Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

No oprócz Sztokfisza jest jeszcze Elster, Patronik, Bachleda i Enilift ale to nowe czasy... Jest jeszcze Linke w BB, który wyewoluował z Mostostalu i który zasypał nasze wyciągi podróbką orczyków (bębnów) Borer'a. W dawnej Czechosłowacji mamy jeszcze Mikeskę i Metasport Ostrava, którzy także są dziećmi Transporty.. ;-)

Mitek! Dzięki za uznanie. Dla takich opinii warto żyć i pasjonować się złomem... ;-)

Żadnego chodzącego wyciągu za złom nie uważam. Zwłaszcza szczyrkowe orczyki są dla mnie przykładem niezniszczalnego - teraz już wiem dlaczego.

Demontowanie wszystkiego tylko dlatego, ze jest stare to głupota przecież. We Włoszech jest sporo bardzo starych wyciągów, które cały czas funkcjonują i są sensownym uzupełnieniem nowej bazy.

Pozdrowienia

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No oprócz Sztokfisza jest jeszcze Elster, Patronik, Bachleda i Enilift ale to nowe czasy... Jest jeszcze Linke w BB, który wyewoluował z Mostostalu i który zasypał nasze wyciągi podróbką orczyków (bębnów) Borer'a. W dawnej Czechosłowacji mamy jeszcze Mikeskę i Metasport Ostrava, którzy także są dziećmi Transporty.. ;-)

Jeszcze Glob - dawny Polsport. Kiedyś był jeszcze ZZNPW z Zabrza i KBPBBP, chociaż ta firma była nastawiona bardziej na projektowanie niż na budowę.

A ogólnie to teraz wszędzie króluje Tatrapoma (obecnie Tatralift).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukając informacji o pradawnym wyciągu na hali kondratowej (którego nie ma :<) natknąłem się na taki oto arcy-długi i arcy-ciekawy artykuł:

http://histmag.org/Z-historii-polskiego-narciarstwa-kolei-linowych-i-nie-tylko-2564

Na okres gierkowskiego otwarcia na świat przypada również, złożona Polsce przez firmę POMAGALSKI, oferta budowy na Podhalu wytwórni kolei linowych i wyciągów narciarskich. Ostatecznie, głównie ze względów ambicjonalnych władz Zakopanego (jak się wydaje, polityka nie miała tu nic do rzeczy), nie doszło do współpracy i obiekt nie powstał. POMAGALSKI złożył ofertę Słowakom. Została ona przyjęta i tak do dzisiaj, po drugiej stronie Tatr, w Kieżmarku przy ulicy Polnej 4 istnieje firma o nazwie TATRAPOMA. U nas ofertę francuską odrzucono tym łatwiej, iż w owym czasie produkcją kolei krzesełkowych i wyciągów orczykowych z powodzeniem zajmował się Mostostal Zabrze, a firma Polsport Bielsko-Biała wytwarzała nieco gorsze wyciągi talerzykowe. Wspomniani górnicy również mieli w Zabrzu wytwórnię wyciągów. Na inne urządzenia, takie jak duże koleje linowe czy gondolowe w Polsce nie było zapotrzebowania.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój choć w zasadzie nie mój bo PKF'u ale wysupłałem go z długiej kroniki i oddzieliłem. Na YT jest jeszcze filmik o Mullerze na Kondratowej i kadry z Julianów w 88r podczas ciepłej zimy. Jest także filmik o Szyndzielni i rzeczony tu o krzesełku na Skrzycznem.

[video=youtube;Oz226XnPLbI]

[video=youtube;1GibvRgsRFE]

[video=youtube;Y015wGqR4OY]

[video=youtube;RQcinJDY7ek]

Skanowane ze slajdów są także zdjęcia mojego ojca z lat 73-77 ze Szczyrku (Juliany, Szyndzielnia itd) w tym także fotki mnie jako kilkuletniego berbecia uczącego się narciarstwa... ;-)

Najśmieszniejsze z tego wszystkiego jest to, że jestem z Gdańska i teoretycznie powinienem mieć wiedzę o morzu łajbach itd... Pokręcone to życie, nie..;-))

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerażające jest to,że taki Szczyrk dokładnie pamiętam.:sorrow:

Wspomnienia wróciły.

