Narty - skionline.pl
Jump to content

Jazda na jednej narcie - jest sens ?


Recommended Posts

Panowie i panie,

spotkałem się w sieci z wieloma ćwiczeniami wykonywanymi na jednej narcie. Najpopularniejsze to tzw. javelin turns (wybaczcie angielską nazwę, po naszemu to będzie skręt oszczepowy ?O.o).

Zacząłem to ćwiczyć, na prawej noce przy małej prędkości nie ma dużego problemu. Na lewej to już inna bajka...ale ja nie o tym.

Czy takie ćwiczenie rozwija nas w jakikolwiek sposób ? Czy jest to taka jazda dla samej jazdy ? Stawiam na pierwszą opcję. Nie ma szans aby wykonać to ćwiczenie siedząc na tyłach, piszczel nogi dolnej dotyka języka, równowaga musi być...co więcej widziałem takie ćwiczenia w wykonaniu wielu sportowców (na stoku i w necie). Dlatego obstawiam, że jest to ćwiczenia wartościowe nie tylko efektowne.

Prosiłbym o Wasze opinie. Ćwiczyć ? Zwłaszcza w obliczu planowanego rozwoju w kierunku jazdy sportowej ?

Po pierwszym razie kolana powiedziały zdecydowane NIE, po kolejnych razach ból już nie występował.

Filmik: https://www.youtube.com/watch?v=FrMHKDjC4XI

Czy po opanowaniu tego ćwiczenia można przejść do jazdy na jednej narcie bez zmiany nogi w momencie przejścia ze skrętu w skręt ? 

M.

Link to post
Share on other sites

Cześć

Każde tego typu ćwiczenia są dobre. Akurat jazda na jednej narcie ze zmianą narty w sposób taki jak pokazany na filmie z jazdą na jednej narcie nie ma wiele wspólnego. Tu po prostu jedziesz na zewnętrznej - czyli tak jak normalnie. Ćwiczenie znakomicie testuje czy ktoś umie się wyważyć czy nie i musi się podpierać wewnętrzną. Javelin (choć pierwotnie javelin to trochę co innego było i znacznie truidniejszego) pomaga w odpowiednim zakrawędziowaniu narty.

Jazda na jednej narcie ma zupełnie inną mechanikę i wymaga ruchów w płaszczyźnie strzałkowej bo raz jedziesz na zewnętrznej a następny skręt na wewnętrznej.

Każde urozmaicenie jazdy jest edukacyjnie pożądane.

Pozdrowienia

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Super dzięki za info panowie!

1 godzinę temu, Mitek napisał:

Ćwiczenie znakomicie testuje czy ktoś umie się wyważyć czy nie

Oj tak! Nie da się inaczej wykonać tego ćwiczenia.

To będę ćwiczył. Może w sobotę nagram jakiś filmik.

PS. A czy to ćwiczenie pomaga wyeliminować siedzenia na tyłach ?

Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, FerraEnzo napisał:

PS. A czy to ćwiczenie pomaga wyeliminować siedzenia na tyłach ?

Siedzenie na tyłach pomaga wyeliminować skręt na jednej narcie, ale wewnętrznej. Tak jak to pokazał Piotr. Reuele czy po naszemu Rojale. Gwarantuję Ci, że nie skręcisz Reuelem jak będziesz siedział na tyłach. Jest to po prostu niewykonalne. Zobacz na przytoczonych filmach jak Ci narciarze się do przodu pochylają, żeby skręcić. A później to już tylko jak to mój instruktor po takich Ruelach dał polecenie "odpinamy jedną nartę i czekam na was na dole":D

Pozdrawiam.

 

A i jak będziesz takie rzeczy ćwiczył to musisz olać jedno. Tych co będą na ciebie się gapić  z myślą, że strugasz chojraka i się popisujesz.

Edited by lokiec3
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Ferra - sam sobie odpowiedziałeś :)

Bez odpowiedniego ułożenia rąk, dociążenia nart, tego ćwiczenia nie wykonasz, albo będzie to bardzo trudne.

Balans i wyczucie równowagi to dodatkowe atuty. 

Poza tym, gdy zaczynasz jeździć lepiej, szukasz nowych wyzwań, większych prędkości, trudniejszych stoków, wyskakujesz poza - to mogą się zdażyć różne sytuacje, gdzie umiejętności z tych ćwiczeń będą przydatne ;)
 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ok dzięki wszystkim!

To będę próbował najpierw te javeliny, a później rojale - albo na zmianę. Robię też inne ćwiczenia - zobaczymy w którym kierunku pójdzie moja jazda.

1 godzinę temu, lokiec3 napisał:

A i jak będziesz takie rzeczy ćwiczył to musisz olać jedno. Tych co będą na ciebie się gapić  z myślą, że strugasz chojraka i się popisujesz.

