Narty - skionline.pl
Jump to content

Recommended Posts

Mimo że jeżdzę już ponad 10 lat, to dopiero ostatnio poznałam i zrozumiałam faktyczne techniki skrętu na nartach, w tym tzw. carving. Czy na załączonym filmiku jest jazda carvingowa? Jesli nie to jaki mam styl jazdy? Z tego co mi się wydaję carvingowcy mają nogi szerzej i tutaj właśnie pojawia się problem, bo nie umiem tego zrobić - zawsze byłam uczona, że nogi muszą być blisko siebie. Czy może tak jak jest teraz, jest w porządku? Czy macie jakieś ćwiczenia, albo triki, żeby te nogi jednak rozszerzyć? Ogólnie to co jeszcze mogę zrobić, żeby wejść na tą carvingową ścieżkę albo chociaż jakoś swój styl poprawić? Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ależ Wiki się liczy ! Zachęcony poszukiwaniem definicji carvingu studiuję właśnie azjatycką sztukę rzeźbienia w owocach i warzywach zwaną carving  .. Dyskusje o carvingu w tym wydaniu zdają się

Osobiście nie mam nic przeciwko nartom SL, GS. Sam ich używam (kiedyś nawet często) ale praktycznie prawie tylko - na treningach (zawsze) lub zawodach (przeważnie), choć kilka razy startowałem na nart

Obie panie jeździły w ostatnim czasie na nartach 88, butów przyznaję nie spradzałem. Jednak i tu doszukałbym się podobieństwa. I Julia i Tina były swego czasu ambasadorkami jednej i tej samej marki ob

Posted Images

To taki miks oldschoolu z carvingiem. Ja uczyłem się jeździć na nartach ponad 30 lat  temu mając lat 7. Pierwsze carvingowe narty Stöckli Laser SC założyłem jakoś chyba w 1999/2000 roku i musiałem długo pracować nad tym, żeby pozbyć się przyzwyczajeń w postaci nóg blisko siebie i takiego zarzucania tyłem. Trenuj, pracuj i będzie Ok. Tak naprawdę to jest dobry styl do szerokich, miękkich nart i jazdy na mokrym śniegu. Niejedna osoba chciałaby jeździć tak jak Ty.
 

PS

zapnij kurtkę ;)

Edited by ElectroOnePoland
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Cześć

Najważniejsze co kolega napisał na początek dla Ciebie to "zapnij kurtkę" albo z niej zrezygnuj Przez to majtanie nic nie widać i Twoja jazda choć wydaje się całkiem zgrabna nabiera charakteru bezładnej miotaniny. Jest rytm jest kontrola, jest ŁUK!!, ... nie jest źle. Nie mam czasu ale jak znajdę chwilę coś postaram się napisać bardziej konstruktywnego.

Serdecznie pozdrawiam

PS

No i najważniejsze... jest uśmiech!

Edited by Mitek
  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Kurtka odpięta bo ostatnio pogoda pięknie dopisywała to i trzeba było rozpiąć bo by się człowiek ugotował 🙂 Dziękuję serdecznie za wszystkie odpowiedzi, ale czy macie jakieś rady albo ćwiczenia, które pozwoliłyby mi zmienić styl na klasyczny carving? 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
8 minut temu, chatdelune napisał:

Kurtka odpięta bo ostatnio pogoda pięknie dopisywała to i trzeba było rozpiąć bo by się człowiek ugotował 🙂 Dziękuję serdecznie za wszystkie odpowiedzi, ale czy macie jakieś rady albo ćwiczenia, które pozwoliłyby mi zmienić styl na klasyczny carving? 