W uszach mam ciszę jak panowała kiedy wyjeżdżało się tym pojedynczym krzesełkiem na Skrzyczne.Kiedy był silny mróz dawali na każde krzesło koc.:stupid:

Przeglądając te fotki poczułem się duuuuużo młodszy.:biggrin:

Edytowane przez MB
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze kilka fotek z lat 75/77. Pierwsza potwierdza jaki jest mój ulubiony stok w PL.. ;-)3846546500_1424856489_thumb.jpg 2191652200_1424856490_thumb.jpg 8043330500_1424856492_thumb.jpg 2897626100_1424856493_thumb.jpg 3459248000_1424856495_thumb.jpg 1731475200_1424856497_thumb.jpg 3902447600_1424856499_thumb.jpg 2364685200_1424856500_thumb.jpg 4109613400_1424856502_thumb.jpg 3876565900_1424856503_thumb.jpg Szyndzielnia:

Szczyrk 1975 026.jpg

Szczyrk 1975 023.jpg

Szczyrk 1975 024.jpg

Szczyrk 1975 025.jpg

Rokytnice nad Jizerou (Lysa Hora / CS) 1979

Szczyrk 1975 022.jpg

Szczyrk 1975 016.jpg

Szczyrk 1975 017.jpg

Szczyrk 1975 018.jpg

Szczyrk 1975 019.jpg

Szczyrk 1975 020.jpg

Szczyrk 1975 021.jpg

Fajna moda, nie..? Gdybym wygrał 5 baniek w totka (lub więcej) to kupiłbym Zapalenicę, wyrychtował tego prototypowego Mostostala WN750, który tak dogorywa ale wciąż jest do uratowania, odkupił od COS'u starego Mullera z Dolin i postawił równolegle do Mostostala lub zamiast jeśli jednak nie dałoby się go uratować i stworzył tak taki Vintage Skiing Resort dla takich co lubią np drewniane narty, pojeździć telemarkiem w ciuchach z epoki, skorzystać z zabytkowego orczyka a na stok zajechać Garbusem z nartami na dachu. Niestety to tylko pobożne marzenia.. ;-)main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=295131&g2_serialNumber=3

57da834f0f4d1_Szczyrk1975026.jpg.21df1e6f3e8a7aec62aa1ceb007df954.jpg

57da834f182c6_Szczyrk1975023.jpg.8027fb2362ee4020cfd1071748e48e50.jpg

57da834f21137_Szczyrk1975024.jpg.72d692fc34e914ccab7be2dd1ebd9d1d.jpg

57da834f29cf9_Szczyrk1975025.jpg.9f76cb13ce6fea4eb372e4199c8136a8.jpg

57da834f33744_Szczyrk1975022.jpg.633183af89dc6ab05f06b8730d9419bf.jpg

57da834f3dfa6_Szczyrk1975016.jpg.9921cad7defdcc74d07597f0c1501580.jpg

57da834f47b04_Szczyrk1975017.jpg.525f1346ae085fccb9d653f9c3754845.jpg

57da834f52535_Szczyrk1975018.jpg.d35a18135f1a7681a8405129270c688f.jpg

57da834f5d4bc_Szczyrk1975019.jpg.7bf9033bc7bd7c9d30ad0c7b0b664748.jpg

57da834f68e26_Szczyrk1975020.jpg.93cabbf20e4c629e7f091097b36b3398.jpg

57da834f72560_Szczyrk1975021.jpg.f24e2942d1237227e43d1affb741442e.jpg

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a na stok zajechać Garbusem z nartami na dachu

O nie.

W garbusach najczęściej bagażnik na narty był montowany z tyłu.