Właśnie tego się obawiałem, dlatego pytałem czy to ćwiczenie wnosi coś do techniki jazdy.

15 minut temu, gregor_g4 napisał:

Bez odpowiedniego ułożenia rąk, dociążenia nart, tego ćwiczenia nie wykonasz, albo będzie to bardzo trudne.

Tak tak! Ćwiczenie to idealnie obnaża braki w technice. :)

Link to post
Share on other sites

Cześć

Reuel to skręt na narcie wewnętrznej wykonywany w pozycji wagi. Proponuję rozpocząć od zwykłego skrętu na wewnętrznej. I tu zdziwienie bo skręt na narcie wewnętrznej inicjuje się lekkim odchyleniem z jednoczesnym wypchnięciem piętki na zewnątrz zamierzonego skrętu. Przy skręcie ciętym również wystąpi element odchylenia przy przekrawędziowaniu bo gdy zachowasz wyważenie jak przy normalnym skręcie na zewnętrznej to polecisz na twarz - popróbuj. Fajna zabawa.

Pozdrowienia

Link to post
Share on other sites

Bawię się w to często na niebieskich i transportowych trasach. Ćwiczenie to napewno poprawia wyczucie balansu i daje obraz w jakiej kondycji są nogi.

Podczas tego ćwiczenia nie raz przyjdzie Ci się ratować z sytuacji gdy będziesz wykonywał skręt w prawo na zewnętrznej krawędzi i na odwrót. :)

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Sorry,ale wtrącę swoje 2,a nie 3 grosze.Ćwiczenia na jedej narcie to podstawa narciarstwa zaawansowanego.I kropka.Jak ktoś ma co do tego wątpliwości,jego sprawa,-nie rozwinie się.Jazda na jednej-wewnętrzej narcie-podstawa jazdy zaawansowanej.Jevlin tourns-jak ktoś tego nie umie-nie umie jazdy carvingowej-nie tej na płaskim tylko tej na stromym-na bramkach,I na twardym.Żeby być dobrym,trzeba każdy-KAŻDY- skręt umieć zrobić na zewnętrzej,potem można sobie pomagać wewnętrzą,ale dopiero potem.

PS.Ruel to zabawa-Javeli to podstawa( a i nigdy w odchyleniu-bez jaj,to ćwiczenie ZAWSZE!!!!! wykonuje się w pozycji wychelenia)

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Może i kolega ma :) A prawda taka, że jak ktoś jest pro no to umie tak jeździć... skąd to umie? Pewnie ćwiczył, potem to widać jak jeździ na dwóch, technika wyrobiona, nie ma co dyskutować nawet ;) Wniosek taki, że każde takie ćwiczenie daje wymierne efekty, kropka

Link to post
Share on other sites
Dnia 3.06.2017 o 23:15, filipski napisał:

Żeby być dobrym,trzeba każdy-KAŻDY- skręt umieć zrobić na zewnętrzej,potem można sobie pomagać wewnętrzą,ale dopiero potem.

Zgadzam się!

Na dobrą sprawę wewnętrzna jest lekka przez niemal całą fazę skrętu, ale też nie jest tak że górna nic nie robi. Na pewno nie służy do podparcia, ale od stopnia jej zakrawędziowania i właściwego ułożenia (bez wysuwania) zależy czystość skrętu. W USA już dochodzą do wniosków, że wewnętrzna narta jest tak samo istotna jak zewnętrzna...a powoli pojawiają się głosy, że nawet istotniejsza (downhill rides, uphill drives).

Jedna uwaga dotycząca jazdy na zewnętrznej, zmiana z nogi na nogę powinna dziać się najwcześniej jak się da, tak żeby inicjalizację skrętu robić już na nowej zewnętrznej narcie. Tylko wtedy to ćwiczenie ma sens.

Plan na następny sezon jest! PMTS :D

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
  • 10 months later...

To jest temat, który jest zawsze aktualny.

Równowaga dynamiczna, balans ciała, to przecież podstawowa umiejętność dobrze wyszkolonego narciarza.  Wszystko sie dookoła niej kręci, niezależnie na jakich nartach, stoku, śniegach jeździmy. Więc każde ćwiczenie, które poprawia ten balans, jest warte uwagi.  

Jazda tylko na jednej narcie, gdy co drugi skręt jest na narcie wewnętrznej, jest konieczna na wyższym poziomie jazdy.  Wyobraźmy sobie taki poziom, że w jednym(raczej dłuższym) skręcie, jesteśmy w stanie zmienić(świadomie w ćwiczeniach)  obciążenie, ze stu procent na zewnętrznej na sto -na wewnętrznej. Lub też w jakiejś innej proporcji . Trudne?  Ale przydatne, gdy to jest już jest w podświadomości.  Jaką wtedy mamy swobodę jazdy na dwóch deskach, nawet na najgorszym stoku.

