Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

34 minuty temu, Narciarz ze Śląska napisał:

Taki był pomysł z Nosalem (zarządzanie przez park), ale tu nowy rząd we współpracy z pewną pracownią to zablokowały, aby "Duda nie pojeździł" (cytuję niemal dosłownie z art.)!

temat powrócił już do realizacji, na szczęście. Do Nitrasa dotarły środowiska sportowe i przedstawiły łopatologicznie. My tego stok POTRZEBUJEMY i chyba dotarło. Oby. 

A, że "Duda chciał tam jeździć", to media wyciszą. Teraz będzie stok dla środowiska sportowego, ja oczywiście piszę o przekazie dla 8*. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Krakus81 napisał:

temat powrócił już do realizacji, na szczęście. Do Nitrasa dotarły środowiska sportowe i przedstawiły łopatologicznie. My tego stok POTRZEBUJEMY i chyba dotarło. Oby. 

A, że "Duda chciał tam jeździć", to media wyciszą. Teraz będzie stok dla środowiska sportowego, ja oczywiście piszę o przekazie dla 8*. 

Problem z Nosalem dotyczy tego, że na plany inwestycji zakładały, że będzie przebiegała po działkach, które są prywatne i nie są w gestii inwestora (tak jak pisałem wcześniej, rozmawiałem z kimś z Zakopanego, kto jest przy temacie i mi potwierdził, że tak rzeczywiście jest)... to co pisano w mediach zostawmy na boku, bo to bardzo często ma niewiele wspólnego z rzeczywistością... pytanie, czy ten problem właścicielski znalazł jakiś finał, czy będzie jak z Gubałówką, co do której co roku się mówi, że ruszy, bo się dogadują...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Cosworth240 napisał:

Problem z Nosalem dotyczy tego, że na plany inwestycji zakładały, że będzie przebiegała po działkach, które są prywatne i nie są w gestii inwestora (tak jak pisałem wcześniej, rozmawiałem z kimś z Zakopanego, kto jest przy temacie i mi potwierdził, że tak rzeczywiście jest)... to co pisano w mediach zostawmy na boku, bo to bardzo często ma niewiele wspólnego z rzeczywistością... pytanie, czy ten problem właścicielski znalazł jakiś finał, czy będzie jak z Gubałówką, co do której co roku się mówi, że ruszy, bo się dogadują...

ale to jest teren TPN przecież 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Krakus81 napisał:

temat powrócił już do realizacji, na szczęście. Do Nitrasa dotarły środowiska sportowe i przedstawiły łopatologicznie. My tego stok POTRZEBUJEMY i chyba dotarło. Oby. 

A, że "Duda chciał tam jeździć", to media wyciszą. Teraz będzie stok dla środowiska sportowego, ja oczywiście piszę o przekazie dla 8*. 

I bardzo dobrze.

Natomiast, co nas śmieszy, dla polityków to NARRACJA jest najważniejsza. Jak to mówił mój znajomy: SPRZEDAŻ OPOWIEŚCI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Cosworth240 napisał:

Problem z Nosalem dotyczy tego, że na plany inwestycji zakładały, że będzie przebiegała po działkach, które są prywatne i nie są w gestii inwestora (tak jak pisałem wcześniej, rozmawiałem z kimś z Zakopanego, kto jest przy temacie i mi potwierdził, że tak rzeczywiście jest)... to co pisano w mediach zostawmy na boku, bo to bardzo często ma niewiele wspólnego z rzeczywistością... pytanie, czy ten problem właścicielski znalazł jakiś finał, czy będzie jak z Gubałówką, co do której co roku się mówi, że ruszy, bo się dogadują...

Na Gubałówce "dogadują się" od 20 lat. Tam musiałby ktoś USTĄPIĆ, zmienić zdanie, dogadać się, co w Zakopanem jest niemożliwe. Ludzie stracą morze pieniędzy, ale USTĄPIĆ nie potrafią za żadną cenę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.04.2024 o 11:53, Narciarz ze Śląska napisał:

Na Gubałówce "dogadują się" od 20 lat. Tam musiałby ktoś USTĄPIĆ, zmienić zdanie, dogadać się, co w Zakopanem jest niemożliwe. Ludzie stracą morze pieniędzy, ale USTĄPIĆ nie potrafią za żadną cenę.

Nie koniecznie, może być tak, że Byrcynowa w końcu kopnie w kalendarz, a jej spadkobierca będzie sobie bardziej cenił dudki niż jad, nienawiść i robienie wszystkim na złość. 