Na tylnym zderzaku stawiało się narty,a elementy mocujące były przykręcone do kratki wentylacyjnej nad klapą silnika.

vw-garbus.jpeg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote=mig12345;213833

A po drodze w Lesznej/Goleszowie już niestety tylko resztki innego typu urzadzenia,

ale też linowego...

http://kolejcieszyn.pl/index.php?s=glinowa

5km/h? Trochę wolno... Taka towarowa kolej w Janikowie jeździ 2,3m/s. Czy mi się wydaje, czy w tej kolejce z Goleszowa jeździły tylko 2 wagony?

Według mnie jedna z ciekawszych kolei linowych towarowych: funitel w Bratysławie. Transportuje on samochody pomiędzy budynkami fabryk.

[video=youtube;TrtvcY-eEe0]https://www.youtube.com/watch?v=TrtvcY-eEe0

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janikowo wciąż w ruchu! Jakiś czas temu powstało stowarzyszenie na rzecz zachowania tej kolejki i uchronienia jej przez hutą. Jak dotąd nie znaleziono bardziej ekonomicznego transportu urobku z kopalni więc póki co śmierć jej nie grozi. Jak widać po fabryce VW transport linowy jest jednak całkiem atrakcyjny.

[video=youtube;j5xCm8hm8r0]

Ta kolejka jest jedną z nielicznych, mających załamaną trasę. Miejsce na filmie to tzw rozdzielnica kolebek. W przeszłości była to stacja rozdziału na dwie strony. Jedna odnoga (istniejąca do dziś) prowadziła do Janikowa a druga do miejscowości Mątwy. Odcinek do Matem miał ponad 12km długości i był jednym z najdłuższych na świecie. Zlikwidowano go kiedy zakład w Mątwach upadł. Tak wiec a tym miejscu część kolebek kierowana była na Janikowo a część do Mątew.

[video=youtube;v43ttO2AUms]

A tu link do stowarzyszenia:

http://www.stowarzyszeniebastion.com/kolej-linowa-janikowo---piechcin.html

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajefajne zdjęcia.Dzięki.

Swoją drogą jak ten świat kiedyś istniał?

Chopy bez kasków,kamizelek,uprzęży.

I wybudowali kolejeczkę.:stupid:

Dzisiaj połowa kosztów takiej budowy,to te "kolorowe dziadostwa"co to każdy robotnik musi mieć na sobie.:frown::

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5km/h? Trochę wolno... Taka towarowa kolej w Janikowie jeździ 2,3m/s. Czy mi się wydaje, czy w tej kolejce z Goleszowa jeździły tylko 2 wagony?

to była kolejka bardzo podobna do tej w Janikowie, czyli 'wielowagonikowa'. Pamietam ją jeszcze działającą gdy łazilismy z plecakami po okolicy....

Niedawno próbowalem znależć trase kolejki - tej terenowej (z lokomotywką) - istnieje jeszcze w terenie w Goleszowie na stokach Jasieniowej, fajna ciekawostka do zwiedzania rowerem.

pozdrawiamM

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....Dzisiaj połowa kosztów takiej budowy,to te "kolorowe dziadostwa"co to każdy robotnik musi mieć na sobie.:frown::

Ano właśnie o to biega, żeby się interesik kręcił. Dziś każda inwestycja jest obłożona pijawkami, które koniecznie muszą zarobić. Nawet taka głupia sprzedaż na Alledrogo czegokolwiek albo sprzedaż samochodu... Musisz bulić pośrednikom, urzędasom itd.. no ale w kraju w którym sponsoruje się tyle "uprzywilejowanych" grup społecznych, związki wyznaniowe, partie polityczne itd.. nie ma szansy na normalność.

Te kaski i kolorowe kamizelki itd... - ja rozumiem BHP (jestem architektem i kiedyś pracowałem sporo po różnych budowach) ale to wszystko są lobbowane ustawy różnych grup kolesi chcących w majestacie prawa doić inne grupy społeczne. Np. takie złomowanie samochodów... - przelobbowana ustawa o kasacji pojazdów (że nie możesz wyrejestrować tylko musisz na złom oddać żeby nie płacić OC) przez sitwę złomiarzy i laweciarzy w latach 90 za władzy SLD. Nic ująć nic dodać.

