Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

W Polsce nie ma już wyciągów orczykowych (klasycznych z bębnem i kotwicą) o załamanej trasie. Był z resztą tylko jeden, na Soszowie. Górny odcinek tego wyciągu zachował się do dziś, dolny zamieniono na kanapę. Jest to zmota ZnPPW z Leitnerowskimi podporami bramowymi i orczykami Swoboda MkII na ramie Mostostalu. Nie wiem kiedy go zbudowali, nie mam żadnych zdjęć załamania trasy ale wiem od przyjaciół Królika, że załamanie trasy składało się z 3 kół przewojowych - dwóch postawionych piętrowo i jednego zwrotnego jak na poniższych fotkach:

27_big.jpg

k-p1700773.jpg

14_03_13_savognin_31.jpg

O, tutaj jest fotka takiego załamania jakie było na Soszowie i w tę samą stronę:

DSC01017.jpg

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Jak pewnie wiecie, będąc w Szczyrku, udało mi się zwiedzić dolną stację kolejki krzesełkowej CD4C Leitnera na Skrzyczne. Marzyłem o tym od kilku lat. Rok temu prawie udało mi się tam wejść, ale przez opady śniegu spóźniłem się nieco i nie było możliwości. 2 tygodnie później udało mi się zwiedzić garaż Leitnera na Lućkach pod Chopokiem. W końcu w tym roku zwiedziłem wszystkie pomieszczenia dolnej stacji - sterówkę, garaż i urządzenia dolnej stacji tzw. "serce" kolejki :angel:

Niestety sporo zapomniałem, więc wrzucam jedynie zdjęcia z bardzo krótkimi opisami.

Sterówka

Przyciski do uruchomienia kolejki i jej zatrzymania:

ce461abbef48b7287267d793405628e8.jpg

Komputer z czytnikiem czujników: wiatru i temperatury. Czujniki znajdują się na trzeciej i ostatniej podporze. Od wiatru powyżej 65km/h kolejka stoi.

6c47e0a2906650cd7a31f91bc189e0b5.jpg

84d3672f84f8f0a11f495b6d875f1cf2.jpg

Potem weszliśmy (z Panem z obsługi) do garażu.

33fe82a90844207f44f04c83a38c4246.jpg

212fc91f9b69209d2cebe82c380aa58e.jpg

To urządzenie służy do wymiany ogumienia krążków linowych. Jest sporo rodzajów krążków, więc za każdym razem trzeba dostosować to do średnicy krążka.

5cad22d3ba29b5328d75436d405bd279.jpg

[ATTACH]29023[/ATTACH]

Potem weszliśmy na górę dolnej stacji :applause:: Schodki są bardzo strome, więc w butach narciarskich nie wchodziło się łatwo. Po wgramoleniu na górę ukazał się taki widok.

b3ba7a9efe07286333ad547c24cb956f.jpg

15ee1b485c2ee25b28a82f2e0974dccb.jpg

No to od początku.

Tutaj widać koła cierne, które przesuwają kanapy na dolnej stacji.

898bbcd4c66cc5e5d50c48820e84b14f.jpg

Napęd kół ciernych

0a749baf1646aeee2a953963a448a975.jpg

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod podłogą widać krążki, które "przekazują" linę z koła linowego na trasę.

2a291e6e23bce7e755b0599faf5edbf7.jpg

Podczas jazd testowych lub konserwacyjnych można (w razie konieczności) pociągnąć za czerwoną linkę - kolej staje niemal natychmiast.

5e2909dff6d7548f3fd59ed577bfae16.jpg

b1406a56023c98b4c72759abbd87e4f9.jpg

Dochodzimy do miejsca, w którym krzesełka skręcają w lewo - prosto na trasę kolejki. Tuż przed przyspieszeniem krzesełek następuje kontrola czy jadą w równych odległościach. Kontrola jest przeprowadzana przez spacer (czyt. spejser od ang. space - przestrzeń).