 

Musisz skręty inicjować z dołu, a nie góry. Czyli inaczej pisząc, zaczynasz od palców i stóp, następnie kolana. Nie inicjuj skrętu od góry, biodra. Jeździsz fajnie, jesteś objeżdżona, szybko załapiesz... Powodzenia, uśmiech na stoku najważniejszy, wtedy wszystko łatwiej przychodzi...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@chatdelune na Twoim filmie bliżej Ci do jazdy carvingowej niż do śmigu. Choć nie jest to ani jedno, ani drugie. Kilkadziesiąt lat jeździłem "wąsko" i nie było łatwo przestawić się na jazdę "szeroką". Kiedy wydawało mi się, że jadę już prawie szpagatem - to naprawdę stopy dzieliło maksymalnie kilkanaście centymetrów. Jeśli masz problem z szerszym prowadzeniem nart, to na początek próbuj szeroko jechać na wyciągach (talerzykowych, orczykowych), oraz  na wszelkich płaskich dojazdówkach i przy podchodzeniu, czasem to pomaga. Można też między uda, kolana wkładać piłkę lub poduszkę co wymusi szerszą postawę. Jednak nie każdy się odważy, niektórym trochę wstyd, ale na uboczu i jakimś mało uczęszczanym stoku polecam...

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, marionen napisał:

Poważnie nie widzisz do którego filmu się odnoszę...?

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Link to post
Share on other sites
18 minut temu, kokoSKI napisał:

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Cześć

Nie do końca niestety. Oceniłeś ślad cięty po ostatnich klatkach a cały środek - stromsza część - jest wypuszczona, na granicy utrzymania w rytmie. Bez pośpiechu. Ślad o niczym nie świadczy.

Pozdrowienia

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Nie do końca niestety. Oceniłeś ślad cięty po ostatnich klatkach a cały środek - stromsza część - jest wypuszczona, na granicy utrzymania w rytmie. Bez pośpiechu. Ślad o niczym nie świadczy.

Pozdrowienia

Słuszna uwaga. Faktycznie skupiłem się na płaskiej końcówce, którą najlepiej widać. Zdecydowanie problem pojawia się na stromszym, mniej więcej od 3-4 skrętu widzę to o czym piszesz. Pozdrawiam!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
21 minut temu, kokoSKI napisał:

Słuszna uwaga. Faktycznie skupiłem się na płaskiej końcówce, którą najlepiej widać. Zdecydowanie problem pojawia się na stromszym, mniej więcej od 3-4 skrętu widzę to o czym piszesz. Pozdrawiam!

Cześć

Ale zgodzisz się, że koleżanka jest niezła bo była na granicy utraty kontroli ale dała radę. Jeeb to  śmigu ciętego nie widział nawet w TV. ;)

Pozdrowienia

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, kokoSKI napisał:

Wiesz, temat dotyczy jazdy jego autora, a nie Instruktora Wykładowcy z drugiego filmu, który był podany jako przykład śmigu. 

Pojęcie carving jest dość ogólne i w zasadzie na dzień dzisiejszy wyszło z użycia. Oznacza ni mniej ni więcej jazdę śladem ciętym, a taki mamy na filmie, co widać po śladzie jaki pozostawił autor. Dodatkowo impulsem skrętym jest zakrawędziowanie nart, a nie rotacja nóg, nie ma odciążenia NW, czyli mamy do czynienia ze skrętem równoległym ciętym (krótkim). Poszerzenie pozycji to osobna kwestia, nie mająca wpływu na to czy ktoś jedzie śladem ciętym, czy nie.

Generalnie jazda w pełni kontrolowana, płynna, czysta, rytmiczna w ładnym układzie dośrodkowym. Reszta to detale. Generalnie chętnie bym zobaczył @chatdelune w  dłuższym skręcie i zapiętej kurtce :)

 

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Edited by marionen
Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, marionen napisał:

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Cześć

He he no to chyba raczej w drugą stronę Mariusz (nic nie ujmując koledze koko oczywiście) bo mało znam takich narciarzy jak Ty. Zwłaszcza wszechstronnością zabijasz.

Co do filmu no to oczywistym jest do czego się odnosisz bo jest jak byk pod filmikiem w tym samym poście. Koko zerknij spokojnie. Mariusz napisał odpowiedź na post Jeeba.