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Hextor napisał:

a jej spadkobierca

przypuszczam że spadkobierców będzie kilku a oni nie dogadają się nigdy,

prędzej dojdzie do likwidacji Tatrzańskiego Parku Narodowego a wtedy będzie można nareszcie spełnić marzenia

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 dni temu dostali zgodę.

Wrzucałem w temat Szrenica , rzuce tu jeszcze raz:

Jest zielone światło dla wymiany pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę i rozbudowę stacji. 

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu oceniła raport oddziaływania na środowisko naszej inwestycji i uzgodniła warunki realizacji tego przedsięwzięcia. 

To postanowienie zawiera długą listę ograniczeń związanych z koniecznością ochrony cennych wartości przyrodniczych w Karkonoszach podczas budowy i eksploatacji kolei.

- Prace nad tym dokumentem trwały wiele miesięcy. Uzgodnienie oznacza spory postęp w realizacji naszych zamierzeń. Teraz przed nami uzyskanie decyzji środowiskowej. Musimy przygotować projekt budowlany, uzyskać pozwolenie na budowę i zgodę na wylesienie – mówi Paweł Gogolewski, dyrektor spółki Sudety Lift.

Do prac w terenie ze względu na kalendarz wycinek drzew, będziemy mogli przystąpić najwcześniej jesienią 2024 r. Optymistycznie zakładając wymiana pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę, mogłaby się zacząć wiosną 2025 r. Prace musimy zrealizować w ciągu jednego sezonu budowlanego.

Gospodarz największego ośrodka narciarskiego w polskich Karkonoszach zamierza zainwestować w rozbudowę stacji Szrenica Ski Arena kilkadziesiąt milionów złotych. 

Obecnie istniejącą dwuosobową kolej linową ma zastąpić trzykrotnie szybsza, wyprzęgana, czteroosobowa kanapa. Na tym etapie prace mają dotyczyć pierwszej sekcji kolei, która w całości przebiega przez teren w administracji Lasów Państwowych. Inwestor nie wyklucza w dalszej perspektywie wymiany także drugiej sekcji położonej w Karkonoskim Parku Narodowym.
Rozwój infrastruktury narciarskiej w kompleksie obejmie także poszerzenie nartostrady „Puchatek” w dolnej części z obecnych 40 metrów do około 70 metrów. Zwiększy to bezpieczeństwo narciarzy na tej popularnej trasie.
Ma się pojawić również alternatywny wariant zjazdu ze stacji pośredniej. Nowa trasa na razie została nazwana roboczo - „Puchatek Bis”. W planach inwestycyjnych jest także wytyczenie nowego około 350-metrowego stoku dla początkujących narciarzy w rejonie kolei „Karkonosz Ekspress”. Przy nim ma powstać wyciąg orczykowy. Chcielibyśmy także skomunikować nartostradę „FIS” z „Puchatkiem”. Ten łącznik pozwoli na zjazd „FIS-em” do dolnej stacji.

 

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Hextor napisał:

Podobno dostali jakieś zgody na wymianę krzesła dolnego na Szrenice!

Nie tylko wyciąg, poszerzenie Puchatka w dolnej części, nowy Puchatek Bis i łącznik z Fisem

https://szklarskaporeba.naszemiasto.pl/w-szklarskiej-porebie-szybciej-i-nowoczesniej-bedziemy/ar/c7-9670425

... a co wyjdzie to się okaże kiedyś...

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, ZdolnyŚlązak napisał:

 

 

....  Chcielibyśmy także skomunikować nartostradę „FIS” z „Puchatkiem”. Ten łącznik pozwoli na zjazd „FIS-em” do dolnej stacji.

Tego fragmentu nie rozumiem, przecież z Fisu można zjechać do Puchatka i dolnej stacji, ja tak od kilkudziesięciu lat zjeżdżam i nie widzę problemu. Chyba, że chcą coś nowego wyżej puścić, ale tam jest orczyk na ścianie nie do ominięcia...

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, marionen napisał:

Tego fragmentu nie rozumiem, przecież z Fisu można zjechać do Puchatka i dolnej stacji, ja tak od kilkudziesięciu lat zjeżdżam i nie widzę problemu. Chyba, że chcą coś nowego wyżej puścić, ale tam jest orczyk na ścianie nie do ominięcia...

Odwrotnie, ma być zjazd od stacji przesiadkowej w kierunku dolnego FIS-u (już trochę zarośniętego).