5770153e6128790cdc262a6dd9c52cec.jpg

A tutaj jest skrzyżowanie. Z prawej dojeżdżają krzesełka z pasażerami, a prosto prowadzi droga do garażu.

24e9ca3e6e670261a89920411632d4ab.jpg

c23b0a24a49e05917f21b7a67ada53c7.jpg

cdn. za kilka godzin :)

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc przy kołach ciernych, okrąża się samo sedno kolejki czyli napęd i napinanie.Silnik napędowy jest czerwony:d6efe904ae2798612a34d28038d0cb49.jpg9f0fc8d52d0252157a3198010ea125b8.jpgDrugi silnik, który chłodzi ten pierwszy (tzw. wentylator) jest niebieskidde7cd9c808d4dc4d7382cbb20800b3f.jpgf63637ebf709c998573a21088427a10b.jpgNapęd wraz z kołem linowym można przesuwać do przodu jak i do tyłu. Jest to konieczne przy konserwacji kolejki i przy zmianach temperatur (lina się skraca lub wydłuża)."Linijka" pokazuje, w jakiej odległości (od maksymalnego położenia z przodu) znajduje się koło linowe.783995bff80759931f697328cdcdcbb5.jpgHydrauliczne napinanie kolejki.25f659f1d3549e9a89b33312af2ad3b1.jpg40e5e82dc535e47b6e1f742d55a00d28.jpg[ATTACH]29042[/ATTACH] [ATTACH]29043[/ATTACH]I dochodzimy do miejsca, w którym krzesełka wjeżdżają na stację :)d6372ece1b91addbb103880654e5c776.jpg85ad58cf64f188abee14f00dc6b1930b.jpg[ATTACH]29044[/ATTACH] [ATTACH]29044[/ATTACH] [ATTACH]29045[/ATTACH]a03c7dbfeaa750f60257d89e942cc2c7.jpge363e67f67a727197d9cb044c24d4e8b.jpg

uploadfromtaptalk1456581029898.jpg

uploadfromtaptalk1456581103275.jpg

uploadfromtaptalk1456581655149.jpg

uploadfromtaptalk1456581695895.jpg

uploadfromtaptalk1456581029898.jpg.f481a1f27bc74763c76e6902dfb2eb6e.jpg

uploadfromtaptalk1456581103275.jpg.42ef75d9f29c87d5e8ab09aad1ef7f39.jpg

uploadfromtaptalk1456581655149.jpg.1419bb2bdfd7ae3d1b1eaed10f1cfc5a.jpg

uploadfromtaptalk1456581695895.jpg.229052bb4897ab0d6adf65eb34d56344.jpg

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i to ja rozumiem. Widać u ciebie pasję.

Pozdrawiam.

Pan z obsługi powiedział, że jak chcę pracować przy kolejkach, to mam się uczyć, bo skończę na peronie i będę mówił ludziom, jak mają wsiadać :stupid:

Jeszcze kilka zdjęć z garażu:

7f5448625506b46a0a7aeb834b0b66bb.jpg

e4effb2c97605435986f7e390a5fb176.jpg

80536859ee3a76c49fe3f2cc89e114da.jpg

664c6b302ec65afbac96390919e07de1.jpg

bec1d2031cdf5001b9f12ac4924b3b1c.jpg

2cc4e352342b98b51c0d4ba0c5684d14.jpg

I jeszcze schodki, z których łatwo jest zlecieć :rolleyes::

ade3a836aa1b15e5ef85423aff7c5f70.jpg

289b623cac8207abf5d02276738142a6.jpg

ad739d973d25f83e8159dfbbc903a939.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten film na DVD. Kupiłem kiedyś na górnej stacji TŁ. Nawet jest po polsku.. ;-)

Duża kolej... tak tak.. Wiesner. Porypało mi się.