Co do jazdy koleżanki to ... niestety muszę do pracy.

Pozdrowienia

Link to post
Share on other sites

Czy definicje zawarte w Wiki są już nieaktualne ?

Śmig – styl jazdy w narciarstwie alpejskim polegający na wykonywaniu serii szybkich, krótkich, równoległych skrętów na przemian w lewo i w prawo ze stałą prędkością w czasie zjazdu w dół stoku.

Carving – technika jazdy na taliowanych (wciętych w „talii”) nartach polegająca na jeździe na krawędziach nart, dzięki czemu skręt (po fragmencie okręgu) nie powoduje utraty szybkości

źródło:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Śmig

https://pl.wikipedia.org/wiki/Carving_(narciarstwo)

 

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Jeeb napisał:

Czy definicje zawarte w Wiki są już nieaktualne ?

Śmig – styl jazdy w narciarstwie alpejskim polegający na wykonywaniu serii szybkich, krótkich, równoległych skrętów na przemian w lewo i w prawo ze stałą prędkością w czasie zjazdu w dół stoku.

Carving – technika jazdy na taliowanych (wciętych w „talii”) nartach polegająca na jeździe na krawędziach nart, dzięki czemu skręt (po fragmencie okręgu) nie powoduje utraty szybkości

źródło:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Śmig

https://pl.wikipedia.org/wiki/Carving_(narciarstwo)

 

Cześć

Wybacz Jeeb ale już po pierwszym słowie w definicji śmigu widać, że to bzdury a nie definicje.

Pozdrowienia

  • Like 1
  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, marionen napisał:

Masz wyobraźnię... Dalej nie wiesz do którego filmu się odnosiłem. Zobacz jeszcze raz mój pierwszy post...

PS Nie bardzo rozumiem co i po co mi tłumaczysz, chcesz mnie nauczyć jeździć na nartach...

Na początku grzecznie spytałem, bo temat był o jeździe koleżanki @chatdelune, potem już ogarnąłem że odnosisz się do filmu z tego samego postu. Wybacz to nieporozumienie. A dalszej części mojej wypowiedzi nie bierz nazbyt do siebie, raczej była skierowana do ogółu, bo jak widać kwestia różnic między śmigiem, a skrętem krótkim ciętym nie jest dla wszystkich oczywista. 

53 minuty temu, Mitek napisał:

Cześć

He he no to chyba raczej w drugą stronę Mariusz (nic nie ujmując koledze koko oczywiście) bo mało znam takich narciarzy jak Ty. Zwłaszcza wszechstronnością zabijasz.

Spoko - nie znam kolegi @marionen, jeśli kiedykolwiek będzie okazja spotkać się na stoku to chętnie wspólnie pojeżdżę i to zweryfikuję :) pozdrawiam ! 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kokoSKI napisał:

Na początku grzecznie spytałem, bo temat był o jeździe koleżanki @chatdelune, potem już ogarnąłem że odnosisz się do filmu z tego samego postu. Wybacz to nieporozumienie. A dalszej części mojej wypowiedzi nie bierz nazbyt do siebie, raczej była skierowana do ogółu, bo jak widać kwestia różnic między śmigiem, a skrętem krótkim ciętym nie jest dla wszystkich oczywista. 

Spoko - nie znam kolegi @marionen, jeśli kiedykolwiek będzie okazja spotkać się na stoku to chętnie wspólnie pojeżdżę i to zweryfikuję :) pozdrawiam ! 

Cześć

Pamiętam jak chyba w 2005 roku była tworzona nowa wersja Programu. Byłem akurat wtedy na kursokonferencji, chyba w Tonale i obserwowałem jak koledzy się z tym meczą. Wtedy chyba narodził się ten krótki skręt cięty. Dobrze się stało, że w miarę szybko zmieniono to poprzednie carvingowe cudo (bo to był najgorszy program ze wszystkich jakie miałem okazje poznać od 1985 roku chyba) ale jednolitej myśli wśród twórców to tam nie było. :)

A Marionen... oj człowiek wspaniały i narciarz znakomity, chyba jeden z najbardziej uniwersalnych jeźdźców jakich miałem okazję w życiu poznać.

