???

Postanowiłem sprawdzić czy tego zjazdu rzeczywiście nie ma. Poprowadziłem wstępną linię. Wychodzi, że miałby około 4km, 1500 m vertical i spad maksymalny 69%. Czyli wyjściowo wszystko jak trzeba. 1739865374_hipotetycznyzjazd1.thumb.JPG.cea9b32376085c72a6297989c84adb50.JPG

Przyjrzałem się sekcji górnej (od wyciągu do żlebu). Wygląda spoko, druga wizualizacja pokazuje, że nawet powietrzności nie powinno być zbyt dużo. ale jak ktoś zjedzie w lewo to widoki powinny być przednie.716876962_hipotetycznyzjazd2.thumb.JPG.18b1f37c59c96a44479790b52cf809f5.JPG

1920950364_hipotetycznyzjazd4.thumb.JPG.67f891d3f5703d9f19b157d5d0db2f72.JPG

Teraz żleb (zwany bardziej poetycko. i z francuzka, kuluarem). Wygląda to więcej jak dobrze. Na niebiesko szykuje się fajna linia. 

1048051413_hipotetycznyzjazd5.thumb.JPG.95bd7a2f54e6feae5e14ec3aad109662.JPG

W parametrach ten odcinek miałby 700 m, 340 m vertical i 73% maksymalny spad. Z doświadczenia wiem, że w terenie będzie trudniej i gorzej niżby to wyglądało. Należy liczyć się z blisko 100 % na niektórych kawałkach. Nie mniej psychologicznie to łatwy zjazd (bo obsuwa nie grozi przepaścią lub miazgą na kamieniach). Czyli ewentualnie czekan w łapę i voila!190475656_hipotetycznyzjazd6.thumb.JPG.6313f689f0edd13634dc7ef574124a2e.JPG

Za to z góry wygląda to bajecznie. Już bym chciał to zrobić.

1028802900_hipotetycznyzjazd8.thumb.JPG.76e2ec03eaa8894a3105d4241da4ce05.JPG

Ważne kwestie:

- zdjęcia są robione późną wiosną więc białe to jest długo utrzymujący się śnieg. To bardzo dobrze rokuje dla "naszej" linii.

- można przyjąć, że do nachylenia 100% skały w formacjach wklęsłych będą przykryte. To też dobry prognostyk.

- jadąc w taki teren trzeba mieć umiejętność oceny ryzyka lawinowego, sprzęt abc i ekipę co wie co z tym zrobić

- w kuluarze zachować duże odstępy (pokonywać go pojedynczo)

- mieć linę 30 m (na wszelki wypadek)

Nie mniej jednak towarzyszu Jeeb wszystkie znaki wskazują, że epicki zjazd jest. Za brak czujności i wprowadzenie towarzyszy w błąd, dostajecie naganę, konfiskatę przydziału spirytusu, nakaz samokrytyki oraz zsyłkę do Chamonix. Tam udokumentujecie tę linię i przedstawicie po powrocie wyniki pracy partyjnemu kolektywowi.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dzięki Kamilowi wiemy teraz cos więcej o tym co się jeździ.

  W dniu 15.03.2023 o 19:40, Jeeb napisał:

oczywiście że jest tylko że nigdy nie ma tam śniegu

IMG_5061.thumb.JPG.547a6256b8cfe9200ff5d71d50e4635b.JPG

zbocze po prawej stronie zdjęcia

Expand  

No to jeszcze męcząc konia. Otóż są takie przewodnikowe propozycje:

336496209_602345021442984_6078593462935419461_n.png.dc84f997a00233fbe76dff294f6c3c20.png

336188866_603336508326867_1130584323219464826_n.png.8221866fff00847a65cdf1e9491011e7.png

A tutaj realne ślady z 2018 i 2019. Góra pokrywa się tutaj 100% z moją "hipotezą", wyjazd na Mer de Glace jest kawałek dalej.

1699134631_hipotetycznyzjazd11.thumb.JPG.f17daedb516f33705b9cc097ee2629ce.JPG

Ale w jednym z wariantów na pierwszej focie wyjazd jest tam gdzie go zaplanowałem. Czyli widać, ze GEP jest całkiem fajnym narzędziem.

Ale należy jeszcze uczciwie dodać, że

615030110_hipotetycznyzjazd12.JPG.294303257764222f61e5ad7da0705b74.JPG

Czyli trzeba się spieszyć póki się da to zrobić!

Edytowane przez Wujot
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Super linia freeride w rejonie Argentiere z małym podejściem 700m 🙂

Wjazd kolejką na Grands Montets, zjazd do dołu lodowca, podejście na przełęcz Col Du Passon 3020m,

i kluczowy zjazd do wioski Le Tour na 1500m, autobusem powrót do dolnej stacji.

Podobno popularna trasa, jak u nas Łabski ze Szrenicy 😁

 

167740996_TrasaFatMap.thumb.jpg.36a4b656af01e53099819ae6e8210a86.jpg

 

855163798_col-du-passonfoto.thumb.jpg.dac94530561a26f284f01eefe786146e.jpg

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MarioJ napisał:

Wjazd kolejką na Grands Montets,

to trzeba jeszcze poczekać na zakończenie budowy nowej kolejki (stara się spaliła)

Ale okolica zacna - mam nadzieję że przed śmiercią uda mi się tam jeszcze raz pojechać

Zjazd na Lodowiec Argentiere

gallery_10_151_238199.thumb.jpg.0bfa5719909da51a38abd62087c9cc7b.jpg

 

Twój zjazd do Le Tour widziany z przeciwległego zbocza

gallery_10_149_375575.thumb.jpg.04cad17f2fca83f0cc2573d77cb8f540.jpg

 

z Le Tour można się jeszcze wciągnąć kabinkami na Balme

gallery_10_149_84683.thumb.jpg.5ede213a240589461f399db6627eafcf.jpg

i zjechać do Trient w Szwajcarii

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...