I tak jest wszędzie.! A ustawa o zamówieniach publicznych, której efektem są najdroższe w UE autostrady i miernej jakości... ?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj nie! Girak&Girak czyli "Bruder Girak". Nie ma nic wspólnego z Grafferem. Graffer to włoski producent wyciągów. Produkował także w USA (jako Graffer) oraz w Jugosławii (licencja Graffer pod nazwą Holroyd). http://www.bergbahnen.org/lexikon/hersteller/graffer.phpO ile mi wiadomo Graffer także nie produkował osobowych kolejek kabinowych (gondolowych).W Polsce za komuny był tylko jeden taki wyciąg (właśnie jugosłowiański Holroyd) - stał na Szymoszkowej. Dziś jest ich kilka. Pochodzą z demobilu i są to oryginalne Graffery. Holroyd (Graffer YU) - Szymoszkowa 1989r:[ATTACH=CONFIG]20781[/ATTACH]Holroyd (Graffer YU) - Golte Ski Resort Slovenia 2011:

Graffer Golte SLO (5).jpg

Graffer Golte SLO (2).jpg

Graffer Golte SLO (0).jpg

Graffer (I) oryginał, Erna, Włochy 2012:

GrafferSciovaErna01.jpg

Graffer (I) oryginał, jako szleper do sanek przy zjeżdżalni grawitacyjnej Polska - Szczawnica Palenica 2014:_1_1386238511.jpgGirak&Girak ( http://www.bergbahnen.org/lexikon/hersteller/girak.php ) to producent kolejek linowych i krzeseł. Nie produkował za to nigdy orczyków i innych tego typu wyciągów. Girak&Girak w 1996r stał się częścią Garaventy. Swego czasu był powiązany z TSW Swoboda > kabinki gondoli na Szyndzielnię (pierwsza wersja z filmu). Za pośrednictwem G&G do Polski trafiły także po części wyciągi orczykowe TSW Swoboda. które w połączeniu z czeską Transportą dały mieszańca KWK Gliwice (orczyki ze Szczyrku, Korbielowa, Ochodzitej, dawniej także Wisła Hotel Stok, Soszów, Cieńków i Nowa Osada a także Magura Małastowska i Ustroń Poniwiec. Prawdopodobnie również wyciąg z Telegrafu w Kielcach był produktem KWK/Swoboda. W Austrii do dziś można przejechać się bliźniaczą kolejką gondolową z 1953r > Zwoelferhorn, która do dziś ma pierwsze wagony a jej stan jest nie zmieniony od początku i .. idealny. Jedyne co dodano to automat wypuszczający wagoniki. U nas trzy razy wymieniano wagoniki ale tylko pierwsza seria była Swobody (dziś Carvatech). Dwie późniejsze to polskie projekty wykonane w PZL Mielec. Po roku 1990 do Polski sprowadzono przynajmniej dwa wyciągi orczykowe TSW Swoboda, z Austrii. Jeden zainstalowano równolegle do krzeseł w Krynicy > Słotwiny. Nie wiedzieć czemu dwa lata temu wymieniono w nim wszystkie orczyki z oryginałów na Doppelmayr. Warto wspomnieć, że na Słotwinach przed krzesłem stał wyciąg KWK/Swoboda:KWK Swoboda (PL) i TSW Swoboda (A) - Krynica Słotwiny rok 2005: 11.jpgKWK Swoboda (PL) Szczyrk Małe Skrzyczne 1976:

szczyrk betowen.jpg

KWK / Swoboda - Magura Małastowska PL:1218_duze.jpgKWK / Swoboda + podpory Leitner >> Ustroń Poniwiec (PL):w2.jpg&szer=800&wys=600KWK / Swoboda + podpory Leitner >> Wisła Soszów (PL):2013.01.24+09.27.10+DM_Szala+%255BCANON%255D.jpgGirak/Girak / Swoboda - Zwoelferhorn (A):dscf3231.jpg