Pozdrowienia serdeczne dla kolegi

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Jezeli chcesz nauczyc sie carvingu to;

promien skretu powinie być mniej więcej taki jak promień twojej narty 

nogi oczywiscie szerzej,odległośc miedzy kolanami powinna byc taka sama przez cały skręt.

narty cały czas równolegle ,dzioby przez cały skret w jednej lini.

zaczynasz skret z pozycji wysokiej,wychylasz się do przodu,stawiasz narty na krawędzie,zeby utrzymać równowagę zginasz się w pasie,

( WAŻNE)cisniesz TYLKO ! na krawędz narty zewnetrznej przez co noga zewnetrzna się postuje a noga wewnetrzna zgina w kolanie kolano wewnetrzne odginasz do srodka skretu ,czujesz że narty zaczynają skrecać, obnizasz  i cofasz sylwetkę czujesz ,że narty wyciagają cie z wirazu,stopniowo przesuwasz sylwetkę do przodu i zaczynasz sie prostowac ,rozpoczynasz nastepny skret, reka zewnetrzna tak jakby nas prowadzi w skrecie ,jedziemy za nią ,z zewnatrz wyglada to tak jakby jakas niewidzialna siła ciagneła nas za reke zewnetrzna.to wszystko stanowi oczywiscie jeden płynny ruch,bez zadnych szarpniec czy walczenia ze stokiem ,ma byc flow.

poogladaj sobie filmiki z jazdy profesjonalnych narciarzy,najlepiej GS i sprobuj tam znalezć te wszystkie elementy o których napisalem,to da ci wiecej niż wszystkie rady forumowych pseudo- ekspertów ,zwłaszcza tych którzy maja po 5 tysiecy postów a czesto nawet nie wiedza o czym pisza.

pozdrawiam gorillaracer.

  • Haha 2
  • Confused 1
  • Downvote 1
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, gorillaracer napisał:

Jezeli chcesz nauczyc sie carvingu to;

promien skretu powinie być mniej więcej taki jak promień twojej narty 

nogi oczywiscie szerzej,odległośc miedzy kolanami powinna byc taka sama przez cały skręt.

narty cały czas równolegle ,dzioby przez cały skret w jednej lini.

zaczynasz skret z pozycji wysokiej,wychylasz się do przodu,stawiasz narty na krawędzie,zeby utrzymać równowagę zginasz się w pasie,

( WAŻNE)cisniesz TYLKO ! na krawędz narty zewnetrznej przez co noga zewnetrzna się postuje a noga wewnetrzna zgina w kolanie kolano wewnetrzne odginasz do srodka skretu ,czujesz że narty zaczynają skrecać, obnizasz  i cofasz sylwetkę czujesz ,że narty wyciagają cie z wirazu,stopniowo przesuwasz sylwetkę do przodu i zaczynasz sie prostowac ,rozpoczynasz nastepny skret, reka zewnetrzna tak jakby nas prowadzi w skrecie ,jedziemy za nią ,z zewnatrz wyglada to tak jakby jakas niewidzialna siła ciagneła nas za reke zewnetrzna.to wszystko stanowi oczywiscie jeden płynny ruch,bez zadnych szarpniec czy walczenia ze stokiem ,ma byc flow.

poogladaj sobie filmiki z jazdy profesjonalnych narciarzy,najlepiej GS i sprobuj tam znalezć te wszystkie elementy o których napisalem,to da ci wiecej niż wszystkie rady forumowych pseudo- ekspertów ,zwłaszcza tych którzy maja po 5 tysiecy postów a czesto nawet nie wiedza o czym pisza.

pozdrawiam gorillaracer.