Tam tez kiedyś zdarzył się tragiczny wypadek. Nie pamiętam dokładnie co się stało ale wagon spadł w dół wraz z linami. To był ten ostatni odcinek na sam wierch. O ile wiem to wagon wisiał tam na b dużej wysokości. Stamtąd spadł... :

a pamietacie tragedia w Cermis

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1010249,title,Przez-nieuwage-przecieli-line-Zginelo-20-osob,wid,14219205,wiadomosc.html?ticaid=11692a

http://facet.interia.pl/obyczaje/historia/news-smiertelna-zabawa-jankesow,nId,448799

http://geociekawostki.blogspot.com/2014/05/amerykanski-samolot-vs-woska-kolejka.html

Edytowane przez mamagena
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Kaprun jeżdziłem w weekend majowy, kilka miesięcy pózniej, w listopadzie, była ta tragedia.

Zastanawiam, się dlaczego projektanci kolejek , krzesełkowych także, projektują tak wysokie ich zawieszenie nad ziemią? Nie wydaje mi się aby różnica w koszcie krótszej liny była tego warta. Wiem, trzeba było by dodać podporę, może dwie, ale jazda na wysokości np. 4 m byłaby bez porównania bardziej bezpieczna. Tak na dobrą sprawę w przypadku awarii można by było samemu się ewakuować z kabiny czy z krzesła. Poza tym prowadzenie nisko kolejki, np.w lesie, powodowałoby, że drzewa stanowiłyby osłonę przed wiatrem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też o tym myślałem Bumer! Jedyne co mi do głowy przychodzi to walory takiej kolejki poza sezonem narciarskim. Wysoko powieszone (nad linią lasu) są swoistą trasą widokową. Chyba, bo nie widzę innego wytłumaczenia. Za nisko znów też być nie może bo załóżmy, że nawali 4m śniegu (a w Alpach to możliwe!) to żeby było bezpiecznie np, żeby jadący na nartach koszykarz nie wyrżnął dynią w narty narciarza siedzącego na kanapie, musi być zapas wysokości. No bo tak: 4m śniegu + 2m wysokość narciarza + przynajmniej 1,5m zapasu nad nim do minimalnego punktu o który mógłby zaczepić, daje nam 7,5m. Do tego dolicz wysokość kanapy (lekko 2,5m) i masz do liny 10m.

Tyle mniej więcej mają podpory kanap. To, że śniegu jest zazwyczaj mniej to już inna sprawa. Liczy się taki wyciąg na maksymalne niedogodności i obciążenia.

W Alpach bywały kiedyś (niektóre jeszcze są!) wyciągi tzw. kombilift. Zimą zakładano orczyki, latem pojedyncze krzesła. Jaki tego był sens..? Ano taki, że w istocie był to zwykły wyciąg orczykowy 2 osobowy ale żeby latem nie stał bezczynnie puszczano go w trybie krzesła dla małego ruchu turystycznego.

U nas swobodnie można by było w ten sposób potraktować każdy orczyk z minionej epoki, np wyciąg na Golgotę czy na Julianach. To konstrukcje bardzo wytrzymałe projektowane z podwójnym zapasem obciążeniowym. Wyciągi ZnPPW (KWK) mają do tego bloki rolkowe Mostostal'u przeznaczone dla kolei krzesełkowych 1 i 2 osobowych.

kombilift-12331.jpg

3414562774_1b874cfb1e_o.jpg

brleyn.jpg

Tu najlepiej widać o co chodzi.

Glungezer Kombilift (A) - Swoboda - na bazie tych wyciągów powstały nasze KWK ale z podwójnie mocnymi podporami Transporta Chrudim.

Zima:

Lato:

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Najbardziej luksusowa kanapa powstała w tym roku w Kitzbühel. Ośmioosobowa kanapa Leitnera ma najnowocześniejszy i ekonomiczny system ogrzewania siedzeń i wygodną skórę - siedzenia były wykonane wraz z BMW. Według mnie Leitner pobił w tej dziedzinie BMF z kanapami Porsche.

6901abc48af7401a5f8556fea9a18532.jpg

http://ski.curbed.com/2016/2/11/10959240/heated-chairlift-austria-8-person

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...