Te wszystkie plany są zapowiadane co jakiś czas i przekładane z roku na rok. Raczej prędko to nie nastąpi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucę jeszcze raz projekt planu jak to ma wyglądać, bo widzę temat wraca.

Na dole rysunku jest stacja przesiadkowa - góra Puchatka, a u góry rysunku dół Puchatka i Loli, wszystko to co zielono-czerwono-zielone to trasy, głównie nowe + poszerzenie Puchatka.

2. Projekt MPZP Szklarska Poręba (Szrenica) RYS-1.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, marionen napisał:

Jak się nic nie chwalą to raczej nie. Może kamienie są porośnięte jakimś endemicznym mchem i brak zgody zielonych jest...

Tam jest  siedlisko chronionego gatunku - Żuczek Transwestyta (Leistotrophus versicolor).

Edytowane przez Lexi
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odrobina danych, trendów, statystyk

Link do artykułu: Analiza rozwoju ośrodków narciarskich w Polsce | Twój instruktor (twojinstruktor.blogspot.com)

 

 

Ratrak%20-%20Stok.jpg

 Pracę mniej więcej zgodną z ww. moim tytułem ma napisać na renomowanej uczelni mój serdeczny kolega, oczywiście też narciarz, oczywiście też instruktor narciarstwa.

 

Postanowiłem mu odrobinę w tym pomóc. Na razie ściągnąłem sobie z kopalni wiedzy, czyli strony Lanove-drahy.cz, dane odnośnie powstałych kolei linowych w Polsce, czyli w absolutnej większości kolei przeznaczonych do nowo powstałych lub modernizowanych ośrodków narciarskich. Reszta to koleje stricte turystyczne (Solina, park w Chorzowie) lub dla skoczni narciarskich. Ale większość urządzeń jednak ma cel głownie narciarski.

 

- - - - - - - - - - 

Niżej w artykule:
*Co powstało w l. 2014-2024
*Ilość budowanych kolei linowych w latach
*Ogólna i średnia długość budowanych kolei linowych w Polsce w latach
*Kto buduje?
*Co buduje?

- - - - - - - - - - 

 

No to na wstępie co w ostatnich latach (2014 do br.) powstało (lub powstaje w br.) w Polsce:

Koleje%202014-2024.png
 

Jak widać prawie dekadę temu liderem inwestycji był Szczyrk, obecnie: Jaworzyna Krynicka. W tym roku ma być ukończona budowa krzesła w ośrodku COS w Szczyrku oraz rozpoczęta i ukończona inwestycja w Brennej. Stacja ma już podobno komplet pozwoleń.

Jedźmy dalej? W jakich latach powstały koleje, które nam służą?

Koleje1.png

 

Następnie sprawdziłem trend (liczony metodą stosową):

Koleje2.png

Powyższe pokazuje, że historycznie powstawała średnio jedna kolej w jakimś roku (co jakiś czas), potem mieliśmy boom przyrostowy (do 2008 r.), mały krótki kryzys, znów boom i od mniej więcej 10 lat boom zaczął wygasać, aż ilość nowo powstałych kolei w Polsce ukształtowała się średnio na poziomie ok. 2 rocznie. I w 2024 roku... wszystko się zgadza: powstają dwie wcześniej wspomniane.

Ile m kolei łącznie powstawało w danych latach?

Koleje3.png
 

Okazuje się, że w rekordowym roku 2008 powstało w Polsce razem ponad 10 km kolei. W latach 2019-2021 mamy z kolei łączne wartości... poniżej 1 km, czyli bardzo skromnie. Natomiast w latach 2022-2024 między 2,5 a 3,5 km.

Jaka jest średnia długość powstającej w Polsce kolei? Średnia z wszystkich lat to ok. 900 m. A tak to wyglądało w poszczególnych latach:

Koleje4.png
 

A kto u nas budował i buduje? Pokazuje to zestawienie wg producentów:

Koleje5.png
 

Okazuje się, że na 138 analizowanych kolei (nie ma w zestawieniu już nieistniejących, to będzie przedmiotem osobnej analizy i artykułu) aż 57 to produkcja Doppelmayra. Kolejne 29 to dzieło Tatraliftu (d. Tatrapoma), 15 - Leitnera, reszta to po kilka lub po jednej produkcji.