Twój opis ewolucji jaką jest skręt cięty zawiera  tyle niedomówień, tyle błędów technicznych że ręce opadają. Oczywiście pewne elementy (niewiele) jest zgodnych z sztuką narciarską ale większość to jedynie domniemania.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By artix
      Na forach gdy ktos postawi pytanie " jaka narta jest najlepsza?" oczywiscie padnie odpowiedz GS !!!
      Czasy sie zmenily i uwazam ze mozna to odlozyc  do lamusa. 
      Teraz zagram na nerwach, bo wielu wie ze lubie  
      Dzis najlepsza narta jest narta All Mountain i nie mowcie ze nie jest, bo jest 😜 
      Sam tez jezdze na tego typu narcie od kilku  sezonow i  nawet nie wyciagam innej pary z auta przez pare dni w Alpach. 
      Temat ten podsunela mi do glowy reklama ktora wyswietla sie na moim profilu FB. 
      Sam uzywam innej marki i nie chodzi tu o reklame. Chodzi o to jak tego typu  narta jezdzi, a raczej co mozna na niej robic jak sie potrafi. 
      Posypia sie kamienie, mimo to zapraszam do dyskusji  
      https://www.voelkl.com/en/experience-voelkl/m6mantra-secret96/?fbclid=IwAR2CZHx4AZFJmS-JgH84LXY9iAM4z_8XwzF6auY0m5iu96UQlFdrGNjlFnM&cHash=02712b7c90a270fdb5ba62ea000dec6b
       
       
       
    • By szevczi
      Cześć, jak wszyscy wiemy to co nam się wydaje często nie ma pokrycia w rzeczywistości, więc stwierdziłam, że trzeba się ponagrywać i przekonać na własnej skórze, że to nie jest jednak ta gigantowa technika Federici Brignone
      A tak na poważnie, mam kilka filmików z zeszłego roku i dwa świeżutkie. Jakby miał ktoś ochotę zerknąć i napisać coś mądrego lub nie, to bardzo zachęcam. Przyjmę wszystko, bo tak się składa, że z dyplomowanym instruktorem nigdy nie jeździłam i staram się sama podnosić swoje umiejętności. Ja widzę tu mniej więcej nad czym muszę popracować, ale chętnie przeczytam wypociny mądrych głów   Przy okazji, polećcie jakieś ćwiczenia, które pomogłyby pozbyć się złych nawyków, które mi wypunktujecie. Biorę wszystko na klatę więc śmiało nie hamować się  
      Tutaj poprzedni sezon:
       
       
      I na koniec świeżutkie jeszcze ciepłe, wybaczcie jakość, ale musiałam trochę zbliżyć niektóre ujęcia  
       
       
       
       
      No także pozdrawiam i z góry dzięki za wszystkie odp
    • By gruchauho
      Ostatnio na forum pojawiały się dyskusje na temat różnych technik jazdy a także TAKTYKI. W związku z tym chciałbym pokazać fajny filmik, na który trafiłem jakiś czas temu, gość pokazuje jak optymalnie zjeżdżać, jak dobierać skręty, bierze pod uwagę ilość ludzi, nachylenie, rodzaj śniegu itd. Jest cała seria tego - bodajże 4 filmy, sam kanał na YT też dosyć ciekawy. Obejrzyjcie zresztą.
      P.S. Filmik po francusku ale są napisy PL. Wystarczy kliknąć przycisk.
       
       
    • By olek123
      Dzień dobry,
      chciałbym dowiedzieć się ile +/- wyjazdów na narty potrzeba by opanować w stopniu średnio zaawansowanym technikę jazdy carvingowej (zdaję sobie sprawę, że jest to dość indywidualna kwestia). Czy wzięcie instruktora to dobry pomysł, usprawni to znacząco naukę?
    • By marboru
      Dwa miłe oku filmy  
      Pierwszy:
      I drugi świeżutki z wczoraj:
      Aż chce się na narty  

Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...