 

Zagronie

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By wolcjusz
      Cześć. 
      Nie bardzo wiedziałem gdzie umieścić tego posta, bo dotyczy techniki, ale ani do działu race ani do carving nie pasuje,  to dałem do początkujących.
      Czy technika zaprezentowana na załączonym filmie ma jakąś polską nazwę? Pierwszy raz spotykam się z techniką "szwajcarski skręt":
       
       
    • By artix
      Na forach gdy ktos postawi pytanie " jaka narta jest najlepsza?" oczywiscie padnie odpowiedz GS !!!
      Czasy sie zmenily i uwazam ze mozna to odlozyc  do lamusa. 
      Teraz zagram na nerwach, bo wielu wie ze lubie  
      Dzis najlepsza narta jest narta All Mountain i nie mowcie ze nie jest, bo jest 😜 
      Sam tez jezdze na tego typu narcie od kilku  sezonow i  nawet nie wyciagam innej pary z auta przez pare dni w Alpach. 
      Temat ten podsunela mi do glowy reklama ktora wyswietla sie na moim profilu FB. 
      Sam uzywam innej marki i nie chodzi tu o reklame. Chodzi o to jak tego typu  narta jezdzi, a raczej co mozna na niej robic jak sie potrafi. 
      Posypia sie kamienie, mimo to zapraszam do dyskusji  
      https://www.voelkl.com/en/experience-voelkl/m6mantra-secret96/?fbclid=IwAR2CZHx4AZFJmS-JgH84LXY9iAM4z_8XwzF6auY0m5iu96UQlFdrGNjlFnM&cHash=02712b7c90a270fdb5ba62ea000dec6b
       
       
       
    • By chatdelune
      Mimo że jeżdzę już ponad 10 lat, to dopiero ostatnio poznałam i zrozumiałam faktyczne techniki skrętu na nartach, w tym tzw. carving. Czy na załączonym filmiku jest jazda carvingowa? Jesli nie to jaki mam styl jazdy? Z tego co mi się wydaję carvingowcy mają nogi szerzej i tutaj właśnie pojawia się problem, bo nie umiem tego zrobić - zawsze byłam uczona, że nogi muszą być blisko siebie. Czy może tak jak jest teraz, jest w porządku? Czy macie jakieś ćwiczenia, albo triki, żeby te nogi jednak rozszerzyć? Ogólnie to co jeszcze mogę zrobić, żeby wejść na tą carvingową ścieżkę albo chociaż jakoś swój styl poprawić? Pozdrawiam serdecznie 🙂

      WhatsApp Video 2021-02-23 at 16.21.11.mp4
    • By szevczi
      Cześć, jak wszyscy wiemy to co nam się wydaje często nie ma pokrycia w rzeczywistości, więc stwierdziłam, że trzeba się ponagrywać i przekonać na własnej skórze, że to nie jest jednak ta gigantowa technika Federici Brignone
      A tak na poważnie, mam kilka filmików z zeszłego roku i dwa świeżutkie. Jakby miał ktoś ochotę zerknąć i napisać coś mądrego lub nie, to bardzo zachęcam. Przyjmę wszystko, bo tak się składa, że z dyplomowanym instruktorem nigdy nie jeździłam i staram się sama podnosić swoje umiejętności. Ja widzę tu mniej więcej nad czym muszę popracować, ale chętnie przeczytam wypociny mądrych głów   Przy okazji, polećcie jakieś ćwiczenia, które pomogłyby pozbyć się złych nawyków, które mi wypunktujecie. Biorę wszystko na klatę więc śmiało nie hamować się  
      Tutaj poprzedni sezon:
       
       
      I na koniec świeżutkie jeszcze ciepłe, wybaczcie jakość, ale musiałam trochę zbliżyć niektóre ujęcia  
       
       
       
       
      No także pozdrawiam i z góry dzięki za wszystkie odp
    • By gruchauho
      Ostatnio na forum pojawiały się dyskusje na temat różnych technik jazdy a także TAKTYKI. W związku z tym chciałbym pokazać fajny filmik, na który trafiłem jakiś czas temu, gość pokazuje jak optymalnie zjeżdżać, jak dobierać skręty, bierze pod uwagę ilość ludzi, nachylenie, rodzaj śniegu itd. Jest cała seria tego - bodajże 4 filmy, sam kanał na YT też dosyć ciekawy. Obejrzyjcie zresztą.
      P.S. Filmik po francusku ale są napisy PL. Wystarczy kliknąć przycisk.
       
       
www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2019
×
×
  • Create New...