A co u nas powstaje? Pokazuje to kolejny wykres, który jednak będzie wymagał tłumaczenia (z czeskiego, a w zasadzie ze... słowackiego, gdyż oznaczenia nadała strona Lanovky.sk):

Koleje6.png
 

Już tłumaczę:

- SLF-4 (najpopularniejsza kolej w Polsce) - niewyprzęgane krzesło czteroosobowe;
- SLF-2 - niewyprzęgane krzesło dwuosobowe;
- SLO-6 Bubble - krzesło sześcioosobowe wyprzęgane z tzw. bublinami (przykrycie);
- SLO-4 - krzesło czteroosobowe wyprzęgane;
i konsekwentnie, przy czym:
- K - to kabinka, czyli po polsku najczęściej gondola;
- PL - to wagoniki, gdzie liczba oznacza ilość pasażerów w wagoniku.

To na razie byłoby na tyle, ale temat (analizy, wykresy, dane) będzie kontynuowany w czasie poza sezonem.

Twój instruktor

Maciek

ProfiLove.jpg
  • Like 10
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Narciarz ze Śląska napisał:

Zniknął wyciąg na skoczni w Malince:

"(...)Pierwszy etap inwestycji, skupiający się na modernizacji zeskoków, to dopiero początek. Kolejnym krokiem jest wymiana kolei, która umożliwia płynny transport skoczków. Ma ona na celu zwiększenie bezpieczeństwa. – Obiekt będzie dostępny tylko i wyłącznie w okresie styczniowym, gdy zaplanowano zmagania w PŚ. Potem nastąpi wymiana kolei linowej. Całkowity remont planujemy zakończyć w czerwcu 2024 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem zamkniemy się z pracami w niecały rok. Koszt inwestycji wyniesie około 53 milionów złotych brutto. Ta jest w pełni finansowana ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Dokładamy starań, by wszystko co się pojawi było nowe i trwałe. Trzeba wziąć pod uwagę, że połowa pieniędzy zostanie przeznaczona na kolej. Będzie to winda skośna – podobna do tej ze skoczni Bergisel w Innsbrucku – dodaje nasz rozmówca."

https://sport.tvp.pl/72023693/skocznia-im-adama-malysza-w-wisle-w-remoncie-przeznaczono-na-ten-cel-ponad-50-milionow-zlotych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, pawelb91 napisał:

Obiekt będzie dostępny tylko i wyłącznie

Możemy my, narciarze, poinformować tego pana redaktora, że albo <tylko>, albo <wyłącznie>. To dwa synonimy i nie używa się ich razem, typu:
- Ona jest jasna i blondynka!

PS. Dziękuję za informację, nie wiedziałem, że tam trwa remont. Lanovky.sk też nic nie napisały, zdaje się, a oni wszystko wiedzą pierwsi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 4/19/2024 at 12:03 PM, Narciarz ze Śląska said:

Niżej w artykule:
*Co powstało w l. 2014-2024
*Ilość budowanych kolei linowych w latach

Możemy też poinformować pana redaktora, że kolej jest rzeczownikiem policzalnym i dlatego powinno być "liczba kolei linowych". Jest to zresztą częsty błąd spotykany na forach, gdzie występują; ilość tras, ilość wyciągów, ilość parkingów, ilość ludzi. Ilość to może być mleka, cukru, wody (rzeczowniki niepoliczalne). Taki błąd powszechnie też popełniają w mediach ludzie mieniący się wysoko wykształconymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, marekesz napisał:

Możemy też poinformować pana redaktora, że kolej jest rzeczownikiem policzalnym i dlatego powinno być "liczba kolei linowych". Jest to zresztą częsty błąd spotykany na forach, gdzie występują; ilość tras, ilość wyciągów, ilość parkingów, ilość ludzi. Ilość to może być mleka, cukru, wody (rzeczowniki niepoliczalne). Taki błąd powszechnie też popełniają w mediach ludzie mieniący się wysoko wykształconymi.

Dziękuję za zwrócenie uwagi. Też nie jestem doskonały.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, marekesz napisał:

Możemy też poinformować pana redaktora, że kolej jest rzeczownikiem policzalnym i dlatego powinno być "liczba kolei linowych". Jest to zresztą częsty błąd spotykany na forach, gdzie występują; ilość tras, ilość wyciągów, ilość parkingów, ilość ludzi. Ilość to może być mleka, cukru, wody (rzeczowniki niepoliczalne). Taki błąd powszechnie też popełniają w mediach ludzie mieniący się wysoko wykształconymi.

Jprdl.

Co trzeba mieć w głowie, żeby się przyczepić czegoś takiego?

To jest forum narciarskie, a nie lingwistyczne.

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...