CNV000038.jpg

CNV000038.jpg.9490956d946c5fdb853e5488efc53b1d.jpg

57da835130287_GrafferGolteSLO(5).jpg.eaac41cc845d7bbca8aa44f36e62ba7d.jpg

57da835139a8d_GrafferGolteSLO(2).jpg.e6c59aa6923f52915030fd3d2345db87.jpg

57da835140b3f_GrafferGolteSLO(0).jpg.c4fac9fbc85304a4463e09880362af91.jpg

GrafferSciovaErna01.jpg.e9139ccf48b3fa7874b85451bef212bd.jpg

57da83514e1ef_szczyrkbetowen.jpg.f930c0969efeb55eb2ccd45931e17d8a.jpg

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że zanim Girak został wchłonięty przez Doppelmayra, zrobił kilka kolejek z Grafferem m.in. gondolę w Tatrzańskiej Łomnicy (gondole produkcji Swobody) To połączenie jest użyte przy opisie budowy gondoli w Czechach (po demontażu odcinka w Łomnicy kolej będzie stać w Herlikovicach)

Screenshot_2015-02-27-18-43-42-1.jpg

Screenshot_2015-02-27-18-43-42-1.jpg.b5fe1357b07974160fa6ba795f17e265.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaiste...!

W Herlikovicach - Bubakov 2 jest taka kolejka Graffer / Girak ale to jakiś odosobniony przypadek. Te firmy nigdy razem nie występowały. Zasięgnąłem języka u kolegi z Austrii, który w tym siedzi od lat i też strzelił karpia. Oficjalnie nic takiego nie istniało. Dał mi jednak link do włoskiego forum Funivie.org i tu znalazłem tego cudaka...

http://www.funiforum.org/funiforum/showthread.php?t=3378&page=2&

Otóż to jest składak, kundel bury złożony z podpór Giraka i stacji krańcowych Graffera pozyskanych z dawnego 4 osobowego krzesła z Folgaridy!

Widocznie wystarczą jeśli chodzi o siłę uciągu. Oto winowajca zamieszania:

1. Napęd 4CLD z Folgaridy (jeszcze na miejscu):

DSC01277.JPG

oraz podpora Graffera z ostatniej serii produkcji (już bez charakterystycznych podwieszanych wahaczy z blokami):

DSC01278.JPG

2. Ten sam napęd wpleciony w konstrukcję Giraka (już w Herlikovcach):

bubakov_kldv113.jpg

Widać pierwszą podporę w komplecie z Graffera (są zupełnie inne rolki).

Mnie jednak zastanawia jedna sprawa. W Folgaridzie Graffer był 4 osobowym niewyprzęganym krzesłem. W Herlikovcach kundel z Girakiem ma być gondolą...?? Nie widzę systemu wyprzęgania gondoli, chyba, że to dopiero część konstrukcji i jeszcze nie ma na zdjęciach. Wydaje mi się jednak że to jakieś przekłamanie, albo w Herlikovcach będą zbudowane dwa wyciągi: krzesło Graffera ze słupami Giraka oraz kolejka gondolowa (może Giraka) z kabinkami Swoboda (dziś Carvatech) z Tatr. Lomnicy.

Muszę poszukać fotem z Lomnicy bo mam tę kolejkę na zdjęciach. Tylko czy w Lomnicy wymieniają całość czy tylko kabinki..?

bubakov_kldv10.jpg

Girak nie jest pod Doppelmayrem tylko pod Garaventą.

Tu fotki z przebudowy tej kolejki:

http://www.lanove-drahy.cz/fotogalerie/bubakov_kldfotov.htm

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że też im się chciało taki mix robić. Dalej tylko nie kumam jak chcą na tym powiesić kabinki. Przecież stacje nie mają szyny i systemu wyprzęgania.. ! No chyba, że będzie to chodzić powolutku i "nastup a vystup" będzie odbywać się w biegu.. ;-)

Tak Garaventa faktycznie weszła w skład Dopka... szkoda.. ;-( . Cóż, takie czasy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...